Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
dněpr MT9
Příspěvky: 89
Registrován: 11 zář 2016, 03:05

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od dněpr MT9 »

tak jsem to nakonec pojal všeobecně a předělávám komplet spojku. setrvák osoustružit + upravit, aby se vlezla lamela z felicie celá bez úprav, přítlak budu řešit zase pružinama tři původní a tři zesílené. jak bude hotovo tak sem dám fotky, třecí kotouč bude jeden ze železa a jeden upravený z fabie.
dněpr MT9
Příspěvky: 89
Registrován: 11 zář 2016, 03:05

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od dněpr MT9 »

20160921_184649.jpg
20160921_180606.jpg
20160921_175644.jpg
20160921_175630.jpg
20160921_184707.jpg
pro zájemce i kritiky, první část výroby spojky setrvák je úplně nový, čepy pro unášení třecího kotouče jsou krátké v původních dírách. jsou ze šroubů M16 tvrdosti 10.9 a styčná plocha( kroužky ) jsou z pístních čepů fabie průměr 20mm. Čepy jsou krátké z důvodu aby šla nasadit lamela z felicie nebo fabie bez úprav průměru, tzn., že ve vypínacím třecím talíři budou průchozí díly ale čepy při sepnuté spojce budou 1mm od lamely. Malé díry M8x1 jsou pro uchycení horního talíře. Celá spojka tedy oba třecí kotouče i lamela bude při pohledu z boku otevřená takže i lepší chlazení a nebude se držet prach z obložení mezi kotouči. Zatím mám hotový jen setrvák jak budu pokračovat tak sem dám zase fotky.
dněpr MT9
Příspěvky: 89
Registrován: 11 zář 2016, 03:05

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od dněpr MT9 »

Ahojte,

dnes se skoro povedl celý spodní třecí kotouč, ještě mu chybí zahloubení na pružiny ze spodní strany a středový čtyřhran. Unášení je celé hotové a teď se tam vleze komplet celá lamela z felicie nebo fábie stačí jen přelisovat unašeč. na dněpří. zatím mám tu starou osoustruženou lamelu co mi klouzala takže koupím funglovku. už zbývá udělat distanční pouzdar na horní třecí kotouč, A horní třecí kotouč, ten bude ze dvou částí a to z litiny originál třecí z fabie a z plechu kterým se to celé uzavře. pokračování někdy příští týden pak zas dám fotky
Přílohy
20160922_181616.jpg
20160922_181603.jpg
20160922_181505.jpg
20160922_181451.jpg
20160922_181427.jpg
20160922_181358.jpg
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od Michal »

Protože moje poslední verze spojky funguje i po 2 letech bezchybně, udělal jsem stejnou i do Dněpra.
Do sólovky nepotřebuji nespálitelnou spojku, ale i další vlsatnosti jsou dost přínosné, aby to stálo zato. Jmenovitě ovladatelnost (plynulý záběr zcela cizí starým dněpřím lamelám), měkký tah v nízkých otáčkách díky pružinovému tlumiči rázů a nakonec bezúdržbovost - čepy, které jsem před asi 6 lety měnil, jsou zralé na výměnu znovu.

Přítlačák na čepech ani v drážkách (Ural 750) nepovažuji za dobré řešení. Buď se vymlátí brzy (Dněpr) nebo později, pokud jsou draze vyrobeny větší a s vysoce kvalitní oceli (spoku s dosedací plochou přítlačáku. V autech jsou už pár desetiletí přítlačáky na pružných plechách z dobrých důvodů: chod bez jakéhokoliv tření, nic se tam neopotřebovává, je to jednoduché a výrobně levné. Tedy geniální.

Vlastní přítlačák a talířovku jsem vyřezal opět z přítlačáku F20319K (Kia 1.1). Je na spojkovou lamelu správného průměru, není zbytečně masivní a těžký a je nejlevnější co se v mém okolí dá koupit nový. Vrakoviště by nabídli přítlačáky na 180mm lamely i jiných značek.

Upravit Dněpří setrvačník je mnohem snadnější než Uralí. Stačí zalisovat čepy trochu hlouběji, aby lamela byla na správném místě vůči přítlačáku a převodovce. Dále vysoustružit uložení talířovky.
Vrchní plech by bylo dobré udělat z něčeho silnějšího kvůli tepelné odolnosti (proti zkroucení do talíře) ale u sólovky to nepotřebuji.
Zbytek je stejný jako v případě víše popsaného Uralu. Vypínací vehement s tyčkou nasazovanou do trubky je jediná inovace kterou jsem na Uralu dodělal a zde už nezmínil. Funguje to stejně dobrě jako tyčka zavařená, ale převodovku lze vyndat a namontovat i s motorem v rámu.
spojka1.jpg
spojka2.jpg
spojka3.jpg
spojka4.jpg
spojka5a.jpg
spojka5b.jpg
spojka6.jpg
Původní Moskvičí obložení je pro talířovku moc pružné (vypínání přes páku - slabší ovládací síla, ale kratší chod přítlačáku), předpokládám že opět nanýtuju obložení s pevným plechem ze stodváci.

P.S. Na zahradě nejde udělat krok, aniž bych měl tu vlezlou kočku pod nohama. :)
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Moc hezká práce a nádherný kočičák :mrgreen: . Díky za hezký návod.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od Michal »

Ještě nějaké dodatky:
Pod dosedací plochu přítlačáku je vhodné vysoustružit volné místo o kousek menšího průměru. Jinak pokud se mezi talířovku a setrvák skřípne nějaký velký tvrdý bordel (třeba špatně přivařený kolík vypínacího vehementu :D ), blokuje talířovku proti vypnutí spojky. Viz můj o den zpožděný odjezd do Albánie. Na Dněpru jsem na to opět zapomněl, ale ještě to dodělám.
Ty tři malé díry ve vrchním plechu umožňují plné dotáhnutí šroubů přítlačáku ve zmáčklé finální poloze. Na Uralu to nemám ale nezdá se že by to mělo nějaký vliv na funkci.
Jak vyvrtat 3 souměrné díry pro přišroubování přítlačáku, když člověk nemá děličku ani pořádný stojan na vrtačku? Vyznačit a vyvrtat jednu díru do nepotřebného středního plechu. Skrz tu jednu díru pak vrtat setrvačník, plech si pootočit o 1/3 otáčky na každou další díru. Na to ten plech ale nesmí mít brutální vakl v čepech.
Napsal bych jednotlivé míry, ale co mám doma dva Dněpří motory, každý má setrvačník jinak silnej a čepy různě hluboko.
Soustružení bylo opět zásluhou Buchtiče.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od Dneprstein »

Nebylo by řešení, jako přítlačák použít původní pro pružiny, "vykousat" ho, aby se vyhnul vodicím čepům (pouze zachovat jeho vystředění) a chytit ho na pružné plechy? Pak by (díky většímu zdvihu) mohla být bez úprav použitá lamela z Moskviče a síla na páčce by měla být stejná jako u originálu...
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od Michal »

Zůstala by nízká tepelná odolnost - ten plech se rád zkroutí do talíře. Dále přítlačná síla pružin, zvláště starších nemusí pro jednu lamelu stačit. Je to polovičaté řešení, které může fungovat a někomu i stačit.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od Dneprstein »

No, zkroutit by se to mohlo, pravda... Ale když to vezmu popořadě, tak pro mě jsou největší bolest čepy (a s tím spojený problém s dírami v talířích), pak zkroucené lamely. "Silniční" jezdec to málokdy rozžhaví do běla...- Nicméně, když nad tím tak přemýšlím, ten spodní přítlačný plech by směrem k lamele zřejmě musel dostat nějaké zesílení (třeba ze středového kotouče), jinak by se o něj asi opřel tlumič torzních kmitů...

Jak máš kotvené ty pružné plechy do setrváku? Nehrozí nebezpečí, že se ty šrouby časem střihnou?
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od Dneprstein »

Tak kdyby to někoho zajímalo, zde ještě z čeho (krom Moskviče 408, 426) by měla jít použít lamela. Bez záruky...

http://www.ebay.it/itm/Hillman-Husky-Mi ... Sw4shX2R2M
Naposledy upravil(a) Dneprstein dne 04 říj 2016, 13:03, celkem upraveno 1 x.
dněpr MT9
Příspěvky: 89
Registrován: 11 zář 2016, 03:05

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od dněpr MT9 »

Ahoj Všem,

co se týká čepů a jejich vybíjení je to v materiálu a taky v konstrukci. standartní čepy jsou namáhané na střih a vzhledem ke kvalitě materiálu se vybíjejí. čepy co jsem udělal do své spojky jsou namáhané na ohyb a na střih, a jsou 20mm na průměru. materiál kroužku je pístní čep takže přímo určený materiál na střih a na rázové ohýbání. tzn. je odstraněno vybíjení čepů. a jestli se klasické čepy vybijí po 15000 kilometrech a moje po 50000 kilometrech tak si myslím, že je to dostatečná životnost, spodní talíř je 10mm silný takže tepelná odolnost je zvýšená a proti zkroucení budu ještě dovrtávat díry které roztažnost materiálu omezí, horní přítlačák mám také hotový a je v kombinaci plech a litina litina je přinýtovaná. pružiny původní rozhodně nestačí musí se minimálně tři zesílit. dal jsem pružinu o průměru 3,5mm původní je 2,8 - 2,9 podle ruské přesnosti. hlavní výhodou tohoto řešení je že se vleze lamela o větším průměru než když zůstanou čepy nebo se napasovává do setrváku novějších uralů, jak píše Dneprstein, tak moskvičí lamela se mi tam vejde bez problémů a ještě je rezerva co se průměru týká. Ale budu tam bastlit lamelu z fábie ta je odpružená par excelence.
dněpr MT9
Příspěvky: 89
Registrován: 11 zář 2016, 03:05

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od dněpr MT9 »

Zdravím ,
tak jste mně zviklali, nicméně zůstal jsem u systému s čepy , čepy jsem předělal z původních šroubovaných na lisované a tvrdost styčného kroužku který bude unášet spodní talíř jsem taky zvětšil. místo z pístního čepu je kroužek z ložiskové klece = katastrofálně se to obrábělo, bez plátkových nožů ani ťuk ale výsledek za to stojí, průměr jsem taky zvětšil a to na 22mm takže plocha za kterou to bude unášené je úctyhodná. horní přítlačák už je taky hotový takže to zítra vyfotím a dám fotky sem, jen mi ještě chybí distanční šrouby na uzavření celé spojky
dněpr MT9
Příspěvky: 89
Registrován: 11 zář 2016, 03:05

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od dněpr MT9 »

Zdravím všechny, tak nakonec jsem se nechal úplně uviklat a předělal jsem celou spojku po vzoru Michala.
v podstatě je všechno nové. spodní přítlačný kotouč je litinový s nanýtovaným ocelovým kruhem ze spodu jako styčná plocha přítlačáku a talířovky. horní přítlačák je opět litinový s přinýtovaným plechem na uzavření spojky. tím by měla být vylepšená tepelná odolnost a i funkce oproti ocelovým přítlačákům. Talířovka je z fabie a to hlavně kvůli tvaru, líp to sedí na přítlačáku. v setrváku jsem vysoustružil šikminu aby talířovka seděla krajem a při vypínání se opřela o hranu šikminy. Lamela se vejde i z fabie což je průměr 200mm. tím by asi měla být vyřešená spojka na hodně dlouhou dobu. jo a materiál na přítlačáky je originál ze spojek z aut horní je fábie a spodní je hodně upravený (osoustružený) setrvák z filcky. díky všem za inspiraci
Přílohy
20161019_120500.jpg
20161019_120525.jpg
20161019_120535.jpg
20161019_120555.jpg
20161019_120603.jpg
20161019_120614.jpg
20161019_120648.jpg
20161019_120434.jpg
dněpr MT9
Příspěvky: 89
Registrován: 11 zář 2016, 03:05

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od dněpr MT9 »

tak finální verze spojky je na světě
Přílohy
20161102_170940.jpg
20161102_170954.jpg
20161102_171039.jpg
20161102_171055.jpg
20161102_171155.jpg
20161102_171205.jpg
20161102_171328.jpg
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Nový příspěvek od host »

Přidám zkušenosti s implementací jednolamelové spojky (motor SV). Použitá lamela "nevímzčeho", koupená náhodně na burze za 50,- Kč, údajně "nějaké BMW". Drážkování sedělo, prům. 180 mm také. Odpružený střed s tlumičem záběru + obvodové pružné lamelky také. Po demontáži spojky z moto jsem zjistil, že namontované prvky měly tloušťku 2x 4,7 mm (lamely) + 5 mm (!) středový meziplech, tedy součtově 14,4 mm. Hloubka využitelného prostoru v setrvačníku změřena 24 mm. Během montáže byly použité díly upraveny následovně:
- stávající středový meziplech byl připevněn (šrouby, co kdyby někdy....) k spodnímu přítlačnému kotouči s pružinami a čtyřhrannou dírou uprostřed
- lamela; náboj zkrácen na 15 mm, z tlumiče záběru po zralé úvaze odebrány tři pružiny ze šesti původních; protože tyto pružiny byly poměrně velkého průměru, a díky tomu celá lamela poměrně široká, použil jsem silnější obložení o tloušťce 6 mm; dále jsem z obavy o dostatečný zdvih přítlačáku zrušil efekt pružných obvodových lamel pronýtováním obou obložení proti sobě skrz naskrz a rozplácnutím oněch pružných lamel
- celé složení potom vypadalo - přítlačák s pružinami (2,6 mm) + meziplech (5 mm) + lamela (cca 12,5 mm); tedy na zdvih zbylo asi 4 mm. Lamela nedrhla ani o přítlačák, ani z druhé strany o převodovku. Přítlačné pružiny původní, jen více stlačené silnější lamelou.
Smontováno, vyzkoušeno. Výsledek - proč jsem se k tomu neodhodlal dřív??? Naprosto plynulý záběr, plné vypnutí bez unášení i bez snahy o prokluz. Pravda, vše zkoušeno jenom lehce, bez extrémních zatížení. Jednoduché a pro běžný provoz účinné a v rámci možností "dokonalé". Extrémy jsou řešitelné úpravami v příspěvcích výše uvedenými.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Odpovědět