Spojka

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
matbiker
Příspěvky: 97
Registrován: 30 srp 2011, 13:08
Bydliště: Pozděchov

Spojka

Nový příspěvek od matbiker »

Ogaři, tuto spojku už někdo testoval? Mají ji na Oldtimergarage i na Allegru.

https://allegro.pl/oferta/tarcza-sprzeg ... 7524404913
Asi MT09.
Nemůžeš? Přitvrď si a nastup!!
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Spojka

Nový příspěvek od host »

Konkrétně tuhle lamelu zrovna ne. Ale jednolamelovou spojku ano. Použil jsem náhodně na burze koupenou použitou lamelu v dobrém stavu, zřejmě BMW, velmi podobné konstrukce. Tedy s pružinovým tlumičem torzních kmitů/záběru. Nanýtoval jsem nové obložení noname značky, které bylo koupeno jako nevrtané.
Tloušťkou-podložením obložení jsem nahnal sílu lamely tak, aby odpovídala součtu dvou tlouštěk původních, meziplech jsem položil na přítlačný talíř a vše smontoval z původních zbývajících dílů. Od té doby o spojce nevím, krásně vypíná i v teplém stavu, neunáší a plynule zabírá, neprokluzuje. Podotýkám, že jezdím sólo a silnici. Ti správní "opportuniščiky" by možná měli názory jiné (životnost obložení, sklon k prokluzu, nevhodnost původních pružin a uspořádání spojky s vypínáním celkově atd.)
Už se to tady párkrát probíralo tyhle úpravy spojek pro vysokou zátěž + zlepšení fce....
Naposledy upravil(a) host dne 18 zář 2019, 05:12, celkem upraveno 1 x.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Spojka

Nový příspěvek od Michal »

Velice zajímavý výrobek.
Vypadá to jako předělaná spojková lamela z Moskviče, nebo upravená repliková výroba.
Tento konkrétní výrobek bych si ale nekopil, protože:
1. 3 pružiny jsou málo (ačkoliv čínské CJ 750 je má také), v Uralu 750 citelně trpí i těch 6 pružin. Dvouválec jim nakládá mnohem víc, než plynule běžíci archaický 1300ccm čtyřválec v Moskviči 408. Možná že SV motory neběží tak tvrdě.
2. Pod tou divokou sestavou dvou třecích obložení na každé straně jsou pružné plechy, kde obložení každé strany je nanýtováno jednostraně vždy k jednomu plechu na přeskáčku. Díky tomu se obložení při vystavení spojky nebo záběru o zhruba 1mm povolí nebo zmáčkne. Díky tomu má v autě plynulejší záběr. To funguje i na motorce s přítlačným talířem na pružinách (moskvič je měl také), kde při zmáčknutí spojky se tyčka pohne o 2mm (Ural) nebo 2.5mm (Dněpr). Pružiny pro jednolamelovou spojku ale vycházejí moc tuhé, na tom si strháte šlachy v prstech levé ruky. Proto se používá talířová pružina, jejíž vypínání funguje na principu páky (V Dněprech a Uralech alespoň 2:1, v autech bývá běžně i 5:1). Díky tomu spojková tyčka mačká pružinu poloviční silou. Jenže přítlačný talíř se díky tomu uvolní o půlku vzdálenosti, co se pohne tyčka. A taková vzdálenost už nestačí pro dostatečné uvolnění lamely, jejiž obložení se o milimetr roztáhne na pružných plechách. Při předělávkách lamel tyhle pružné plechy vyhazuji, obložení je přinýtované oboustraně na jednom plechu. Nicméně SV motor asi zvládne jedna lamela i na origo pružinách, co se dají zmáčknout rukou.
3. Ten středový unašeč mají udělaný moc úzký, může se obtiskávat do drážkování hřídele převodovky z kdovíjakého materiálu. Drážkovaný konec hřídele převodovky Dněprů a Uralů je 20mm dlouhý. Unašeč lamely by na něm měl sedět pokud možno na celé délce, s 1.5mm až 2mm rezervou pro opotřebení obložení. Pak se drážkování hřídele neničí ani na Uralu 750, který na to notoricky trpí. Nevím, jak na to trpí stará SVčka, tedy jestli vůbec najezdí dost aby se to mohlo projevit.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Spojka

Nový příspěvek od host »

Jen pod vlivem předchozího příspěvku doplním - u SV motoru, jak psáno v mém prvním příspěvku k tématu, plně postačují původní přítlačné pružiny. Torzních pružin mám na lamele 6, ovšem už neznám sílu drátu a počet závitů, rovněž délka drážkovaného náboje té mojí (BMW?) lamely je větší, než té "číny" z obrázku. Toho bych se asi i bál nejvíc, viz předchozí příspěvek. Axiálně pružné plechy tam mám taky, ale zřejmě díky věku už moc nepruží, tedy 1 mm určitě ne :mrgreen: Zdvihu je tedy k dispozici bohatě!
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
matbiker
Příspěvky: 97
Registrován: 30 srp 2011, 13:08
Bydliště: Pozděchov

Re: Spojka

Nový příspěvek od matbiker »

Dobrá půjdu tedy zřejmě směrem klasické spojky. Jen mi prosím někdo napovězte, po několika letech jsem vytáhl Dněpra a při vyjížďce mi z ničeho nic začala prokluzovat spojka. Než začnu hledat, na co by sázeli zkušení? Pružiny, plechy? Díííík.
Asi MT09.
Nemůžeš? Přitvrď si a nastup!!
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Spojka

Nový příspěvek od Dneprstein »

Dle mého ti přirezly plechy k vodicím čepům a pružiny to nejsou schopné přetlačit zpátky...
Odpovědět