Chlazeni oleje

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Michale, dle mého názoru tam mate nejakou chybu ve vyspadovani. Pokud by vše bylo tak jak říkáte nemohl by byt chladič studený. To ze je stejně tepla trubka s horkou vodou-tedy ta co vede do horní části chladice-jako zpatecka a přitom je radiátor studený svědčí o nefunkčnosti oběhu,je třeba mit na nějakém vyvýšeném místě zásobu vody,u starých systému to byl velký prostor v horní části chladiče a horka voda přicházela do spodní části teto zásobárny. Je možné ze pokud to není tlakový systém, ze při náklonu motorky se dostane do chladiče vzduch a to už nebude voda cirkulovat. Pokud jedete po silnici,systém se dostane do správně polohy a začne fungovat. Kdyby chybělo ochlazovani chladice vzduchem,tak bude horky a ne studený. Koukl jsem ještě jednou na fotky, chladič je dost velký i ten objem nahoře by mohl stačit,bylo tam dost vody?
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Michal »

Přidělal jsem malé čerpadlo. Místo zbytečně velkého a drahého čerpadla pro nezávislé topení jsem zvolil malé určené pro malé soláry a chlazení domácích počítačů. Pořád je zbytečně silné, omezil jsem napájení na 8V předřadným odporem.
Mám starší provedení tohohle:
http://eshop.homesolar.cz/9/486/solarni ... 0-12n.html

Funguje to dobře, i v pekle Albánských hor, kde člověk jede v terénu celý den jen na jedničku v 35*C. Teplota oleje nepřesáhla 70*C (měřeno tak že jsem se nespálil o olejový filtr). Kontrolka na 90*C se samozřejmě nikdy nerozsvítila.
Původně jsem chtěl na trubkový výměník připájet měděné plechy pro zvýšení účinnosti, ale ukázalo se že k tomu není žádný důvod. Zvýšení účinnosti výměníku by mělo smysl jen pokud posílil chladící funkci oleje. To by znamenalo výkonnější olejové čerpadlo (prodává se) a nějak přivedl olej do hlav pro větší průtok. Takovou úpravu ale neplánuji, s přehříváním problémy nemám.

Ještě si udělám elektronický termostat a teploměr (vhodné NTC čidlo už mám) a s chlazením jsem skončil.
Přílohy
coolantpump.jpg
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 887
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Hezky, blahopřeji k zdárnému okončení vývoje.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Michal »

Udělal jsem nějaké měření. NTC čidlo mám zašroubované do olejového kanálku co vede z olejového filtru. Myslel jsem, že si k němu ubastlím teploměr, ale po roce jsem se smířil s tím, že pro nedostatek času už nikdy nedodělám nic, co vyžaduje nakreslení a výrobu jakéhokoliv plošňáku. Tak prostě vždy zastavím abych změřil odpor čidla voltmetrem.

Výsledek je, že při okolní teplotě 20-25C má olej teplotu:
1) při běhu na samotíž od 65C při normální jízdě, kolem 70C při pomalé jízdě terénem po 75C na plný plyn na dálnici.
2) při oběhu vody čerpadlem od 60C při normální jízdě po 65C při pomalé jízdě terénem, na dálnici neměřeno.

Chlazení je tedy v obou případech dostatečné. Při okolní teplotě 30-35C by to bylo o 10C víc.

Těch 5C rozdílu neospravedlňuje použití oběhového čerpadla, stejného výsledku by se dalo dosáhnout zefektivněním výměníku, třeba naletováním měděných plechů na trubky.

Reálně tedy potřebuji čerpadlo jen k rozeběhnutí samotíže, která se ve třetině případů sama nerozeběhne. Důvod je jednoduchý - samotíž pohání rozdíl hmotnosti,tedy teploty vody ve dvou vertikálních trubkách - teplejší stoupá, studenější klesá. Výměník v ploché vaně má téměř nulovou výšku, ten oběh nepohání. V mém případě to dělají vertikální trubky, kde jedna je izolovaná mirelonem druhá je holá - chladí se. Pokud ale na začátku má voda v obou trubkách stejnou teplotu jako vzduch, nic se nechladí, rozdíl teplot nevznikne. Výměník je sice teplý ale voda z něj se do trubek dostane jedině náhodou.
Tohle má asi jediné řešení - stoupací trubku védst nějak vnitřkem bloku motoru, který by ji ohřál.
Rozdíl teploty oleje a vzduchu v podstatě reguluje rychlost samotíže a tedy zhruba i teplotu oleje. Samozřejmě do regulace spínáním oběhu termostatem to má daleko.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Davy »

Michal píše:Udělal jsem nějaké měření. NTC čidlo mám zašroubované do olejového kanálku co vede z olejového filtru. Myslel jsem, že si k němu ubastlím teploměr, ale po roce jsem se smířil s tím, že pro nedostatek času už nikdy nedodělám nic, co vyžaduje nakreslení a výrobu jakéhokoliv plošňáku. Tak prostě vždy zastavím abych změřil odpor čidla voltmetrem.
Mas schema? DPS ti muzu namalovat v praci a objednat u pana Kohouta. Prisla by ti postou na dobirku.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

Tak mě napadl ten teploměr, co se našrouboval do nalévacího otvoru oleje místo měrky... Jednu dobu to bylo v eshopu na Ural.cz
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Ivo »

Honda Wanderer píše:Tak mě napadl ten teploměr, co se našrouboval do nalévacího otvoru oleje místo měrky... Jednu dobu to bylo v eshopu na Ural.cz
To je dobrá věc. Mám ho spoustu let a funguje bez problémů
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od hipik634-750 »

a co dat nejake mechanicke cerpadylko na rozhejbani vody, rekneme jako je pred karbem škodovky 120
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Michal »

Hipíku, nejjednodušší řešení je udělat ten samotížný okruh tak aby fungoval, tedy aby se jedna vertikální trubka ohřívala od motoru. Má to nula pohyblivých dílů. Cokoliv má více než minimální počet pohyblivých dílů prodannou funkci, není optimální řešení. A pro perfekcionistu mého formátu je nepřijatelné cokoliv co dovedu udělat lépe. Proto se v Uralu furt vrtám. :lol:

Davy, ozvu se až dám něco dohromady. Ještě si musím rozmyslet typ displaye a zda to rovnou nemá umět víc věcí, třeba zobrazit otáčky.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Stopl
Příspěvky: 120
Registrován: 04 úno 2011, 11:21

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Stopl »

Pár let jsem o chlazení oleje uvažoval a teď jsme to s kamarádem zvládli za týden.Praxe ukáže zda to byl krok správným směrem :)
WP_20161012_008.jpg
WP_20161012_001.jpg
Odpovědět