Úpravu na spojkovou lamelu Škoda 100 a talířovku z Filcky tu před delším časem představil Míra: http://uralforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=145
Já jsem se jím inspiroval a moc muděkuji za konzultaci k některým aspektům talířovky. Tímto se chci podělit o zkušenosti s těmi z vás, co o podobné úpravě uvažují také.


Použil jsem konstrukčně velmi pokročilou lamelu z Moskviče 408, kterou jsem náhodou koupil na ukrajině za 130Kč (děkuji Zdeňkovi, že jí tam našel). Tato lamela má unašeč přesně pasující na Dněpří/Uralí převodovou hřídel (mrkev) a správný vnější i vnitřní průměr obložení. Má tlumič torzních kmitů a pružné plechy mezi obložením pro plynulý záběr (což je komplikace při montáži do Urala, viz níže). Dále má poctivé azbestové obložení, žádnou ekologickou sračku.



- unašeč je potřeba na přední straně zkrátit aby byl zároveň s plechem, Uralí mrkev je kratší. Dále je potřeba ubrousit zbytečný nálitek na uralí převodovce, o který by drhly 3 čepy tlumiče kmitů. Na dněpří by ten nálitek být neměl.
Setrvačník je potřeba projet na soustruhu, aby se tam lamela se všema plechama vešla akorát tak, aby s ní šlo volně otáčet. Ne zbytečně víc, jinak budou packy talířovky zvedlé moc nahoru a jejich ovládání se nevejde pod mrkev. Dále vysoustružit uložení talířovky o její tloušťce a průměru (liší se i u Filcky dle konkrétního výrobce přítlačáku, není to samostatný díl.) Setrvačník je potřeba po soustružení vyvážit. Jde to na ložiskách nebo na kuchyňské váze a hrotech.


Přítlačná síla je dána průměrem přítlačného talíře. Tento díl je potřeba si nechat vyrobit.
Pro mě ho vyřízla firma Renomoto (http://www.renomoto.cz) za 650Kč. Pokud si ho někdo chcete dělat sám, můžu dohledat výkres.

Díry v něm jsou pro přivaření k třecímu talíři (origo Ural) a tím rozložení síly rázů na vnější zuby.
Délku pacek je potřeba zvolit pro správnou dráhu vypnutí. Je to páka - čím delší packy, tím menší ovládací síla ale větší dráha. Já mám ty packy o délce/přítlaku 60mm/40mm, což zaručuje příjemnou ovládací sílu a požaduje zdvih ovládací tyčky 2,5mm pro tuto lamelu s pružností mezi obložením. Ural Má bohužel zdvih ovládací tyčky jen 2,0mm (Dněpr má víc kvůli jinému tvaru páčky). Řešením je zkrátit ovládací páku na převodovce, upravit páčku na řidítku pro delší chod, nebo použít spojkovou lamelu bez pružnosti mezi obložením. V posledním případě by ani nebylo potřeba zkracovat lacky talířovky.
Ovládací talířek je vysoustružený z origo přítlačáku. Vystředěn je průměrem v talířovce (průměrem v plně zmážklém stavu) Navařený trn brání protáčení talířku, které by obrušovalo talířovku.


Složení zbytku je jednoduché:
Plechová třecí lamela přivařená k přítlačnému plechu pod ní





Díry ve vrchním plechu jsou k přivaření k třecímu plechu pro zvýšení odolnosti proti rázům.
Zatím s tím jezdím jen krátce, ale při trápení spojky se to chová velmi pěkně.
Kdokoliv chcete poradit/pomoct s přestavbou, ptejte se zde.