Soudruzi,
protože jsem narazil v jednom článku na problematiku co se týče kardanu M-72, konkrétně typu bez tisícihranu, s lisovaným spojem s přesahem, rozhodl jsem se podělit se o své zkušenosti.
Tento kardan se na motocyklech vyskytuje v takovém stavu, že plechová krytka na kříž je buď v totálně zdevastovaném stavu, nebo na kardanu chybí zcela. každý kdo chce moto zrenovovat si dřív nebo později musí dát stejnou otázku, Jak dostat krytku na kardan? stejně tak i ten gumový prstenec.. Nejdříve stejně jako mě spousty z vás napadne prostě se pokusit spojení rozlisovat. ( foto 1 až 5)
Tento článek píšu z důvodu, aby jste předešli výsledku jakého lze bezproblému lisováním dosáhnout, zvaném Blesk
Hned na začátku je třeba říct, že pokusit se spojení rozlisovat lisem je předem odsouzeno k nezdaru. Já jsem svůj kardan chtěl tímto způsobem zrenovovat. Řekl jsem si, že stáhnu část hardy spojky navlíknu krytku a gumu a poté opět slisuju dohromady, jak prosté, že?
nejprve jsem si nachystal všechny díly - obr. 1
Protože ale část hardyspojky co byla na mém kadranu nalisována mi připadala že je maličko ohnutá a mohla by házet rozhodl jsem se pro výměnu a taky z důvodu, že jsem tento díl měl náhradní (origo uloženku), rozřízl jsem tento díl kardanu flexou a stáhl - obr 2.
poté jsem všechny díly drátěným kotoučem ve vrtačce řádně opucoval - obr.3
na kardan nasadil krytku a gumu a poté se vydal do jedné nejmenované dílny (jméno jsem už v rozčílení zapoměl

), kde část hardyspojky nahřáli autogenem a poté šup s tím pod hydraulický lis - obr 4.
a vznikl z toho... BLESK -obr 5.
Mé následující pocity rozčarování vám nebudu popisovat, jistě si je každý dovedete představit...
Takže se vraťme k původnímu záměru tohoto článku a sice k návodu, jak na to jít, a předejít blesku
Za prvé - Na rozlisovávání a jiné dělení kardanu zapomeňte, je veliká pravděpodobnost, že si kardan a jeho nalisované spojení s velkým přesahem zničíte, nebo alespoň a to v nejlepším případě zdeformujete část kardanu, minimálně vybrání kam zapadá "kulička" vystřeďění hřídele z převodovky.
Celý problém lze elegantně vyřešit tak, že vezmete mikrobrusku a tenkým kotoučkem obříznete krytku dle obr 6. "otevřete" krytku a prostrčíte kardan a "uzavřete"obr. 7.
dále opatrně nabodujete a zavaříte- obr.8. Guma se rozřízne, nasadí a opětovně slepí kvalitním lepidlem na pryž.
Tento postup zaručuje, že se s kardanem nic nestane.
Jen škoda, že mě nenapadl dřív, než jsem zničil svůj původní kardan.

Tento postup je jedna z cest, neříkám, že je jedinná, ale lepší mne nenapadla, pokud má někdo nějaké připomínky, rád je uvítám.
