Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Kmirek

Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Kmirek »

Předmluva:
Zdravím, jsem čtyřtaktním zelenáčem, ale kejvačku jsem už půlil nekolikrát.
Mám nově Dněpra 650, rok 85.
Pravý válec již krátce po nastartování hřeje, po sundání válce je vidět, že je přidřený, tam mě čeká výbrus. Tlaky lehce přes 7 Barů oba. Karburátory celkem srovnaný, jde za plynem.

Problém:
Po pár minutách volnoběhu se zprava ozvalo hlasité cinknutí (asi tyčka) a zdechlo to.
Po sundání víka hlavy vidím asi 10mm vůli na vahadle. Tyčka OK. Sundal jsem hlavu. Ventil sání zůstal otevřený. Pružiny na ventilu vypadají OK. Rozebírám dál, vyklepu (!) ventil ven. Jsou na něm stopy přidření a pár mosazných pilin. Je už nic moc, ale rovný, po očištění tam už chodí lehce. I tak kupuji nový, vše čistím sestavuji. Teď už chodí volně (možná až moc). Složím, startuji a po minutě se situace opakuje - motor zdechne, ventil visí. Rozeberu, vyčistím od nových pilin, promažu, složím, promažu. Startuji, a po minutě zase zdechne. Ty mosazné piliny to prostě vždy zaseknou.

Teorie:
Č.1: Moc velká vůle ve vedení ventilu, ten tam hrká a nějak vyhobluje nové piliny, které to zaseknou. Koupím nové vedení.
Č.2: Nemaže. To by mohla být i příčina. Po druhém zadření ventilu jsem si všiml, že při sundávání víka to neublinklo olej. Tyčky taky suché. Zkusil jsem třetí pokus se sundaným víkem a ani po zvýšení otáček žádný olej nevidím. Jinak olej tam mám, kousek pod horní rysku. Ale není to právě tím sundaným víkem a podtlakem v motoru? A navíc jsem ventil pořádně naolejoval a že by to nevydrželo ani minutu? Nechce se mi řešit olejové čerpadlo. Může se na něm něco pokazit? Může se něco přicpat? Váleček se dvěmi otvory mezi vačkou a tyčkou jsem čistil.
Jinak ventil výfuku otevřu rukou, ale sání ani za boha, pružiny jsou moc silné. Má to tak být?
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Michal »

Ve vodítku se nemůže nic vydrolit, ani kdyby tam ventil váznul.
Protože máte Dněpra nově, můj typ je, že někdo ty vodítka měnil za nějaká, co si vysoustružil z madla od skříně po prababičce. A když mu to nefungovalo, vzdal to a prodal ho vám.
Sežeňte si nová vodítka, buďto bronzová z důvěryhodného zdroje, nebo litinová z žigula (všechny sací, výfuková z žigula jsou moc dlouhá) i s guferkama. Pro jistotu je projeďte výstružníkem na předepsanou vůli.
Po té musíte přebrousit sedla ventilů frézkama - ty vodítka z výroby nikdy nemají díru vyvrtanou dokonale souose a ventil by s jiným vodítkem nedosedal na sedlo.
Ventily zkontrolujte, zda nejsou ohnuté, třeba upnutím do vrtačky.

Olej tam stéká po zdvihátkách a následně po tyčkách. Na zdvihátka se dostává rozstřikem z klikovky, která jediná je mazaná tlakově. Vyndejte zdvihátka z bloku (třeba magnetem) a podívejte se, zda je to litinové zdvihátko s brázdama pro olej a ne třeba kus ocelové kulatiny.
Kdyby nemazala klikovka, dávno byste zadřel šály, tím to nebude.

Pokud toho Dnepra nemáte od důvěryhodného majitele, čeká vás generálka všeho. Poláci sem vozí hrozná zvěrstva.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Kmirek

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Kmirek »

Žigulík? Výstružník?? Frézka???
Vzdávám to, kupuju celou hlavu, treba z burzy. Aspon jedno futro musí mít v pořádku. A jak se asi vyndává? Vytlouct? Šroubovat?
A nedá se koupit to bronzový?
S tím mazáním - mám tam ten váleček se dvouma brázdama a dírkama, ale olej po tyčkách neteče. Ješte jednou to zkusím se zašroubovaným víkem.
Díky za každý názor!
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od host »

Jestli Vám při slovech fréza, výstružník, lisování naskakujou pupínky, tak raději vzdejte celý stroj :lol: :lol: ! Další ještě vulgárnější výrazy budou totiž brzy následovat.
Jak psal kolega přede mnou, pokud chcete se strojem neznámého původu jezdit bez odtahovky v zádech, čeká Vás v brzké době oprava všeho od řidítek po zadní odrazku. Tohle Vám "na kšeft" nikdo neudělá (pardón - asi jediná výjimka je ve Slezsku!) a cesty jsou pouze dvě - sám či se zbavit motocyklu :mrgreen: .
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Michal »

Vodítko je nalisované ze strany vahadel.
Pokud nemáte lis, vyrobíte si přípravek z pevnostního šroubu, pevnostní matky a kusu trubky nebo dlouhého gola ořechu vhodného průměru. Ten našroubujete a celé to dáte prohřát do trouby na 200C. Poté hlavu zabalíte do hadru, aby hned nevychladla a utahováním matky vodítko vylisujete do trubky. Na další vodítko hlavu opět ohřejete protože chladne rychle. Nalisování nového vodítka probíhá obdobným způsobem. Je jedno, jestli koupíte bronzové (pozor ať není mosazné) nebo litinové z žigula, sedlo musíte přestružit v každém případě, protože ty vodítka nejsou nikdy dokonale souosé.

Že na burze seženete dobrou hlavu, co stačí namontovat a jezdit, na to zapomeňte. Vše co se dá dnes na Dněpra koupit je šrot, co zbyl a nikdo to už nechtěl. Platí to jak pro použité, tak pro nové origo díly - vše naprosté zmetky z bláta, které ani Ukrajinci nekoupili. Jediné slušné díly jsou moderní druhovýroba (např písty).
Z výroby byly dobré jen exportní a vojenské verze motorek a to jen po nějaký čas, než se díly opotřebovaly. Náhradní díly byly vždy mizerné, ale dnes už zbyly jen naprosté zmetky.

Dněpr je stroj, který se stane skvělým až po té, co si postupně znova vyrobíte. Je to stroj, který vám ukáže, že po letech oprav Jaw, rejží a aut ještě pořád nic neumíte a vycvičí z vás dokonalého mechanika. Výstružníkama a frézkama se nenechte rozhodit, k Dněpru rozhodně potřebujete soustruh! Pokud ho doma nemáte, budete u kamárada se soustruhem tak často, až se vám začne vyhýbat. Nedělám si srandu. Nasypte si do postele pod polštář nějaké nářadí, ať si postupně zvykáte.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
krovak.xixao
Příspěvky: 45
Registrován: 01 bře 2015, 12:28

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od krovak.xixao »

Absence oleje pod víkem hlavy by mohla být způsobena neprůchodnými dirkami v tom zdvihacím válečku s brázdami. Pokud tedy v těch brázdách olej je, pokud ne tak by to mohl být nedodělaný odlitek bloku motoru, když Ukrajinec spěchal, aby dělal nad plán. :-)

Jinak naprosto souhlasím s Michalem. Taky jsem začínal na dvoutaktech a myslel jsem si, že to jsou jenom povídačky, že ten Dněpr nemůže bejt přeci takovej střep a byla to pro mě výzva. Výzvu jsem přijal a od té doby se naučím něco nového pokaždé když opravuju Dněpra. Pokud se rozhodnete s Dněprem žít, určitě Vás naučí spoustu věcí o kterých jste neměl nejmenší tušení. Ne nadarmo se říká, že funkční Dněpr je odměnou velmi dobrému mechanikovi.

Jinak než budete do hlavy montovat nové ventily, zkontrolujte si, jestli nejsou feromagnetické. Pokud jsou feromagnetické, nedával bych je tam (alespoň ne jako výfukové), protože tam dlouho nevydrží.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Feromagnetické jsou jen ty výfukové.
krovak.xixao
Příspěvky: 45
Registrován: 01 bře 2015, 12:28

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od krovak.xixao »

Feromagnetické (magnet se na ně přitáhne) jsou sací ventily. Diamagnetické (magnet se NEpřitáhne) mají být výfukové ventily.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Omlouvám se za překlep, souhlasím s Lukášem. Blbě jsem to napsal.
kudlin
Příspěvky: 35
Registrován: 06 říj 2018, 23:14
Bydliště: Uherský Brod

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od kudlin »

Dobrý den, já jsem hlavy odnesl do firmy co provádí opravy hlav motorů a vyšlo mě to komplet za nové ventily, vodítka, pružiny, těsnění na 6000 bez DPH. Zprvu jsem nadával, ale teď nelituji. Chodu motoru to velmi pomohlo.
Dnepr 650 OHV
Kmirek

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Kmirek »

Dolil jsem olej z 3/4 na plnou. Zkontroloval zdvihátka - průchodná. Prošťouch odtokový kanálek oleje - taky byl Ok. Před sestavením jsem vše zaplavil olejem - zdvihátka, trubky s tyčkama i odtokový kanálek. Pořádně jsem dotáhl víko hlavy. A světe div se, už se ventil nezasekává. Takže to "pouze" nemazalo. Pod víkem už nacházím olej, jenž při rozdělání ukápne. Ale proč? Zavzdušněný odtok a tu bublinu to nedokázalo protlačit? Blbost. Zdvihátko bylo dirkama naležato? Divný. Bude se to opakovat? Co se tady sakra děje?
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Voda ani olej neteče do kopce, proto ve víku vždy zústane malé množství oleje. :)
Kmirek

Re: Dněpr 650 ohv - zadřený sací ventil

Nový příspěvek od Kmirek »

Sory, napsal jsem to blbě: Ten olej pod víkem je OK, to mi předtím nedělalo a zadíral jsem proto ten ventil. Teď už to maže soudě podle kapky oleje pod víkem a podle toho, že to jede déle než 20 sekund. Už jsem jezdil i 20 minut v kuse!!! Ale nevím, čím to bylo (že to nemazalo) a hlavně jestli se to nebude opakovat.
Odpovědět