Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Napsal: 29 bře 2013, 15:58
Úpravy dynama
Protože u motocyklu M72,K750 je výkon stávajícího dynama 6V 60W dosti omezený, rozhodl jsem se ho nahradit z polského Fiata 126P (maluch), který má 12V 220W.
Základem je sehnat za rozumnou cenu dynamo (já ho sehnal za 300kč i s mechanickým relé).
Ale dřív než ho namontujeme na motorku, musíme udělat nějaké úpravy.
1: Necháme si vyrobit přechodku s excentrem z nemagnetického materiálu ( dural,mosaz,hliník,bronz atd.)
2:Demontuji z dynama přední a zadní viko, vytáhnu rotor
3:Nasadím vyrobenou přechodku do přední části statoru
4:Zadní část statoru upnu do 3 čelisťové hlavy soustruhu
5:V přední části, kde je přechodka, opřu o otočný hrot.
6:Začnu stáčet stator po celé délce na průměr cca 92mm-0,2mm(stator je od výroby hodně ovalitý)
7:Vytáhnu stator z hlavy soustruhu a upínám ho zpět excentricky mimo osu o 2mm (u 3 čelisťové hlavy jsem podkládal jednu čelist cca 4mm)Soustružený stator musí být uplý tak, že tam, kde je spodní stahovací šroub dynama M6 musí být i natočená přechodka excentru, která se zasouvá do bloku motoru (nesmí být otočena o 180%). Excentr ve spodní části statoru je důležitý pro přesné usazení pastorku do ozubeného kola rozvodu.
8:Začnu stáčet do hloubky 2mm a délky 86mm od čela přechodky
9:Protože se otáčí dynamo z Fiata naopak než na motorce a měli bychom jinou polaritu, tak ho musíme přepólovat a to se dělá tak, že demontujeme kabel kostry, který je přinýtovaný na statoru, prodloužíme ho a izolujeme. Dáme ho na místo kabelu č.67 a bývalý kabel č.67 přinýtuji na místo, kde bývala kostra.
10:Vypiluji cca 2mm do bloku motoru nový rádius pro usazení dynama
11:Pro montáž dynama je nejlepší ,když jsi sundáte kryt rozvodů aby jste viděli jak vám doseda přesně ozubený pastorek do kola rozvodů a popřípadě si dynamo natočili dle potřeby.Do zadní části dynama patří ještě opěrná podložka na ložisko aby nám vibracemi nevyjelo z bloku kterou jsem zatím ještě nevyrobil
12:Můžete použít regulátor mechanický z “malucha“ nebo elektronický RP126 ,který můžete koupit zde: http://www.ape.com.pl/index.php?id=21&produkt=113
Popřípadě tady se dá sehnat dynamo i relé: http://www.126fan.cz/burza/burza.php
Námět na úpravu dynama jsem čerpal asi ze tří polských projektů, ve kterých bylo dosti zásadních chyb a to buď výkonových nebo konstrukčních. Podotýkám, že je na každém z vás, jak se rozhodne s úpravou a že nenesu žádnou zodpovědnost za případné poškození motoru, elektriky atd.
Tady je video jak přepolovat a přebudit dynamo než se pustite do úprav.
https://www.youtube.com/watch?v=U3M1_2M ... e=youtu.be
Pro uralforum.cz vytvořil Fapeko
Protože u motocyklu M72,K750 je výkon stávajícího dynama 6V 60W dosti omezený, rozhodl jsem se ho nahradit z polského Fiata 126P (maluch), který má 12V 220W.
Základem je sehnat za rozumnou cenu dynamo (já ho sehnal za 300kč i s mechanickým relé).
Ale dřív než ho namontujeme na motorku, musíme udělat nějaké úpravy.
1: Necháme si vyrobit přechodku s excentrem z nemagnetického materiálu ( dural,mosaz,hliník,bronz atd.)
2:Demontuji z dynama přední a zadní viko, vytáhnu rotor
3:Nasadím vyrobenou přechodku do přední části statoru
4:Zadní část statoru upnu do 3 čelisťové hlavy soustruhu
5:V přední části, kde je přechodka, opřu o otočný hrot.
6:Začnu stáčet stator po celé délce na průměr cca 92mm-0,2mm(stator je od výroby hodně ovalitý)
7:Vytáhnu stator z hlavy soustruhu a upínám ho zpět excentricky mimo osu o 2mm (u 3 čelisťové hlavy jsem podkládal jednu čelist cca 4mm)Soustružený stator musí být uplý tak, že tam, kde je spodní stahovací šroub dynama M6 musí být i natočená přechodka excentru, která se zasouvá do bloku motoru (nesmí být otočena o 180%). Excentr ve spodní části statoru je důležitý pro přesné usazení pastorku do ozubeného kola rozvodu.
8:Začnu stáčet do hloubky 2mm a délky 86mm od čela přechodky
9:Protože se otáčí dynamo z Fiata naopak než na motorce a měli bychom jinou polaritu, tak ho musíme přepólovat a to se dělá tak, že demontujeme kabel kostry, který je přinýtovaný na statoru, prodloužíme ho a izolujeme. Dáme ho na místo kabelu č.67 a bývalý kabel č.67 přinýtuji na místo, kde bývala kostra.
10:Vypiluji cca 2mm do bloku motoru nový rádius pro usazení dynama
11:Pro montáž dynama je nejlepší ,když jsi sundáte kryt rozvodů aby jste viděli jak vám doseda přesně ozubený pastorek do kola rozvodů a popřípadě si dynamo natočili dle potřeby.Do zadní části dynama patří ještě opěrná podložka na ložisko aby nám vibracemi nevyjelo z bloku kterou jsem zatím ještě nevyrobil
12:Můžete použít regulátor mechanický z “malucha“ nebo elektronický RP126 ,který můžete koupit zde: http://www.ape.com.pl/index.php?id=21&produkt=113
Popřípadě tady se dá sehnat dynamo i relé: http://www.126fan.cz/burza/burza.php
Námět na úpravu dynama jsem čerpal asi ze tří polských projektů, ve kterých bylo dosti zásadních chyb a to buď výkonových nebo konstrukčních. Podotýkám, že je na každém z vás, jak se rozhodne s úpravou a že nenesu žádnou zodpovědnost za případné poškození motoru, elektriky atd.
Tady je video jak přepolovat a přebudit dynamo než se pustite do úprav.
https://www.youtube.com/watch?v=U3M1_2M ... e=youtu.be
Pro uralforum.cz vytvořil Fapeko