Chlazeni oleje

Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Chlazeni oleje

Re: Chlazeni oleje

od Stopl » 13 říj 2016, 07:34

Pár let jsem o chlazení oleje uvažoval a teď jsme to s kamarádem zvládli za týden.Praxe ukáže zda to byl krok správným směrem :)
WP_20161012_008.jpg
WP_20161012_001.jpg

Re: Chlazeni oleje

od Michal » 21 črc 2016, 00:18

Hipíku, nejjednodušší řešení je udělat ten samotížný okruh tak aby fungoval, tedy aby se jedna vertikální trubka ohřívala od motoru. Má to nula pohyblivých dílů. Cokoliv má více než minimální počet pohyblivých dílů prodannou funkci, není optimální řešení. A pro perfekcionistu mého formátu je nepřijatelné cokoliv co dovedu udělat lépe. Proto se v Uralu furt vrtám. :lol:

Davy, ozvu se až dám něco dohromady. Ještě si musím rozmyslet typ displaye a zda to rovnou nemá umět víc věcí, třeba zobrazit otáčky.

Re: Chlazeni oleje

od hipik634-750 » 20 črc 2016, 15:43

a co dat nejake mechanicke cerpadylko na rozhejbani vody, rekneme jako je pred karbem škodovky 120

Re: Chlazeni oleje

od Ivo » 20 črc 2016, 13:26

Honda Wanderer píše:Tak mě napadl ten teploměr, co se našrouboval do nalévacího otvoru oleje místo měrky... Jednu dobu to bylo v eshopu na Ural.cz
To je dobrá věc. Mám ho spoustu let a funguje bez problémů

Re: Chlazeni oleje

od Honda Wanderer » 20 črc 2016, 09:06

Tak mě napadl ten teploměr, co se našrouboval do nalévacího otvoru oleje místo měrky... Jednu dobu to bylo v eshopu na Ural.cz

Re: Chlazeni oleje

od Davy » 20 črc 2016, 08:43

Michal píše:Udělal jsem nějaké měření. NTC čidlo mám zašroubované do olejového kanálku co vede z olejového filtru. Myslel jsem, že si k němu ubastlím teploměr, ale po roce jsem se smířil s tím, že pro nedostatek času už nikdy nedodělám nic, co vyžaduje nakreslení a výrobu jakéhokoliv plošňáku. Tak prostě vždy zastavím abych změřil odpor čidla voltmetrem.
Mas schema? DPS ti muzu namalovat v praci a objednat u pana Kohouta. Prisla by ti postou na dobirku.

Re: Chlazeni oleje

od Michal » 20 črc 2016, 00:38

Udělal jsem nějaké měření. NTC čidlo mám zašroubované do olejového kanálku co vede z olejového filtru. Myslel jsem, že si k němu ubastlím teploměr, ale po roce jsem se smířil s tím, že pro nedostatek času už nikdy nedodělám nic, co vyžaduje nakreslení a výrobu jakéhokoliv plošňáku. Tak prostě vždy zastavím abych změřil odpor čidla voltmetrem.

Výsledek je, že při okolní teplotě 20-25C má olej teplotu:
1) při běhu na samotíž od 65C při normální jízdě, kolem 70C při pomalé jízdě terénem po 75C na plný plyn na dálnici.
2) při oběhu vody čerpadlem od 60C při normální jízdě po 65C při pomalé jízdě terénem, na dálnici neměřeno.

Chlazení je tedy v obou případech dostatečné. Při okolní teplotě 30-35C by to bylo o 10C víc.

Těch 5C rozdílu neospravedlňuje použití oběhového čerpadla, stejného výsledku by se dalo dosáhnout zefektivněním výměníku, třeba naletováním měděných plechů na trubky.

Reálně tedy potřebuji čerpadlo jen k rozeběhnutí samotíže, která se ve třetině případů sama nerozeběhne. Důvod je jednoduchý - samotíž pohání rozdíl hmotnosti,tedy teploty vody ve dvou vertikálních trubkách - teplejší stoupá, studenější klesá. Výměník v ploché vaně má téměř nulovou výšku, ten oběh nepohání. V mém případě to dělají vertikální trubky, kde jedna je izolovaná mirelonem druhá je holá - chladí se. Pokud ale na začátku má voda v obou trubkách stejnou teplotu jako vzduch, nic se nechladí, rozdíl teplot nevznikne. Výměník je sice teplý ale voda z něj se do trubek dostane jedině náhodou.
Tohle má asi jediné řešení - stoupací trubku védst nějak vnitřkem bloku motoru, který by ji ohřál.
Rozdíl teploty oleje a vzduchu v podstatě reguluje rychlost samotíže a tedy zhruba i teplotu oleje. Samozřejmě do regulace spínáním oběhu termostatem to má daleko.

Re: Chlazeni oleje

od Jirka-MT9 » 04 říj 2015, 23:51

Hezky, blahopřeji k zdárnému okončení vývoje.

Re: Chlazeni oleje

od Michal » 04 říj 2015, 22:54

Přidělal jsem malé čerpadlo. Místo zbytečně velkého a drahého čerpadla pro nezávislé topení jsem zvolil malé určené pro malé soláry a chlazení domácích počítačů. Pořád je zbytečně silné, omezil jsem napájení na 8V předřadným odporem.
Mám starší provedení tohohle:
http://eshop.homesolar.cz/9/486/solarni ... 0-12n.html

Funguje to dobře, i v pekle Albánských hor, kde člověk jede v terénu celý den jen na jedničku v 35*C. Teplota oleje nepřesáhla 70*C (měřeno tak že jsem se nespálil o olejový filtr). Kontrolka na 90*C se samozřejmě nikdy nerozsvítila.
Původně jsem chtěl na trubkový výměník připájet měděné plechy pro zvýšení účinnosti, ale ukázalo se že k tomu není žádný důvod. Zvýšení účinnosti výměníku by mělo smysl jen pokud posílil chladící funkci oleje. To by znamenalo výkonnější olejové čerpadlo (prodává se) a nějak přivedl olej do hlav pro větší průtok. Takovou úpravu ale neplánuji, s přehříváním problémy nemám.

Ještě si udělám elektronický termostat a teploměr (vhodné NTC čidlo už mám) a s chlazením jsem skončil.
Přílohy
coolantpump.jpg

Re: Chlazeni oleje

od Jirka veteran » 12 kvě 2015, 20:27

Michale, dle mého názoru tam mate nejakou chybu ve vyspadovani. Pokud by vše bylo tak jak říkáte nemohl by byt chladič studený. To ze je stejně tepla trubka s horkou vodou-tedy ta co vede do horní části chladice-jako zpatecka a přitom je radiátor studený svědčí o nefunkčnosti oběhu,je třeba mit na nějakém vyvýšeném místě zásobu vody,u starých systému to byl velký prostor v horní části chladiče a horka voda přicházela do spodní části teto zásobárny. Je možné ze pokud to není tlakový systém, ze při náklonu motorky se dostane do chladiče vzduch a to už nebude voda cirkulovat. Pokud jedete po silnici,systém se dostane do správně polohy a začne fungovat. Kdyby chybělo ochlazovani chladice vzduchem,tak bude horky a ne studený. Koukl jsem ještě jednou na fotky, chladič je dost velký i ten objem nahoře by mohl stačit,bylo tam dost vody?

Re: Chlazeni oleje

od Michal » 11 kvě 2015, 22:54

Přidám zkušenost se samotížným oběhem: Při normálním ježdění funguje spolehlivě. Pokud se ale jede jen a pouze offroad, oběh nemusí fungovat. Aby to kolovalo, je potřeba aby ta zaizolovaná trubka měla vyšší teplotu, než ta holá. K tomu je potřeba aby proudil vzduch. Při offroadu mimo cesty ve členitém terénu se ale stroj dlouhodobě pohybuje rychlostí chůze až téměř vůbec. Vzduch pak v podstatě neproudí, voda ve zpětné trubce se ohřeje na stejnou teplotu a oběh stojí. Chladič je pak studený (nebo vychladne), ačkoliv motor a trubky horké jsou. Pokud z terénu vybřednete a ujedete pár km normální rychlostí, oběh se rozeběhne.
Teplotní spínač mi v terénu i bez oběhu nedosáhl spínací teploty 90C během první půl hodiny, než jsem urval jeho dráty. :D

Re: Chlazeni oleje

od krmec » 20 dub 2015, 21:42

Zdar pánové.....
Zase jsem pokročil kousek na vodníkovy. Chladič jsem si musel nakonec vyrobit sám :idea: z topení Mazada 626. Proběhla první zatěžkávací skouška v Taboře na motokrosove trati. Při jízde po silnici v teplotách kolem 12-15 C nebylo možné ohřát olej na 80 C což je nastavení termostatu ve vaně. Sepnul až po 3.kole na dráze :lol: . Díky tomu jsme přišly na to že chladič funguje na samotížku aniž by byl chladič nejak teplý. Přišly jsme na to porovnáním dvou motorek které odjely stejnou vzdalenost a rychlostí spolu z Tábora do Prahy. rozdíl byl tak +-30C podle Michalova kalibrovaného prstu :geek: . teď už jen počkat na LETNÍ měsíce a zácpy.
Příkládám pár fotek mojí práce. :)
Přílohy
038.JPG
039.JPG
040.JPG

Re: Chlazeni oleje

od Michal » 06 dub 2015, 11:53

Rozměr chladiče je zhruba 13 x 30 cm plus víčko, přívod a podobné drobnosti. Mezi blatník a loďku se rozhodně nevejde. K tomu počítej s tím, že loďka se na silentblocích dovede celkem dost hejbat.

Re: Chlazeni oleje

od krmec » 05 dub 2015, 10:47

Koukám že jsi dost pokročil a to velmi uspěšně. Super :)
To já pořád bojuji s chladičem. Nechal jsem si vyrobit chladič od profíka a dopadlo to tak že s výsledkem se nebudu ani chlubit natož abych vám to ukazoval. :oops:
Michale měl bych prosbu. Můžeš mi prosím tě ten chladič přesně změřit.Rád bych ho nacpal mezi lodičku a blatník sajdy.
Díky. :)

Re: Chlazeni oleje

od Michal » 04 dub 2015, 23:45

Po pěti měsících Března přišel Duben, čas zase něco udělat, aby to do léta bylo hotové.

Namontoval jsem malý chladič z DT125 - asi nejběžnější na českých motovrakovištích. Za 400Kč.
Je jen o něco menší než revmaplech, jehož místo obsadil. Čerpadlo ještě nemám ani jsem zatím žádné konkrétní nevybral.


Ze zvědavosti jsem to zapojil bez něj, jak to bude fungovat na samotížný oběh. Teoreticky by to moc cirkulovat nemělo, pokud vůbec. Vlastní výměník o výšce asi 3cm žádný potenciál neposkytuje, minimální průřez 10mm měděné trubky je také opakem vhodných podmínek. V podstatě jediné, co tu vodu nutí proudit, je že jsem jednu trubku zabalil do mirelonu aby nechladla a druhou nechal holou.

Výsledek je překvapivý. Chladič je nečekaně teplý při jízdě v dnešním studeném větru, vana je jen mírně vlažná, ačkoliv blok motoru je horký. A to se v dnešním studeném dni olej ani moc zahřát nemohl.

Teď ve mě hlodá, zda vůbec čerpadlo kupovat. Budu delší dobu testovat to samotížné chlazení. Teploměr oleje nemám, jen kalibrovaný prst. Zkusím připojit ten teplotní spínač na nějakou kontrolku, jestli olej na samotíž vůbec někdy dosáhne těch 90*C.
Přílohy
oilcooler3.jpg
oilcooler4.jpg

Nahoru