Prohnutý kardan
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Prohnutý kardan
Z jedné offroad vyjížďky jsem se vrátil s ohnutým kardanem k sajdovému kolu...
Do týdne byl doma nový od Pavla z Rozhraní a během jednoho dopoledne byl zas Ural připraven k dalším výletům mino zpevněné cesty!
V terénu už ale asi budu muset jezdit volnějc...
Do týdne byl doma nový od Pavla z Rozhraní a během jednoho dopoledne byl zas Ural připraven k dalším výletům mino zpevněné cesty!
V terénu už ale asi budu muset jezdit volnějc...
Re: Prohnutý kardan
Obávám se, že až mu dáte v terénu pořádně zabrat, zkroutí se znova. Dle zkušeností amerických soudruhů není problém nový kardan zkroutit i o třičtvrtě otáčky, což je samozřejmě doprovázeno různým prohnutím. Továrna zatím problém nevyřešila. Pokud máte rád těžký terén, nabízí se 3 možnosti.
1) Původní kardan srovnat na lisu, když jeho prohnutí překročí snesitelnou mez, což by v mém případě bylo asi tak 2x-3x za rok.
2) Některé specializované firmy vyrábějí kardan na Ural z pevnější tyče, např Raceway Services (viz odkazy), ale za vysokou cenu a ještě poštovné ze zahraničí.
3) Vyrobit si ji z pevnějšího materiálu sám. Někteří touto cestou již šli a výsledek byl velice dobrý - tyč se nekroutí.
Já se na to chystám tento nebo příští měsíc. V podstatě stačí sundat origo tyč, flexou odbrousit sváry a sundat oba konce. Místo původní slabé trubky nasunout novou pevněší trubku a přivařit konce.
Narazil jsem na háček a to ten, že trubky z ušlechtilé oceli je téměř nemožné sehnat maloobchodně. Trubka s běžné základní oceli 11353 potřebuje být ze silnějšího materiálu. Tlouška směrem dovnitř zvyšuje více hmotnost než tuhost. Já jsem místo origo 24,3/4nebo5 zvolil 30/6. Konce trubky osoustružím na průměr konců a narazím ji do ní s přesahem, což kromě sváru dál zvýší tuhost. Místo na silnější trubku tam je, když nebude prohnutá. Jen mírně líznu flexou jeden držák silentbloku lodičky.
1) Původní kardan srovnat na lisu, když jeho prohnutí překročí snesitelnou mez, což by v mém případě bylo asi tak 2x-3x za rok.
2) Některé specializované firmy vyrábějí kardan na Ural z pevnější tyče, např Raceway Services (viz odkazy), ale za vysokou cenu a ještě poštovné ze zahraničí.
3) Vyrobit si ji z pevnějšího materiálu sám. Někteří touto cestou již šli a výsledek byl velice dobrý - tyč se nekroutí.
Já se na to chystám tento nebo příští měsíc. V podstatě stačí sundat origo tyč, flexou odbrousit sváry a sundat oba konce. Místo původní slabé trubky nasunout novou pevněší trubku a přivařit konce.
Narazil jsem na háček a to ten, že trubky z ušlechtilé oceli je téměř nemožné sehnat maloobchodně. Trubka s běžné základní oceli 11353 potřebuje být ze silnějšího materiálu. Tlouška směrem dovnitř zvyšuje více hmotnost než tuhost. Já jsem místo origo 24,3/4nebo5 zvolil 30/6. Konce trubky osoustružím na průměr konců a narazím ji do ní s přesahem, což kromě sváru dál zvýší tuhost. Místo na silnější trubku tam je, když nebude prohnutá. Jen mírně líznu flexou jeden držák silentbloku lodičky.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Prohnutý kardan
Když už upravovat, nešel by ten kardan ještě nějak uložit uprostřed? Stejně jako se to řeší u aut na delší kolo....
M-72, 1952
Re: Prohnutý kardan
Michale,
díky za odpověď a za objasnění situace... Možná to není od věci, že ta trubka kardanu slouží jako nejslabší článek a když se má něco pokazit, odnese to tahle součást. Je ralativně snadno dostupná a oprava trvá dobu třech až čtyřech piv.
Nerad bych řešil třeba polámaná kolečka v zadním převodu.
Nabízí se ještě čtvrtá možnost a to jezdit volněji. Ale to půjdě těžko, že?
Trubka má vysokou pevnost v ohybu ale na přenesení kroutícího momentu je lepší tyčovina. Nebylo by lepší při výrobě nového kardanu jít cestou plného průřezu?
díky za odpověď a za objasnění situace... Možná to není od věci, že ta trubka kardanu slouží jako nejslabší článek a když se má něco pokazit, odnese to tahle součást. Je ralativně snadno dostupná a oprava trvá dobu třech až čtyřech piv.
Nerad bych řešil třeba polámaná kolečka v zadním převodu.
Nabízí se ještě čtvrtá možnost a to jezdit volněji. Ale to půjdě těžko, že?
Trubka má vysokou pevnost v ohybu ale na přenesení kroutícího momentu je lepší tyčovina. Nebylo by lepší při výrobě nového kardanu jít cestou plného průřezu?
-
Dneprstein
- Příspěvky: 612
- Registrován: 21 led 2011, 12:28
Re: Prohnutý kardan
Myslim, že použít tam nějakou tyč z torzky by mohlo být řešení. Ta se ohne jen stěží a na trozní kroucení je dělaná, tak by to neměl být takový oříšek...
Re: Prohnutý kardan
Dněprstein: Ta torzka je dobrý nápad. Jen nevím, jak její vlastnosti ovlivní svařování. Na žádném autě jsem na torzce neviděl svár, všude mají zakončení řešeno jinak. Původně jsem chtěl použít poloosu z auta, ale ty mají krátkou střední část.
Peterson: Poškození na jiném místě se nebojím. V zadním převodu se nemá co vylámat, nic tam není. Maximálně se můžou sřihnout šrouby držící ozubený věnec kuželového soukolí. Původní slabé 8.8 jsem právě preventivně vyměnil za vysoce pevnostní 12.9, protože ty origo se občas někomu střihnou nebo uvolní. Dokonce i továrna je doporučuje alespoň vyměnit za pevnější a místo plechových podložek zajistit lepidlem na závity.
Jediné, čeho bych se bál, je buďto rupnutí kříže, nebo střihnutí šroubů a kolíků držících přírubu kardanova kloubu k hlavnímu převodu. Ani jedno se ale ještě nikomu nestalo, nebo se s tím zatím nikdo nepochlubil. Ty kříže těhle velikostí snášej mnohem větší síly v autech. Občas někdo strhne uložení unašeče sajdového kola na drážkované hřídeli sajdového kola. Ale prý se to stává jen těm, co mají volně utažené zadní kolo.
Peterson: Poškození na jiném místě se nebojím. V zadním převodu se nemá co vylámat, nic tam není. Maximálně se můžou sřihnout šrouby držící ozubený věnec kuželového soukolí. Původní slabé 8.8 jsem právě preventivně vyměnil za vysoce pevnostní 12.9, protože ty origo se občas někomu střihnou nebo uvolní. Dokonce i továrna je doporučuje alespoň vyměnit za pevnější a místo plechových podložek zajistit lepidlem na závity.
Jediné, čeho bych se bál, je buďto rupnutí kříže, nebo střihnutí šroubů a kolíků držících přírubu kardanova kloubu k hlavnímu převodu. Ani jedno se ale ještě nikomu nestalo, nebo se s tím zatím nikdo nepochlubil. Ty kříže těhle velikostí snášej mnohem větší síly v autech. Občas někdo strhne uložení unašeče sajdového kola na drážkované hřídeli sajdového kola. Ale prý se to stává jen těm, co mají volně utažené zadní kolo.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
-
Dneprstein
- Příspěvky: 612
- Registrován: 21 led 2011, 12:28
Re: Prohnutý kardan
No... Čistě teoreticky, kdyby se použila třeba pružicí torzka ze zadní nápravy Peugeotu Partner, tak ta má na koncích tisícihran, takže minimálně jeden by se dal použít (po případné výrobě nějakého mezikusu mezi současný kříž kardanu a hřídel). Druhá a snazší možnost by byla zavařit to elektrodou na pérovinu, ta drží, je samokalitelná a materiál stačí předehřát na nějakých 200°C (ale celkem jde to i bez toho). A při pochybnostech to vždycky jde celé odnést někam do kalírny a nechat překalit...
Re: Prohnutý kardan
Netušil jsem, že tohle překroucení a prohnutí kardanu je věc, která se čas od času řeší. Nerad bych kupoval novej kardan opakovaně.
Nedalo by se nějak využít toho, že je ten kardan dutej? Nějaká výztuha vedená středem? Bylo by to asi nejjednodušší řešení...
Nedalo by se nějak využít toho, že je ten kardan dutej? Nějaká výztuha vedená středem? Bylo by to asi nejjednodušší řešení...
Re: Prohnutý kardan
No, je pravda, že je to nepříjemné, pokud se ohne kardan, ale potřeba si uvědomit, že pokud nebude mít kardan možnost si ulevit ve své vlastní hmotě, tak může hledat hmotu jinou... No a to může být zadní převod.
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
-
Jakub-MT9-SWD
- Příspěvky: 29
- Registrován: 25 bře 2013, 22:49
- Bydliště: Chrudim
Re: Prohnutý kardan
Nejde k tomu snad jen dodat že to jsou sráče který svět neviděl. Dnes jsem sprovoznil svou mašinu s uplně novým náhonem a po jednom dni ježdění v terénu. A to upozorňuju že náhon byl zpanutej pouze v měkym podloží žádný brutální nárazy nic. Tak se zkroutil o čtvrt otáčky a začal šmajdat o 3mm. Tohle prostě není normální. Vubec nechápu jak tzdle motorky vůbec můžou fungovat.
Čekal jsem že se zkroutí ale ne po jednom dni
-
Dneprstein
- Příspěvky: 612
- Registrován: 21 led 2011, 12:28
Re: Prohnutý kardan
Tak to prodej a máš po starostech...
Re: Prohnutý kardan
Není problém tu tyč zkroutit během jediné vyjížďky. Stačí skok nebo jakýkoliv ráz. Stačí aby kolo protáčející se rychle v bahně narazilo na přilnavější povrch, třeba na šutr. 3mm neřeším, rovnám to až když to má výrazně přes centimetr, kdy to začne mlátit do rámu.
Silnější tyč jsem si udělal zde http://uralforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=239 ale moc mi to nepomohlo. Tyč se sice nekroutí ale postupem času se zkroutěj vidličky a začnou ničit kříže. A jelikož vidličky se téměř nedají srovnat, raději budu tu měkou tyč 4x ročně rovnat na lisu, než jednou ročně kvůli vidličkám kupovat novou. Jediným zcela spolehlivým konstrukčním řešením by byla nějaká kluzná spojka.
Silnější tyč jsem si udělal zde http://uralforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=239 ale moc mi to nepomohlo. Tyč se sice nekroutí ale postupem času se zkroutěj vidličky a začnou ničit kříže. A jelikož vidličky se téměř nedají srovnat, raději budu tu měkou tyč 4x ročně rovnat na lisu, než jednou ročně kvůli vidličkám kupovat novou. Jediným zcela spolehlivým konstrukčním řešením by byla nějaká kluzná spojka.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
-
Jakub-MT9-SWD
- Příspěvky: 29
- Registrován: 25 bře 2013, 22:49
- Bydliště: Chrudim
Re: Prohnutý kardan
Začínám přemýšlet nad hardyspojkou
neprodám ale člověka to mrzí když je to nová věc za hrozný prachy, hrozně vyrobená a ještě z hroznýho materiálu za chvilku odejde.
Re: Prohnutý kardan
to si pak člověk říká,jestli se vůbec vyplatí dát tolik peněz za stroj,nebo se spokojit s Dněprem,když se v tom musí stejně vrtat,já byl o novém Uralu hodně přesvědčený,ale když to tak pročítám....
Re: Prohnutý kardan
Objem vrtání se je na zánovním Uralu asi tak o řád menší než na Dněpru. Urala dokonce mohou provozovat lidé, co se neumí vrtat vůbec a veškerou údržbu a opravy přenechávají servisu. To by bylo s Dněprem nemyslitelné. Ural má pár much, které občas pijí krev.
Spolehlivost ale celkově dobrá. Zatímco s Dněprem bych se neodvážil jet dál než třeba do Řecka nebo Francie, s novějším Uralem bych se nebál jet kolem světa. Na to abych si byl jistý že dojedu by mi stačily dvě sady soukolí hlavního převodu a hrst ložisek.
Spolehlivost ale celkově dobrá. Zatímco s Dněprem bych se neodvážil jet dál než třeba do Řecka nebo Francie, s novějším Uralem bych se nebál jet kolem světa. Na to abych si byl jistý že dojedu by mi stačily dvě sady soukolí hlavního převodu a hrst ložisek.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.