Podtlakový posilovač brzdy?
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Podtlakový posilovač brzdy?
Snažím se vymyslet nějaký způsob zvýšení bídného účinku zadní brzdy Uralu. Problém je dlouhý chod a vysoká potřebná síla na pedál k tomu, aby to citelněji zpomalovalo, o brždění nemůže být řeč. To se týká zejména strojů, kde člověk často přehazuje zadní kola se silniční gumou a s drapákama, takže si pakny nikdy pořádně nesednou.
Samozřejmě už dlouho koumám, jak dozadu dostat kotoučovou brzdu, avšak jednoduché garážové řešení s kotoučem vlevo přišroubovaným k bubnu je nepřijatelné, protože by zněkolikanásobilo pracnost výměny zadního kola. Elegantní řešení, kdy je kotouč součástí hlavního převodu a při přehazování kol zůstává na místě, se mi zatím nepodařilo zcela vykoumat. Překážkou je zejména buben kola příliš blízko uložení ložiska hrušky a kardanova kloubu. Nicméně celé kolo je možno posunout o 20mm doleva, pak navíc bude guma uprostřed mezi vydlicí a kardanovou hřídelí. To by eliminovalo nutnost ořezávat špunty drpáků.
Proto přemýšlím nad jinými možnosti dosažení brzdného účinku.
Námět k diskuzi a teoretizování: Připojení posilovače brzd z auta k páce zadní brzdy
Pochopitelně bez hydrauliky.
Podtlak v sání Uralu je stejně jako u OHV BMW poloviční ve srovnání s normálníma motorkama. Srovnání s motorem auta nemám, ale mohu změřit. Nicméně i nároky a účinek jsou menší.
Co si o tom myslíte? Jaké háčky v tom spatřujete?
Samozřejmě už dlouho koumám, jak dozadu dostat kotoučovou brzdu, avšak jednoduché garážové řešení s kotoučem vlevo přišroubovaným k bubnu je nepřijatelné, protože by zněkolikanásobilo pracnost výměny zadního kola. Elegantní řešení, kdy je kotouč součástí hlavního převodu a při přehazování kol zůstává na místě, se mi zatím nepodařilo zcela vykoumat. Překážkou je zejména buben kola příliš blízko uložení ložiska hrušky a kardanova kloubu. Nicméně celé kolo je možno posunout o 20mm doleva, pak navíc bude guma uprostřed mezi vydlicí a kardanovou hřídelí. To by eliminovalo nutnost ořezávat špunty drpáků.
Proto přemýšlím nad jinými možnosti dosažení brzdného účinku.
Námět k diskuzi a teoretizování: Připojení posilovače brzd z auta k páce zadní brzdy
Pochopitelně bez hydrauliky.
Podtlak v sání Uralu je stejně jako u OHV BMW poloviční ve srovnání s normálníma motorkama. Srovnání s motorem auta nemám, ale mohu změřit. Nicméně i nároky a účinek jsou menší.
Co si o tom myslíte? Jaké háčky v tom spatřujete?
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
taky jsem o tom kdysi uvažoval ale o hydraulickych brzdach
sem chtěl narvat do toho prostoru normalni valečky ze škodovky a pakny nechat
někde jsem tuto upravu pote vyděl ale jak pišu nedokoumal sem to a ted už na to jaksi nemam time
tady je to co sem vyděl
http://www.kolyaska.pl/hamulce.html
sem chtěl narvat do toho prostoru normalni valečky ze škodovky a pakny nechat
někde jsem tuto upravu pote vyděl ale jak pišu nedokoumal sem to a ted už na to jaksi nemam time
tady je to co sem vyděl
http://www.kolyaska.pl/hamulce.html
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
Ahoj, osobně si myslím, že podtlak ze sání by byl příliš malý. Auta mají zvláštní vakuovou pumpu pro tento účel, byť na posilovači máš ještě podtlakový ventil, ale i tak. Navíc je to velké zařízení. Klonil bych se k nabastlení normálního prasátka a paken vhodného průměru. Jednalo by se pouze o úpravu štítu brzdy a namontování brzdového válce. Samoštel bych asi neřešil.
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
Co jsem viděl já: bastl BMW r61/simson Awo- měl vysouvací prasátko zezadu na diferáku, které tlačilo na upravený klíč, na brzdové páce byl válec s nádržkou, Jak to brzdilo nevím,ale vypadalo to dost profiLadislav píše:Ahoj, osobně si myslím, že podtlak ze sání by byl příliš malý. Auta mají zvláštní vakuovou pumpu pro tento účel, byť na posilovači máš ještě podtlakový ventil, ale i tak. Navíc je to velké zařízení. Klonil bych se k nabastlení normálního prasátka a paken vhodného průměru. Jednalo by se pouze o úpravu štítu brzdy a namontování brzdového válce. Samoštel bych asi neřešil.
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
nestacilo by jen hydraulicky tahat za tahlo nozni brzdy (jestli je to jak na dnepru)
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
Problém je, že hydraulika je jen jednoduchý převod. Sílu na pakny to zvedne jen za cenu zmenšení zdvihu. To má smysl jen se samoštelem, který udržuje co nejkratší chod paken. To můžu stejného brzdného účinku dosáhnout prodloužením páky na klíči ale každou chvíli to doseřizovat. I na autě, pokud pakny brzdit nechtějí, tak zadní kola prostě téměř nebrzdí a hydraulika s tím nic nenadělá. A mě si pakny nesednou, když každou chvíli přehazuji zadní kolo. Chci to dohnat hrubou silou.
Ještě mě napadlo, ve Fordu nemám podtlakový posilovač, ale elektrickou vysokotlakou pumpu. Elektřiny má Ural dostatek. Sice to taky není zrovna malé zařízení, ale to by se někam vešlo. Ural je čistě funkční vozidlo, vzhled mě nezajímá. Ta pumpa je sice 3-okruhová ABS jednotka, ale dá se provozovat i bez řídící jednotky. Vím o lidech, co si ji namontovali do auta bez ABS jen jako výrazně silnější náhradu podtlakového posilovače.
Ještě mě napadlo, ve Fordu nemám podtlakový posilovač, ale elektrickou vysokotlakou pumpu. Elektřiny má Ural dostatek. Sice to taky není zrovna malé zařízení, ale to by se někam vešlo. Ural je čistě funkční vozidlo, vzhled mě nezajímá. Ta pumpa je sice 3-okruhová ABS jednotka, ale dá se provozovat i bez řídící jednotky. Vím o lidech, co si ji namontovali do auta bez ABS jen jako výrazně silnější náhradu podtlakového posilovače.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
hele a nebylo ono by lepsi vzit si druhou sadu paken a přehazovat ji s kolem? pak bys cely to harakiri nemusel řešit. možná udělat nejak jinej ten stelovaci sroub, abys to dycky nastavil stejne, treba nejaky primitivni dorazy matičkama nebo šipku
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
-
Jirka veteran
- Příspěvky: 97
- Registrován: 22 úno 2014, 13:58
- Bydliště: Sobčice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
Hezky den pánové,jdete na to správně pa rusky,když nepomůže malá sila musí se použít ještě větší a tak dale a dále. Jestli se nepletu tak ruské motocykly maji brzdný buben tedy v případě Ural ze železa -takovy buben nebude brzdit NIKDY,ať už použijete jakoukoliv sílu. Maximálně ten buben ,v případě větší sily,rozpalite a potom nebude už brzdit vubec. Řešení je v kombinaci materiálu s vhodným koeficientem tření zelezo-brzdne obložení,ale protože se už nevyrábí obložení s azbestem tak v te kombinaci nefunguje nic,jediné snad obložení pro pásové brzdy,to by se tam mohlo použít. Jiné řešení je vyrobit vlozku do bubnu z litiny,jen nevím jak by to fungovalo na Uralu kde je buben vylisovan ze slabého plechu,u Dnepra by to šlo.Sice se trošku zmenší průměr brzdy,ale to zase tak nevadí. Možnost jak zvýšit měrný tlak na obložení je ještě ve zmenšení brzdné plochy paken,nesmejte se tomu,to opravdu funguje a dělá se to ,ze uprostřed plochy na pakne podélné vyrobite drazku sice zmensite plochu ale tím zvetsite tlak,dříve se to běžně dělalo při úpravách sériových strojů na silniční závody a to jak u brzd tak u spojky.Hydraulika k ničemu nepomůže,brzdí i mechanicky ovládané brzdy a jak! Jen nesmí mít buben ze železa nebo tedy činnou plochu ze zeleza.
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
ještě by se dalo orádlovat ten vnitřní plech, pak by to brzdilo silene
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
hipik634-750 píše:ještě by se dalo orádlovat ten vnitřní plech, pak by to brzdilo silene
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
četl jsem toto téma a dal bych za pravdu Hipíkovi, že bych poznačil umístění paken a měnil bych je i s kolama. Jestli se budou měnit kola a pakny zůstanou stejné, kdy nesedí na následujícím bubnu nepomůže tomu podle mě ani síla hydrauliky. Spíš jak píše kolega nade mnou to buben akorát tak pěkně nažhaví..
Před pár lety, když jsem sháněl nějaké díly na rusa jsem se zastavil u pana Matouška v městě Jeseníku. Má taky mimo jiné ruskou motorku, vrchovou emku. Ten si také v našem rozhovoru stěžoval na mizerný brzdný účinek přední brzdy. Říkám přední, poněvadž jezdil solo a neměl vozík. Nicméně vyměnil štít bubnu za ten se dvěma klíči a dále použil jakési zelené obložení, které mu prý sehnal syn, už si nepamatuji odkud.. po těchto úpravách už prý dokázal přední kolo "zablokovat".
Pak se dělá ještě jedna úprava, jak píše Jirka veteran, viz příloha
Před pár lety, když jsem sháněl nějaké díly na rusa jsem se zastavil u pana Matouška v městě Jeseníku. Má taky mimo jiné ruskou motorku, vrchovou emku. Ten si také v našem rozhovoru stěžoval na mizerný brzdný účinek přední brzdy. Říkám přední, poněvadž jezdil solo a neměl vozík. Nicméně vyměnil štít bubnu za ten se dvěma klíči a dále použil jakési zelené obložení, které mu prý sehnal syn, už si nepamatuji odkud.. po těchto úpravách už prý dokázal přední kolo "zablokovat".
Pak se dělá ještě jedna úprava, jak píše Jirka veteran, viz příloha
- Přílohy
-
- úprava bubnových brzd.pdf
- (87.76 KiB) Staženo 417 x
M-72
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
Ten Hipíkův nápad vozit v rezervě pakny je dobré řešení v poměru přínos/cena. Když jsou kompletní i s pružinama, v případě Uralu se sundávají a nasazují vysloveně snadno, jsou tam jen jednoduše posazený, nevypadnou jen protože je drží pružiny k sobě. Otázka je, zda bude účinek dostatečný. Ono ikdyž jsem jezdil třeba půl roku na jednom kole, stejně to moc nebrzdilo.
To že by Uralí brzda - ocelový kruh zalitý v hliníkovém bubnu - nemohla brzdit, bych neřekl. Nějakou přijatelnou brzdnou sílu to vyvine. Jenže to na té brzdě musím stát patou celou váhou těla.
Zkusím sehnat elektrickou pumpu z Fordu Escort Cosworth, ten měl alespoň v některých verzích oddělenou elektrickou pumpu s hlavním válcem a v jiné části auta ABS rozdělovač, bez kterého je řešení jednodušší. Jen nebude snadné sehnat díl z 25 let starého pekáče.
To že by Uralí brzda - ocelový kruh zalitý v hliníkovém bubnu - nemohla brzdit, bych neřekl. Nějakou přijatelnou brzdnou sílu to vyvine. Jenže to na té brzdě musím stát patou celou váhou těla.
Zkusím sehnat elektrickou pumpu z Fordu Escort Cosworth, ten měl alespoň v některých verzích oddělenou elektrickou pumpu s hlavním válcem a v jiné části auta ABS rozdělovač, bez kterého je řešení jednodušší. Jen nebude snadné sehnat díl z 25 let starého pekáče.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
- Davy
- Příspěvky: 813
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
Koukam, ze nekdo vykrada muj web http://davy.jawajizda.cz/technika/brzdy/brzdy.htmlarno77 píše: Pak se dělá ještě jedna úprava, jak píše Jirka veteran, viz příloha
Michale, vem ty kola, zajdi za Matesem at ti protoci bubny na stejnej prumer. Nech si nalepit novy oblozeni, tlustsi nez je potreba a s celym stitem s podlozenejma paknama u klice stazenejma dratem to stoc na prumer bubnu. No a zkrat tu ubeznou celist. Pak to musi brzdit. Ja zadek na Dnepru zaflekuju a to mi brzdi jen pulka oblozeni. Tam mas podle me neco spatne. Mastny, nebo spatny oblozeni.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
-
Jirka veteran
- Příspěvky: 97
- Registrován: 22 úno 2014, 13:58
- Bydliště: Sobčice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
Hallo Davy,už jsem myslel,že spíš
,napiš mi laskavě co jsem napsal za nesmysl,kde jsi byl ty ,když já jsem se v patnácti ( v důchodu ještě nejsem,ale už to mám na dohled)motal kolem závodních motorek? Znovu opakuji,když něco neznáš,ještě to neznamená,že je to nesmysl
.
Asi nemá cenu psát,že někdo vykrádá web,když to všichni máte z knížek pana Pavla Husáka.
Asi nemá cenu psát,že někdo vykrádá web,když to všichni máte z knížek pana Pavla Husáka.
- Davy
- Příspěvky: 813
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Podtlakový posilovač brzdy?
Jirko, to co popisujes v podstate odpovida zuzeni pakny v cely delce. Nemyslis ze kdyby to mohlo zvysit ucinnost brzdy, tak by to udelal uz konstrukter? Takovejch pover je mezi lidma spoustu. Problem je v tom ze lidem jako jsi ty chybi teoreticke znalosti na to aby si mohli overit jestli to co jim nekdo napovida je, nebo neni pravda.
Ten clanek v pdf je opalenej z myho webu vcetne poznamek a uprav, autor originalni zdroj nejspis ani nevidel.
Ten clanek v pdf je opalenej z myho webu vcetne poznamek a uprav, autor originalni zdroj nejspis ani nevidel.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz