Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Všichni znáte problematickou Dněpří/Uralí spojku. Odolnost proti přehřátí lze sice výrazně zlepšit dilatačníma spárama (viz moje předchozí úprava zde http://uralforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=281), nicméně v to neřeší další problémy. Kromě rizika spálení jsou to především zubaté unašeče ve středu lamely, jejichž zuby se při tvrdém zacházení v těžkém terénu omačkávají, až se jednou zcela protočí. Kromě toho se v mnohem menší míře omačkávají i vnější zuby plechových lamel a jejich protějšek v setrvačníku. V jejich případě je ale rychlost opotřebení přijatelná, vydrží odhadem 5x tolik co unašeč v lamele.
Úpravu na spojkovou lamelu Škoda 100 a talířovku z Filcky tu před delším časem představil Míra: http://uralforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=145
Já jsem se jím inspiroval a moc muděkuji za konzultaci k některým aspektům talířovky. Tímto se chci podělit o zkušenosti s těmi z vás, co o podobné úpravě uvažují také.
Použil jsem konstrukčně velmi pokročilou lamelu z Moskviče 408, kterou jsem náhodou koupil na ukrajině za 130Kč (děkuji Zdeňkovi, že jí tam našel). Tato lamela má unašeč přesně pasující na Dněpří/Uralí převodovou hřídel (mrkev) a správný vnější i vnitřní průměr obložení. Má tlumič torzních kmitů a pružné plechy mezi obložením pro plynulý záběr (což je komplikace při montáži do Urala, viz níže). Dále má poctivé azbestové obložení, žádnou ekologickou sračku.
- unašeč je potřeba na přední straně zkrátit aby byl zároveň s plechem, Uralí mrkev je kratší. Dále je potřeba ubrousit zbytečný nálitek na uralí převodovce, o který by drhly 3 čepy tlumiče kmitů. Na dněpří by ten nálitek být neměl.
Setrvačník je potřeba projet na soustruhu, aby se tam lamela se všema plechama vešla akorát tak, aby s ní šlo volně otáčet. Ne zbytečně víc, jinak budou packy talířovky zvedlé moc nahoru a jejich ovládání se nevejde pod mrkev. Dále vysoustružit uložení talířovky o její tloušťce a průměru (liší se i u Filcky dle konkrétního výrobce přítlačáku, není to samostatný díl.) Setrvačník je potřeba po soustružení vyvážit. Jde to na ložiskách nebo na kuchyňské váze a hrotech.
Přítlačná síla je dána průměrem přítlačného talíře. Tento díl je potřeba si nechat vyrobit.
Pro mě ho vyřízla firma Renomoto (http://www.renomoto.cz) za 650Kč. Pokud si ho někdo chcete dělat sám, můžu dohledat výkres.
Díry v něm jsou pro přivaření k třecímu talíři (origo Ural) a tím rozložení síly rázů na vnější zuby.
Délku pacek je potřeba zvolit pro správnou dráhu vypnutí. Je to páka - čím delší packy, tím menší ovládací síla ale větší dráha. Já mám ty packy o délce/přítlaku 60mm/40mm, což zaručuje příjemnou ovládací sílu a požaduje zdvih ovládací tyčky 2,5mm pro tuto lamelu s pružností mezi obložením. Ural Má bohužel zdvih ovládací tyčky jen 2,0mm (Dněpr má víc kvůli jinému tvaru páčky). Řešením je zkrátit ovládací páku na převodovce, upravit páčku na řidítku pro delší chod, nebo použít spojkovou lamelu bez pružnosti mezi obložením. V posledním případě by ani nebylo potřeba zkracovat lacky talířovky.
Ovládací talířek je vysoustružený z origo přítlačáku. Vystředěn je průměrem v talířovce (průměrem v plně zmážklém stavu) Navařený trn brání protáčení talířku, které by obrušovalo talířovku.
Složení zbytku je jednoduché:
Plechová třecí lamela přivařená k přítlačnému plechu pod ní
Díry ve vrchním plechu jsou k přivaření k třecímu plechu pro zvýšení odolnosti proti rázům.
Zatím s tím jezdím jen krátce, ale při trápení spojky se to chová velmi pěkně.
Kdokoliv chcete poradit/pomoct s přestavbou, ptejte se zde.
Úpravu na spojkovou lamelu Škoda 100 a talířovku z Filcky tu před delším časem představil Míra: http://uralforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=145
Já jsem se jím inspiroval a moc muděkuji za konzultaci k některým aspektům talířovky. Tímto se chci podělit o zkušenosti s těmi z vás, co o podobné úpravě uvažují také.
Použil jsem konstrukčně velmi pokročilou lamelu z Moskviče 408, kterou jsem náhodou koupil na ukrajině za 130Kč (děkuji Zdeňkovi, že jí tam našel). Tato lamela má unašeč přesně pasující na Dněpří/Uralí převodovou hřídel (mrkev) a správný vnější i vnitřní průměr obložení. Má tlumič torzních kmitů a pružné plechy mezi obložením pro plynulý záběr (což je komplikace při montáži do Urala, viz níže). Dále má poctivé azbestové obložení, žádnou ekologickou sračku.
- unašeč je potřeba na přední straně zkrátit aby byl zároveň s plechem, Uralí mrkev je kratší. Dále je potřeba ubrousit zbytečný nálitek na uralí převodovce, o který by drhly 3 čepy tlumiče kmitů. Na dněpří by ten nálitek být neměl.
Setrvačník je potřeba projet na soustruhu, aby se tam lamela se všema plechama vešla akorát tak, aby s ní šlo volně otáčet. Ne zbytečně víc, jinak budou packy talířovky zvedlé moc nahoru a jejich ovládání se nevejde pod mrkev. Dále vysoustružit uložení talířovky o její tloušťce a průměru (liší se i u Filcky dle konkrétního výrobce přítlačáku, není to samostatný díl.) Setrvačník je potřeba po soustružení vyvážit. Jde to na ložiskách nebo na kuchyňské váze a hrotech.
Přítlačná síla je dána průměrem přítlačného talíře. Tento díl je potřeba si nechat vyrobit.
Pro mě ho vyřízla firma Renomoto (http://www.renomoto.cz) za 650Kč. Pokud si ho někdo chcete dělat sám, můžu dohledat výkres.
Díry v něm jsou pro přivaření k třecímu talíři (origo Ural) a tím rozložení síly rázů na vnější zuby.
Délku pacek je potřeba zvolit pro správnou dráhu vypnutí. Je to páka - čím delší packy, tím menší ovládací síla ale větší dráha. Já mám ty packy o délce/přítlaku 60mm/40mm, což zaručuje příjemnou ovládací sílu a požaduje zdvih ovládací tyčky 2,5mm pro tuto lamelu s pružností mezi obložením. Ural Má bohužel zdvih ovládací tyčky jen 2,0mm (Dněpr má víc kvůli jinému tvaru páčky). Řešením je zkrátit ovládací páku na převodovce, upravit páčku na řidítku pro delší chod, nebo použít spojkovou lamelu bez pružnosti mezi obložením. V posledním případě by ani nebylo potřeba zkracovat lacky talířovky.
Ovládací talířek je vysoustružený z origo přítlačáku. Vystředěn je průměrem v talířovce (průměrem v plně zmážklém stavu) Navařený trn brání protáčení talířku, které by obrušovalo talířovku.
Složení zbytku je jednoduché:
Plechová třecí lamela přivařená k přítlačnému plechu pod ní
Díry ve vrchním plechu jsou k přivaření k třecímu plechu pro zvýšení odolnosti proti rázům.
Zatím s tím jezdím jen krátce, ale při trápení spojky se to chová velmi pěkně.
Kdokoliv chcete poradit/pomoct s přestavbou, ptejte se zde.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
slušna prace
to chce patentovat
to chce patentovat
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Michale jseš borec, ale pro mě by musela poslední věta příspěvku být takto : Kdokoliv chcete poradit/pomoct s přestavbou/udělat přestavbu, objednávejte se zde. Protože to už jsou pro běžného majitele Dněpra nebo Urala značně složité konstrukční úpravy, které by sám nezvládl.
- zdeněk
- Příspěvky: 348
- Registrován: 27 úno 2011, 10:35
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Nóóó pěkně jsi napasoval Rusa do Rusa Na Horní Vsi to hned otestujeme
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Ovládání spojky je kapku těžší, ale pořád ještě páčku zmáčknout dokážu, takže to není zas tak velkej rozdíl. Taky jsem zvědavá, jak se osvědčí, sobotní akrobacie na motokrosový trati vypadala nadějně
белка
"hydroveverka"
"hydroveverka"
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Hezká práce, klobouk dolů. O spojce z Moskviče také delší dobu přemýšlím, protože se mi tam líbí to tlumení rázů. Ale myslel jsem že ponechám původní pružiny na vypínání spojky. Teď jsi mi nasadil brouka do hlavy .
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Pekna prace.
Prosim o minutu ticha za nebozku darkyni talirove pruziny
Prosim o minutu ticha za nebozku darkyni talirove pruziny
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Jak je vidět, tak se původní nápad Franty Buřvalda se spojkou z Moskviče asi rozšíří jako osvědčené vylepšení.
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Spojka z Moskviče s pružinama je na Dněpru vyzkoušená, funguje, přítlak pružin této lamele stačí. Ono Moskvič 408 má také přítlačák s vinutýma pružinama. Na Uralu mi za určitých okolností klouzala i origo spojka, tak jsem si to s pružinama netroufl. Zabudování této lamely bez úpravy na talířovku je nesrovnatelně snadnější. Stačí zkrátit unašeč lamely a je to celé hotovo. Talířovku můžeš dodělat kdykoliv později.Jirka-MT9 píše: Hezká práce, klobouk dolů. O spojce z Moskviče také delší dobu přemýšlím, protože se mi tam líbí to tlumení rázů. Ale myslel jsem že ponechám původní pružiny na vypínání spojky. Teď jsi mi nasadil brouka do hlavy .
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
este schazi podstatna informace kde tu lamelu mimo ukrajinu sehnat
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
- zdeněk
- Příspěvky: 348
- Registrován: 27 úno 2011, 10:35
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Jirka-MT9 píše: Našel jsem ji zde:
http://www.spojkove-lamely.cz/index.php ... &Itemid=26
Tento dodavatel již tuto lamelu nedodává
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
nebo šrotplac
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Ono prej se sháněním u nás nic moc Ani na tý Ukrajině už to není bežně sehnatelná součástka, Zdeněk ji objevil náhodou po několika marných pokusech v místních servisech a prodejnách a měli jen ten jeden poslední kus.
белка
"hydroveverka"
"hydroveverka"
Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky
Po roce provozu je čas na nějaké zkušenosti:
Spojka je perfektně odolná proti přehřátí a díky pružnosti mezi obložením neváznou plechy v drážkách - vždy odskočí.
Zásadní přínos je ale tam, kde bych ho vůbec nečekal - v tom pružinovém tlumiči uprostřed lamely. Díky tomu motor táhne v nízkých otáčkách měkce bez rázů a o to silněji. Můžu dát plný plyn v libovolně nízkých otáčkách a nikdy to neklepe. Navíc se už tolik nevymlacují drážky v setvačníku, na hřídeli a celém pohonu. Spojku bez tlumiče rázů už nikdy nechci.
A teď k problémům: Pružné plechy mezi obložením lamely jsou dobré do auta, ale ne na motorku. Byl problém najít komplomis mezi dráhou vypínání spojky a ovládací silou. Potřebná dráha se navíc měnila s různými nečekanými faktory, jako je axiální vůle ložisek klikovky. Pro dokonalé vystavování spojky by musel být převod 1:1 jako u pružinového přítlačáku. To jsem nakonec vyřešil úpravou lamely - odnýtoval jsem pružné plechy s obložením a nanýtoval pevný plech s obložením ze Škody 120, která žádnou pružnost nemá. Dále jsem přivařil středový ovládací talířek k tyčce abych zamezil nerovnoměrnému zmáčknutí talířovky. Díky těmto úpravám jsem mohl použít nezkrácenou (neupravenou) talířovku z přítlačáku Favorita/Felicie, čímž výrazně klesla ovládací síla. Spojka teď vyžaduje dost malou vypínací dráhu, aby bylo možné použít nezkrácenou páčku na převodovce. Jediná nevýhoda je, že nepružné obložení nemá snahu vystrčit přítlačný plech z vymačkaných drážek ve spojkovém koši. Příště si na úpravy spojky koupím setrvačník nový a nebudu to soustružit ze starého, co má v drážkách vymlácené milimetr hluboké zuby z provozu s origo spojkou.
Po poslední úpravě to jezdí krásně zatím čtvrt roku. Fotky dodám, až to někdy zase rozeberu.
Spojka je perfektně odolná proti přehřátí a díky pružnosti mezi obložením neváznou plechy v drážkách - vždy odskočí.
Zásadní přínos je ale tam, kde bych ho vůbec nečekal - v tom pružinovém tlumiči uprostřed lamely. Díky tomu motor táhne v nízkých otáčkách měkce bez rázů a o to silněji. Můžu dát plný plyn v libovolně nízkých otáčkách a nikdy to neklepe. Navíc se už tolik nevymlacují drážky v setvačníku, na hřídeli a celém pohonu. Spojku bez tlumiče rázů už nikdy nechci.
A teď k problémům: Pružné plechy mezi obložením lamely jsou dobré do auta, ale ne na motorku. Byl problém najít komplomis mezi dráhou vypínání spojky a ovládací silou. Potřebná dráha se navíc měnila s různými nečekanými faktory, jako je axiální vůle ložisek klikovky. Pro dokonalé vystavování spojky by musel být převod 1:1 jako u pružinového přítlačáku. To jsem nakonec vyřešil úpravou lamely - odnýtoval jsem pružné plechy s obložením a nanýtoval pevný plech s obložením ze Škody 120, která žádnou pružnost nemá. Dále jsem přivařil středový ovládací talířek k tyčce abych zamezil nerovnoměrnému zmáčknutí talířovky. Díky těmto úpravám jsem mohl použít nezkrácenou (neupravenou) talířovku z přítlačáku Favorita/Felicie, čímž výrazně klesla ovládací síla. Spojka teď vyžaduje dost malou vypínací dráhu, aby bylo možné použít nezkrácenou páčku na převodovce. Jediná nevýhoda je, že nepružné obložení nemá snahu vystrčit přítlačný plech z vymačkaných drážek ve spojkovém koši. Příště si na úpravy spojky koupím setrvačník nový a nebudu to soustružit ze starého, co má v drážkách vymlácené milimetr hluboké zuby z provozu s origo spojkou.
Po poslední úpravě to jezdí krásně zatím čtvrt roku. Fotky dodám, až to někdy zase rozeberu.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.