od Michal » 20 črc 2016, 00:38
Udělal jsem nějaké měření. NTC čidlo mám zašroubované do olejového kanálku co vede z olejového filtru. Myslel jsem, že si k němu ubastlím teploměr, ale po roce jsem se smířil s tím, že pro nedostatek času už nikdy nedodělám nic, co vyžaduje nakreslení a výrobu jakéhokoliv plošňáku. Tak prostě vždy zastavím abych změřil odpor čidla voltmetrem.
Výsledek je, že při okolní teplotě 20-25C má olej teplotu:
1) při běhu na samotíž od 65C při normální jízdě, kolem 70C při pomalé jízdě terénem po 75C na plný plyn na dálnici.
2) při oběhu vody čerpadlem od 60C při normální jízdě po 65C při pomalé jízdě terénem, na dálnici neměřeno.
Chlazení je tedy v obou případech dostatečné. Při okolní teplotě 30-35C by to bylo o 10C víc.
Těch 5C rozdílu neospravedlňuje použití oběhového čerpadla, stejného výsledku by se dalo dosáhnout zefektivněním výměníku, třeba naletováním měděných plechů na trubky.
Reálně tedy potřebuji čerpadlo jen k rozeběhnutí samotíže, která se ve třetině případů sama nerozeběhne. Důvod je jednoduchý - samotíž pohání rozdíl hmotnosti,tedy teploty vody ve dvou vertikálních trubkách - teplejší stoupá, studenější klesá. Výměník v ploché vaně má téměř nulovou výšku, ten oběh nepohání. V mém případě to dělají vertikální trubky, kde jedna je izolovaná mirelonem druhá je holá - chladí se. Pokud ale na začátku má voda v obou trubkách stejnou teplotu jako vzduch, nic se nechladí, rozdíl teplot nevznikne. Výměník je sice teplý ale voda z něj se do trubek dostane jedině náhodou.
Tohle má asi jediné řešení - stoupací trubku védst nějak vnitřkem bloku motoru, který by ji ohřál.
Rozdíl teploty oleje a vzduchu v podstatě reguluje rychlost samotíže a tedy zhruba i teplotu oleje. Samozřejmě do regulace spínáním oběhu termostatem to má daleko.
Udělal jsem nějaké měření. NTC čidlo mám zašroubované do olejového kanálku co vede z olejového filtru. Myslel jsem, že si k němu ubastlím teploměr, ale po roce jsem se smířil s tím, že pro nedostatek času už nikdy nedodělám nic, co vyžaduje nakreslení a výrobu jakéhokoliv plošňáku. Tak prostě vždy zastavím abych změřil odpor čidla voltmetrem.
Výsledek je, že při okolní teplotě 20-25C má olej teplotu:
1) při běhu na samotíž od 65C při normální jízdě, kolem 70C při pomalé jízdě terénem po 75C na plný plyn na dálnici.
2) při oběhu vody čerpadlem od 60C při normální jízdě po 65C při pomalé jízdě terénem, na dálnici neměřeno.
Chlazení je tedy v obou případech dostatečné. Při okolní teplotě 30-35C by to bylo o 10C víc.
Těch 5C rozdílu neospravedlňuje použití oběhového čerpadla, stejného výsledku by se dalo dosáhnout zefektivněním výměníku, třeba naletováním měděných plechů na trubky.
Reálně tedy potřebuji čerpadlo jen k rozeběhnutí samotíže, která se ve třetině případů sama nerozeběhne. Důvod je jednoduchý - samotíž pohání rozdíl hmotnosti,tedy teploty vody ve dvou vertikálních trubkách - teplejší stoupá, studenější klesá. Výměník v ploché vaně má téměř nulovou výšku, ten oběh nepohání. V mém případě to dělají vertikální trubky, kde jedna je izolovaná mirelonem druhá je holá - chladí se. Pokud ale na začátku má voda v obou trubkách stejnou teplotu jako vzduch, nic se nechladí, rozdíl teplot nevznikne. Výměník je sice teplý ale voda z něj se do trubek dostane jedině náhodou.
Tohle má asi jediné řešení - [b]stoupací trubku védst nějak vnitřkem bloku motoru, který by ji ohřál.[/b]
Rozdíl teploty oleje a vzduchu v podstatě reguluje rychlost samotíže a tedy zhruba i teplotu oleje. Samozřejmě do regulace spínáním oběhu termostatem to má daleko.