M-72, verze, modely, odlišnosti...

Diskuze o čemkoliv
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

M-72 arno77

Nový příspěvek od arno77 »

Zdravstvůj soudruhu
Právě koukáš na můj stroj,
ale nevím jestli letos zvládnu první jízdu, krom laku je na tom ještě hodně práce, a to nepočítám sajdu na kterou jsem zatím ani nesáhl, ale hlavní je nejdříve sprovoznit moto :-)
Přílohy
DSC00156.JPG
M-72
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: M-72 arno77

Nový příspěvek od arno77 »

Ono Ema prošla řadou "rozhodnutí" když jsem ji koupil, než vyzrála k tomuto stavu. Nejdříve tam vzpěry byly, a vůbec všechno bylo jinak.. :roll:
Předválečné BMW řady R-51,61,66,71 se mi vždycky hodně líbily, a když jsem zjistil, že se vyrábělo "Sovětské BMW" byla to cesta jak se k ní dostat za "přijatelný peníz".. Uřízl jsem je a chtěl z toho udělat Baworáka.
Nakoupil jsem originály i repliky, plno věcí sedmdesátjedničky. Dalo by se říct, že jsem ji tehda mohl poskládat, měl jsem na tu stavbu skoro vše, včetně nesehnatelné origo BMW nádrže, origo bloku motoru a převodovky, dynama, atd..
Ale asi po roce a několika rad kolegů se mi to přeleželo v hlavě, že by to vlastně nebylo BMW, ani M-72, ale nějaký paskvil mezi tím. Tak jsem dozrál k rozhodnutí udělat první typ M-72.
Až na pár drobností jsem sehnal téměř všechny díly, včetně rámu bez vzpěr. Teď je stav jako na foto, moto bylo sestaveno pro odzkoušení motoru. Některé díly jsou tam jen zatímní (kolínka sání - patří tam delší bez sytiče, a zadní *diferenciál* bez žebra-ten čeká na složení). Je tam spoustu věcí, které jsou řešeny jinak, než na pozdější emce, od předního světla až po zadní nosič, který jsem sehnal teprve nedávno a na foto ještě není.
Když jsem kupoval rám byl osazen R-61 od BMW a moto bylo vlasně BMW akorát s ruským rámem, ale díky bohu měla ještě všecky úchyty ruské až na jeden a tím je konzolka na klaxon, která byla odstraněna a navařena místo ní konzolka na jiném místě k uchycení klaksonu Bosch. Číslo rámu bylo tedy vybroušeno.
Kdyby náhodou někdo z vás měl tento rám, prosím o foto, popř. náčrtek konzolky k jejímu vyrobení.
Děkuji.
M-72
Jarda
Příspěvky: 322
Registrován: 21 led 2011, 22:58
Bydliště: Pacov

Re: M-72 arno77

Nový příspěvek od Jarda »

no pěkně jsi se do ní dal,tak velká gratulace ke správnému rozhodnutí
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: M-72 arno77

Nový příspěvek od arno77 »

Tak jsem dnes doskládal po rozborce motor,
chuť nastartovat motor byla po třech letech velká, a tak jsem zapoměl vše znovu zkontrolovat, hlavně dynamo, které jsem po své poslední návštěvě garáže upevnil jen tak, aby se do motoru nedostal prach a špína.. ale po asi týdnu, kdy jsem na moto opět začal pracovat jsem zapaměl na jedu podstatnou věc..
Zapoměl jsem dát závlačku na osu dynama k zajištění korunové matice co stahuje ozubené kolo.. Ta se vlivem vibrací a otáčení motoru, při zkoušce uvolnila a "spadla" do prostoru pod ozubevými koly rozvodu, ale to až potom, co si ono ozubení s ní trošku pohrálo, naštěstí propadla dírou v ozubeném kole vačky, ale nachvilku se tam zdržela.. než si udělala trošku cestičku hliníkem, propadla.. :shock: ale nakonec vše "dobře" dopadlo a nedošlo k žádným velkým škodám :-)
ale všude bylo plno třísek jak hliníkových, tak i ocel. Tudíž motor musel být znovu celý rozebrán a vyčištěn od kovových usazenin, které olej zanesl opravdu všude. Rovněž byl motor přetěsněn silikonem, poněvadž papírové těsnění při prvním běbu olej v motoru neudrželo tak jak by mělo :)
Tak hlavně příště nic neopomenout.. :D
Přílohy
DSC00164.JPG
M-72
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

M-72 kardan

Nový příspěvek od arno77 »

Soudruzi,
protože jsem narazil v jednom článku na problematiku co se týče kardanu M-72, konkrétně typu bez tisícihranu, s lisovaným spojem s přesahem, rozhodl jsem se podělit se o své zkušenosti.
Tento kardan se na motocyklech vyskytuje v takovém stavu, že plechová krytka na kříž je buď v totálně zdevastovaném stavu, nebo na kardanu chybí zcela. každý kdo chce moto zrenovovat si dřív nebo později musí dát stejnou otázku, Jak dostat krytku na kardan? stejně tak i ten gumový prstenec.. Nejdříve stejně jako mě spousty z vás napadne prostě se pokusit spojení rozlisovat. ( foto 1 až 5)
Tento článek píšu z důvodu, aby jste předešli výsledku jakého lze bezproblému lisováním dosáhnout, zvaném Blesk ;)
Hned na začátku je třeba říct, že pokusit se spojení rozlisovat lisem je předem odsouzeno k nezdaru. Já jsem svůj kardan chtěl tímto způsobem zrenovovat. Řekl jsem si, že stáhnu část hardy spojky navlíknu krytku a gumu a poté opět slisuju dohromady, jak prosté, že?
nejprve jsem si nachystal všechny díly - obr. 1
Protože ale část hardyspojky co byla na mém kadranu nalisována mi připadala že je maličko ohnutá a mohla by házet rozhodl jsem se pro výměnu a taky z důvodu, že jsem tento díl měl náhradní (origo uloženku), rozřízl jsem tento díl kardanu flexou a stáhl - obr 2.
poté jsem všechny díly drátěným kotoučem ve vrtačce řádně opucoval - obr.3
na kardan nasadil krytku a gumu a poté se vydal do jedné nejmenované dílny (jméno jsem už v rozčílení zapoměl :D), kde část hardyspojky nahřáli autogenem a poté šup s tím pod hydraulický lis - obr 4.
a vznikl z toho... BLESK -obr 5.
Mé následující pocity rozčarování vám nebudu popisovat, jistě si je každý dovedete představit...
Takže se vraťme k původnímu záměru tohoto článku a sice k návodu, jak na to jít, a předejít blesku :)
Za prvé - Na rozlisovávání a jiné dělení kardanu zapomeňte, je veliká pravděpodobnost, že si kardan a jeho nalisované spojení s velkým přesahem zničíte, nebo alespoň a to v nejlepším případě zdeformujete část kardanu, minimálně vybrání kam zapadá "kulička" vystřeďění hřídele z převodovky.
Celý problém lze elegantně vyřešit tak, že vezmete mikrobrusku a tenkým kotoučkem obříznete krytku dle obr 6. "otevřete" krytku a prostrčíte kardan a "uzavřete"obr. 7.
dále opatrně nabodujete a zavaříte- obr.8. Guma se rozřízne, nasadí a opětovně slepí kvalitním lepidlem na pryž.
Tento postup zaručuje, že se s kardanem nic nestane.
Jen škoda, že mě nenapadl dřív, než jsem zničil svůj původní kardan. :(
Tento postup je jedna z cest, neříkám, že je jedinná, ale lepší mne nenapadla, pokud má někdo nějaké připomínky, rád je uvítám. :)
Přílohy
1. potřebné díly.JPG
2. výměna.JPG
3. před slisováním.JPG
4. všechno špatně.JPG
5. Blesk.JPG
6. rozříznutí.JPG
7. nasazení na hřídel.JPG
8. po zavaření.JPG
M-72
Vici
Příspěvky: 264
Registrován: 25 úno 2011, 00:16

Re: M-72 arno77

Nový příspěvek od Vici »

Přikládám ještě další dvě fotky úplně dokončeného kardanu. Lepeno vteřinovým gelovým lepidlem LOCTITE 454. Drží to výborně a vypadá taky dobře.
Přílohy
IMG_1810 [1024x768].JPG
IMG_1811 [1024x768].JPG
Naposledy upravil(a) Vici dne 28 zář 2011, 22:08, celkem upraveno 1 x.
M-72, 1952
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

M-72, verze, modely, odlišnosti...

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

Doufám, že se tu rozproudí debata o Emkách. Tady bych na úvod přidal odkaz na jeden velice zajímavý článeček o rozdílech mezi BMW R71 a M-72.
http://kvhchocen.wz.cz/articles.php?article_id=36

a tady něco už staršího, ode mně:
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010013108
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: M-72 arno77

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

Jen takovej dotaz k tomu rámu, netvrdím, že mám patent na rozum, ale neměla by první verze mít šroubovací úchyty pro sajdu (myslím tím ty koule)? Jinak opravdu by mě zajímalo jak se to bude chovat v zatáčkách při jízdě, bez výztuh u zadních kluzáků.
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: M-72 arno77

Nový příspěvek od arno77 »

tak první rámy byly bez výztuh, jako R-71, sám takový origo rám vlastním, a co se týče těch šroubovacích koulí, tak ta přední je šroubovací, je to šroub co drží motor, na jehož konci je koule. Tak je to řešeno v předu. Vzadu nikdy šroubovací koule nebyla, tam je přivařena napevno stejným způsobem jako to máš ty ;)
jinnak už byly provedeny nějaké jízdy solo, a je to bezproblémů, ani v zatáčkách žádná nestabilita, vlnění atd.
M-72
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: M-72 arno77

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

A liší se to ranné provedení rámu nějak od toho pozdějšího s výztuhama? Mám na mysli např. jiný průřez trubek apod.
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: M-72 arno77

Nový příspěvek od arno77 »

Tak hlavní části jsou stejné jako jsou proměnné přechody trubek z oválného průřezu ke kulatému, tak razantně na tom soudruzi zase nic nezměnili, rozdíly jsou jen v těch výztuhách, které mají emky do cca 1952 jen 4 v rozích kde jsou uchyceny zadní kluzáky velkými trojůhelníky (pozdější rámy s menšími trojůhelníky to mají ještě v oblasti jak je spodní příčka rámu) a pak v již zmiňovaném kulovém čepu vpředu, dále protože starší modely používají jiné relé, tak jiné uchycení relé a trošku jinde, pak klaxon je vedle relé uprostřed místo naboku, kde je hustilka. Ještě jedny z prvních nejstarších modelů měly dokonce ještě původem z bmw i nos na krku řízení k uzamčení řízení, ale od toho se brzy upustilo, záhy se na rám nos již nenavařoval a v horních brýlích zbyl jen nálitek, který již nebyl ani vrtaný, pozdější typy již bez nálitku.
Dále jsem ještě zapoměl na přední uložení sedačky.. není na závitovém "ložisku" ale na kluzném pouzdře a mazání předních ložisek v krku řízení jak je později řešeno dvěmi mazničkami v krku řízení, tyhle vůbec nemá. to je myslím že vše co se týče změn rámu.
M-72
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...

Nový příspěvek od arno77 »

Docela by mě zajímalo, kolik soudruhů zde registrovaných má Emku.. řekl bych tak okolo 6ti, 7mi?
moc nás věru není, ale pomaličku se rozrůstáme :-)

AKTUALIZACE počtu majitelů M-72 ke dni 17. 5. 2016 - členů: 28

Wanderer, arno77, Vici, Jura_eMka, Ivo, Jirka-hk, Drapalik13, bmw730, Patton469, uraldneper, lludas, brudra, dudla, Lukas, KOVROVEC5, Fila, pcja, lub, novej Emkař, fanda 72, serpico-3, Jan Tupý, otopapousek1985, kunak, fapeko, Had6, Kadlec, komarekv@seznam.cz,
Naposledy upravil(a) arno77 dne 17 kvě 2016, 22:11, celkem upraveno 26 x.
M-72
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...

Nový příspěvek od arno77 »

Přidávám jeden odkaz na stránku se zajímavými fotografiemi, srovnání částí M-72/BMW
http://www.changjiangunlimited.com/M72.htm
http://www.changjiangunlimited.com/M72-2.htm
M-72
Drapalik13
Příspěvky: 13
Registrován: 27 led 2011, 20:25

Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...

Nový příspěvek od Drapalik13 »

Zdary, taky mam M-72 1952.
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...

Nový příspěvek od arno77 »

ahoj, no výborně! přidal jsem tě na seznam :-) to se nám ti emkaři, pěkně rozrůstají :-))
M-72
Odpovědět