Chlazení motoru vzduchem

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 630
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Dněprák »

Pokud jsem dobře sledoval úpravy k lepšímu chlazení Dněpra nebo Urala , zatím šli všichni cestou kapalinového chlazení.
Nezkoušel někdo zvýšit účinnost chlazení vzduchem pomocí ventilátoru, případně ventilátorů ?
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Michal »

Kapalinou chlazený máme na Uralech a Dněprech olej. Někteří chladí olej přímo vedením tlakového oleje přes chladič.
Nutno říct, že v našich klimatických podmínkách to není moc potřeba, teplota oleje se mi ani bez chlazení nepříblížila stále normálním 100C. Smysl to má při použití ochraného krytu olejové vany, který výrazně snižuje její schopnost chladit olej. To je jediný důvod, kvůli kterému to mám.
Dněprům také vyhovuje studený hustý olej kvůli bídné těsnosti vedení tlakového oleje. Ural a SV nemají tlakové mazání, jen nucený rozstřik, tam na hustotě oleje nezáleží.
Co jsem měřil, olej se nijak moc nezahřívá při pomalé jízdě terénem, zato teplota výrazně roste při jízdě na plný výkon po dálnici.

Otázka je, co je vlastně potřeba chladit. Největším zdrojem tepla jsou vzduchem chlazené hlavy. Ty olej téměř nechladí, protože ho tam proudí zcela minimální množství co stéká po tyčkách na vahadla. Zajímavé by bylo do hlav přivézt tlakový olej a udělat tam rozstřikování jako má většina západních motorů. Vyžadovalo by to výkonější čerpadlo, aby pak olej nechyběl v klikovce. Výkonnější čerpadla do Uralu se prodávají jako druhovýroba na západě. Samo o sobě dle mého názoru nemá smysl.

Ohledně ventilátoru, nevidím přínos, při jízdě nad 15 km proud vzduchu překoná výkon větráku z auta. Vzduch na válce usměrňují šikovně nastavené revmaplechy, mnohem účiněji, než jakýkoliv větrák.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 630
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Dněprák »

Chlazení za normální jízdy jsem Michale nemyslel. Zdá se mi, že právě při jízdě v koloně krokem, na jedničku v létě v terénu a do kopce se motor hodně hřeje. A v těchto podmínkách, by se dodatečné chlazení zapínané právě v těchto situacích možná vyplatilo. Chlazení ventilátory by šlo zabezpečit právě ochlazení hlav válců. Teď jde o to , jestli by to mělo vliv na snížení teploty oleje i v tom případě, pokud by byla vana částečně zakryta ochranným krytem.
Tokarev
Příspěvky: 50
Registrován: 13 srp 2017, 13:17
Bydliště: Mělnik

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Tokarev »

Má na to vlil hluboká hlinikova vana?.přeci jenom více oleje se lépe ochladí než méně
Maarty 82
Příspěvky: 57
Registrován: 29 črc 2017, 09:09
Bydliště: Plzeňsko

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Maarty 82 »

Nehledal bych v tom vědu.pokud s tím nebudeš jezdit motokros nebo tahat hnůj tak to musí vydržet . Určitě to snese líp než vodník.je pravda že mám v tomto případě více najeto s novodobým boxerem :-)
A hluboká vana se bude lépe chladit za plynulé jízdy (větší plocha).Jinak to bude stejné :-) stim rozdílem, že bude trvat déle než se to vetsi množství oleje zahřeje. Spíš by to mohlo vydržet na delší intervaly na výměny.
Martinmx
Příspěvky: 17
Registrován: 12 úno 2018, 13:18

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Martinmx »

Tak se vás taky zeptám co když revmaplechy nemám vadí to hodně u SV 750 ?
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 630
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Dněprák »

Přesto, že se chlazení vzduchem nesetkalo s kladnou odezvou, nedalo mi to a vyzkoušel jsem to.
Vycházel jsem z vozidla PV3S, kde chlazení zabezpečuje ventilátor, který chladí pouze hlavy a válce motoru. Nádrž oleje je chlazená pouze náporem vzduchu při jízdě. Nevýhodou bylo to, že chlazení nešlo výrazně regulovat( max. dečka v přední části kapoty) a tím pádem byl motor v zimě podchlazen.
Je mi jasné, že u místních konstruktérů vzbudí toto provedení pravděpodobně kritické připomínky, ať se již týká provedení nebo funkčnosti a vzhledu a celkově nesmyslnosti . Ale berte to pouze jako pokus, jestli to vůbec je reálné a má to smysl.
Bral jsem to jako nejjednodušší způsob, bez zásahu do konstrukce motoru.

Chlazení zabezpečují dva ventilátory z chlazení motocyklu. Zapínání ventilátoru je tlačítkem na řidítkách.Jde tedy kdykoliv zapnout a vypnout. Proud vzduchu je usměrňován na válec a částečně na hlavu válce.

Provedl jsem následující pokusy účinnosti chlazení.

Zvolil jsem úsek stoupání ze Žalhostic k úpatí Radobýlu. Délka úseku 2 300 m, jízda na jedničku rychlostí mezi 5 - 10 km/h. Teplota vzduchu na sluníčku 32 st.

1. Jízda bez zapnutých ventilátorů. Výchozí teplota motoru 70 st. Měřeno ukazatelem teploty místo měrky. Snímač byl 2 cm nad hladinou oleje. Takže není to úplně teplota oleje, ale teplota v bloku, takže není to úplně přesně.
Po výjezdu teplota 95 st. , motor zhasínal, neudržel otáčky volnoběhu.
Pro větší zátěž motoru jsem poslední část stoupání jel ještě 3 x. Teplota vzrostla na 100 st. Motor zhasínal. A celkem byl cítit, že je dost zahřátý.
Po sjezdu dolů jsem byl překvapen nízkým, skoro žádným ochlazením. Teplota 98 st.

2. Jízda se zapnutými ventilátory, výchozí teplota oleje 98 st. Teplota oleje po výjezdu byla nižší než před výjezdem.
95 st. Teplota po třech opakovaných výjezdech 88 st.
Sjezd dolu se zapnutými ventilátory , teplota 81 st. Teplota vzduchu na druhý pokus vzrostla na 35 st.

3. Jízda se zapnutými ventilátory, výchozí teplota 80 st. Nahoře 88 st.

Nedokážu posoudit, zda tyto hodnoty mají nějaký význam, ale pravdou je, že k poklesu teploty a ochlazení motoru došlo.

Určitě by šlo všechno udělat jinak, jako třeba menší, ale účinnější ventilátory, lepší a lépe vypadající usměrňovací plechy. Ale byl to jen takový pokus.

https://dneprak.rajce.idnes.cz/chlazeni
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 630
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Dněprák »

Zatím poslední zkušenost z Rumunska. Venkovní teplota okolo 30 st. Poměrně velké stoupání, kameny. Jirkův Ural se dostal na hranici 130 st. a dál nejel. Rovněž tak Zdeněk. Se zapnutým chlazením jsem se nedostal přes 90 st. Takže předpoklady, že to musí fungovat se naplnily na 100 %.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Hezká práce, držím palce a tleskám.
Uživatelský avatar
zdeněk
Příspěvky: 348
Registrován: 27 úno 2011, 10:35
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od zdeněk »

Dněprák píše:Zatím poslední zkušenost z Rumunska. Venkovní teplota okolo 30 st. Poměrně velké stoupání, kameny. Jirkův Ural se dostal na hranici 130 st. a dál nejel. Rovněž tak Zdeněk. Se zapnutým chlazením jsem se nedostal přes 90 st. Takže předpoklady, že to musí fungovat se naplnily na 100 %.
Malý detail, Bural jel ve dvou.
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 630
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Dněprák »

Tak to je pravda, byl jsem sám a tudíž lehčí.
jericho-3

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od jericho-3 »

Možná by stálo zato se zamyslet, jak je možné že Afrikacorps tyto vzduchové boxery používal v Africe a to v plné zátěži a např. i hoši s T 11-2 projeli údolím smrti v Nevadě se vzducháči z 20. tých let bez ztráty květinky s auty po renovaci..Jak je to možné? Já osobně ve velkých parnech raději se spoďákem nejezdím, je mi jej líto, ale u OHV bych do toho šel... ;)
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Máš zajímavé názory. Uvědomuješ si, že Afrikacorps nepoužíval ruské stroje, ale BMW Sahara? A pokud je mi známo, tak mezi těmi stroji je dost velký rozdíl ve zpracování, materiálu i konstrukčním řešení. Navíc v té době se jednalo o nově vyrobené stroje. Co se týče T11, tak ta má chlazení řešené také s ventilátorem. Tam už kontruktéři věděli proč to dělají. To že zde majitelé ruských strojů chtějí něco zlepšit je chválihodné. Samozřejmě, že pokud jezdíš jen za určitého počasí, v hlavním světlometu používáš zapálenou svíčku, tak nepotřebuješ nic měnit. Osobně, když jsem měl 6V dynamo, tak VŽDY když jsem jel v létě 200 a více km daleko, tak jsem zpět dojel s nefunkčním dynamem. Prostě odešel rotor - ohřál se, roztavil cín, vyházel ho ven a bylo vymalováno. Tak jsem přešel na alternátor ze Suzuki, mám klid a ještě si v zimě klidně topím 2 dečkami, svítím halogenovou žárovkou v hlavním světlometu a pohoda. Každý chce od svého stroje něco jiného, tak se nediv, že provádí vylepšení a změny. A když se něco osvědčí, tak se bohudík o své zkušenosti podělí, aby všichni nemuseli procházet vývojovou fází. Tomu se říká smysl pro kolektiv a spolupráci. Prostě ty motorky byly kontruovány v nějaké době na tehdejší podmínky a pokud s nimi chceš dnes plnohodnotně jezdit, tak to prostě změny vyžaduje. A klidně se mnou můžeš nesouhlasit :D .
jericho-3

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od jericho-3 »

Jen pro upřesnění, v Afrikakorpsu používali také BMW R 12, což je ještě starší model než na čem jezdíte teď, samozřejmě byla to kvalitní práce. A mimochodem, pokud jsi používal ruské dynamo, namotané na kusu dřeva před hospodou, tak to tak je, ale pokud rotor necháš profesionálně navinout v Čechách, tak máš po starostech. Vepředu jsem dal pro jistotu 25w žárovku, /ale vrátím tam 35w/ , svítí vše co má a přesto mi houkačka houká naplno..Samozřejmě pokud postupuješ touoto cestou.- alternátor ze Suzuki , Vape, přidaný olejový filtr vně, atd. atd. tak se jednoho dne vzbudíš a dojde ti, že už nejezdíš na modelu XY ze SSSR , ale na paskundě...Je třeba si položit otázku, nemělo by smysl přejít na stroj plně "moderní"? "Vylepšování má své hranice ...Vidím to i na veteránech, chrom všude kam se člověk podívá, kadmiované šrouby na 13 klíč, popřípadě samojistící matky, Vape , umělohmotný filtřík na umělohmotné hadičce, atd.atd.z těch strojů čiší 21. století, až je člověku smutno...Samozřejmě je to každého věc a vkus má každý jiný, ale srdce to zabolí...A jak má potom člověk obdivovat staré stroje?
Fort
Příspěvky: 168
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Chlazení motoru vzduchem

Nový příspěvek od Fort »

Víš, Jericho, my jsme parta, která se vzájemně v řešení technických problémů podporuje – to Jirka vysvětluje.
Mám nějaké motorky, které jsou zrestaurované od starejch dědků, z časů, kdy mne tenkrát ještě poslali do někam, když jsem se ptal, co jsem za renovační práce dlužen. A tyhle stroje už mi už zase znovu zrezly a tak jsou to dnes jakoby originál nálezovky. U těch jsem tenkrát také byl nervózní z jiných šroubků. I když už tenkrát mi ti dědové říkali: „To víš, když mi v Číze ráno přistavili k lince tyhle šrouby, tak se holt montovaly tyhle šrouby.“ A dneska slyším od kluků s veteránskou značkou, že se na nich kvůli tomu ukájí nějaký komisař.
Ale s Rusama jezdíme pravidelně, často a takovou symbolickou vstupenkou je, že stroj na sraz dojede – a to opakovaně - třeba 4 x za rok.
Mám taky BMW R-12ku a byl jsem na ní třeba v Šoproni nebo v Zeltwegu - to je daleko (pro záda minimálně) a je to potvrzení, že R-12 je kvalita, ale nebudu to přesto raději pokoušet třikrát ročně.
A na to je právě Rus – ještě ho není taková škoda, když ho proháníme v lehčím terénu, člověk má retro pocit a nejen pocit. Navíc si ještě může denně ověřit, zda je schopen něco sám spravit.
Takže Rusy vlastně nebereme jako staré stroje, ale stroje, které nás baví.
Neber to jako nic proti Tobě – chápu, že si někdo dokonale zrenovuje libovolného Rusa a vystaví či provozuje v originále. Ale v podmínkách naší širší party by technicky dlouhodobě nepřežil.
Odpovědět