Válečná M-72

Diskuze o čemkoliv
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od fapeko »

Stando,ty to máš ale leštěnku :mrgreen:
Vyfotil jsem moje ložisko sedla
DSC01880.jpg
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
jarda_na
Příspěvky: 201
Registrován: 22 říj 2013, 18:42
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od jarda_na »

arno77 píše:máš pravdu. Protože přesně ta horní trubka rámu je hlavním ukazatelem zda se jedná o rám Bmw nebo M-72. Nejlepší by bylo kdyby tady majitel bmw rámu dal fotku, ta by to nejvíce vystihla. Různí se totiž to napojení těch 4 trubek v místě ze kterého vystupuje trubka pro sedlo
Já to porovnával co jsou výkresy na webu Ural.cz ke stažení, je to stejné u BMW. Připadá mi že ty Vaše uchycení je už další variace - novější model.
M72 šla jiným směrem a tvarem sedla. Pagusa a Denfeld ctila německý standart.
Přílohy
lož sedla.jpg
lož sedla.jpg (44.62 KiB) Zobrazeno 9146 x
trubka sedla.GIF
trubka sedla.GIF (8.38 KiB) Zobrazeno 9144 x
ucht1.jpg
ucht2.jpg
Naposledy upravil(a) jarda_na dne 27 led 2015, 20:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od fapeko »

Jardo,tohle ulozeni mam presne i ja na moji emce ;)
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
jarda_na
Příspěvky: 201
Registrován: 22 říj 2013, 18:42
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od jarda_na »

fapeko píše:Jardo,tohle ulozeni mam presne i ja na moji emce ;)
Peťo,a ty mazničky?
Jednou musíme vokouknout ty tvé leštěnky :lol:
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od arno77 »

do zhruba 52 využívala Emka stejné uložení sedadla jako u bmw. Jde mi spíše o to, jestli můžeš změřit Jardo na tom svém Bmw rámu délku trubky do které se vkládá to sedlové "ložisko" o kterém je teď řeč.
M-72
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

bmw730 píše: Myslím, že to se už opravdu nikde nedá zjistit určitě - taky kolují různé informace že první typy měly některé odlitky místo z hliníku z litiny atd.
arno77 píše: Jinak s těmi odlitky z litiny.. Třeba u německého lechkého motocyklu pro Wehrmacht značky DKW - tam bylo běžné, že poslední typy měly odlitky z litiny místo hliníku-jednoduše hliníku bylo třeba pro letecký průmysl a tak byl nahrazen litinou, a to nebylo jistě jen u motorek. a u hliníku, ale třeba nábojnice do mausera měli němci nejprve mosazné, ale pak z důvodu nedostatku materiálu byly ocelové, ti co hledají s detektorem jistě vědí ;)
A tak se občas někde v inzerci objeví třeba zadní tlumiče do válečné emky vyrobené z oceli místo hliníku atd.. Jestli jsou pravé bůh ví..
V Irbitu měli problémy s nedostatkem hliníku a tak udělali pár serií odlitků (motor, převodovka a zadní rozvod) z litiny. Jakmile byl hliník (resp. dural) k dispozici jeli dál z původního materiálu. Myslím, že to bylo v kritickém roce 1942 na pár měsíců.
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od arno77 »

to musel být sakra těžký stroj tenhle litináč.. nemáš fotku toho bloku, převodovky nebo celého stroje?
Tohle se před časem objevilo v inzerci ;)
Přílohy
moct3jpgva9.jpg
M-72
Uživatelský avatar
bmw730
Příspěvky: 108
Registrován: 16 pro 2011, 14:52
Kontaktovat uživatele:

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od bmw730 »

V Irbitu měli problémy s nedostatkem hliníku a tak udělali pár serií odlitků (motor, převodovka a zadní rozvod) z litiny. Jakmile byl hliník (resp. dural) k dispozici jeli dál z původního materiálu. Myslím, že to bylo v kritickém roce 1942 na pár měsíců.[/quote]

Přesně tak, uvádí se že ze začátku výroby v Irbitu 1942 byly z důvodu zpožděných dodávek hliníku nahrazovány některé odlitky litinou. Píše se ještě o štítech brzd a víku zapalování.... Asi jen jednoduší dily - to by byla fakt těžká váha s litinovým motorem a převodovku :o
Naposledy upravil(a) bmw730 dne 29 led 2015, 08:22, celkem upraveno 1 x.
M-72 r.52 side - černá
M-72 r.52 side - modrá s SPZ
M-72M r.56 side -písková
M-72M r.56 solo - černá civil
https://boxermoto.webnode.cz/
servis Jawa-ČZ
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

Hele mrknu na to, už si to nepamatuju přesně, ale myslím, že psali, že celá Emka nabyla o 30kg.
Don't give in without the fight!
Fort
Příspěvky: 181
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od Fort »

Bych chtěl také trochu přispět.
Z toho, že se vlastně vyrábělo v pěti závodech se musí nabízet ohromné množství subvariant.

Co jsem doma našel z historie M-72, jsem vybral jen tu část z období války (vynechal jsem část o kopiích, pašování přes neutrální Švédsko a Němci nepotvrzených licencích…

Dál již by to mělo být z archivů:
Produkce 1941 -1945:
Pozor, produkce začala v Moskvě, než se Rusové rozhodli stahnout do Irbitu a diverzifikovat riziko


Im September 1940 begannen die vorbereitenden Arbeiten zur Produktion der ersten zwei Exemplare der M-72, die Ende Februar zum Abschluss kamen. Am 16. März 1941 wurden die ersten zwei Prototypen dem zuständigen Ministerium vorgeführt, welches kurz darauf die Serienproduktion freigab.
V Moskvě vyrobeny první dva prototypy – pro uvolnění do výroby
Výroba jednotlivých komponentů byla na konci března 1941 rozdělena do různých závodů a to:
Motor – v ZISu Stalinův závod
Převodovka – Moskvič
Zadní převod a sajdkára v Gorkém

Říjen 1941 taktický přesun dál do Irbitu


Ab Ende März 1941 lief die M-72 in Moskau (MMZ) vom Band. Die Produktion in Moskau war auf unterschiedliche Unternehmen verteilt. Der Motor wurde im ZIS-Werk (Stalinwerk), die Getriebe bei Moskvitch und die Endantriebe und Seitenwagen in Gorkij gefertigt. Am 21. Oktober 1941 wurde der Befehl gegeben die Produktion von Moskau nach Irbit zu verlegen. Am 17. November 1941 war der Umzug vollzogen und die Produktion begann, zuerst eher provisorisch in Baracken und Zelten am neuen Standort.
Přesun z Moskvy dokončen a počátek další výroby byl 17.listopadu 1941 – zpočátku jen stany a dřevěné baráky
Die allerersten Fahrzeuge sind heute genau wie das deutsche Vorbild extrem selten und waren abgesehen von den zusätzlichen Rahmenstreben (výztuhy rámu) und einem größeren Benzintank (větší nádrž) zunächst eine sehr getreue Kopie der BMW R 71. Byly tedy více podobnější BMW R-71čce


Kde se tedy všude vyrábělo:


MMZ: Moskau Motocykletnyi Savod

LMZ: Leningrad Motocykletnyi Savod

KhMZ: Charkow Motocykletnyi Savod

GMZ: Gorkij Motocykletnyi Savod

IMZ: Irbit Motocykletnyi Savod

KMZ: Kiew Motocykletnyi Savod


A jednotlivé počty vyrobených kusů:

Moskva: 1941 do evakuace: 1.753 Maschinen

Leningrad: keine komplette Maschine bis zur Evakuierung nach Gorkij produziert - žádná kompletní motorka

Charkov: 233 Maschinen aus Teilen aus LMZ und KhMZ gebaut (möglicherweise auch in Gorkij)

Gorkij: 1942 – 1943: 2.694 Maschinen

GMZ: 1944 – 1945: 2.882 Maschinen

Irbitsk: 1942 – 1943: 3.780 Maschinen

IMZ: 1944 – 1945: 3.993 Maschinen

Alle Seitenwagen wurden bei GMZ produziert. Pozor všechny sajdy vyrobeny v Gorkém!
Po 1949 přesun do Kyjeva: Die Produktion bei GMZ wurde 1949 beendet und die Produktionsanlagen zu KMZ verlegt

Takže ta původní výroba v Moskvě skončila na 1.753 kusech a pak do konce války vyrobili 15.335 kusů.


Takže kluci, je třeba se vejít do těch 15 tis. kusů, luxus je samozřejmě vlastnit jednu z těch 1.753 prvních z Moskvy
No a ty první dva ruské prototypy – to je sen…
Takže ten zbytek je z Kyjeva a plus další různé složeniny. Zatím se mi nechce víc překládat ;) dávám ilustrační fota
KOVROVEC5
Příspěvky: 107
Registrován: 04 čer 2012, 11:12

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od KOVROVEC5 »

Ahoj všichni,přidávám své info k tématu.
Je to můj doslovný překlad z publikace Vojenské stroje č.49 vydané v Kirově r.2000 Kirovským spolkem milovníků vojenské techniky.Byla zakoupena v r.2001na burze v Rize v Lotyšsku.
Začíná to stručnou historií BMW a pokračuje:
Během projektování nového modelu u BMW tam přijel na seznamovací návštěvu P.V. Možarov,úspěšně v té době konstruující IŽ - 1 s kardanovým náhonem a side.Přidán ke skupině kde načrtávali celkové obrazy nového modelu R 16 vnesl několik změn v konstrukci a ukázal němcům plán rámu svojí side a její karoserii zavěšenou na dvou půleliptických perech.Vdení firmy uznalo jeho rady a darovalo mu nový R 16(!).
V roce 1935 do závodů leteckých motorů BMW přišel na stáž absolvent akademie Vojenských vzdušných sil dělnickorolnické Rudé armády N.P.Serdjukov.Ve firmě prošel pozice od zástupce úsekového mistra výroby až po mistra dílny pístových leteckých motorů,dokonale se naučil procesu výroby techniky,seznámil se s technologií a s vyjímečnou profesní atestací se vrátil v r.1940 do vlasti.Tou dobou již vypukla válka.Velení Rudé armády se zalíbil BMW R71,i když ve wehrmachtu hrál druhořadou úlohu.Podobné stroje v SSSR nebyly.Proto již začátkem roku 1940 bylo svoláno setkání vojenských a civilních specialistů na motocykly a představitelů továren.Od nich armáda vyžadovala neodkladně zavést masovou výrobu R 71 a rozjet tuto výrobu nařídili Serdjukovovi.
KOVROVEC5
Příspěvky: 107
Registrován: 04 čer 2012, 11:12

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od KOVROVEC5 »

Za chvíli pokračuji
Fort
Příspěvky: 181
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od Fort »

Prosim Tě, ten Možarov tam přijel zhruba kdy?
KOVROVEC5
Příspěvky: 107
Registrován: 04 čer 2012, 11:12

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od KOVROVEC5 »

Možarov byl v německu 1927-1928.
Pokračuji:
V Německu bylo rychle zakoupeno několik R 71.Dva dostal Moskevský motocyklový závod(MMZ) původně založený na výrobu jízdních kol,jeden zůstal jako vzor.Stroje byly rozebrány do šroubku a bylo zkoumáno chemické složení materiálu jednotlivých součástek,způsob obrábění a jakost povrchů,čistotu a přesnost výroby.Ukázalo se že mnohé části německého stroje jsou vyrobeny ve druhé třídě přesnosti,nejvíce ale naše konstruktéry porazily trubky ze kterých je složen rám motocyklu.Jejich průřez se mění po délce od eliptického po kruhový,různá je síla stěny.Rozumějte - vyrábět takové trubky je velmi obtížné,za to dobře vzdorují námaze.Nejprve se naši konstruktéři pokoušeli změnit konstrukci,
ale armáda potřebovala spolehlivý motocykl a tak následoval tvrdý rozkaz:na výchozím vzoru nic neměnit!(vyjma elektrického zařízení které náš průmysl nebyl s to napodobit).
Na základně moskevského zkušebního závodu ISKRA vznikl specializovaný konstruktérský výbor,jeho vedoucím byl stanoven Serdjukov.Předpokládala se široká spolupráce závodů ktréré se měly zaobírat novými motocykly(dostaly značku
M 72).Současně v konstrukčním výboře závodu ZIS rozpracovávali dokumentaci motoru a postavili novou halu pro jeho masovou výrobu.Dokmentaci převodovky sestavili inženýři automobilového závodu Komunistické internacionály mládeže
(KIM),výroba kardanů a side připadla pro GAZ,světla dostal závod v Kiržače,el.zařízení bylo stanoveno závodu ATE - 1.
Mimo to bylo zapojeno několik podniků v různých městech SSSR. Pokračování příště.
KOVROVEC5
Příspěvky: 107
Registrován: 04 čer 2012, 11:12

Re: Válečná M-72

Nový příspěvek od KOVROVEC5 »

Brzy z jara 1941zkušební vzory předvedli vedení Rudé armády.Bývalý výzkumník MMZ B.V.Zefirov vzpomíná:
Kolona třech motocyklů(dva M 72 a BMW R71) přijela na dvůr kremlu.BMW jsme postavili stranou.Na rozkaz jsme spustili stroje a slušnou rychlostí začali kroužit dokola.Na rozkaz zastavili,vypnuli motory.Slyším rozhovor velitelů v papachách:
Tak co?Bereme!
A tak bylo.Žádné prověrky,polygony, zkoušky...vždyť němci vše odzkoušeli.....(!)
Se začátkem velké vlastenecké války se práce na zahájení výroby urychlily.V srpnu 1941 dodal MMZ armádě první seriové motocykly a jejich výroba se chystala i v Charkově v závodě Srp a kladivo a v Leningradské Prometě.Pak přišel příkaz -
evakuace do vzdáleného Irbitu.
Tam dovezli zařízení MMZ,motorárnu ZIS,strojní zařízení KIM a ATE,dopravili specialisty z Charkova,Tagangoru a Leningradu.Evakuované podniky byly umístěny v neosvětlených a nevytápěných halách pivovaru,částečně pod širým nebem,střechu postavili později.Veškerou technickou a technologickou stránku výroby vedl hlavní konstruktér Serdjukov.
Zde na hotové M 72 usazvali kulomet DP 7,62 mm,na nosič připevňovali držák na 4 kulometné zásobníky,v sajdě druhý na 7 protitankových granátů a brašnu na věci posádky.25.února 1942 šla z Irbitu na frontu první dodávka M72.
Po vítězném roce 1945 irbitci prodloužili výrobu M 72,potom jeho vylapšenou verzi M72M dělali až do roku 1961.
Tak to je celý článek.Je to při nejmenším zajímavé.
Odpovědět