Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Míra »

No, pořád se nemůžu dokopat k tomu, napsat kloudnej článek, na to já moc nejsem.
Spojka má momentálně najeto něco přes 1000km se sidev tom nějtěžsím terénu i posilnici, nikdy nezazlobila.
Ohledně použitých polotovarů, samotná talířová pružina je použitá z přitlačného talíře škoda felicia. Lamelu je nutné použít ze škody 1000MB nebo 100, novější typy už jsou větší. její výhoda spočívá hlavně v tom že je rozdělená na segmenty a nekroutí se, materiál obložení je taky lepší než originál. Fotku přítlačného talíře nemám, ale až budu vyndavat převodovku (už jí to čeká, padá mi trojka), tak ho vyfotím. talíř je vyroben ze starého brzdového kotouče z felicie. vodící čepy mi vyrobila fa motor Jikov, v ČB. vypínací tyčka je vyrobena z běžné 10mm hlazenky, podložka talířové pružiny z obyč 3mm plechu. Ateď pár foto - na fotkách jsou i díly ze stré spojky, které v nové spojce už nejsou, některé jsem nevyfotil, takže chybí. Zbytek vysvětlím podle vašich dotazů.
SEQT1001.JPG
SEQT0901.JPG
SEQT1101.JPG
SEQT1601.JPG
SANY0285.JPG
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 887
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Ahoj Míro, trošku mi uniká důvod proč řešíš předělání spojky. Originál většinou nepůsobí problémy, soudím alespoň dle svého okolí a sebe, nebo se mýlím? :ugeek:
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Míra »

vymlácený čepy setrváku, zkroucený lamely, vytahaný diry v přítlačáku, nestejnoměrnej přítlak pružin, díky jejich kvalitě. Originál problémy působí až až...
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Michal »

Bez fotky toho přítlačáku mi to není moc jasný. Přítlačák je nasazenej na čepy a talířová pružina ho přitlačuje? Takže v principu je to obdoba origo spojky, jen chybí jedna obložená a jedna plechová lamela, nebo je to celý jinak?
Já se chystám zatím jen na úpravu origo lamel flexou a vrtačkou, aby měly dilatační spáry. Origo lamely se hlavně na Uralu teplem hned kroutěj, hlavně v terénu za použití náhonu sajdy, kdy ten motor prostě nemá sílu na prohrábnutí kol.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Míra »

jo, chápeš to přesně tak jak to funguje. dobrý je hlavně to, že talířovka funguje na principu páky, takže na lamelu tlačí asi 4krát větší síla než u originálu, při stejný síle na páčce. proto stačí jen jedna lamela, a odpadne problém s visícím meziplechem. další věc je ta, že ta talířovka už z principu vypíná rovnoměrně. a při skládání spojky se dá použít na vystředění lamel hruška. a při rozebírnání spojky se nemusí použít žádný stahováky a přípravky, protože talířovka je narozdíl od originálních pruži,co maj tak 1,5cm předpětí, předepnutá asi o 3mm.
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Míra »

Tak sem vyndal převodovku kvůli poruše na řazení. sliboval sem aktuálnější fotky, tak tady jsou:
po sundání posledního talíře
po sundání posledního talíře
vypínací mechanismus
vypínací mechanismus
přítlačný kotouč z brzdového kotouče Škoda felicia
přítlačný kotouč z brzdového kotouče Škoda felicia
Talířová pružina Škoda felicia
Talířová pružina Škoda felicia
Kompletní sestava mimo setrvačník
Kompletní sestava mimo setrvačník
Upravená lamela Škoda 100
Upravená lamela Škoda 100
Omluvte kvalitu fotek, garážovej foťák nepatří mezi nejmodernější.
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Patton469
Příspěvky: 36
Registrován: 30 pro 2011, 16:46
Bydliště: Ústecky kraj

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Patton469 »

Prosim tě, jak máš vyřešený vypínání spojky. Nějak si to neumim představit. Na talířovou pružinu by měla tlačit vidlička přes ložisko, ne?
M-72
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Míra »

jedno ložisko spojku už v dněpru je, v převodovce pod pákou vypínání. to je vyhovující, žádný další třeba nejni. na střed talířový pružiny tlačí upravená vypínací tyčka (prodloužená, s uložením ve šroubu co drží setrvačník (nutná úprava), kvuli odstranění vůle a přesnějšímu vedení, přes podložku. podložka je použitá z jawy 250/559, protože je pevná a dostatečně tuhá. V jawě sloužila původně jako přítlačák spojky.
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Patton469
Příspěvky: 36
Registrován: 30 pro 2011, 16:46
Bydliště: Ústecky kraj

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Patton469 »

Už to chápu. Klobouk dolu před takovým výkonem. Až budu dělat jednou spojku, tak bych to taky zkusil.
Koukal jsem, že na tom přítlačáku máš navařený kroužek na vymezení vůle, jak jsi zjistil výšku toho kroužku, aby tlačila pružina na přítlačák správnou silou? Nešla by tam namontovat nějaká lamela co už má torzní odpružení, když jsi vynaložil takové úsilí s přestavbou?
M-72
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Spojka s jednou lamelou a talířovou pružinou

Nový příspěvek od Míra »

všechno se muselo počítat :-) jinak co se týče nákružku na přítlačáku, je s přítlačákem z jednoho kusu :-) celej přítlačák je vytvořenej z brzdovýho kouče škoda felicia, nákružek vznikl tak, že se odtočila komplet plocha, kde drží kotouč za náboj :-) pak se kotouč stočil na průměr, a z obou boků a nakonec rozvrtal na čepy:-) to místo co vypadá jako svar je místo, kde se nepohybovaly brzdové destičky, je tam tudíž původní orezlý povrch litiny. na odpruženou lamelu už tam bohužel nejni místo, v plánu sem to měl, ale nedá se to realizovat.leda že by se podložila převodovka od motoru, což sem pro komplikace s kardanem řešit nechtěl. možnost tu ale je , 1-2cm by se tam nahnaly.
Dněpr 11 solo/side
Odpovědět