od host » 15 čer 2015, 13:38
Já jsem postupoval vždy takhle:
- výstupní hřídel rozeberu na prvočinitele a nasadím se čtyřkovým kolem a nábojem s řadicí objímkou do prázdné skříně, kde je jen kulisa (možno i bez západky, aby se lehčeji otáčela
- vsadím vidličku do objímky i do kulisy a navléknu vodicí tyčku
- v poloze kulisy "neutrál" by měla objímka být cca 1,5 mm pod okrajem drážkovanéno náboje, tedy v jeho prostředku
- při zařazení 4 by mělo být překrytí objímky i bočních ozubů kola aspoň okolo 5 mm, míň není víc, ale špatně - čím víc, tím líp, lze to slušně měřit hloubkoměrem posuvky a trošku sčítat / odčítat.....
- kolo čtyřky (a i ostatní kola) by neměla mít obecně moc velikou (tak 0,2 a méně) axiální vůli, velká vůle bývá způsobená třeba moc dlouhým pouzdrem (bronz/litina) - ev. upravit!
- polohu podle bodů 3 a 4 je potřeba naladit vložením vymezovacích podložek pod kolem, většinou je hřídel moc dole / vpředu; - nasadit kolo 3. stupně a ozkoušet totéž; pokud se bude jevit, že je kolo moc vysoko, tak trochu snížit výšku drážkovaného náboje, aby objímka nedrhla o boky kola v neutrálu a překrytí bylo dostatečné; chybějící délku dohonit pod 4. a nad 3. kolem axiálními podložkami; mezi kolem a nábojem žádná podložka nesmí být!
- vidlici 4 - 3 vyjmout, osadit kolo dvojky, drážkovaný náboj a objímku s vidlicí a zkoušet totéž, co je v bodu 3 a dalších
- pokud něco nesedí, kolo dvojky podložit vyrovnávacími podložkami
- a totéž s jedničkou
- pozor, aby kraje kol nevázly za pera drážkovaných nábojů, při větších posuvech kol je potřeba pera trochu připilovat
- nasadit výstupní ložisko se všemi ev. podložkami, dotáhnout maticí a změřit jeho polohu vůči dělící rovině / víku a zjistit, jak daleko je od dělící roviny hloubka osazení pro ložisko výstupní hřídele ve víku
- zhotovit pod výstupní ložisko podložku / ky potřebné tloušťky tak, aby vznikla axiální vůle tak okolo 0,2 - 0,3 mm (pozor na sílu ev. těsnění)
- hřídel zdemontovat ven, zkontrolovat, zda některá součást nemá moc velkou ax. vůli (opravit ev.), případně rozmontovat a osadit pera nábojů, je lepší to zkoušet bez nich, náboje jdou líp navlékat a vyvlékat
Výměna oleje, nebo jenom demontáž / montáž / vyčištění, obzvlášť při opotřebených všech součástech, nepomůže. Výše uvedený postup je sice trochu zdlouhavý, ale při pečlivé práci je výsledek zaručený i při více opotřebených dílech (ozuby kol, objímek).
Já jsem postupoval vždy takhle:
- výstupní hřídel rozeberu na prvočinitele a nasadím se čtyřkovým kolem a nábojem s řadicí objímkou do prázdné skříně, kde je jen kulisa (možno i bez západky, aby se lehčeji otáčela
- vsadím vidličku do objímky i do kulisy a navléknu vodicí tyčku
- v poloze kulisy "neutrál" by měla objímka být cca 1,5 mm pod okrajem drážkovanéno náboje, tedy v jeho prostředku
- při zařazení 4 by mělo být překrytí objímky i bočních ozubů kola aspoň okolo 5 mm, míň není víc, ale špatně - čím víc, tím líp, lze to slušně měřit hloubkoměrem posuvky a trošku sčítat / odčítat.....
- kolo čtyřky (a i ostatní kola) by neměla mít obecně moc velikou (tak 0,2 a méně) axiální vůli, velká vůle bývá způsobená třeba moc dlouhým pouzdrem (bronz/litina) - ev. upravit!
- polohu podle bodů 3 a 4 je potřeba naladit vložením vymezovacích podložek pod kolem, většinou je hřídel moc dole / vpředu; - nasadit kolo 3. stupně a ozkoušet totéž; pokud se bude jevit, že je kolo moc vysoko, tak trochu snížit výšku drážkovaného náboje, aby objímka nedrhla o boky kola v neutrálu a překrytí bylo dostatečné; chybějící délku dohonit pod 4. a nad 3. kolem axiálními podložkami; mezi kolem a nábojem žádná podložka nesmí být!
- vidlici 4 - 3 vyjmout, osadit kolo dvojky, drážkovaný náboj a objímku s vidlicí a zkoušet totéž, co je v bodu 3 a dalších
- pokud něco nesedí, kolo dvojky podložit vyrovnávacími podložkami
- a totéž s jedničkou
- pozor, aby kraje kol nevázly za pera drážkovaných nábojů, při větších posuvech kol je potřeba pera trochu připilovat
- nasadit výstupní ložisko se všemi ev. podložkami, dotáhnout maticí a změřit jeho polohu vůči dělící rovině / víku a zjistit, jak daleko je od dělící roviny hloubka osazení pro ložisko výstupní hřídele ve víku
- zhotovit pod výstupní ložisko podložku / ky potřebné tloušťky tak, aby vznikla axiální vůle tak okolo 0,2 - 0,3 mm (pozor na sílu ev. těsnění)
- hřídel zdemontovat ven, zkontrolovat, zda některá součást nemá moc velkou ax. vůli (opravit ev.), případně rozmontovat a osadit pera nábojů, je lepší to zkoušet bez nich, náboje jdou líp navlékat a vyvlékat
Výměna oleje, nebo jenom demontáž / montáž / vyčištění, obzvlášť při opotřebených všech součástech, nepomůže. Výše uvedený postup je sice trochu zdlouhavý, ale při pečlivé práci je výsledek zaručený i při více opotřebených dílech (ozuby kol, objímek).