Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

Narazil jsem na zimní doporučení k motocyklu M-72 z roku 1944, tj. čerstvě nabyté válečné zkušenosti. Zimní provoz a ve velkých mrazech (v Rusku jsou definovány teplotou nižší než :!: -18°C :D ). Zažil jsem tam i -30°C, takže vím jak to vypadá. :roll: Bohužel z postupu startu, hlavně nahřívání motoru, nejsem zas tak chytrej, proto zakládám tohle téma. Pokud máte někdo svoje finty, či víte o oficiálních návodech ke svým strojům, sem s nimi. Mě to zajímá zejména z pohledu vojenských válečných příruček a doporučení, kdy neřešili např. sůl, ale můžeme tu probrat všechno.

Základní válečné rady k motorce, když to shrnu:
- parkovat tak aby stroj nezapadl sněhem a byl chráněn před větrem
- chránit zejména válce, vzduchový filtr a karburátory, případně je něčím zakrýt
- pokud se zastaví na víc než 30min, zavřít benzín a nechat spálit veškerý benzín v karburátorech
- benzín vždy zavírat
- před startem prvně zkusit, jestli se motor vůbec točí a pak nahřát válce

A teď moje dotazy na místní motorkáře.
Máte nějaký postup, jak se mají nahřívat válce motoru? resp. jak postupovat při startu venku při teplotách pod -18°C? Dělal to někdo?
Jaké používáte sněhové řetězy a na kterých kolech (pouze vzadu nebo i na předním kole)?

Jenom pozn. pod sajdu se používala i lyže, případně pod přední kolo.
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Michal »

Na zimním sraze jsme Urala, K750 a po chvilce snahy i Dněpra nastartovali v -25*C bez jakýchkoliv přípravných opatření nebo snad nahřívání. Asi největší problém je motoru zalepenému celoročním olejem nakopávačkou udělit takové otáčky, aby chytnul. Jelikož to tehdy byl víkend rekordních mrazů, tak se asi v ČR nevyskytují teploty, při kterých by sovětské stroje vyžadovaly nějaké speciální postupy.

Rejži jsem nechával půl hodiny stát u ohně každý zimní sraz, jinak to bylo ráno bez šance ikdyž bylo třeba jen pár stupňů pod nulou.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Naposled
Příspěvky: 138
Registrován: 05 kvě 2011, 08:23
Bydliště: Vrchotovy Janovice

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Naposled »

Ave, ja si sundavám baterii a beru si ji do tepla. Taky pomůže a práce je s tím minimální.
MT 12-S
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

:D Patřím asi k těm méně zodpovědným :lol: Dněpra necháván venku pod přístřeškem, takže je na zimu zvyklý. Jedinou věc co dělám, že dávám na zimu olej 10W40 místo 20W50, protože s hustým olejem je problém Dněpra při startování prošlápnout dostatečně rychle pro start.
Viki
Příspěvky: 125
Registrován: 22 led 2013, 17:43
Bydliště: Brno, Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Viki »

Co vím tak nahřívání vzduchem chlazených motorů probíhá tak že jsme přes motor hodili "obleček" s vývodem na rouru od bufíka, a foukal se tam tak dlouho horkej vzduch dokud teploměr oleje na palubovce neukázal 40°C, pak se to celý odstrojilo ručně jsme protočili motor a až pak se mašina "nahodila"
Tenhle postup se praktikuje u zimních startů letadel (osobně jsem to dělal u ruské Anduly AN-2 a českých Zlínů co mají vzduchem chlazený motory).
Kdesi doma mám knížečku po dědovi "Provoz motorových vozidel v zimně" je to stará armádní příručka tak ji zkusím pohledat, je tam např zmínka o ředění oleje benzinem aby v motoru tolik nezatuhnul (to se konec konců vyskytuje i příručce pro vojenské tahače Tatra 815 8x8 a rusové to praktikovali u stíhaček za druhý války), je tam i tabulka ředění podle stupňů mrazu.
Každopádně všude se řeší uchování akumulátoru v teple (Praga V3S měla dokonce nahřívací lampičky co se umisťují přímo pod akumulátory a nahřívají je po dobu odstavení vozu).
Tož asi tak co jsem si vzpoměl. Jo a když jsem ještě jezdil se Š1203 tak jsem ji na noc prostě vypustil a ráno do ní nalil ohřátou vodu, no a bylo vystaráno :)
Ural 750 "Ranger"
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Němec »

viki - u urala kýbl horký vody chrstnout tak max na motor :) jeden rok jsem zkoušel zaizolovat vanu a čekal od toho nějakej vzestup teploty (u novýho urala mám problém se dostat přes 60 stupňů) - no nepomohlo to ničemu, takže holt jezdím s vědomím, že ten olej se prostě na provozní teplotu nemá moc šanci ohřát.
starty "novýho" urala jedině se startérem - v mrazu to nohou nenastartuju i kdybych se na hlavu stavěl, motor ani neblafne - tam se občas stávalo, že jen cvakalo startovací relé a startér odmítal pracovat, naštěstí vždy jsem to nakonec přemluvil.
nejhorší je sůl - lak není nic extra, taky se záruka při zimním provozu na lak nevztahuje, takže se člověk musí smířit s xnásobně rychlejším ošuntěním - první zasolená sezona byl docela šok, po druhý sezoně už jsem krom nějakýho stříkání olejíčku přistoupil k pořádný protisolný ochraně a vnitřky blatníků a celej spodek sajdy + nějaký lemy vzal bitumenem - tváří se to jako ok řešení, doufám, že to nekvete pod tím.
hodně trpěj konektory - kam jde sůl s vodou, dokáže celkem rychle totálně vyhnít - bylo mi doporučeno vyplnit silikonovou vazelínou, ale ta je celkem drahá - malá krabička v rybářských potřeách tuším 75 korun - používám na mazání membrány u keihinů - hlavně toho osazení, protože mi tam guma po jedný sezoně celkem slušně přirostla.
co může, hned rezne - svíčky zreznou po pár jízdách, víčka karburátorů už jsou taky slušně ohlodaný.
u keihinů musí být zazátkovanej šroub bohatosti, resp ta díra pro něj zespod karbecu - pokud není, je tam volba takových materiálů, který se prý chovají jako elektrický článek při styku s vodou (teď nevím, jestli musí být slaná, nebo stačí i normální voda bez soli) = šrouby mi po dvou letech zarostly tak, že nešly povolit.
sůl jde celkem blbě dolů, i po umytí tam jsou bílý krupičky, takže víc mi fungovalo za sucha to pak odrhnout.
výfuky mi taky pěkně kvetou rzí, zatím to šlo pokaždý vyčistit.
mám studený stání a meju tak jednou za zimu, někdy ani to ne, takže to bude určitě taky znát - ale to ježdění v zimě i za všechny tyhle problémy stojí :)
Ural Ranger 2008, 22tis km
Viki
Příspěvky: 125
Registrován: 22 led 2013, 17:43
Bydliště: Brno, Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Viki »

Vzducháče u letadel jsou komplet zadeklovaný a chlazení se reguluje otevíráním žaluzií, navíc mají chladič oleje kterej má taky želuzie. Asi by se musela vyrobit sestava krycích plechů (tak jak to má Trabant nebo Tatra), a regulovat množství vzduchu chladící motor - to by asi vypadalo dost monstrózně :)
Ten předehřev je asi řešitelnej jedině ušitím izolovanýho přehozu přes motorovej prostor a nahřívání bufíkem. A nebo po dojetí vypustit olej a před vyjetím ho ohřát na provozní teplotu a nalejt do motoru :) (Už vidím nadšení manželky, když jí na šporhétlu ořívám 2,5 l motorovýho oleje).
Každopádně pokud by hrozil fest mráz vymontoval bych baterku (na horách to dělám u auta pokud ho nechávám stát dýl, je to fakt lepší).
No co se týče toho ostatního tak některý konektory už jsem přeletoval (kde to šlo), zbytek se chystám postupně vyměnit za vodotěsný a veškerý žárovky a styčný plochy kontaktů, ošetřuju taky vazelínou aby to nezoxidovalo. Pak chci ještě štípnot dráty k blatníkům (zadek + side) a dát tam vodotěsný konektory abych je mohl kdykoli sundat kvůli opravám, každopádně je taky čeká vnitřní antikorozní úprava (spáry zatěsnit karosářským tmelem a natřít tlumexem). Blatník na sajdě vepředu vyhnil - je tam zevnitř navařená výztuha a nemají to právě vytmelený takže se tam držel borčus a vlhkost :( Taky zástěrky dám zvenku blatníků aby se tam nedržel brajgl.
Keihiny jsem měl teď rozdělaný, membrány jsem natřel na pár hodin Regumem, odstrojený těla nechal vyčistit v ultrazvuku, a ty zoxidovaný deklíky jsem dal do kyseliny citronové a potom přečistil silichromem (zvažuju že je stříknu bezbarvým lakem). Ošetření tý spáry je dorej nápad měl jsem tam ty gumy taky fest "přirostlý".
No a kvalita laku je fakt kapitola sama o sobě, přitom by stačilo použít kvalitní základovej nátěr už při výrobě že ?
Do sajdy hodlám udělat v podlaze díru na vypouštění vody a opatřit to klasickou gumovou ucpávkou do podlahy - jako u auta.
No každopádně sbírám zkušenosti a nápady, přivez jsem to teprve v únoru z Německa a ještě jsem ho ani nepřihlásil.
Zdar
Ural 750 "Ranger"
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Dneprstein »

A co takhle dávat místo zátky oleje topný těleso? V zemích, kde se zimou počítaj (Kanada, Aljaška, Norsko...), tak na to mívaj normálně na parkovištích zásuvku, kam se připojit (u auta to obvykle zároveň nahřívá i chladicí kapalinu)...
Viki
Příspěvky: 125
Registrován: 22 led 2013, 17:43
Bydliště: Brno, Prostějov
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Viki »

No co vím tak do Avií se snad něco takovýho dalo sehnat - ohřívá to chladící kapalinu (holt vodník no). Ale otázka je jestli to při našich zimních teplotách nevyřešit opravdu prostě "zimním" olejem :) Případně dát jen tu baterku do tepla a před nastartováním prošlápnot motor aby se ty ztuhlý součástky trochu "utrhly".

Co něco takovýho ??? :) http://www.malapa.cz/produkty/topne-folie-a-pasy/TF30/
Ural 750 "Ranger"
Jawa 353 + PAV
ČZ 487 - armádní verze
Jawa 555 vrakůvka :)
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od serpico-3 »

Já jezdím celou dobu na M6A, nic jiného nepoužívám, pravý válec mám slabší a řeším to jako Naposled, jen mám baterii v "teple" v kovárně, kde voda nezamrzá..Sice nejezdím v největších mrazech, ale motorka chytá i v-15 stupních perfektně.Větší mráz jsem nezkoušel, ale vůbec se neobávám, že by mne nechala ve štychu..A nevím, jak rádo má velký mráz třeba Vape,/které samozřejmě nemám/ ale do boje bych s ním nešel... :)
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od fapeko »

serpico-3 píše:A nevím, jak rádo má velký mráz třeba Vape,/které samozřejmě nemám/ ale do boje bych s ním nešel... :)
Systém zapalování je možné ovládat v okolní teplotě -25 až 85 ° C.
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od serpico-3 »

Mám obdobnou zkušenost jako Michal, měl jsem v boudě Hondu 125 motocros bez osvětlení, v boudě netopím a potřeboval jsem ji uvést v mrazu do chodu, za živého boha ani neblafla, jiskra pohledově v pořádku , tak jsem ji odtlačil k majiteli, že ať mi nepřekáží a on po oteplení na jaře šlápl a motorka čapla na otočení. Měl jsem za to, že to mohla být náhoda, ale nebyla...Prostě na velké mrazy nebyla stavěna... :)
špacír

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od špacír »

Čau Uralisté, i já přispívám trochu do mlýna. Naše Praga V3S se startovala na "rudé právo". Do sání se daly noviny, které se zapálily a pak se hned startovalo. Bylo to když bylo 18 pod nulou a víc, jinak problém neměla. Ohřátý vzduch ve válci udělal své. Jenže to je nafta. Používala se taky étherová bombička. Ta pomáhala i v extrému. Dneska se prodávají startovací spreje - mám vyzkoušený jeden od benzínky AGIP. jednou mě zachránila. Měl jsem postarší baterku ve škodovce, stála 5 dní v mrazu a sotva točila. Tak jsem tam stříknul trochu toho spreje a hned naskočila. Stříká se na filtr sání. Ale opatrně - nic se nemá přehánět ( pouze dle návodu ) . Kolega to jednou přehnal a tlak mu vyrval svíčku i se závitem. S nahříváním moc zkušeností nemám, jen bych asi chtěl aby se nahřívalo nějak plošně, nahřívat jen část válce musí být pro válec dost kruté z hlediska pnutí materiálu. A v mínus 20 na to chrstnout vařící vodu - tedy 120 stupňů rozdílu je taky na pováženou - ale každý sám za sebe - nevnucuju, neodsuzuju. Ta baterka braná do tepla funguje, to schvaluji. A taky před samotným startem trochu pomoci přes nakopávačku - několikrát. Ne snad, že by to chytlo ( je tam blbý převod a motor těžko roztočíte na startovací otáčky ) ale motor se "odlepí" a bude mít trochu větší kompresi pro samotný "opravdový" start přes startér. Dělá se to u leteckých hvězdicových motorů - to už někdo psal.
Když to shrnu, tak co největší teplotu nasávaného vzduchu, protočit přes nakopávačku a dobrá a silná baterka.

Mějte se M.P.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Davy »

Ja pise Nemec o soku po prvni sezone, tak jako bych se videl. Chudak Dnepr jeste na podzim vypadal docela pekne :) Zajimavy je ze Jawa mi tak brutalne nerezne, ani zinkovany dily nejsou tak sezrany jak na Dnepru po jedny zime. Zajimalo by me jak by vypadal Dnepr/Ural provozovanej nekde u more.
Ja jsem nikdy nezaznamenal problem se startovanim v zime. Jak to ma kickpaku, tak to se svejma sto kilama nakopnu, dle pravidla: kdyz to nejde silou, jde to vetsi silou. :) Ale teda pri velkych mrazech dle uvedene definice jsem jeste nic asi nezkousel, cca 3 stupne mi chybej. Mozna fichtla, ale tomu je to jedno.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Mirek
Příspěvky: 40
Registrován: 21 čer 2012, 09:11

Re: Zimní provoz motocyklů (tipy, návody, triky)

Nový příspěvek od Mirek »

Ahoj. Můj Dněpřík MT 9 parkuje jemom pod chráněnou střechou. Letos v zimě když unás bylo -18°C jsem ho šel natočit. Nacucal karbce, třikrát prošlápl zapnul klíček a napoprvé chytil. Všechny ruské stroje v mrazu chytají, Nikdy jsem nepřišel na to jak to ti rusové mají udělaný.
Odpovědět