Stránka 1 z 1

Spojka + rozborka převodovky Ural Ranger

Napsal: 07 dub 2013, 20:08
od Viki
Nazdar chlapi
Dotaz č. 1 - přestala mi řadit převodovka, mám zařazenej neutrál a šaltpáka bezvládně bloncá nahoru, dolu bez sebemenšího odporu a prostě to neřadí. Takže převodovku mám venku a teď potřebuju poradit jak na rozborku, jestli tam není nějakej chyták, na kterej dát majzla (vyskakující pružinky, jestli musím sundat i nakopávačku, řadicí páky a pod.).
Vypustil jsem z toho olej - respektive kašovitou hmotu šedé barvy a bohužel jsem tam našel nějakej úlomek kovu (ze zubu to není, spíš to vypadá na úlomek pružiny nebo nějakýho futra tak do průměru cca 14mm + - těžko říct).
Dotaz č. 2 - když už to mám sundaný rozebral jsem i spojku (bylo tam tolik borčusu že to drželo pohromadě i po vyšroubování šroubů). Takže jsem poměřil lamely a jedna má cca 5 a druhá 4,5 mm, je to ještě v normě nebo to mám vyměnit ?
Dík za radu.
PS: Tak si říkám jestli letos vůbec vyjedu :)

Re: Spojka + rozborka převodovky

Napsal: 07 dub 2013, 20:44
od fapeko
Ja tu moji generálkoval minulý týden a taky jsem byl zděšený jak jsem ji rozebral ,ale po zjištění jak vlastně pracuje řazení jsem ji zdárně poskládal(aspon dofám)
Tak směle do toho ,sundej víko a vše uvidíš,ale Michal ti to určitě vysvětli lépeObrázek

Re: Spojka + rozborka převodovky

Napsal: 07 dub 2013, 20:59
od Michal
Je to ten Ural 750? Dněpří převodovka je trochu jiná.
Žádný fígl tam není. Posundání šroubů co drží dvě půlky skříně pohromadě stačí klepnout do vstupní hřídele. Drží to pohromadě jen tím že ložiska jsou na hřídelích i v karteru s přesahem, tedy moc se jim ven nechce. Na Uralu je spíš složitější tu převodovku složit, protože pružina nakopávačky je zaháknutá za výběžek karteru a přednatažená. Aby to šlo takhle dát dohromady, je potřeba tu hřídel povysunout a natočit kus nad horní doraz. Když chybí měně než centimetr ke složení, otočit hřídelí zpátky do pracovní oblasti a skříň secvaknout k sobě. Dněpr to má vyřešeno lépe, tam si pružinu nakopávačky natáhnete až po složení převodovky otočným uložením na opačném konci hřídele nakopávačky.

Inspirační video ze zahraničí:

druhý díl:

Re: Spojka + rozborka převodovky

Napsal: 07 dub 2013, 21:05
od Dneprstein
- Převodovka je jako lego. Pokud nerozlisováváš hřídel, tak všechno je na sebe naskládaný a pružinkama dotažený (každý díl řadicího mechanismu je zajištěný dalším následujícím dílem). Sežeň si rozkres dílů, ale úplně nejlepší je manuál, kde máš převodovku v řezu (řezech). Vesměs všechno pasuje pouze jedním způsobem. Pokud se ti něco náhodou povede nasadit špatně, tak nejde nasadit další následující součástka. Nakopávačku sundat musíš, jinak nesundáš víko. Pokud budeš mít štěstí, tak se ti povede převodovku otevřít tak, že ti celý segment nakopávačky i s vratnou pružinou zůstane uvnitř a nebudeš jí pak muset napínat...
- Obložení spojky si myslim, že je v normě. Pokud je sjetý na celý ploše kotouče stejně a nečuměj ti nýty, tak tam ani žádný problém nastat nemůže...

Bavim se o Dněpru...

Re: Spojka + rozborka převodovky

Napsal: 07 dub 2013, 21:14
od Michal
Spojkové lamely Dněpr a Ural jsou stejné, jen Dněpr má středový unašeč slabší z horšího materiálu, Ural zase obložení lamely z nějakého horšího materiálu, co se snadněji zničí přehřátím. Těch 4,5mm je jako nové. Neznám nikoho, kdo by to obložení sjel, zato spoustu lidí, co ho spálila.

Re: Spojka + rozborka převodovky

Napsal: 07 dub 2013, 21:22
od Viki
Michal píše:Je to ten Ural 750? Dněpří převodovka je trochu jiná.
Žádný fígl tam není. Posundání šroubů co drží dvě půlky skříně pohromadě stačí klepnout do vstupní hřídele. Drží to pohromadě jen tím že ložiska jsou na hřídelích i v karteru s přesahem, tedy moc se jim ven nechce. Na Uralu je spíš složitější tu převodovku složit, protože pružina nakopávačky je zaháknutá za výběžek karteru a přednatažená. Aby to šlo takhle dát dohromady, je potřeba tu hřídel povysunout a natočit kus nad horní doraz. Když chybí měně než centimetr ke složení, otočit hřídelí zpátky do pracovní oblasti a skříň secvaknout k sobě. Dněpr to má vyřešeno lépe, tam si pružinu nakopávačky natáhnete až po složení převodovky otočným uložením na opačném konci hřídele nakopávačky.

Inspirační video ze zahraničí:

druhý díl:
Tak to je videonávod, přesně pro mě :)
Super, takže nejdůležitější bude nerozlejt si to pivo :)
no jsem zvědavej co tam na mě čeká ...

Re: Spojka + rozborka převodovky Ural Ranger

Napsal: 08 dub 2013, 20:14
od Viki
Nazdar
Tak problém je v pružině co je u té vidličky kterou šaltpáka ovládá ( katalogu Ural - Fig 12 a je to č. 19), nemáte to někdo v detailu nafocený ? Není prasklá, ale asi dokázala nějak přeskočit a netlačí vůbec na tu vidličku, takže nezapadá do výřezů a tím pádem nepohne řadící kulisou. Předpokládám že musí být předepjatá tak aby tu vidliču tlačila v obou směrech, tzn když řadím nahoru i dolů.
Na těch videích tenhle detail bohužel není moc vidět :(
Jinak převodovka vypadá dobře, akorát mi z toho vypadly nějaký dva úlomky kovu a zbytky co vypadaj jako struska ze sváru. Ale nikde jsem nic upadenýho ani prasklýho nenašel ..
Dík za postřehy.

Re: Spojka + rozborka převodovky Ural Ranger

Napsal: 08 dub 2013, 23:29
od Michal
Ta pružina drží tu kolíbací věc, co otáčí kulisou, uprostřed zároveň s tím šroubem, co je zašroubován do karteru. Přeneseně to drží řadící páku uprostřed. Nafocený to nemám. Převodovku jsem složil před asi 3 dny, tak to už ani nenafotím.

Re: Spojka + rozborka převodovky Ural Ranger

Napsal: 09 dub 2013, 05:49
od Viki
Jo jo, přesně tak jsem to pochopil když jsem to kuchnul, akorát se mi ta pružinka zdá poněkud zdeformovaná (jeden konec je jaksi přihnutej a kratší než druhej). Měl jsem za to že ten šroub co tam je tu pružinu fixuje v přednapnutý poloze aby tlačila na tu kolíbku a to z obou stran.
A nebo to na ni tlačí jen shora ???
No nevím ještě nad tím popřemejšlím, včera jsem tam do toho čučel jak husa do flašky a mechoši na autodílně z toho měli oohromnou srandu. Jak je znám tak dneska tam budu mít pomíchaný všechny součástky :)

Re: Spojka + rozborka převodovky Ural Ranger

Napsal: 11 dub 2013, 21:36
od Viki
Tak chyba je totkaj tady v té pružince, prostě ta vidlička mi tam nezaskakuje na ty první dva zoubky ale až na ten poslední, tak to budu muset nějak vyšpekulovat. Na tom videu je kratičkej záběr na tu pružinu s tím hejbletem a vypadá tam že je tam s větším přesahem a celkově silnější.
Pokud by ste to někdo aktuálně doma zrovna měli rozkuchlý tak prosím o detainí foto, případně další postřehy ...

Re: Spojka + rozborka převodovky Ural Ranger

Napsal: 24 kvě 2013, 06:01
od Viki
Zdar všem
Tak pružinu jsem bohužel nesehnal, "přerovnal" jsem teda tu původní, teď to vypadá podstatně líp :)

Re: Spojka + rozborka převodovky

Napsal: 24 kvě 2013, 21:32
od Viki
Viki píše:
Michal píše:Je to ten Ural 750? Dněpří převodovka je trochu jiná.
Žádný fígl tam není. Posundání šroubů co drží dvě půlky skříně pohromadě stačí klepnout do vstupní hřídele. Drží to pohromadě jen tím že ložiska jsou na hřídelích i v karteru s přesahem, tedy moc se jim ven nechce. Na Uralu je spíš složitější tu převodovku složit, protože pružina nakopávačky je zaháknutá za výběžek karteru a přednatažená. Aby to šlo takhle dát dohromady, je potřeba tu hřídel povysunout a natočit kus nad horní doraz. Když chybí měně než centimetr ke složení, otočit hřídelí zpátky do pracovní oblasti a skříň secvaknout k sobě. Dněpr to má vyřešeno lépe, tam si pružinu nakopávačky natáhnete až po složení převodovky otočným uložením na opačném konci hřídele nakopávačky.

Inspirační video ze zahraničí:

druhý díl:
Tak to je videonávod, přesně pro mě :)
Super, takže nejdůležitější bude nerozlejt si to pivo :)
no jsem zvědavej co tam na mě čeká ...
Zdar, tak jsem koupil "chytrou knihu" a tam mají to složení s přednatažením popsaný trochu jinak. Píšou tam že se má hřídel nakopávačky zatlačit dovnitř převodovky cca o 8mm a současně s ní pootočit klíčem (č.16), proti směru hodinových ručiček cca o jednu otáčku a potom tlak na hřídel uvolnit.
logičtější mi ale přijde ten tvůj popis, pač mi není jasný kam tu hřídel zatlačím, no nechám se překvapit, třeba to půjde na oba způsoby :)