M 72 z Kyjeva
Pravidla fóra
Diskutujte zde nad tím, po jakém stroji toužíte, ptejte se na cokoliv o těchto strojích.
Diskutujte zde nad tím, po jakém stroji toužíte, ptejte se na cokoliv o těchto strojích.
Re: M 72 z Kyjeva
M 72 v krásné patině, motor i převodovka emková.
Re: M 72 z Kyjeva
Jedná se o pěkně zachovalý exemplář M-72.
Jak kdo tady uváděl, že je motor, převodovka, nebo přední světlo (akorát si nejsem jistý tou spínačkou) z Káčka.. Tak to není pravda, Všechyny tyto díly jsou Emkové. Co se týče zadního světla, možná, že poslední typy Emek už toto větší světlo měly.
Jinak zadní tandem na dvě pružiny se montoval udajně až do roku 1954.
Jirka-hk -- Ty malé výztuhy v místě jak začíná zadní blatník mají rámy s malými trojůhelníkovými vzpěrami, tudíž je bude mít i tato motorka
Jak kdo tady uváděl, že je motor, převodovka, nebo přední světlo (akorát si nejsem jistý tou spínačkou) z Káčka.. Tak to není pravda, Všechyny tyto díly jsou Emkové. Co se týče zadního světla, možná, že poslední typy Emek už toto větší světlo měly.
Jinak zadní tandem na dvě pružiny se montoval udajně až do roku 1954.
Jirka-hk -- Ty malé výztuhy v místě jak začíná zadní blatník mají rámy s malými trojůhelníkovými vzpěrami, tudíž je bude mít i tato motorka
M-72
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M 72 z Kyjeva
S tím tvrzením o dvou pružinách vzadu bych si nebyl jist. Aby to nebylo něco podobného, jak s kyvnou vidlicí na sajdě, prostě další verze. Na dvě pružiny se dělaly blatníky s prolisem. Zkusím něco propátrat o té kyjevské výrobě. Bylo by možné sem dám fotku štítku? Či asi lépe poslat mailem?
Don't give in without the fight!
Re: M 72 z Kyjeva
Jsem přesto stále nadále přesvědčen, že rám s velkými trojůhelníky je staršího data, než ten s těmi menšími. Schválně by mě zajímalo, jaký nejstarší ročník s malými trojůhelníky kdo kdy viděl
Jinak s tím sedadlem s těmi dvěmi pružinami - to moudro že se dělaly do roku 1954 jsem vyčetl z jistého zdroje, který uvádí,že v tomto roce bylo zadní sedadlo nahrazováno jednopružinovou jednodušší konstrukcí, není to z mé hlavy, ale osobně vím že minimálně do roku 1952 dvoupružiny byly. Samozřejmě zadní blatník s prolisem.
to Wanderer: je zajímavé, mám štítek z motorky 1952 a není hliníkový ale ocelový - dosti sežraný korozí. Myslel jsem si že to tam nějaký soudruh klepnul na kus plechu ale! Chyba lávky teď jsem koupil další rám 1952 a štítek má stejný, Ocelový! a opět sežraný
Tudíž žádný hliník, jako se teď dají koupit hliníkové štítky kde si majitel klepne co chce. Minimálně do roku 52 byly štítky ocelové.
Jinak první emky štítky neměly vůbec
Jinak s tím sedadlem s těmi dvěmi pružinami - to moudro že se dělaly do roku 1954 jsem vyčetl z jistého zdroje, který uvádí,že v tomto roce bylo zadní sedadlo nahrazováno jednopružinovou jednodušší konstrukcí, není to z mé hlavy, ale osobně vím že minimálně do roku 1952 dvoupružiny byly. Samozřejmě zadní blatník s prolisem.
to Wanderer: je zajímavé, mám štítek z motorky 1952 a není hliníkový ale ocelový - dosti sežraný korozí. Myslel jsem si že to tam nějaký soudruh klepnul na kus plechu ale! Chyba lávky teď jsem koupil další rám 1952 a štítek má stejný, Ocelový! a opět sežraný
Jinak první emky štítky neměly vůbec
M-72
Re: M 72 z Kyjeva
Takže k převodovkám na Káčku je skoro stejná,pokud mi zde autor motorky by dal číslo převodovky mužu zjistit jaký to je model....i tak se to dá zjistit
PS: kdo říká že káčková je jiné tak asi pořádně žádný káčko neviděl
ohledně motoru,možná že se pletu nevykoukám válce ... na to z tý fotky to nevykoukám ....
tělo motorku to je z emky to jsem napsal blbě,omlouvám se.
ohledně zadního světla zde mám pro vás na ujasnění obrázek
2-M-72
3-M-72 a M-72M na sajdu (není tam světýlko dolu)
4-K-750 i K-750M ale z velké části se dávali i na sajdy
5-K-750 i K-750M-sajdy
PS: kdo říká že káčková je jiné tak asi pořádně žádný káčko neviděl
ohledně motoru,možná že se pletu nevykoukám válce ... na to z tý fotky to nevykoukám ....
tělo motorku to je z emky to jsem napsal blbě,omlouvám se.
ohledně zadního světla zde mám pro vás na ujasnění obrázek
2-M-72
3-M-72 a M-72M na sajdu (není tam světýlko dolu)
4-K-750 i K-750M ale z velké části se dávali i na sajdy
5-K-750 i K-750M-sajdy
- Přílohy
-
- 3m72i2m72lopsysi5niekoi4k750ami.JPG (44.98 KiB) Zobrazeno 8867 x
Darius
Jawa special 1935 horská
KMZ K-750M 1967
Jawa special 1935 horská
KMZ K-750M 1967
Re: M 72 z Kyjeva
Ahoj všem!
Tak k dotazům - rám samozřejmě výztuhy dole kde začíná zadní blatník má.Výrobní štítek je hliníkový ,pokusím se poslat foto.Nemá doražen rok výroby ,jen je tam předtišTěno 195..Spínačka je asi káčková,ale zatím si nejsem jist,až při demontáži uvidím jakým způsobem je přidělán překryt - ve světlometu je na jedné straně zasunut do malého obdélníkového otvotru který se těžko dělá amatérsky při výměně spínací skříňky,při předělávkách ho vždy někdo jen vyvrtá kulatý.
Zadní světýlko a odrazko je už to správné,bylo řešeno hned na místě v Lotyšsku.
Přední parabola i žárovka je velice zvláštní,zatím jsem to nikdy neviděl,ale podle ruské příručky to tam patří.
Nevím taky jak s tou zapalovací cívkou,emka co ji má pod předním krytem motoru tak na předním víku pod tím to krytem
tak je nálitek pro dva štefty na kterých cívka drží.Zde to není,tak musela být od začátku venku.
Jinak mám originální ruskou příručku s výkresy z roku 1956.rozlišují tam pouze model do 1954 a od 1954 roku.
Ten novější má jednopružinovou sedačku zadní,vysoký přední blatník a kola typ kytka.Jiné rozdíly(výztuhy rámu a tak)tam
neřeší.
Jinak zadní světla mám ještě jiné než na foto,vypadá jako staré Bosch nebo Jawa.Odpovídá ale obrázku v mé příručce.
To je zatím vše na co jsem si vzpomněl,jsem v práci a moto je doma.
Michal
Tak k dotazům - rám samozřejmě výztuhy dole kde začíná zadní blatník má.Výrobní štítek je hliníkový ,pokusím se poslat foto.Nemá doražen rok výroby ,jen je tam předtišTěno 195..Spínačka je asi káčková,ale zatím si nejsem jist,až při demontáži uvidím jakým způsobem je přidělán překryt - ve světlometu je na jedné straně zasunut do malého obdélníkového otvotru který se těžko dělá amatérsky při výměně spínací skříňky,při předělávkách ho vždy někdo jen vyvrtá kulatý.
Zadní světýlko a odrazko je už to správné,bylo řešeno hned na místě v Lotyšsku.
Přední parabola i žárovka je velice zvláštní,zatím jsem to nikdy neviděl,ale podle ruské příručky to tam patří.
Nevím taky jak s tou zapalovací cívkou,emka co ji má pod předním krytem motoru tak na předním víku pod tím to krytem
tak je nálitek pro dva štefty na kterých cívka drží.Zde to není,tak musela být od začátku venku.
Jinak mám originální ruskou příručku s výkresy z roku 1956.rozlišují tam pouze model do 1954 a od 1954 roku.
Ten novější má jednopružinovou sedačku zadní,vysoký přední blatník a kola typ kytka.Jiné rozdíly(výztuhy rámu a tak)tam
neřeší.
Jinak zadní světla mám ještě jiné než na foto,vypadá jako staré Bosch nebo Jawa.Odpovídá ale obrázku v mé příručce.
To je zatím vše na co jsem si vzpomněl,jsem v práci a moto je doma.
Michal
Re: M 72 z Kyjeva
Opět zdravím ve spolek...
posílám foto
rámu s kulatýmy výztuhami bez těch malých u blatníku. (jinač o roku zrodu tohoto rámu moc nevím, navíc na horních brýlích přední vidlice má nálitek na zámek, původní barva černá, přední blatník nízké provedení, zadní blatník byl přidělán zezadu nahoře u tlumiče. Motor nebyl a převodovka má dekl na řazení jako bmw na jednopáku , spojka spodem, zadní převod bez výztuhy. Má toho hodně společného s rámem bez výztuh...)
Druhá foto je rám r.v "54 původně modrá kola květáky...
Darius.: jak poznáš podle čísla převodovky typ??? slyším prvně, že by se podle té změti čísel na rusoj dalo něco poznat... odkud čerpáš info, jestli to tedy najni nějaká tajňačka. Možná by to zajímalo i ostatní eMkaře...
posílám foto
Druhá foto je rám r.v "54 původně modrá kola květáky...
Darius.: jak poznáš podle čísla převodovky typ??? slyším prvně, že by se podle té změti čísel na rusoj dalo něco poznat... odkud čerpáš info, jestli to tedy najni nějaká tajňačka. Možná by to zajímalo i ostatní eMkaře...
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M 72 z Kyjeva
Takže jsem vypátral, že:
v březnu 1941 byl Charkovský závod zemědělských strojů předělán na výrobu motocyklů M-72. Motory a převodovky pro tuto výrobu byly dodávány z Kyjevského závodu lékařských nástrojů. Tato výroba patřila pod Moskevský motocyklový závod. První várka motorek byla dodána v srpnu. V říjnu 1941 byl vydán příkaz o přemístění moskevského závodu do Irbitu. Víc jsem nevypátral.
Takže předpokládám, vzhledem k tomu, že rusové opustili Kyjev v polovině září 1941 a to už nějakou dobu byli v oblíčení, tak prostě tyhle továrny nestihli přestěhovat. Podle mě na výrobu pak navázali po válce. Nejspíš ze zbytků polotovarů a toho co tam zbylo. Asi jako my jsme poskládali zbylou výrobu letadel po němcích. Ale tohle už jsou jenom moje domněnky a teorie.
v březnu 1941 byl Charkovský závod zemědělských strojů předělán na výrobu motocyklů M-72. Motory a převodovky pro tuto výrobu byly dodávány z Kyjevského závodu lékařských nástrojů. Tato výroba patřila pod Moskevský motocyklový závod. První várka motorek byla dodána v srpnu. V říjnu 1941 byl vydán příkaz o přemístění moskevského závodu do Irbitu. Víc jsem nevypátral.
Takže předpokládám, vzhledem k tomu, že rusové opustili Kyjev v polovině září 1941 a to už nějakou dobu byli v oblíčení, tak prostě tyhle továrny nestihli přestěhovat. Podle mě na výrobu pak navázali po válce. Nejspíš ze zbytků polotovarů a toho co tam zbylo. Asi jako my jsme poskládali zbylou výrobu letadel po němcích. Ale tohle už jsou jenom moje domněnky a teorie.
Don't give in without the fight!
Re: M 72 z Kyjeva
Jsem napůl litevec a spolupracuju hodně s litevskejma opozitařema,muj kamarád jich má asi 12 tak ví o co go,přinejhorším se ptám jeho.
ono se to dá i podle čísel výroby podle let,treba já jí mám origo z 67roku a vim že nebyla měněná mužu poradit jak jen budu moct,jak jsem zjistil tak obě převodovky jak z M-72 a z K-750 jsou ty samý až na atypy se zpátečkou...
byli tři výrobny,Irbit (ted vyrábí uraly) IMZ,Kyjev KMZ, Gorkyj GMZ (skoro nejvzácnejší kompletace emek)
ono se to dá i podle čísel výroby podle let,treba já jí mám origo z 67roku a vim že nebyla měněná mužu poradit jak jen budu moct,jak jsem zjistil tak obě převodovky jak z M-72 a z K-750 jsou ty samý až na atypy se zpátečkou...
byli tři výrobny,Irbit (ted vyrábí uraly) IMZ,Kyjev KMZ, Gorkyj GMZ (skoro nejvzácnejší kompletace emek)
Darius
Jawa special 1935 horská
KMZ K-750M 1967
Jawa special 1935 horská
KMZ K-750M 1967
-
Drapalik13
- Příspěvky: 13
- Registrován: 27 led 2011, 20:25
Re: M 72 z Kyjeva
Zdar, já mam tu samou emku. Dvě pružiny na zadní sedačce i ty výstuhy mam stejný. Jenom přední blatník mam
pevný a štítek na krku je plechový. Mam rok 1952. Motorku vlastnilo ministerstvo vnitra ČR a začátkem šedesátých let ji odkoupil muj děda. Jo a převodovka z emky je jiná než z káčka,ikdyž na oko to nevypadá.
pevný a štítek na krku je plechový. Mam rok 1952. Motorku vlastnilo ministerstvo vnitra ČR a začátkem šedesátých let ji odkoupil muj děda. Jo a převodovka z emky je jiná než z káčka,ikdyž na oko to nevypadá.
Re: M 72 z Kyjeva
Ahoj,zkouším tedy poslat nějaké další foto.
Re: M 72 z Kyjeva
Tak výborně ,fotky se povedly.
Posílám i obrázky z origo příručky se zadním a předním světlem.To na side jsem koupil na burze originální dosud nepoužité.Na moto je to samé,jen má okýnko na osvětlení značky a delší vnitřek.
Je tam i foto čísla motoru,převodovky a rámu,výrobní štítek.
Přední světlo je zvláštní,nikdy jsem se s takovým nesetkal,ale odpovídá obrázku v příručce.
Jen mi vrtá hlavou ta budka světlometu se spínací skříňkou.Je emková,ale vypadá že je originálně udělaná na káčkovou
spínačku s příslušným překrytem!Je v původní černé barvě,evidentně bez zásahů.Pokud by byla původně osazena emkovou spínačkou,byl by na ní větší otvor!Jinak by se tam nedala emková namontovat!
Taky ten zadní obdélníkový otvor 1 x 4 mm pro překryt spínačky je zřejmě původní,těžko by ho někdo dělal amatérsky a když tak by ho vyvrtal kulatý.
Nevím ale jeli tato budka původní,je totiž černá a nikdy nebyla zelená tak jako zbytek motorky.Tak si myslím že ji asi někdo vyměnil později.
Viděl jste někdy někdo emkovou budku s origo montovanou káčkovou spínačkou?
Děkuji,s pozdravem Michal
Posílám i obrázky z origo příručky se zadním a předním světlem.To na side jsem koupil na burze originální dosud nepoužité.Na moto je to samé,jen má okýnko na osvětlení značky a delší vnitřek.
Je tam i foto čísla motoru,převodovky a rámu,výrobní štítek.
Přední světlo je zvláštní,nikdy jsem se s takovým nesetkal,ale odpovídá obrázku v příručce.
Jen mi vrtá hlavou ta budka světlometu se spínací skříňkou.Je emková,ale vypadá že je originálně udělaná na káčkovou
spínačku s příslušným překrytem!Je v původní černé barvě,evidentně bez zásahů.Pokud by byla původně osazena emkovou spínačkou,byl by na ní větší otvor!Jinak by se tam nedala emková namontovat!
Taky ten zadní obdélníkový otvor 1 x 4 mm pro překryt spínačky je zřejmě původní,těžko by ho někdo dělal amatérsky a když tak by ho vyvrtal kulatý.
Nevím ale jeli tato budka původní,je totiž černá a nikdy nebyla zelená tak jako zbytek motorky.Tak si myslím že ji asi někdo vyměnil později.
Viděl jste někdy někdo emkovou budku s origo montovanou káčkovou spínačkou?
Děkuji,s pozdravem Michal
Re: M 72 z Kyjeva
Ahoj,tak už jsem zase o krok dál v pátrání.
Po návratu z dovolené na mě čekal doma dopis z Lotyšska s TP k mému motocyklu!Takže dle něho je rok 1954!Do teď jsem měl doma ne TP,ale jen potvrzení o registraci,s rokem 1972.No a teď koukám,onen TPje vydán 1972!
Takže doměnka - moto je původně armádní,proto ta zelená barva pod černou.V r.1972 byla vyřazena z armády,majitel,
v Tp je jen jeden ji zrepasoval ,opatřil černým lakem a jezdil na ní až do smrti(moto je z pozůstalosti).
Takže v Kyjevě vyrobili toto provedení v roce 1954.
Jinak budka světla je též vyřešena,při té repasi byla dána nová.Našel jsem totiž ze vnitřku razítko z datem říjen 1961.
Navíc byla vždy černá,nemá vespod zelenou barvu.Je to tedy náhradní díl s originálně montovanou káčkovou spínačkou,
na emkovou spínačku by musel být montážní otvor s větším průměrem,jak píšu minule.Tvar budky je ale emka ,ne káčko!
Vyrobil jsem zase nějaké foto,tak ať máte něco k prohlížení,zkusím je postupně poslat.
Ahoj,Michal
Po návratu z dovolené na mě čekal doma dopis z Lotyšska s TP k mému motocyklu!Takže dle něho je rok 1954!Do teď jsem měl doma ne TP,ale jen potvrzení o registraci,s rokem 1972.No a teď koukám,onen TPje vydán 1972!
Takže doměnka - moto je původně armádní,proto ta zelená barva pod černou.V r.1972 byla vyřazena z armády,majitel,
v Tp je jen jeden ji zrepasoval ,opatřil černým lakem a jezdil na ní až do smrti(moto je z pozůstalosti).
Takže v Kyjevě vyrobili toto provedení v roce 1954.
Jinak budka světla je též vyřešena,při té repasi byla dána nová.Našel jsem totiž ze vnitřku razítko z datem říjen 1961.
Navíc byla vždy černá,nemá vespod zelenou barvu.Je to tedy náhradní díl s originálně montovanou káčkovou spínačkou,
na emkovou spínačku by musel být montážní otvor s větším průměrem,jak píšu minule.Tvar budky je ale emka ,ne káčko!
Vyrobil jsem zase nějaké foto,tak ať máte něco k prohlížení,zkusím je postupně poslat.
Ahoj,Michal
Re: M 72 z Kyjeva
krytku spínačky si tam dal nebo jí más jen tak ?
že pokud bys jí nemel kam udat mě by se hodila...
že pokud bys jí nemel kam udat mě by se hodila...
Darius
Jawa special 1935 horská
KMZ K-750M 1967
Jawa special 1935 horská
KMZ K-750M 1967
Re: M 72 z Kyjeva
Kryt spínačky tam už byl a byl tam zřejmě už z výroby té budky.Já teď ještě nejsm rozhodnut zda to předělat na emkovou spínačku,a nebo to nechat tak jak to je jako výsledek běhu času.
Michal
Michal