Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od fapeko »

Úpravy dynama
Protože u motocyklu M72,K750 je výkon stávajícího dynama 6V 60W dosti omezený, rozhodl jsem se ho nahradit z polského Fiata 126P (maluch), který má 12V 220W.
Základem je sehnat za rozumnou cenu dynamo (já ho sehnal za 300kč i s mechanickým relé).
Ale dřív než ho namontujeme na motorku, musíme udělat nějaké úpravy.
1: Necháme si vyrobit přechodku s excentrem z nemagnetického materiálu ( dural,mosaz,hliník,bronz atd.)
2:Demontuji z dynama přední a zadní viko, vytáhnu rotor
3:Nasadím vyrobenou přechodku do přední části statoru
4:Zadní část statoru upnu do 3 čelisťové hlavy soustruhu
5:V přední části, kde je přechodka, opřu o otočný hrot.
6:Začnu stáčet stator po celé délce na průměr cca 92mm-0,2mm(stator je od výroby hodně ovalitý)
7:Vytáhnu stator z hlavy soustruhu a upínám ho zpět excentricky mimo osu o 2mm (u 3 čelisťové hlavy jsem podkládal jednu čelist cca 4mm)Soustružený stator musí být uplý tak, že tam, kde je spodní stahovací šroub dynama M6 musí být i natočená přechodka excentru, která se zasouvá do bloku motoru (nesmí být otočena o 180%). Excentr ve spodní části statoru je důležitý pro přesné usazení pastorku do ozubeného kola rozvodu.
8:Začnu stáčet do hloubky 2mm a délky 86mm od čela přechodky
9:Protože se otáčí dynamo z Fiata naopak než na motorce a měli bychom jinou polaritu, tak ho musíme přepólovat a to se dělá tak, že demontujeme kabel kostry, který je přinýtovaný na statoru, prodloužíme ho a izolujeme. Dáme ho na místo kabelu č.67 a bývalý kabel č.67 přinýtuji na místo, kde bývala kostra.
10:Vypiluji cca 2mm do bloku motoru nový rádius pro usazení dynama
11:Pro montáž dynama je nejlepší ,když jsi sundáte kryt rozvodů aby jste viděli jak vám doseda přesně ozubený pastorek do kola rozvodů a popřípadě si dynamo natočili dle potřeby.Do zadní části dynama patří ještě opěrná podložka na ložisko aby nám vibracemi nevyjelo z bloku kterou jsem zatím ještě nevyrobil
12:Můžete použít regulátor mechanický z “malucha“ nebo elektronický RP126 ,který můžete koupit zde: http://www.ape.com.pl/index.php?id=21&produkt=113
Popřípadě tady se dá sehnat dynamo i relé: http://www.126fan.cz/burza/burza.php
Námět na úpravu dynama jsem čerpal asi ze tří polských projektů, ve kterých bylo dosti zásadních chyb a to buď výkonových nebo konstrukčních. Podotýkám, že je na každém z vás, jak se rozhodne s úpravou a že nenesu žádnou zodpovědnost za případné poškození motoru, elektriky atd.
Tady je video jak přepolovat a přebudit dynamo než se pustite do úprav.
https://www.youtube.com/watch?v=U3M1_2M ... e=youtu.be
Pro uralforum.cz vytvořil Fapeko
Venkovní strana mezikusu.jpg
Vnitřní strana mezikusu.jpg
Mezikus.JPG
Exentricky uplé v soustruhu.jpg
Vypilované lože.jpg
Pohled z prava.jpg
Pohled ze zadu.jpg
Naposledy upravil(a) fapeko dne 10 kvě 2014, 20:10, celkem upraveno 1 x.
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od serpico-3 »

Řemeslnicky to vypadá perfektně, divím se, že se tam vejde..
Uživatelský avatar
Soptík
Příspěvky: 286
Registrován: 19 črc 2011, 13:10
Bydliště: Náchod

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od Soptík »

Móóóc pěkná řemeslnická práce. Smekám klobouk. Ať slouží.
Jawa 350/640
Jawa 250/353
K-750
Uživatelský avatar
Mira3.0.9
Příspěvky: 285
Registrován: 20 led 2011, 22:25
Bydliště: Tábor
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od Mira3.0.9 »

pasovalo by to i do Uralího bloku 650 M66 6V?
Ural M66 rv.1972
bez hnané sajdy.
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od fapeko »

Dle mého pokud tam máš dynamo G11 ,G 414 tak by to mělo pasovat
http://www.goodkarmaproductions.com/HTM ... _G-414.pdf
Jinak s toho malucha to svítilo perfektně na H4 ;)
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
Soptík
Příspěvky: 286
Registrován: 19 črc 2011, 13:10
Bydliště: Náchod

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od Soptík »

Ahoj,
trochu pootevřu tohle vlákno. Jak Ti chodí to dynamo z malucha? Budu si stavět náhradní motor do svýho Káčka a origo dynamo tam nechci. Současnej motor mám upravenej na Dněpří altík tak 12V rozvod už na moto mám.
Je vícero druhů dynam u Fiatů a tudíš musím shánět jen z 126, nebo byly všechny stejný.
Díky
Jawa 350/640
Jawa 250/353
K-750
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od fapeko »

Ahoj,pokud vím tak nový majitel mého káčka stále jezdí na to dynamo a nemá s tím problémy.
Ted zrovna pavel3.0.9 dělá tu úpravu taky, tak se ho můžeš na to zeptat jak je daleko s prácí.
To dynamo musí být z Fiata 126 maluch jiné pokud vím tam nepasuje a pozdější modely už měli altíky
Nebo to kup už hotové (předělané) na Allegru ,když se s tím nechceš drbat
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od hipik634-750 »

ja jezdim na to trabantacky, stoceny na prumeru a mezikus, zatim taky v poho
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Soptík
Příspěvky: 286
Registrován: 19 črc 2011, 13:10
Bydliště: Náchod

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od Soptík »

Ale Trabi je 6V. To nechci. Už mám na hlavním motoru Swiftí altík. Ale je to úprava bloku a tu na záložním motoru dělat nechci. Tak to potřebuju řešit 12V dynamem.
Jawa 350/640
Jawa 250/353
K-750
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od hipik634-750 »

mam trabi 12V 120W, delal to tusim radek z moravy ..
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Mira3.0.9
Příspěvky: 285
Registrován: 20 led 2011, 22:25
Bydliště: Tábor
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od Mira3.0.9 »

Ač jsem tomu moc nevěřil ,ale dynamo mám napasované.Pro lepší napasování jsem vyndal motor ze motorky.Teď vybírám jaké použít dostupné relé a jestli nechat původní jako atrapu a pod nádrž dát elektronické..Nejlepší by bylo to elektronické malých rozměrů,ale nevím z čeho,aby o dopovídalo tem 200w
Přílohy
WP_20140421_007.jpg
WP_20140421_008.jpg
WP_20140421_010.jpg
Ural M66 rv.1972
bez hnané sajdy.
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od fapeko »

pavel3.0.9: Tak jsem nevěřil , že to tam vleze :D
Kdyby jsi bojoval s palivovým kohoutem tak stačí trochu přizvednout(podložit)nádrž v zadní části a vše bude OK.
Ted si jen hod do předního světlometu pořádnou H4 žárovku (já dal parabolu z Jawy 634) a užívej si pořádneho světla ;)
Kdyby jste chtěli někdo koupit dynamo z Fiata 126 maluch , tak mi tady jedno leží pod stolem
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od hipik634-750 »

jeste doporucim vytvorit zadni opernou pruzinku, me to trabanti melo tendenci vylejzat.
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od serpico-3 »

Ještě takový dotaz pro odborníky..V čem má výhodu elektronické relé proti mechanickému ? Pořád mi to neštymuje, el.relé nemá rádo otřesy a je tam více součástek, které mohou odejít..
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750

Nový příspěvek od Davy »

serpico-3 píše:Ještě takový dotaz pro odborníky..V čem má výhodu elektronické relé proti mechanickému ? Pořád mi to neštymuje, el.relé nemá rádo otřesy a je tam více součástek, které mohou odejít..
Wikipedia, heslo SSR (solid state realy): "Jelikož se jedná o polovodičový spínací prvek, neobsahuje (na rozdíl od elmag. relé nebo stykače) žádné pohyblivé součásti, které se při častém spínání mohou opotřebit a navíc vydávají hluk. Další výhodou jsou obvykle menší rozměry součástky při stejném spínaném výkonu. " Samozrejme se jedna o rele, dotaz je na regler (predpokladam). Ale obecne to plati stejne. Elektronika je prakticky neznicitelna (pokud to neni nejaka lacina sracka). Neopotrbovava se, nevadi ji vibrace a razy. Muze ji vadit teplota, je nutno pri zastavbe vetsinou zohlednit potrebu chlazeni. To se ale tyka hlavne svodovych regulatoru, to neni nas pripad. Dalsi nevyhoda je ponekud nizsi blbuvzdornost. Nicmene elektrika neni kunda, aby se v ni stoural kazdej curak. ;) Samozrejme se i odolnost proti prepolovani atp. da zaridit, ale je to pak ponekud drazsi.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Odpovědět