Zvednuté výfuky

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Michal »

Máte zkušenosti s neorigo výfuky a jejich vlivem na točivý moment?

Origo Uralí "pontony" jsou v terénu dost nepraktické. V kdejaké koleji od traktoru se na výfuk pověsíte. Při prodírání se hlubokým sněhem jsou pak vysloveně k vzteku.

Spousta lidí si pak montuje jiné výfuky. Buďto svod nebo i tlumič samodomo, nebo výfuky z jiných motorek.

Asi nejčastěji je vidět replikový výfuk pro R75 - pod motorem sveden do jednoho, trubka spodem až za osu zadního kola a tam nahoru, kde je vedle blatníku tlumič.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Pak se hodně objevuje výfuk od americké Raceway Services - dva výfuky s tlumičema z Vlka zvedlé pod blatník
vyfuk1.JPG
nebo v nové variantě
vyfuk2.jpg
Často se dá koupit origo Uralí svod 2 do jednoho, nemám ale tušení, jak se projeví asymetrie délky pro jednotlivé válce. Nevíte někdo?
Obrázek


Nikde jsem se ale nedozvěděl, jak se tyto výfuky projeví na průběhu točivého momentu, zvláště v terénu tak důležitých nízkých otáčkách. Žádný producent těch výfuků nemá grafy z brzdy a uživatelé v diskuzích nebyli schopni říct něco konkrétního.
Co jsem to diskutoval s českým výrobcem laďákú a svodů na rejže, tak delší svody a otevřenější tlumiče prý obecně zhoršují nízké a zlepšují vysoké otáčky. Tedy efekt, který rozhodně nepotřebuji. V každým krpálu v lese mám co dělat abych nemusel hoblovat spojku, ten motor je na tak těžkou sajdu slabý, tak je každý Nm v nízkých otáčkách potřeba.
Zmíněný český výrobce sice měří na brzdě, jak si zákazníkem objednaný výfuk vede oproti originálu, ale když si nevede, nic moc s tím nenadělá.



Moje představa je ponechat origo kolena i s propojkou před motorem, hned za olejovou vanou symetricky spojit do jednoho a pokračovat napravo. U zadní stupačky to ohnout nahoru a od zadního tlumiče pérování dozadu mít pod blatníkem uchycený tlumič výfuku.
Vymýšlím ale varianty pro případ, že by dlouhý svod měl negativní vliv. Jedna z možností je mít tlumič výfuku začínající už dole kousek za patou řidiče a směřující šikmo nahoru končící nad rozvodovkou.

Už jsem viděl někde na netu i tlumič výfuku vedoucí zkrz čumák sajdy, ale to rozhodně nechci.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Ivo »

Většina lidí má problémy s tím, když to svede do jednoho výfuku. Vyzkoušené a funkční jsou originální výfuky na Ural 650 jsou zvednuté šikmo vzhůru. Nejznámější uživatel této úpravy je Pavel Kučera...
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Michal »

Ivo píše:Většina lidí má problémy s tím, když to svede do jednoho výfuku. Vyzkoušené a funkční jsou originální výfuky na Ural 650 jsou zvednuté šikmo vzhůru. Nejznámější uživatel této úpravy je Pavel Kučera...

Ten zvedlý výfuk co nalevo tak překáží, je něco čemu se chci rozhodně vyhnout. Jednak dost často prohazuji zadní kola podle toho, kam zrovna jedu, což by mi tam ten výfuk dost komplikoval, jednak v zimě hodně často stojím na levé zadní stupačce kvůli přenesení váhy na poháněné kolo.

Vejfuky spojené do jednoho má většina motorek a všechny auta a přesto fungujou. U všech motorek co jsem viděl je ale i za cenu komplikovaných tvarů vždy dodržena stejná délka svodu pro všechny válce a velmi tam záleží na délce svodu mezi válcem a místem spojení. U nějaké sportovní motorky jsem četl o elektricky ovládané klapce na nějaké dřívější propojce svodů, která se buďto otvírala nebo zavírala (to už si nepamatuji) v určitých otáčkách.

Já výfukům bohužel moc nerozumím a neznám nikoho kdo ano. Překvapilo mě, že firma zabývající se výrobou laděných výfuků a svodů o tom také moc neví, má převážně jen zkušenosti typu pokus-omyl.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Wan-Chuan
Příspěvky: 27
Registrován: 16 bře 2011, 09:39

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Wan-Chuan »

Michale...

Jsem prozatím pouze v naději na vlastního Urala. Ale i přesto si troufnu promluvit.
Dnes přidaný link na stránky. A jedna sada jejich fotek by ti mohla hodně pomoct ve hledání odpovědí k možnostem výfuků.

http://www.nahodil.cz/akce/2009/ukrajina/index.html

popřípadě zkontaktovat právě tyto lidi a promluvit si s nimi o jejich zkušenostech z praxe. Nejsem expert. Ale přesto se okolo motorů motám. A troufám si říct, že stáhnout svod Levého válce předem na pravou stranu a tam spojit do jediné trubky. Je možné a to i se zachovanou stejnou délkou před spojením +- Však vis foto. v odkazu.

S pozdravem

Wan-Chuan
KRLESS!!!
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Michal »

Našel jsem něčí diplomku ohledně ladění výfuků. Výpočet je bez drahého softu a matematického modelu konkrétního motoru téměř nemožný. V každém případě z té teorie vyplývá, že pro výfuk je klíčová délka svodu od ventilu po spojení k do sebe. Následuje průměr svodu. Pak v důležitosti následuje průměr trubky od spojky po tlumič. Délka této trubky spolu s vlastním tlumičem má z toho nejmenší vliv.

Důležité je, že podobné motory pají podobné požadavky.

Pokud máte rádi rovnice, tak ta diplomka je tady: http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_ ... e_id=27776 Jelikož si ale ještě pamatuji, jak jsem psal moji diplomku, beru veškeré informace v diplomkách kromě rovnic a citací trochu nejistě :-)

Než se snažit něco takového spočítat, inspiroval bych se podobnými motory. Uralu je nejpodobnější BMW R65 a R80. Co servisuji R65 (bohužel silniční dvouvýfuk) kamarádovi, tak ten motor je Uralu s rovnotlakama natolik podobný, že úplně stejně nelogicky reaguje na seřizování volnoběžné směsi.

Výfuk R65GS/R80GS před rokem 88
Obrázek

Výfuk R80GS/R100GS od roku 88
Obrázek

Pokusím se kontaktovat nějaké majitele těchto strojů v Čechách a klíčové rozměry těch výfuků si oměřit.
Případně by šlo sehnat a upravit celý ten výfuk z BMW, myslím že třeba Hubert ho na Uralu nabastlený má.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Michal »

Wan-Chuan píše:Michale...

Jsem prozatím pouze v naději na vlastního Urala. Ale i přesto si troufnu promluvit.
Dnes přidaný link na stránky. A jedna sada jejich fotek by ti mohla hodně pomoct ve hledání odpovědí k možnostem výfuků.

http://www.nahodil.cz/akce/2009/ukrajina/index.html

popřípadě zkontaktovat právě tyto lidi a promluvit si s nimi o jejich zkušenostech z praxe. Nejsem expert. Ale přesto se okolo motorů motám. A troufám si říct, že stáhnout svod Levého válce předem na pravou stranu a tam spojit do jediné trubky. Je možné a to i se zachovanou stejnou délkou před spojením +- Však vis foto. v odkazu.

S pozdravem

Wan-Chuan
KRLESS!!!
Pana Nahodila bych kontaktoval rád, minimálně protože bych se s ním někdy rád projel. Co jsem koukal na ty terény na fotkách, to je přesně podlé mé chuti. Majitelé Dněprů a Uralů v mém okolí do terénu moc nejezdí, alespoň ti o kterých vím. Míra, JirkaMT9 a podobní bydlí přiliš daleko, zato pan Nahodil v Kyjích, pokud to jsou ty v Praze, jen 20km ode mě.
Kontakt na těch stránkách žádný není, tak doufám že ho potkám na nějakém srazu. A snad ho i poznám při mé špatné paměti na obličeje. :-) Pana Ledinského, který je na mnoha fotkách taky, jsem zahlédl na Jarním Srazu, ale nemluvil jsem s ním. Ten má na Dněpru podobnou úpravu.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Jarda
Příspěvky: 322
Registrován: 21 led 2011, 22:58
Bydliště: Pacov

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Jarda »

co si myslíte o origo svodech na Dněpru?Já mám svedeno levý+pravý a je to zakončeno nevzhlednou rourou,která je origo,taky mám v plánu měnit,ale když vidím,jaká je to alchymie....Šlo by se inspirovat tím originálním svodem,co je pod převodovkou celkem na ráně?
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Michal »

Jarda> Co máme výfuky na Dněpru, tak ty někdo konstruoval jen s požadavkem aby nepřekážely a byly hezké. Myslím že jakoukoliv změnou to nejde moc zhoršit. Origo výfuky na solo chopper vypadají hezky, mají krásný zvuk, ale s oběma motory a libovolnými karburátory mají nepříjemnou díru ve středních otáčkách. Kdyby ty výfuky v Kijevě někdo ladil, tak by je snad nemohl vůbec pustit do výroby. Míra zkoušel dodělávat propojku výfuků před motorem (já ji z výroby také nemám) a jestli si pamatuju, tak prý nepoznal výraznější rozdíl.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Jarda
Příspěvky: 322
Registrován: 21 led 2011, 22:58
Bydliště: Pacov

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Jarda »

aha,takže si klidně můžu dělat výfuky jaké chci a pojede to stejně?Mě by se líbil pěkný doutník táhnoucí se od půlky stroje až nakonec,ale hlavně bych rád vylepšil zvuk-aby trošku zduněl,myslím,že ambice na to má-4-takt boxer....
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Michal »

Jarda> Míra zkoušel na Dněpra víc výfuků, tak sem snad napíše nějaké poznatky, až se tu objeví. Já na Dněpru s výfuky nekouzlil, na lehké sólovce ty newtonmetry moc honit nemusím.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Jarda
Příspěvky: 322
Registrován: 21 led 2011, 22:58
Bydliště: Pacov

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Jarda »

no on má dněpr hezký zvuk už v základu,akorát,že jsem dřív vidět než slyšet :D no a vzhledem k účinnosti brzd je třeba,abych byl hodně dlouho slyšet,než přijedu...
Uživatelský avatar
Peterson
Příspěvky: 75
Registrován: 16 úno 2011, 16:40
Bydliště: ČB

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Peterson »

Aplikace již zmíněného replikového výfuku pro R75:

http://www.sovietsteeds.com/forums/view ... 11&t=16247
Uživatelský avatar
Peterson
Příspěvky: 75
Registrován: 16 úno 2011, 16:40
Bydliště: ČB

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Peterson »

Ten člověk co to má zmiňuje více točivého momentu v nízkých otáčkách. Ale evidentně je to jen na základě jeho subjektivního pocitu:

Now that I have some time on it and have done a bit of testing on some roads and hills I have used for years I have concluded:

1. There is more torque at low RPM's.

2. Mid range feels feels like it has a little more power.

3. Top end feels about the same, maybe wants to drop to 3rd a hair sooner on steep hills.

4. The real surprise, 3rd gear will now pull much harder on long steep hills, On one small pass that my rig would normally drop down to 50 mph in 3rd, it will now pull in 3rd up to 60mph+ until the valves float.
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Zvednuté výfuky

Nový příspěvek od Míra »

No, měl sem na motorce asi 6 druhů vejfuků
0) zmuchlaný originály - mizernej zvuk - prskavej, výkon snad nejnižší, ale dobrá spotřeba
1) rovné trubky - řveto, a pocit že to jede je jen subjektivní, jede to hůř jak nahoře tak dole.
2) trubka a na konci prázdná rybina z kejvačky, prázdná komora. - jede to líp než holá trubka v otáčkách, jinak to řve stejně.
3) absorbční tlumič, který vniknul vložením děrované trubky o stejném průměru jako koleno a vložením do rybiny, vycpáno vatou. - trochu to prohloubí zvuk, ale výkonová změna žádná.
4) absorbční tlumič, který vniknul vložením děrované trubky o 1cm menším průměru než koleno. - tudy cesta vede, přibyl spodek, a hodně to utichlo

5) tlumič který do rybiny patří - zázrak, jede to dole i nahoře, a řve to nejmíň. kolem středu se to ale rázem prudce obohatilo

následovalo komplet přetryskování karburátoru a výměna komínků, a ono to i suprově jede. (je to divný, ale konfigurace je následující: HT95, VT původní, komínky K63, jehly K65 úplně dole.)
pak následovala propojka mezi výfuky. krom rozdílného zvukového projevu je objevilo malinké zvýšení výkonu kolem středně vyšších otáček, ale to je zanedbatelný.

ze skušeností vyplývá, že pokud to má jet dole, nesmí to řvát. o hořejšek se člověk prakticky nepřipraví, ale dole je to zázrak, ten malej nárůst ve vysokých otáčkách při otevřeným výfuku je bezpředmětnej.

s délkou svodů sem neexperimentoval.

Pokud si chce někdo hrát, poskytnu mu soft, Lotus Engine simulation, na spočítání minimální délky svodů do jejich spojení se to dá i použít, na komplexnější návrh výfuku už nemám dost informací (ventily, kanály, zdvih ventilů...)
Dněpr 11 solo/side
Odpovědět