předstih u bezkontaktu

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Dneprstein » 02 srp 2018, 19:01

Hele - a nemělo by daleko větší smysl napáchat snímač přímo na kliku (na setrvačník). Kde bude pouze jeden signál, kde odpadnou vůle a šišatosti v rozvodech, atd...
Dneprstein
 
Příspěvky: 604
Registrován: 21 led 2011, 13:28

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Michal » 02 srp 2018, 19:47

Na tom už nějaký čas pracujeme.
Pro zapálko s indukčním čidlem (např. Ignitech) nevidím žádnou jinou cestu jak to donutit ochotně startovat.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Michal
 
Příspěvky: 1065
Registrován: 14 led 2011, 22:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Dneprstein » 02 srp 2018, 21:12

Mě Ignitech startuje spolehlivě. Za jakýchkoli teplot, na studeném i teplém motoru. Dokonce ani nevyžadoval nastavení stroboskopem, ale chodil i na základní nastavení "od oka". Problém je, že obecně buďto funguje, nebo nefunguje - a nic mezi tím. A jelikož mi teď po 13 letech fungovat přestal, tak jsem tam potupně vrazil zpátky kladívko, neb to v tu chvíli bylo nejrychlejší řešení problému...
Dneprstein
 
Příspěvky: 604
Registrován: 21 led 2011, 13:28

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Michal » 02 srp 2018, 22:35

Mě to startovalo tak na hovno, že jsem ho po chvíli štelování vyhodil a vrátil tam kladívko. Mezera mezi čidlem a palcem byla dostatečně malá, nastavení softwaru bylo správně, úhel závěrné hrany čidla také. Koupil jsem starší za 1500 a i tak to bylo drahé. Sovek za litr funguje lépe. Měl jsem chuť slavný Ignitech ho hodit do kopřiv. Pak jsem ho ale zkusil namontovat do staré rejže, pro něž je nakonec určen, a tam funguje perfektně.

Problém vidím principiálně v indukčním čidle. Indukční čidlo je ověřené řešení z rejží. Je spolehlivější než hallovka, protože je to jen kus drátu navinutý na magnetickém jádru, zatímco hallovka musí obsahovat elektroniku měřící odchylku pohybu elektronů v magnetickém poli.
Indukční snímač funguje na principu indukce napětí rovné změně magnetického toku cívkou. Zde je problém, že nestačí silný magnetický tok, určující je rychlost jeho změny. Proto dynama a alternátory nejsou účinné v nízkých otáčkách. Zato hallovka měří okamžité magnetické pole, nepotřebuje jeho změnu. Tedy až na adaptivní funkci výstupního komparátoru u některých modelů.

A tady je problém s Ignitechem na Dněpru - podívejte se na obrázek. Palec o průměru pouhých 50 mm se otáčí na vačkové hřídeli, tedy s polovinou otáček klikovky. Jak asi rychle se otáčí při nakopávání, kdy při jednom šlápnutí se klikovka otočí přes úvrať? Indukovaný impulz musí být opravdu slabý.
K tomu palec o šířce 10,5mm (48 stupňů klikovky) běhá přes čidlo s 6mm širokým jádrem - 1 milimetr je zde skoro 5 stupňů klikovky - jaká je asi přesnost?
Tohle může nějak fungovat jen náhodou. Tohle řešení je vhodné na rejži, kde palec je na klikovce a startér točí víc, než je na Dněpru volnoběh.
Obvyklé zapálko na rejži má palec na rotoru alternátoru o průměru asi 150 a ten je na klikovce. Rychlost pohybu palce přes čidlo je tedy šestinásobná při stejných otáčkách.

Co s tím udělat na Dněpru? Větší palec se tam nevejde, klika nikde nekouká z motoru. Nekouká? Ale kouká, jen z druhé strany. Teď zařizujeme výrobu vrchního plechového talíře spojky s integrovaným palcem. Rychlost přes čidlo bude zhruba osminásobná, stejně tak úhlová přesnost. Jak to bude fungovat, se teprve uvidí.
Pokud by ani tohle nepomohlo, hodím ignitech do kopřiv a ubastlím si vlastní zapálko.

Trvá to déle, než bylo v plánu. Je špatná fáze ekonomického cyklu - lidé nevědí co s penězi, firmy si vybírají nejlepší zakázky, o jednorázovou zakázku ná pár kusů plechu nemá nikdo zájem. Firma, co mi dříve ochotně vyrobila i jeden kus, se mi letos ani neobtěžovala odpovědět na email. A to není jediná.
Přílohy
ignitech_cidlo.jpg
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Michal
 
Příspěvky: 1065
Registrován: 14 led 2011, 22:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Dneprstein » 02 srp 2018, 23:17

Hm... Takhle od oka bych řekl, že výstupky na palci u mojí verze jsou možná užší, pokud to může mít vliv. Ale nemám to u sebe, tak možná kecám...

- Pokud jde jen o rovný kus z plechu, tak by to neměl být problém vyřezat laserem. Přesnost je na Dněpra, myslím, dostatečná...
Dneprstein
 
Příspěvky: 604
Registrován: 21 led 2011, 13:28

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod jericho-3 » 15 srp 2018, 16:24

Ještě nedávno bylo bateriové zapalování s kontakty to nejlepší , co trh nabízel co se týče síly jiskry. Hlavně v nižších otáčkách a startovatelnost byla perfektní..A konstrukce motoru z 20-30 tých let určitě je ta, které toto zapalování plně vyhovuje..V jednoduchosti je genialita, ale pokud se někdo neustále ukájí ve štelování a koumání , jak to vylepšit a zároveň zesložitět, má dnes možnosti nedozírné..Mě stačí, že mi to chytá na otočení a do předstihu je mi houby, /mám jej" pevný"/a ani páčku předstihu nepoužívám pro start, raději než štelovat předstih jezdím.. :)
jericho-3
 

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Michal » 30 říj 2018, 22:38

Indukční zákon potvrzen. Ověřil jsem, že problém Ignitechu je (alespoň v mém případě) nevhodnou konstrukcí snímače. Vrtulka malého poloměru ještě k tomu na vačkové hřídeli se při nakopávání převaluje příliž pomalu na indukování dostatečného impulzu. Někomu to možná funguje, ale je to na hraně. Slyšel jsem o tomto problému z více stran.

Řešení je přesunout indukční snímač dozadu, udělat si vrchní plech spojky s palcem.

Nyní to ochotně startuje na první šlápnutí jako s kladívkem. Navíc oba válce běží stejně, což s kladívkem ani s vrtulkou se úplně nedělo.

Standardní vrchní plech spojky:
m1387.jpg
Normální plech spojky


Vyměněn za (vypálený) vrchní plech s palcem pro snímač:
m1390.jpg
Plech s palcem


Abych ten snímač nemusel zadlabávat do karteru, vlepil jsem do něj pólový nástavec (magnetovod) z kousku železného šroubu:
m1393.jpg
Pólový nástavec


Pro jistotu kladívko vepředu nechávám. Pokud ta elektronika zazlobí, stačí přepojit drát na cívce.

Pokud byste si to dělali a máte origo spojku s plechem až u převodovky, je nutné udělat nižší palec a delší pólový nástavec, jinak by palec chytal o centrovací výstupky převodové skříně. Pokud někdo chcete nákresy plechu v PDF nebo DXF, mohu poslat emailem.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Michal
 
Příspěvky: 1065
Registrován: 14 led 2011, 22:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Jirka-MT9 » 31 říj 2018, 07:28

:D Moc hezká práce Michale. Ta myšlenka pólového nástavce je geniální. Spojkový koš zůstává bez díry a případná nečistota u spojky nezničí snímač. Za mne super konečné řešení snímání zapalování.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
 
Příspěvky: 768
Registrován: 08 úno 2011, 03:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Dneprstein » 31 říj 2018, 20:19

No vida, to se mi líbí. - Až proberu k rozumu můj bezkontakt (ono ho stačí poslat do Ignitechu), tak bych se touhle cestou vydal... To vyvážení zvětšeného plechu si nějak počítal?
Dneprstein
 
Příspěvky: 604
Registrován: 21 led 2011, 13:28

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Jirka-veteran » 31 říj 2018, 21:16

Dneprstein píše:Hm... Takhle od oka bych řekl, že výstupky na palci u mojí verze jsou možná užší, pokud to může mít vliv. Ale nemám to u sebe, tak možná kecám...

- Pokud jde jen o rovný kus z plechu, tak by to neměl být problém vyřezat laserem. Přesnost je na Dněpra, myslím, dostatečná...


Ten výstupek, tedy jeho šířka určuje rozsah předstihu, tedy třeba od 5 do 30 stupňů, širší= více stupňů max. předstihu. Já používám Ignitech už deset let( ale ne na ruském stroji), absolutně bez problémů, čidlo na vačce. Mám plně laditelné, myslím ve dvaceti krocích, můžu si nastavit předstih jak chci, dá se nastavit základní i startovaci- třeba pozápal. Ladit můžete i za jízdy, software k tomu dodávají. Jiné bych už nechtěl. Jediné mínus je cena, tenkrát to stalo cca sedm tisíc.
Jirka-veteran
 

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Michael » 02 pro 2018, 23:03

Zajímavé téma, škoda, že tomu vůbec nerozumím. Našel jsem si levné programovatelné zapalování http://imfsoft.com/kategorie-ridici-jednotky/jawa-cz-trabant-ignition, ale nevejde se mi do Enfielda o pár milimetrů a potřeboval bych to čidlo co tam je nahradit něčím aby se mohlo dát ke klikové hřídeli což by to optické asi nešlo. Ta cena se mi zdá zajímavá a třeba by někdo našel i způsob jak to využít na ruských strojích. Tam je místa dost.
Na Enfielda by šlo koupit, nebo postavit jiné zapalování, ale ta cena by byla více než dvojnásobná. Kdyby někoho něco napadlo tak děkuji.
Obrázek
Michael
 
Příspěvky: 56
Registrován: 28 srp 2018, 23:02
Bydliště: Louny

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Jirka-MT9 » 03 pro 2018, 18:30

Ahoj Michaeli,
pokud si přečteš jejich dokumentaci, konkrétně FAQ, tak se dozvíš, že lze použít i jiný snímač.
Jakým způsobem je provedeno napájení snímačů?
• Zapalování Direct a Universal ignition pracují pouze s externími snímači otáčení. Hallův a
Optický snímač vyžadují napájení 5V, které lze získat přímo z výstupu 5V.

Dále nabízejí individuální úpravu se snímačem mimo desku plošných spojů a tudíž by to šlo napasovat i do toho Enfielda.
Můžete zaslat schéma zapojení a seznam součástek, abych si mohl vytvořit doma plošný
spoj dle svých představ?
• Schéma žádného ze zapalování nepublikujeme. Je možné si objednat pouze kompletní
sériový produkt. Případně je možné drobné přizpůsobení, snímač na vodiči aj.

Myslím, že tím by byl tvůj problém vyřešen.
Jirka
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
 
Příspěvky: 768
Registrován: 08 úno 2011, 03:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Michael » 03 pro 2018, 18:59

No a tím se dostáváme k tomu co tam píšu, že místo 2200,- to bude stát asi tak 5000,- Nebo bych se mohl pokusit optický snímač nahradit jiným čemuž vůbec nerozumím :D
Michael
 
Příspěvky: 56
Registrován: 28 srp 2018, 23:02
Bydliště: Louny

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Jirka-MT9 » 03 pro 2018, 21:09

Nechápu, proč by to mělo stát podstatně více. To, že výrobce umístí snímač na kabel, místo na plošný spoj není důvod k nějakému drastickému navýšení ceny. Záměna optického snímače za Hallovu sondu by asi nějakou kačku navíc stála, ale zase by to mělo být v řádu stokorun. Zkusil jsi výrobce poptat, nebo jen lamentuješ nad tebou vymyšlenou cenou? Problémy se mají řešit, ne je vymýšlet. Dej případně vědět, jak to nacenil výrobce.
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
 
Příspěvky: 768
Registrován: 08 úno 2011, 03:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: předstih u bezkontaktu

Nový příspěvekod Michael » 04 pro 2018, 16:09

Ahoj zkusil jsem výrobce, ten mi jako jediné možné řešení nabídl koupě jednotky Master lite za 4500 ke které si můžeš koupit externí čidlo. Jiné řešení není. Napájet to původní čidlo na kabel to by asi někdo zvládl, ale padla by mi záruka a mohl by ten tišťák i zničit. Navíc by to optické čidlo v rozstřiku oleje asi nepracovalo??? Ještě by se k tomu musel udělat jiný kotouček, ale to bych asi zvládl když by mi někdo řekl jak. Jestli by šlo nahradit Hallovým, nebo elmagnetickým nemám tušení, vůbec nevím co je výstupem z toho čidla a jak funguje. Elektrice nerozumím. Indové prodávají origo bezkontakt, ale nedaří se mi zjistit jestli to vůbec má nějakou regulaci předstihu. To by stálo asi tisíc korun. Já ten motor chci svépomocí upravovat tak by mi tohle řešení také na moc dlouho nepomohlo.
Ještě chci zkusit vystříhnout kus plechu ve tvaru toho jejich tišťáku a zkusit jestli by to tam nějak nešlo, ale řešení to není, potřeboval bych dostat čidlo na kliku. Rozdělovač je nad motorem a otáčky jsou k němu vedeny přes 5 ozubených kol takže si dovedeš představit jak to asi hází jiskru po třiceti letech a 65 tis. kilometrech.
Obrázek
Michael
 
Příspěvky: 56
Registrován: 28 srp 2018, 23:02
Bydliště: Louny

Předchozí

Zpět na Úpravy, zlepšováky, vychytávky, příslušenství

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník