Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Úpravy dynama
Protože u motocyklu M72,K750 je výkon stávajícího dynama 6V 60W dosti omezený, rozhodl jsem se ho nahradit z polského Fiata 126P (maluch), který má 12V 220W.
Základem je sehnat za rozumnou cenu dynamo (já ho sehnal za 300kč i s mechanickým relé).
Ale dřív než ho namontujeme na motorku, musíme udělat nějaké úpravy.
1: Necháme si vyrobit přechodku s excentrem z nemagnetického materiálu ( dural,mosaz,hliník,bronz atd.)
2:Demontuji z dynama přední a zadní viko, vytáhnu rotor
3:Nasadím vyrobenou přechodku do přední části statoru
4:Zadní část statoru upnu do 3 čelisťové hlavy soustruhu
5:V přední části, kde je přechodka, opřu o otočný hrot.
6:Začnu stáčet stator po celé délce na průměr cca 92mm-0,2mm(stator je od výroby hodně ovalitý)
7:Vytáhnu stator z hlavy soustruhu a upínám ho zpět excentricky mimo osu o 2mm (u 3 čelisťové hlavy jsem podkládal jednu čelist cca 4mm)Soustružený stator musí být uplý tak, že tam, kde je spodní stahovací šroub dynama M6 musí být i natočená přechodka excentru, která se zasouvá do bloku motoru (nesmí být otočena o 180%). Excentr ve spodní části statoru je důležitý pro přesné usazení pastorku do ozubeného kola rozvodu.
8:Začnu stáčet do hloubky 2mm a délky 86mm od čela přechodky
9:Protože se otáčí dynamo z Fiata naopak než na motorce a měli bychom jinou polaritu, tak ho musíme přepólovat a to se dělá tak, že demontujeme kabel kostry, který je přinýtovaný na statoru, prodloužíme ho a izolujeme. Dáme ho na místo kabelu č.67 a bývalý kabel č.67 přinýtuji na místo, kde bývala kostra.
10:Vypiluji cca 2mm do bloku motoru nový rádius pro usazení dynama
11:Pro montáž dynama je nejlepší ,když jsi sundáte kryt rozvodů aby jste viděli jak vám doseda přesně ozubený pastorek do kola rozvodů a popřípadě si dynamo natočili dle potřeby.Do zadní části dynama patří ještě opěrná podložka na ložisko aby nám vibracemi nevyjelo z bloku kterou jsem zatím ještě nevyrobil
12:Můžete použít regulátor mechanický z “malucha“ nebo elektronický RP126 ,který můžete koupit zde: http://www.ape.com.pl/index.php?id=21&produkt=113
Popřípadě tady se dá sehnat dynamo i relé: http://www.126fan.cz/burza/burza.php
Námět na úpravu dynama jsem čerpal asi ze tří polských projektů, ve kterých bylo dosti zásadních chyb a to buď výkonových nebo konstrukčních. Podotýkám, že je na každém z vás, jak se rozhodne s úpravou a že nenesu žádnou zodpovědnost za případné poškození motoru, elektriky atd.
Tady je video jak přepolovat a přebudit dynamo než se pustite do úprav.
https://www.youtube.com/watch?v=U3M1_2M ... e=youtu.be
Pro uralforum.cz vytvořil Fapeko
Protože u motocyklu M72,K750 je výkon stávajícího dynama 6V 60W dosti omezený, rozhodl jsem se ho nahradit z polského Fiata 126P (maluch), který má 12V 220W.
Základem je sehnat za rozumnou cenu dynamo (já ho sehnal za 300kč i s mechanickým relé).
Ale dřív než ho namontujeme na motorku, musíme udělat nějaké úpravy.
1: Necháme si vyrobit přechodku s excentrem z nemagnetického materiálu ( dural,mosaz,hliník,bronz atd.)
2:Demontuji z dynama přední a zadní viko, vytáhnu rotor
3:Nasadím vyrobenou přechodku do přední části statoru
4:Zadní část statoru upnu do 3 čelisťové hlavy soustruhu
5:V přední části, kde je přechodka, opřu o otočný hrot.
6:Začnu stáčet stator po celé délce na průměr cca 92mm-0,2mm(stator je od výroby hodně ovalitý)
7:Vytáhnu stator z hlavy soustruhu a upínám ho zpět excentricky mimo osu o 2mm (u 3 čelisťové hlavy jsem podkládal jednu čelist cca 4mm)Soustružený stator musí být uplý tak, že tam, kde je spodní stahovací šroub dynama M6 musí být i natočená přechodka excentru, která se zasouvá do bloku motoru (nesmí být otočena o 180%). Excentr ve spodní části statoru je důležitý pro přesné usazení pastorku do ozubeného kola rozvodu.
8:Začnu stáčet do hloubky 2mm a délky 86mm od čela přechodky
9:Protože se otáčí dynamo z Fiata naopak než na motorce a měli bychom jinou polaritu, tak ho musíme přepólovat a to se dělá tak, že demontujeme kabel kostry, který je přinýtovaný na statoru, prodloužíme ho a izolujeme. Dáme ho na místo kabelu č.67 a bývalý kabel č.67 přinýtuji na místo, kde bývala kostra.
10:Vypiluji cca 2mm do bloku motoru nový rádius pro usazení dynama
11:Pro montáž dynama je nejlepší ,když jsi sundáte kryt rozvodů aby jste viděli jak vám doseda přesně ozubený pastorek do kola rozvodů a popřípadě si dynamo natočili dle potřeby.Do zadní části dynama patří ještě opěrná podložka na ložisko aby nám vibracemi nevyjelo z bloku kterou jsem zatím ještě nevyrobil
12:Můžete použít regulátor mechanický z “malucha“ nebo elektronický RP126 ,který můžete koupit zde: http://www.ape.com.pl/index.php?id=21&produkt=113
Popřípadě tady se dá sehnat dynamo i relé: http://www.126fan.cz/burza/burza.php
Námět na úpravu dynama jsem čerpal asi ze tří polských projektů, ve kterých bylo dosti zásadních chyb a to buď výkonových nebo konstrukčních. Podotýkám, že je na každém z vás, jak se rozhodne s úpravou a že nenesu žádnou zodpovědnost za případné poškození motoru, elektriky atd.
Tady je video jak přepolovat a přebudit dynamo než se pustite do úprav.
https://www.youtube.com/watch?v=U3M1_2M ... e=youtu.be
Pro uralforum.cz vytvořil Fapeko
Naposledy upravil(a) fapeko dne 10 kvě 2014, 20:10, celkem upraveno 1 x.
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Řemeslnicky to vypadá perfektně, divím se, že se tam vejde..
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Móóóc pěkná řemeslnická práce. Smekám klobouk. Ať slouží.
Jawa 350/640
Jawa 250/353
K-750
Jawa 250/353
K-750
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
pasovalo by to i do Uralího bloku 650 M66 6V?
Ural M66 rv.1972
bez hnané sajdy.
bez hnané sajdy.
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Dle mého pokud tam máš dynamo G11 ,G 414 tak by to mělo pasovat
http://www.goodkarmaproductions.com/HTM ... _G-414.pdf
Jinak s toho malucha to svítilo perfektně na H4
http://www.goodkarmaproductions.com/HTM ... _G-414.pdf
Jinak s toho malucha to svítilo perfektně na H4
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Ahoj,
trochu pootevřu tohle vlákno. Jak Ti chodí to dynamo z malucha? Budu si stavět náhradní motor do svýho Káčka a origo dynamo tam nechci. Současnej motor mám upravenej na Dněpří altík tak 12V rozvod už na moto mám.
Je vícero druhů dynam u Fiatů a tudíš musím shánět jen z 126, nebo byly všechny stejný.
Díky
trochu pootevřu tohle vlákno. Jak Ti chodí to dynamo z malucha? Budu si stavět náhradní motor do svýho Káčka a origo dynamo tam nechci. Současnej motor mám upravenej na Dněpří altík tak 12V rozvod už na moto mám.
Je vícero druhů dynam u Fiatů a tudíš musím shánět jen z 126, nebo byly všechny stejný.
Díky
Jawa 350/640
Jawa 250/353
K-750
Jawa 250/353
K-750
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Ahoj,pokud vím tak nový majitel mého káčka stále jezdí na to dynamo a nemá s tím problémy.
Ted zrovna pavel3.0.9 dělá tu úpravu taky, tak se ho můžeš na to zeptat jak je daleko s prácí.
To dynamo musí být z Fiata 126 maluch jiné pokud vím tam nepasuje a pozdější modely už měli altíky
Nebo to kup už hotové (předělané) na Allegru ,když se s tím nechceš drbat
Ted zrovna pavel3.0.9 dělá tu úpravu taky, tak se ho můžeš na to zeptat jak je daleko s prácí.
To dynamo musí být z Fiata 126 maluch jiné pokud vím tam nepasuje a pozdější modely už měli altíky
Nebo to kup už hotové (předělané) na Allegru ,když se s tím nechceš drbat
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
ja jezdim na to trabantacky, stoceny na prumeru a mezikus, zatim taky v poho
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Ale Trabi je 6V. To nechci. Už mám na hlavním motoru Swiftí altík. Ale je to úprava bloku a tu na záložním motoru dělat nechci. Tak to potřebuju řešit 12V dynamem.
Jawa 350/640
Jawa 250/353
K-750
Jawa 250/353
K-750
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
mam trabi 12V 120W, delal to tusim radek z moravy ..
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Ač jsem tomu moc nevěřil ,ale dynamo mám napasované.Pro lepší napasování jsem vyndal motor ze motorky.Teď vybírám jaké použít dostupné relé a jestli nechat původní jako atrapu a pod nádrž dát elektronické..Nejlepší by bylo to elektronické malých rozměrů,ale nevím z čeho,aby o dopovídalo tem 200w
Ural M66 rv.1972
bez hnané sajdy.
bez hnané sajdy.
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
pavel3.0.9: Tak jsem nevěřil , že to tam vleze
Kdyby jsi bojoval s palivovým kohoutem tak stačí trochu přizvednout(podložit)nádrž v zadní části a vše bude OK.
Ted si jen hod do předního světlometu pořádnou H4 žárovku (já dal parabolu z Jawy 634) a užívej si pořádneho světla
Kdyby jste chtěli někdo koupit dynamo z Fiata 126 maluch , tak mi tady jedno leží pod stolem
Kdyby jsi bojoval s palivovým kohoutem tak stačí trochu přizvednout(podložit)nádrž v zadní části a vše bude OK.
Ted si jen hod do předního světlometu pořádnou H4 žárovku (já dal parabolu z Jawy 634) a užívej si pořádneho světla
Kdyby jste chtěli někdo koupit dynamo z Fiata 126 maluch , tak mi tady jedno leží pod stolem
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
jeste doporucim vytvorit zadni opernou pruzinku, me to trabanti melo tendenci vylejzat.
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Ještě takový dotaz pro odborníky..V čem má výhodu elektronické relé proti mechanickému ? Pořád mi to neštymuje, el.relé nemá rádo otřesy a je tam více součástek, které mohou odejít..
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Úprava dynama z Fiata 126P(maluch) pro M72,K750
Wikipedia, heslo SSR (solid state realy): "Jelikož se jedná o polovodičový spínací prvek, neobsahuje (na rozdíl od elmag. relé nebo stykače) žádné pohyblivé součásti, které se při častém spínání mohou opotřebit a navíc vydávají hluk. Další výhodou jsou obvykle menší rozměry součástky při stejném spínaném výkonu. " Samozrejme se jedna o rele, dotaz je na regler (predpokladam). Ale obecne to plati stejne. Elektronika je prakticky neznicitelna (pokud to neni nejaka lacina sracka). Neopotrbovava se, nevadi ji vibrace a razy. Muze ji vadit teplota, je nutno pri zastavbe vetsinou zohlednit potrebu chlazeni. To se ale tyka hlavne svodovych regulatoru, to neni nas pripad. Dalsi nevyhoda je ponekud nizsi blbuvzdornost. Nicmene elektrika neni kunda, aby se v ni stoural kazdej curak. Samozrejme se i odolnost proti prepolovani atp. da zaridit, ale je to pak ponekud drazsi.serpico-3 píše:Ještě takový dotaz pro odborníky..V čem má výhodu elektronické relé proti mechanickému ? Pořád mi to neštymuje, el.relé nemá rádo otřesy a je tam více součástek, které mohou odejít..
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz