Chlazeni oleje

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 887
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Na doporučení Franty Buřvalda jsme přemýšleli jak zlepšit chlazení oleje. Franta Baloun nás přivedl na myšlenku vodního chlazení na způsob hasičských stříkaček. Na srazu v Litoměřicích mělo chlazení svoji premiéru a řekl bych že se osvědčilo. Snad jen ten šnek ve vaně by mohl být delší, teď je u prototypu asi 1m měděné trubky. Použité komponenty jsou:
- měděná spirála ve vaně
- přídavné vodní čerpadlo Volkswagen
- expanzní nádobka z posilovače řízení
- výměník topení Felicie
- hadice
Celé řešení je patrné z fotek zde: http://jirka-mt-9.rajce.idnes.cz/Chlazeni_oleje
:D
josef
Příspěvky: 37
Registrován: 22 led 2011, 08:33
Bydliště: Brno

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od josef »

zajímavé :) ještě bych přidal do vany spínací termostat na udržení teploty a nemá to chybu
MT9 650
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 887
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

:D Souhlasím, s tím je počítáno po vyzkoušení a odladění funkčnosti, zatím to mám na vypínač.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Michal »

Dobrá práce!
Konečně zase někdo prorazí cestu pokroku dřív než já. :)
Počkám rok než vychytáš problémy a pak to asi taky udělám.
Ještě by to chtělo nějak zvýšit průtok oleje hlavama pro zlepšení chlazení.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
serpico-3
Příspěvky: 455
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od serpico-3 »

Je třeba se zamyslet, zda u K 750 podle té vany, co je na obrázku, trubky nesníží množství oleje ve vaně,/protože navýšení nad měrku není pro motor dobré/ a také jde o to, jelikož je motor mazán hlavně rozstřikem, zda trubky nebudou vadit "odvalování" oleje a tím omezení rozstřiku. Jsou ve značné míře jako přepážky..
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Davy »

serpico-3 píše:Je třeba se zamyslet, zda u K 750 podle té vany, co je na obrázku, trubky nesníží množství oleje ve vaně,/protože navýšení nad měrku není pro motor dobré/ a také jde o to, jelikož je motor mazán hlavně rozstřikem, zda trubky nebudou vadit "odvalování" oleje a tím omezení rozstřiku. Jsou ve značné míře jako přepážky..
to pokud vim nejni kacko, ale 650 OHV a olej nad merku tomu vubec nevadi ;)
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Michal »

Nenavýší to nic, jen tam toho oleje bude o objem trubky méně, což při zlepšení jeho chlazení vůbec ničemu nevadí. Olej při hladině na horní rysce sice zaplňuje prostor olejové vany, ale nezasahuje do prostoru klikovky. Oby hladina dosáhla na ramena klikovky, musel by být přelitej o několik centimetrů.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
serpico-3
Příspěvky: 455
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od serpico-3 »

650 OHV neznám, ale ta vana je káčku dost podobná.Když to je vyzkoušené, tak to asi bude jak píšete.. ;)
Uživatelský avatar
Stopl
Příspěvky: 120
Registrován: 04 úno 2011, 11:21

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Stopl »

set 2011_kl.jpg
Na Urala jsem dal hlubší vanu.Je to však handicap v terénu a tak uvažuji o nějaké takovéto úpravě :
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Michal »

Ten špunt olejového filtru s vývodem je zajímavé řešení. Když ale vidím ty banja a průtokové šrouby, byl bych si nejistý vlivem na průtok oleje ne zrovna výkonného čerpadla.
Elegantní by bylo elektrické olejové čerpadlo. Ty jsou ale značně drahá, protože se používají snad jen pouze pro dodatečnou montáž turba to auta. Že by se do něčeho montovaly sériově, jsem neslyšel.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Jura
Příspěvky: 125
Registrován: 01 říj 2012, 21:59
Bydliště: U Olomouce

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Jura »

Prosím Michala o tip na olejovy čerpadlo. Nějakou dobu to nosím v hlavě a jediný čeho se nemůžu dopátrat je to externí elektricy čerpadlo, přidal bych ještě filtr a dněpřík bude mlaskat
MV650
K750
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Michal »

Jura: Hledej "scavenger oil pump".
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Michal »

Jirko, tve zkušenosti mě přesvědčili se do toho po 2 letech přemýšlení také pustit.

Zvolil jsem 10mm trubku, protože čím větší tím větší plocha a 12mm mi šla problematicky ohýbat na těchto poloměrech.

Můj tip je teplotní spínač větráku starých BMW: FEBI 01102 alias SWAG 20901102.
Má to závit M14x1.5 - stejný jako špunt olejové vany. Na Dněpří plechové vaně trčí dozadu, takže by mohl být v bezpečí. Na hliníkových vanách trčí dolů takže to nepřipadá v úvahu. Na Uralu se ale nachází ideální slepá díra ve špuntu olejového filtru, stačí vyříznout závit. Rozměr matice je 22mm, takže špunt jde povolit dlouhým ořechem v celku se spínačem.
Spínací teplota 90*C by mohla být pro olej dobrá.
Otázka je, jestli mi to při vhodném uspořádání nebude cirkulovat samotížně.

Chladič budu dodělávat až v létě, na zimu to jen zaslepím, takže na praktické výsledky si ještě počkáme.
Přílohy
oilcooler1.jpg
oilcooler2.jpg
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Fort
Příspěvky: 181
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Fort »

No pánové, já jsem v sedmim nebi z těch úprav.A teď si představte, že bychom jezdili na nějakejch Bramborácích, kde si ti chcípáci maximálně odváží sami polepit blatník samolepkou. (Tedy já Bramboráka mám taky, ale z roku 1940...)
Už se hrozně těším na Šumavský sjezd.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 887
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Chlazeni oleje

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Ahoj Michale, osobně bych hledal čidlo na teplotu tak okolo 60 stupňů. Ta tvoje smyčka je moc hezká, ale stejně asi nedokáže ochladit olej tak, aby se jeho teplota výrazně snížila. Já když jsem motor hodně rozpálil a pak jsem začal chladit, tak to nevypadalo nijak přesvědčivě. Na druhou stranu když jsem začal chladit před úplným zahřátím, tak to motor krásně udrží v provozní teplotě. Franta Buřvald pokud se nemýlím udržuje olej okolo 60 stupňů - prý je to nejlepší. Já jsem teplotu oleje neměřil, spíš poslouchám motor a na zvuku je to poznat hlavně při delší jízdě. Přeji hodně úspěchů.
Odpovědět