Stránka 1 z 2

zpatecka

Napsal: 18 srp 2012, 22:20
od hipik634-750
jaky podminky musi byt splneny, aby se dala zaradit zpatecka? tusim, ze se asi nesmi tocit vystupni hridel, neco bude tez s spojkovym automatem a jeste spravny kvalt ... diky

Re: zpatecka

Napsal: 18 srp 2012, 22:24
od Dneprstein
Neutrál...

Re: zpatecka

Napsal: 18 srp 2012, 22:41
od hipik634-750
no tak, neutral je mi jasnej, ale cim je to, ze musim primacknout řadicku, abych byl schopen hejbnout se zpateckou a cim je to, ze kdyz se ji snazim zaradit, tak je to pres zuby, nehlede na to, ze nejsem schopen ji zaradit kuli tem zubum vubec. snazim se zjistit, co by na to mohlo mit vliv. pri rozborce jsem prevodovku nechal jak byla, je v ni jen jinej olej, PP 80

Re: zpatecka

Napsal: 18 srp 2012, 23:25
od Jirka-MT9
:D Asi bude nejlepší, když přijedeš na víkend do Píšťan u Litoměřic (máš to za humny) a tam vyzpovídáš všechny soudruhy abys byl znalý soudržské techniky. Tady na fóru patříš už mezi nejaktivnější dopisovatele, tak ten sraz by mohl být pro tebe i ostatní přínosem. :P Myslím že můžeš dojet klidně i s Jawou, pokud ještě nemáš Dněpra na papírech. :D

Re: zpatecka

Napsal: 19 srp 2012, 08:27
od Dneprstein
Mnoooo. Tak přez zuby to jde víc, nebo míň vždycky. Kolečko zpátečky je přímo řazené, takže to prostě jinak nejde. Jak říkají sovětští mužici: "éto kak s děvočku" - pomuchlat a zarazit... :D Jediné co řazení bezpečně pomáhá, je co nejnižší volnoběh... Pokud musíš při řazení zpátečky pohnout s řadičkou, může to znamenat spoustu věcí. Buďto máš vymačkenej, nebo zkroucenej segment řazení (což ale pochybuju, protože pak by ti nejspíš vyskakovaly, nebo špatně řadily i další rychlosti). Nebo je přihnutá západka od zpátečky co zapadá do segmentu (v neutrálu, tak, aby zpátečka nešla zařadit jinde). Nebo bys mohl mít unavenou pružinu, co vrací řadičku, respektive její polovinu a ta pak posouvá o kousek i segmet... Těžko říct. Nejlíp převodovku otevřít a podívat se do ní, co a proč se tam děje...
Jo a pokud už máš načatou spojku, tak se zaměř na to. Letos na letnim sraze jsem couval do kopce a pak zpátečku pro změnu nebyl schopnej vyřadit. Musel jsem chcípnout motor a až pak to šlo. Jakmile jsou čepy a kotouče na spojce už hryzlý do sebe, tak furt unáší a taky to nechce řadit...

Re: zpatecka

Napsal: 19 srp 2012, 09:14
od hipik634-750
do pistan se rozhodne chystam :)
prave ze nez prevodovku podeziram spojku. v podstate si myslim, ze jsou mozny dve priciny a to ta min pravdepodobna je jinej olej a ta vic, ze spojka unasi. nicmene jsem neprisel jeste na to, proc, kdyz dily jsou stejny. kdyz rikas, ze muze byt problem s cepama, to by mohlo vysvetlovat. v podstate by stacilo otocit kotouce o diru vedle, coz se urcite povedlo. skoda ze ma pavel dovolenou, koupil bych ty srouby a jeste to rozhodil. co se aktivity tyce, kdyz mam dotaz , tak se zeptam, od ceho by tu to forum taky bylo.

Re: zpatecka

Napsal: 19 srp 2012, 12:00
od Dneprstein
Kotouče nestačí otočit o díru vedle (teda pokud nejsi z těch šťastlivců, co mají kotouče s dírama na čepy po celym obvodu - normálně je tam totiž děr jen 6). Jde o to, že do čepů se vysekají drážky, kotouče se v nich zahryznou a nepustí. Ono totiž, když zmáčkeš páčku spojky, tak sice zrušíš sílu přítlačných pružin a spojku rozepneš, ale není žádná další síla (pružina), který by je dostala od sebe, aby po sobě nemohly klouzat (i u úplně nové spojky se ti může u motorky zvednuté na stojanu se zařazenou rychlostí a zmáčknutou spojkou točit kolo)...

Re: zpatecka

Napsal: 19 srp 2012, 12:23
od Michal
Hipíku, vždyť X let jezdíš na Jawách, tak přece dovedeš zjistit, jestli spojka unáší, nebo ne. Pak budeš vědět, zda řešíš problém se spojkou nebo převodovkou.
Prostě zvedneš zadní kolo, dáš tam kvalt, s plně zmáčklou spojkou držíš zadní kolo a zjistíš, jak velkou silou se motor snaží kolo roztočit. Trošku táhne vždy, nesmí ale působit na ruku velkou silou.
Čepy spojky zjistíš rozebráním spojky, nebo tím, že při zařazení kvaltu z neutrálu to nejdřív hodně cukne a pak to už neunáší.
Už jsem viděl Dněpra, co při zařazení jedničky poskočil 10 cm. :-)

Pokud kulisa brání zařazení zpátečky, tak ta brání páku zpátečky od půlky dráhy dořadit, ale nerachtaj zuby. Pokud by to bylo spojkou, rachtaly by zuby a zpátečka nezapadla.
Pak je třetí možnost - pokud spojka neunáší, tak chvíli po zmáčknutí spojky se přestane točit převodová hřídel, zuby se opřou o sebe a nezapadnou do sebe. To je můj případ - nemůžu se zmáčklou spojkou vyřadit kvalt a rovnou zařadit zpátečku. Na neutrál musím pustit spojku, aby se roztočila hřídel, pak zmáčknout spojku a hned zařadit zpátečku. Jak se hřídel zastaví, už tam nezapadne. To ale není závada, to je vlastnost přímo řazeních koleček a také zubových spojek s velkými kameny. Paradoxně s mírně unášející spojkou takovéto převodovky řadí lépe :-)

Re: zpatecka

Napsal: 19 srp 2012, 19:44
od hipik634-750
priznak cislo dva odpovida, skubne a pak uz neunasi. tenhle priznak z jaw neznam. priznak c 1 bez stojanu jde pomerne tezko overit :). diky za radu. odlozim rozebrani o tyden z duvodu pavlovi dovolene a objednani imbusu. dost pochybuju, ze ty srouby jeste vic nez 1x povolim. kdyz se nevyndava motor, tak je potreba sundat kardan= zadni kolo, je to tak, nebo to jde nejak snáze ?

Re: zpatecka

Napsal: 21 srp 2012, 12:25
od Honda Wanderer
Tak si k tomu přikup rovnou ty unášecí válečky a přelisuj je na setrvačníku. Bývají hodně omačkané. Staré jdou vyrazit a nové bez problému nalisuješ systémem zima-teplo.

Re: zpatecka

Napsal: 21 srp 2012, 21:19
od Michal
Válečky nové nekupuj, jsou z podprůměrného materiálu. Nech si je udělat z něčeho pořádného. Je to výrobně jednoduchá věc. A udělej si je rovnou na závit s normálním stoupáním, ať tam nemusíš dávat speciální šrouby.
Jo a je dobré vyměnit i 2 spodní plechové lamely, protože mlátí těma do oválna vytlučenýma dírama.

Re: zpatecka

Napsal: 21 srp 2012, 21:25
od hipik634-750
predpokladam, ze ty plechove lamely muzu prevrtat, najdu pouzitelny usek materialu a vyvrtam kulatou diru:) valecky necham udelat

Re: zpatecka

Napsal: 21 srp 2012, 21:44
od Michal
Pokud je dokážeš vyvrtat na přesném místě, tak proč ne.

Re: zpatecka

Napsal: 21 srp 2012, 22:05
od Dneprstein
I když čepy uděláš tvrdší, tak se ti stejnak vymlátěj ty plechy. Čili tam stejnak budeš muset. Možná o něco později, ale stejně... :-)

Re: zpatecka

Napsal: 21 srp 2012, 22:57
od Michal
Vím, ale je to méně práce, než vyndat i setrvačník a přelisovat ty čepy.
Chtěl jsem ty díry v plechových lamelách převrtat, říznout do nich závit a udělat do nich nějaká pouzdra, co by byly o kousek širší (kolik se bezpečně vejde) než lamela. Raději z něčeho měkčího, než jsou čepy. Neměl jsem na to tehdy čas, příště to udělám. Kromě širší kontaktní plochy a tedy menšího tlaku na materiál by byl přínos ve vyměnitelnosti těch pouzder.
Při překopávce na jednu lamelu z auta je délka pouzdra skoro neomezená, pak by se to nedeformovalo skoro vůbec.