Stránka 1 z 1
Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 28 bře 2011, 00:50
od Míra
No, pořád se nemůžu dokopat k tomu, napsat kloudnej článek, na to já moc nejsem.
Spojka má momentálně najeto něco přes 1000km se sidev tom nějtěžsím terénu i posilnici, nikdy nezazlobila.
Ohledně použitých polotovarů, samotná talířová pružina je použitá z přitlačného talíře škoda felicia. Lamelu je nutné použít ze škody 1000MB nebo 100, novější typy už jsou větší. její výhoda spočívá hlavně v tom že je rozdělená na segmenty a nekroutí se, materiál obložení je taky lepší než originál. Fotku přítlačného talíře nemám, ale až budu vyndavat převodovku (už jí to čeká, padá mi trojka), tak ho vyfotím. talíř je vyroben ze starého brzdového kotouče z felicie. vodící čepy mi vyrobila fa motor Jikov, v ČB. vypínací tyčka je vyrobena z běžné 10mm hlazenky, podložka talířové pružiny z obyč 3mm plechu. Ateď pár foto - na fotkách jsou i díly ze stré spojky, které v nové spojce už nejsou, některé jsem nevyfotil, takže chybí. Zbytek vysvětlím podle vašich dotazů.
Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 28 bře 2011, 10:07
od Jirka-MT9
Ahoj Míro, trošku mi uniká důvod proč řešíš předělání spojky. Originál většinou nepůsobí problémy, soudím alespoň dle svého okolí a sebe, nebo se mýlím?

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 28 bře 2011, 10:34
od Míra
vymlácený čepy setrváku, zkroucený lamely, vytahaný diry v přítlačáku, nestejnoměrnej přítlak pružin, díky jejich kvalitě. Originál problémy působí až až...
Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 28 bře 2011, 10:55
od Michal
Bez fotky toho přítlačáku mi to není moc jasný. Přítlačák je nasazenej na čepy a talířová pružina ho přitlačuje? Takže v principu je to obdoba origo spojky, jen chybí jedna obložená a jedna plechová lamela, nebo je to celý jinak?
Já se chystám zatím jen na úpravu origo lamel flexou a vrtačkou, aby měly dilatační spáry. Origo lamely se hlavně na Uralu teplem hned kroutěj, hlavně v terénu za použití náhonu sajdy, kdy ten motor prostě nemá sílu na prohrábnutí kol.
Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 28 bře 2011, 11:06
od Míra
jo, chápeš to přesně tak jak to funguje. dobrý je hlavně to, že talířovka funguje na principu páky, takže na lamelu tlačí asi 4krát větší síla než u originálu, při stejný síle na páčce. proto stačí jen jedna lamela, a odpadne problém s visícím meziplechem. další věc je ta, že ta talířovka už z principu vypíná rovnoměrně. a při skládání spojky se dá použít na vystředění lamel hruška. a při rozebírnání spojky se nemusí použít žádný stahováky a přípravky, protože talířovka je narozdíl od originálních pruži,co maj tak 1,5cm předpětí, předepnutá asi o 3mm.
Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 11 dub 2011, 23:17
od Míra
Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 03 led 2012, 19:25
od Patton469
Prosim tě, jak máš vyřešený vypínání spojky. Nějak si to neumim představit. Na talířovou pružinu by měla tlačit vidlička přes ložisko, ne?
Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 04 led 2012, 11:33
od Míra
jedno ložisko spojku už v dněpru je, v převodovce pod pákou vypínání. to je vyhovující, žádný další třeba nejni. na střed talířový pružiny tlačí upravená vypínací tyčka (prodloužená, s uložením ve šroubu co drží setrvačník (nutná úprava), kvuli odstranění vůle a přesnějšímu vedení, přes podložku. podložka je použitá z jawy 250/559, protože je pevná a dostatečně tuhá. V jawě sloužila původně jako přítlačák spojky.
Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 04 led 2012, 11:56
od Patton469
Už to chápu. Klobouk dolu před takovým výkonem. Až budu dělat jednou spojku, tak bych to taky zkusil.
Koukal jsem, že na tom přítlačáku máš navařený kroužek na vymezení vůle, jak jsi zjistil výšku toho kroužku, aby tlačila pružina na přítlačák správnou silou? Nešla by tam namontovat nějaká lamela co už má torzní odpružení, když jsi vynaložil takové úsilí s přestavbou?
Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou
Napsal: 04 led 2012, 13:20
od Míra
všechno se muselo počítat

jinak co se týče nákružku na přítlačáku, je s přítlačákem z jednoho kusu

celej přítlačák je vytvořenej z brzdovýho kouče škoda felicia, nákružek vznikl tak, že se odtočila komplet plocha, kde drží kotouč za náboj

pak se kotouč stočil na průměr, a z obou boků a nakonec rozvrtal na čepy:-) to místo co vypadá jako svar je místo, kde se nepohybovaly brzdové destičky, je tam tudíž původní orezlý povrch litiny. na odpruženou lamelu už tam bohužel nejni místo, v plánu sem to měl, ale nedá se to realizovat.leda že by se podložila převodovka od motoru, což sem pro komplikace s kardanem řešit nechtěl. možnost tu ale je , 1-2cm by se tam nahnaly.