předstih u bezkontaktu

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Davy »

Nevim esli to patří zrovna sem, ale nic jako databáze znalostí tu nejni. A do původního vlákna, kde diskuze na tohle téma vznikla to cpát nechci.
Jirka a Lukáš mi půjčili tři bezkontaktní zapalování na oměření křivky předstihu. Začal jsem tím nejjednodušším, označení je Modul zažiganija 135.3734 12V GOST3940-84, na DPS je označení 135v2 SoveK. Na vstupu má indukční snímač, v hliníkovym rotoru jsou zalisovaný dva kusy oceli, takže dá dvě jiskry na jednu otočku rotoru. Snímač jsem odpojil, za ním je jednoduchej tvarovač se zenerkou. Do něj jsem pustil pulsy 3,3V se střídou 0,1 přes odpor 10k. Napájení je cca 12V a výstup na cívku jsem zapojil na odpor 20k. Frekvenci na vstupu jsem nastavil odpovídající otáčkám 1000rpm až 7000rpm s krokem 1000rpm. V celym rozsahu je předstih stejnej a to -72us, což přepočítáno na stupně dělá -0,0016 stupně pro 1000 rpm a -0,0002 stupně pro 7000rpm. To v praxi znamená že předstih je konstantní, elektronicky tam neni nastavenej žádnej a nastavuje se jen pootočením základové desky zapalka. To máte pro začátek a teď se pustim do toho mikroprocesorovýho.
Oprava: drobná chybka ve výpočtu, ten předstih je -0,4 až -3 stupně, takže mírně klesá, ale pořád je to zanedbatelná hodnota. (mínus znamená odečteno od základní nastavené hodnoty)
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Davy »

Druhej modul je označenej Mikroprocessornyj modul zažiganija 1135.3734 12V. Na DPS je jen číslo 1135. Tenhle modul je o něco modernější. Ale jednovrstvou DPS jsem už dlouho neviděl :) Na vstupu je halovka. Její výstup jsem odpojil a vstup vstupního komparátoru připojil přímo na obdélník 3,3V. Rotor je tady hrníček se dvěma výřezama, takže to hází zas dvě jiskry za otočku, tudíž jednu jiskru za otočku kliky. Kluci ruský maj zajímavou technologii pojištění štoubků proti povolení - hlavy připájený k DPS. Rozebrat to byla dvoumužná práce s trafopájkou :) Předstih je do 3400 rpm konstantní v časové oblasti, takže ve stupních mírně klesá, pak je tam cosi co je zřejmě lineární závislost s jedním zlomem kolem cca 4000rpm. Blbě se to měří, dost to skáče.
Oprava: V tom grafu spodní průběh na ose y maj bejt mikrosekundy, ne stupně.
Přílohy
predstih_dnepr.jpg
predstih_dnepr_tab.jpg
predstih_dnepr_tab.jpg (37.59 KiB) Zobrazeno 12242 x
Naposledy upravil(a) Davy dne 19 říj 2016, 11:02, celkem upraveno 1 x.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
drumbas
Příspěvky: 382
Registrován: 26 bře 2011, 11:38
Bydliště: okoli ostravy

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od drumbas »

Vydel sem video na YouTube kde jeden rusak bastlil ten bezkontakt primo do toho hlinikoveho domecku takze mohl predstih ridit i tou packou na riditkach a nemusel otacet tim celym zapalkem vyhoda je v tom ze muzete laborovat primo na silnici bez nutnosti zastavovat . Z toho domecku vytahl kladivko a nasrouboval ten snimac a ten modul dal pod ten domecek .az to najdu hodim odkaz
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Ivo »

Davy super práce :) Samotného by mě zajímalo, jak na tom je zapalko od ignitechu. Škoda, že ho nemáš k dispozici
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Michal »

Pro porovnání přidávám křivku dříve změřenou na nejmodernějším ruském zapalování "typ 5", origo na Uralech 750 od nevím kdy do roku 2006 včetně.

Křivka regulace předstihu je jednoduchá:
Do 900 otáček to pálí na závěrnou hranu snímače (3,5°),
Od 900 ot. úhel lineárně stoupá na 35° v 3400 otáčkách,
Od 3400 ot. dál to drží zhruba 35°.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Hezká práce Davy, děkuji moc. Osobně se mi zdá, že ten nárůst předstihu přichází dost pozdě. Docela by mne zajímalo, jak vypadají křivky programovatelného zapalování Ignitech od Pavla Kučery pro Dněpr a pro Ural. V čem se liší a jak moc. Hlavně pak vliv na chování motoru při jízdě. Asi budu muset naplnit prasátko a časem si ho koupit. :D
Fort
Příspěvky: 168
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Fort »

Já mám doma připravenou tu krabičku od Imsoftu z Ostravy.
Tu bych mohl půjčit k testu – jestli mi ji neodk..víte.
Bude to záložní zapalčo k Vlkovi – že bych při problému ( ve Vladivostoku a tak…) pouze přehodil zásuvky a hallovku s sebou vozím náhradní.
Ale tam se jednotlivé hodnoty předstihu vůči otáčkám přeci zadávají, jak kdo chce? Ne? Tak k čemu by to pomohlo?

Každopádně tam někde okolo Daveho dost často jezdím.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Davy »

Udělat do tohodle desku s procesorem a se seriovou linkou a měnit křivky by nebyl problém. Akorát teď na to nemam čas. Náhodou nemá někdo nějaký z těch zapalování s odpálenou elektronikou?
Jirko, k tomu italskýmu bych potřeboval konektor. K těm kontaktum je dost blbej přístup. Leda že bych tam připájel drátky.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

:) Klidně pájej, konektor bohužel nemám a pokud bych ho zkoušel do Dněpra, tak to budu také pájet. Když tam napájíš dráty a necháš je tam, tak mi jen ušetříš práci :D .
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Davy »

tak to italsky zapalko je nejaky divny. Skoro bych rek ze nefunguje. Chtelo by to originalni snimac otacek. Mozna ze s nim by to slo.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 871
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Snímač pošlu po Lukášovi, zapalování fungovalo do poslední chvíle. Vyndal jsem ho z Fiatu Ritmo při šrotování, kam jsem s tím dojel. :D
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Davy, no to je slovo do pranice ;) , dobrá práce, je dobré znát a vědět. Ta tabulka je hoodně zajímavá, jestli tomu dobře rozumím, tak v rozmezí 3500-4000 otáček je rozdíl v regulaci 22 gradusov, nechce se mi věřit, že by to ten motor takhle potřeboval, navíc ještě s tím poklesem 3400-3500, no a konečných 65 stupňů? no to je bomba, k tomu není co dodat. Tak jak to napsal Michal , tak tomu bych věřil, to by mohlo být.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Davy »

Ten zápornej a klesající předstih na začátku je danej tim že je to z konstruktérskýho hlediska odfláknutý. Je tam prostě nula, ale v časový oblasti, což v reálu znamená určitý nenulový zpoždění (tzv. dopravní zpoždění, to je terminus technicus z regulační techniky). Při přepočtu na stupně to udělá klesající předstih (vliv rostoucích otáček, stejná doba pro různý otáčky je různej úhel). Má to tak většina jednoduchejch zapalování včetně třeba VAPE pro Jawy.
Těch 65 stupňů je zatraceně hodně, ale je to tak. Kdyžtak to zkuste někdo po mě přepočítat. To si zase asi konstruktér ulehčil práci, prostě přímka s konstantní směrnicí. Ten mikroprocesor co tam je je nějakej zákaznickej obvod, takže zřejmě čim jednodušší křivka tim levnější výroba.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Davy »

Eště k interpretaci naměřenejch hodnot - Já jsem měřil čas mezi impulsem z čidla a vypnutim výstupního tranzistoru a zaznamenával s opačnym znamínkem (předstih), ten jsem pak přes otáčky přepočítal na úhel. Jsou tam pak minimálně ještě dvě konstanty a to sice rezonanční frekvence resp. její převrácená hodnota cívky, což je zanedbatelné a mechanicky nastavenej úhel mezi h.ú. a impulsem z čidla. Ten neni zanedbatelnej a podle stupnice na zapalku je nastavitelnej v rozsahu +-10 stupňů. Takže ta křivka předstihu ve stupních neni absolutní, ale relativní. V reálu je posunutá ve směru osy y o nějakou konstantní hodnotu.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Je to prostě odfláknutý a kdyby k tomu při prodeji dávali ten graf tak by to asi nikdo nekoupil. Ten obrovský předstih pro max. otáčky spolu s bohatou směsí je dobrá brzda, výkon místo toho aby rostl, tak klesá.

Pro místní kutily mám jeden nápad, realizoval jsem to kdysi na závodní Jawě 250-pérák. V případě ruských strojů je ale potřeba vyřešit to, že tam musí zůstat odstředivá regulace. Jedná se o vnitřek rozdělovače z Favorita, je to krásný bezkontakt, který v pohodě funguje a bylo by to za pár korun. Ve spojení s odstředivou regulací si ho může doma každý nastavit jak chce a jak to nejlépe jede.
Odpovědět