Tebou vyjmenované motory z pohledu dnešních nároků zoufalé jsou a některé byly zoufalé už v časech jejich výroby.
Motor z Oktávky mohl být dobrý v době Oktávky. Ve Trosce už byl nedostatečný a zoufalý jako celé to auto. Minimálně ti lidé v mém okolí, co Troskou jezdili, jí proklínali kudy chodili. Však o zoufalosti toho auta se vykládaly legendy. A srovnávat ho s dnešními motory?
Motor z tisícovky rozhodně žádný zázrak nebyl. Měl jsem pár let "stovku" a v rodině je stále jedna Stodváca. V obojím je i na svoji dobu mizerný. I s tím lehoučkým autem ani na svůj objem vůbec netáhne. Aby žral jen tolik co mnohem silnější motory i té doby, má chudý karburátor, co se udusí při každém pokusu o zrychlení v chladném počasí. K tomu všemu už po 100.000km byl většinou zralý na generálku. Aby z tohoto výrobku udělali něco, co by si někdo dobrovolně koupil i v době kdy na auta nejsou pořadníky, změnili spalovací prostor (i písty) a především úplně jinak celou hlavu a karburátor, později vstřikování. Tedy v podstatě vyměnili vše podstatné, co dělá motor motorem. Zbyly nějaké drobnosti jako klika a kus bloku.
Ano dvoulitr Ford s těžkým litinovým blokem z 80. let byl ve své době velmi dobrý, zejména pak s DOHC hlavou vynikal slušnou silou za velmi rozumnou spotřebu. To už je ale rok 89 až 93, zlatá doba motorů. Se zmíněnými motory Škoda nelze srovnat a to ani s Favoritem. Měl ale i své mouchy, jsem skoro poslední, kdo s tímto motorem ještě jezdí a nepraskla mu hlava mezi sacím a výfukovým ventilem. Většina těch motorů právě na toto umřela. Už 20 let se z dobrého důvodu nevyrábí - tehdy to byl silný motor, ale dnes by 88kW a 175Nm z dvoulitru bylo k smíchu, dnešní motory jsou opět jinde. Ono se s tím motorem také jezdí krásně jen v 1200kg Sierrách a Škorpících, dnes tolik váží malá Fábie. Na hmotnost dnešních středních a větších aut už je to slabé a i spotřeba tohoto motoru v těžkém autě by nebyla hezká.
Dnešní motory jsou prostě objektivními měřítky lepší - silnější a úspornější, tedy lépe fungují. Že by vydržely méně? Mají více různých čidel a dalších součástek co mohou odejít. Nicméně s vyjímkou šílených 3-válců má dnes půl mega najeto každé auto v bazaru, ať je stočené na 80, 120, nebo jaké číslo je dnes v módě. Na to že ty auta stojí 20 let pořád zhruba stejně, ačkoliv hodnota peněz je zlomkem, je to až překvapivý výsledek.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.