prave ze hori pomalejs, resp. horel by stejne rychle, ale potreboval by na to vyssi tlakhipik634-750 píše:no, vyssi oktanovy podle me rychlejs hori, proto je potreba predstih snizit. me treba dnepr funguje jen s packou na max k sobe, jinak to v podstate nejede.
Benzín special
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Benzín special
Naposledy upravil(a) Davy dne 01 úno 2013, 12:40, celkem upraveno 1 x.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Benzín special
Velous ma normalni kulatej Jawi motor. S tema mam najezdeny desitky tisic kilometru. Predstih je tomu uplne ukradenej, pokud tam nejakej je a neni zas uplne extra velkej. Pokud je velkej, tak se tomu odzdola nechce, dela to divny zvuky, spatne se to startuje a prehrejva se to. Takze nejspis ten predstih byl proste moc velkej, ale to by zlobilo i se specialem.Dovolím si nesouhlasit s tím ,že by se změnilo souběžně několik věcí. ....
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Benzín special
budu delat trosku chytryho, at vime o cem mluvime. Klepani je zpusobene detonacnim spalovanim paliva. Detonacni spalovani vznika zjednodusene receno tehdy kdyz se do motoru konstruovaneho na vyssi oktanove cislo naleje benzin s nizsim. Oktanove cislo je odolnost proti detonacim. Detonace je horeni vyssi jak rychlosti zvuku, je to dane tlakem a teplotou v jake horeni smesi probiha. Pokud k tomu dojde u normalniho motoru, tak snizuje vykon a zvysuje opotrebeni (naopak detonacni motorek by bez toho vubec nefungoval ). Plete se se samozapaly. To je mnohem castejsi jev. Ty vznikaj od lokalne prehratyho mista ve spalovacim prostoru. Treba od nevhodne zvoleny svicky, kusu karbonu (nebo od pruzinky helicoil kterou nejaky prase opravilo zavit na svicku a nezkratilo ji )
Vygooglil jsem ze sovetsky auta mely tzv. oktanovy korektor, ktery pri pouziti paliva s vyssim oktanovym cislem zvysoval predstih. Tim lze lepe vyuzit "lepsi" palivo. Jde o dve veci. Pokud by se driv zapalil benzin s nizsim oktanovym cislem, tak v uvrati by byl vyssi tlak a mohlo by to prejit na detonacni horeni (tzn. rychlosti zvuku a vyssi) se vsema uz jmenovanejma dusledkama vcetne zvukovyho doprovodu (klepani). Naopak, pokud se benzin s vyssim oktanovym cislem zapali pozdejs, nez je vhodne, tak se nevyuzije jeho potencial (odolnost proti detonacim). Proto se predstih zvysuje. Tim se dosahne toho ze v uvrati je ve valci vyssi tlak, aniz by doslo k detonacim, a tim se trochu zvysi vykon. Ta druha vec je neprijemnej dusledek malyho predstihu v kombinaci s vysokym oktanovym cislem a malou kompresi - nedostatecny prohoreni smesi (malej tlak, jeste pomalejsi horeni) a plameny s vysokou teplotou kolem vyfukovyho ventilu. To vede k jeho podpaleni. Bohuzel u starejch stroju nelze predstih moc zvysit, projevilo by se to na charakteristice motoru a kompresi taky moc ne, takze jedina cesta je snizovani oktanoveho cisla.
Vygooglil jsem ze sovetsky auta mely tzv. oktanovy korektor, ktery pri pouziti paliva s vyssim oktanovym cislem zvysoval predstih. Tim lze lepe vyuzit "lepsi" palivo. Jde o dve veci. Pokud by se driv zapalil benzin s nizsim oktanovym cislem, tak v uvrati by byl vyssi tlak a mohlo by to prejit na detonacni horeni (tzn. rychlosti zvuku a vyssi) se vsema uz jmenovanejma dusledkama vcetne zvukovyho doprovodu (klepani). Naopak, pokud se benzin s vyssim oktanovym cislem zapali pozdejs, nez je vhodne, tak se nevyuzije jeho potencial (odolnost proti detonacim). Proto se predstih zvysuje. Tim se dosahne toho ze v uvrati je ve valci vyssi tlak, aniz by doslo k detonacim, a tim se trochu zvysi vykon. Ta druha vec je neprijemnej dusledek malyho predstihu v kombinaci s vysokym oktanovym cislem a malou kompresi - nedostatecny prohoreni smesi (malej tlak, jeste pomalejsi horeni) a plameny s vysokou teplotou kolem vyfukovyho ventilu. To vede k jeho podpaleni. Bohuzel u starejch stroju nelze predstih moc zvysit, projevilo by se to na charakteristice motoru a kompresi taky moc ne, takze jedina cesta je snizovani oktanoveho cisla.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Benzín special
dedukce mi prijde v poradku. co se stane, kdyz bude v benzinu trochu nafty? ma to vliv na oktany ?
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Benzín special
Nafta, cistej benzin, oleje atp. maj nizky oktanovy cislo. Takze ano, snizi ho to. Naopak zas lih ho zvysi (si nejsem uplne jistej, ale myslim ze jo)hipik634-750 píše:dedukce mi prijde v poradku. co se stane, kdyz bude v benzinu trochu nafty? ma to vliv na oktany ?
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Re: Benzín special
Ahoj,
na tom něco bude.Dle starých automechaniků(a taky jsem to četl ve starých světech motorů,tak kolem roku 1960).
Došlo k tomu,že když někdo dal do starého předválečného auta mnohdy se spodovým motorem tehdy nový benzín s vyšším oktanovým číslem tak se staly případy(hlavně při delších jízdách na plno)že došlo k masivnímu opálení výfukových ventilů i když v benzinu byla olovnatá přísada.Bude to tedy pomalým hořením vysokooktanového benzinu v motoru s malým kompresním poměrem a následnému doslovnému opalování výfukových ventilů.
Já osobně jsem dosud nic neřešil,pouze do benzinu přidávám trochu syntetického oleje pro dvoutakty(cca 0,1 l na 10 l benzinu)
Jak to ale tady teď čtu,začnu asi přidávat i nějakou náhražku olova,snad to ty ventily alespoň trochu ochrání.
Zatím jsem neměl žádný problém s ventily,i když je pravda že z žádným strojem co jsem měl jsem zase tolik kilometrů nenajezdil.Nerjvíc - 8 000 km jsem najel s M 72,bez pozorovatelné ztráty komprese.Je ale pravda že tehdy byl ještě občas k dostání speciál.
na tom něco bude.Dle starých automechaniků(a taky jsem to četl ve starých světech motorů,tak kolem roku 1960).
Došlo k tomu,že když někdo dal do starého předválečného auta mnohdy se spodovým motorem tehdy nový benzín s vyšším oktanovým číslem tak se staly případy(hlavně při delších jízdách na plno)že došlo k masivnímu opálení výfukových ventilů i když v benzinu byla olovnatá přísada.Bude to tedy pomalým hořením vysokooktanového benzinu v motoru s malým kompresním poměrem a následnému doslovnému opalování výfukových ventilů.
Já osobně jsem dosud nic neřešil,pouze do benzinu přidávám trochu syntetického oleje pro dvoutakty(cca 0,1 l na 10 l benzinu)
Jak to ale tady teď čtu,začnu asi přidávat i nějakou náhražku olova,snad to ty ventily alespoň trochu ochrání.
Zatím jsem neměl žádný problém s ventily,i když je pravda že z žádným strojem co jsem měl jsem zase tolik kilometrů nenajezdil.Nerjvíc - 8 000 km jsem najel s M 72,bez pozorovatelné ztráty komprese.Je ale pravda že tehdy byl ještě občas k dostání speciál.
Re: Benzín special
Ave, první recepis teda máme. Ja přidám jeden od pana M., kterému hodně věřím. Podle rady z výzkumáku paliv a maziv by se měl do naturálu pro naše potřeby míchat technický benzín B 55. Ale nedá se moc sehnat. Poměr zatím ještě nevím.
MT 12-S
Re: Benzín special
Ahoj, k tomu technickému benalu, dá se sehnad po názven lakobenzín, nebo benzinový čistič. ahoj.
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Benzín special
Nemusime chodit tak daleko, me uhorela pulka vejfukovyho ventilu u Octavie Super vcetne kusu hlavy. Asi mel o neco mensi vuli jak ostatni a uz to jelo. Ostatni byly jen lehce podpaleny, ale hlava na odpis.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Re: Benzín special
Ahoj, s tím předstihem prodávám jak jsem koupil . Nepředpokládam, že někdo se skoro 50ti letou praxí s motorama by plácnul jen tak něco do větru.
Nechápu tvoje tvrzení, že dvoutaktu je předstih ukradenej! Z vlastní zkušenosti vím, že zrovna Jawa 350 je na něj choulostivá. Když je špatná hodnota + rozdíl mezi válci tak jede hůř než Jawa 250, zatímco třeba čtyřdobá Jawa ohc tolik náchylná neni. Jednou se mi povolila destička rozdíl mezi válcema byl skoro 10 stupňů a markantní rozdíl oproti normálu jsem nepozorovalDavy píše:Velous ma normalni kulatej Jawi motor. S tema mam najezdeny desitky tisic kilometru. Predstih je tomu uplne ukradenej, pokud tam nejakej je a neni zas uplne extra velkej. Pokud je velkej, tak se tomu odzdola nechce, dela to divny zvuky, spatne se to startuje a prehrejva se to. Takze nejspis ten predstih byl proste moc velkej, ale to by zlobilo i se specialem.Dovolím si nesouhlasit s tím ,že by se změnilo souběžně několik věcí. ....
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: Benzín special
O tom technickém benzínu B55 jsem už taky něco zaslechl, dokonce jsem ho sháněl, ale kde jsem se na něj ptal, tak na mě koukali jak na vola. Leda toho někde objednat barel.
Don't give in without the fight!
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Benzín special
jenze vozit to sebou - jestli je to v pomeru 1:25 tak v pohode, ale 1:1 je asi nerealny pri delsi ceste ...
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Benzín special
Dovolím si vložit se do téhle diskuze, kterou již déle sleduju, také. Nechci se nijak vyvyšovat, ale před dosti dlouhou dobou jsem absolvolal vzdělání (VŠ) v oblasti dopravních strojů a pohonných jednotek a rovněž nechci dělat přednášku. Byla zde vyřčena řada pravd (viz třeba od Davy » 01 úno 2013, 12:18) ohledně vysvětlení pojmu detonační spalování, samozápaly, + - i vliv předstihu.
Dále i řada úplných blbostí - vysokooktanový benzin rychleji hoří (úplně naopak), vysokooktanový benzin uvolní spálením větší teplo/energii, proto zvyšuje výkon (výhřevnost všech, opakuji všech ropných běžných paliv je +- úplně stejná; všechny benziny, petrolej, kerosin, nafta; překvapivě ta nafta má o chlup větší výhřevnost, než benziny, dá se to spočítat přes složení a fyz.chem. vzorce), vliv adidtiv v benzinu na ventily a složení těch přísad ("olovo" se už nedá sehnat léta vůbec, je zakázané - tetraethyl olova, prodávaná aditiva jsou na draselné. ev. železité bázi; nezabrání opalování ventilů, ale dokážou zabránit jejich litinovýcm sedlům v hlavě v mechanickém opotřebení, "zaklepání"; čím je motor rychloběžnější a více zatěžovaný, tím jsou potřebnější)
Dále si dovolím upřesnit:
oktanový korektor = jednoduchý mech. doplněk rozdělovače, v podstatě ručně otočná vačka k pootáčení rozdělovačem s cílem měnit předstih o několik stupňů tam i zpět bez nutnosti použít nářadí; takový rozdělovač měl často celkem tři regulace předstihu - samočinnou odstředivou a podtlakovou a ruční "korektorovou".
Vliv vysokooktanového benzinu na VÝFUKOVÉ ventily (sacím je to většinou fuk) je právě v té delší době hoření ("dlouhém plameni"). Pokud není ventil dokonale zabroušený, těsný, se správnou vůlí a je vyroben z méně kvalitního (=tep. odolného) materiálu, hrozí právě ono tzv. podpálení či dokonce upálení talířku. Proč? Protože se nechladí dotykem se sedlem v některém místě v dostatečné ploše a nejteplejší místa to prostě nevdrží. Tomuhle olovo ani "olovo" nedokáže zabránit! Pamatuji, jak ve velmi dávných dobách můj otec tvrdošijně odmítal natankovat do našeho Spartaka speciál místo normálu (měl tuším OČ 85) a již tenkrát mně, 8 letému klukovi, vysvětloval, že "speciál podpaluje ventily". Podpaloval, ač měl tenkrát tuším přepočteno na čisté olovo 2g Pb/litr!!
Nechci dál unavovat, dalo by se diskutovat dál a dál.....Třeba o směšovacích poměrech benzin/vzduch/líh atd.
Dále i řada úplných blbostí - vysokooktanový benzin rychleji hoří (úplně naopak), vysokooktanový benzin uvolní spálením větší teplo/energii, proto zvyšuje výkon (výhřevnost všech, opakuji všech ropných běžných paliv je +- úplně stejná; všechny benziny, petrolej, kerosin, nafta; překvapivě ta nafta má o chlup větší výhřevnost, než benziny, dá se to spočítat přes složení a fyz.chem. vzorce), vliv adidtiv v benzinu na ventily a složení těch přísad ("olovo" se už nedá sehnat léta vůbec, je zakázané - tetraethyl olova, prodávaná aditiva jsou na draselné. ev. železité bázi; nezabrání opalování ventilů, ale dokážou zabránit jejich litinovýcm sedlům v hlavě v mechanickém opotřebení, "zaklepání"; čím je motor rychloběžnější a více zatěžovaný, tím jsou potřebnější)
Dále si dovolím upřesnit:
oktanový korektor = jednoduchý mech. doplněk rozdělovače, v podstatě ručně otočná vačka k pootáčení rozdělovačem s cílem měnit předstih o několik stupňů tam i zpět bez nutnosti použít nářadí; takový rozdělovač měl často celkem tři regulace předstihu - samočinnou odstředivou a podtlakovou a ruční "korektorovou".
Vliv vysokooktanového benzinu na VÝFUKOVÉ ventily (sacím je to většinou fuk) je právě v té delší době hoření ("dlouhém plameni"). Pokud není ventil dokonale zabroušený, těsný, se správnou vůlí a je vyroben z méně kvalitního (=tep. odolného) materiálu, hrozí právě ono tzv. podpálení či dokonce upálení talířku. Proč? Protože se nechladí dotykem se sedlem v některém místě v dostatečné ploše a nejteplejší místa to prostě nevdrží. Tomuhle olovo ani "olovo" nedokáže zabránit! Pamatuji, jak ve velmi dávných dobách můj otec tvrdošijně odmítal natankovat do našeho Spartaka speciál místo normálu (měl tuším OČ 85) a již tenkrát mně, 8 letému klukovi, vysvětloval, že "speciál podpaluje ventily". Podpaloval, ač měl tenkrát tuším přepočteno na čisté olovo 2g Pb/litr!!
Nechci dál unavovat, dalo by se diskutovat dál a dál.....Třeba o směšovacích poměrech benzin/vzduch/líh atd.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: Benzín special
Já bych naopak rád diskutoval, resp. nechal si poradit od odborníka. Myslím, že tohle téma k tomu právě slouží a docel rád bych si početl o směšovacích poměrech. Tím spíš, když to má někdo podloženo vzděláním a věcnými argumenty. Taky jsem absolovoval na VŠ předměty o automobilových a leteckých motorech, ale abych se považoval za odborníka a věděl co nalít do Emky, to ne.
Takže se neboj a rozepiš se.
Takže se neboj a rozepiš se.
Don't give in without the fight!
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Benzín special
hoste, prosim navrh snizeni oktanoveho cisla
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP