Vytahovák ložisek

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Němec »

Vytahovák ložisek - Používáte někdo? Docela se mi ta věcička líbí, i když fakt je, že celá sada je pro mě zbytečná.
Obrázek

Klidně nahoďte, co na vytahování ložisek používáte vy.

Servisní interval na ložiska v kolech mám 20tisíc, což jsem najel teď - otázka je, jak moc je ta výměna ložisek třeba, když jdou pořád zlehka a není cítit žádný drhnutí. Navíc u sidecaru se kolo v ložisku netočí vůbec - tam se točí celá osa spolu s kardanem, je to tak?
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Míra »

No vypadá to spíš reklamně, než funkčně... ale to skoro každý nový nářadí. jinak i kdyby se točila v sidecaru osa, tak v čom myslíš že se točí? :-)
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Ivo »

No já používám nĚco trošku jiného, na vytahování ložisek. Funguje to na principu rozpěrky. Prostrčím ložskem, šroubem roztáhnu rozpěrky a potom to už funguje jako klasickej stahovák. Nevím, zda bys tímhle kladívkem některá ložiska dostal ven...
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Dneprstein »

Tak což o to. Rázový stahovák je vcelku standartní zařízení, dokonce i zadní náprava na Partneru se s nim dá rozebrat... Já si většinou vždycky vyrobim nějakej jednorázovej kousek na tu kterou operaci. I když je pravda, že ne pokaždý člověka baví se tim zdržovat...
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Němec »

funkční to je :)

spíš těch 2tis za celou sadu se mi nechce dávat - na jawy co máme doma jsme žádnej stahovák nikdy nepotřebovali, takže na využití týhle věci mi vlastně stačí přípravek s rozměrem, kterým stáhnu ložiska na uralu - tzn. celá sada je zbytečnost.

Dneperstein - myslel jsem, že když se točí celá osa i s kolem, tak že se i to ložisko točí spolu s osou a s kolem a tím vlastně není v pohybu.. ? zatímco na zadním kole motorky je kolo uchycený na ose, která se neotáčí spolu s kolem.
jo a nejsem strojař, takže z příravků si nevyrobím nic :)

Ivo - já našel jenom tohle udělátko

pak jsem ještě našel vnitřní stahovák ložisek - to těžko říct, jak by bylo funkční -
http://www.prag-info.cz/_shop/index_.ph ... &id=156586
Obrázek
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Michal »

Na vydolování ložisek odkudkoliv jsem zatím nikdy stahovák nepotřeboval.
Ty máš v kolech na novějším Uralu kuličková ložiska? Jak mají udělané uložení v bubnu a rozpěrky? Já mám v Uralu i Dněpru kuželíková, nasunutá z jedné strany. Vyklepnout ven jdou snadno přes rozpěrky. Jawa má mezi kuličkovýma ložiskama rozpěrku s výřezem, aby tam šel opřít šroubovák pro vyklepnutí. Na některých motorkách je rozpěrka bez výřezu. Ložisko z tama nějak vydoluju a výřez tam dodatečně udělám, aby to příště šlo hladce. Takto si to chce dodělat například zářezy zevnitř do Dněpřího krku řízení, protože dostat z tama misky dá docela zabrat.

Jinak kuželíková ložiska v kolech se mění až tehdy, když nejdou seřídit, kuličková se mění, když mají vůli, nebo když jsou zadřená. Pokud máš variantu ložisek s guferky (2RS), tak se ani nemažou. O ty se od namontování nestaráš, dokud fungují. Vě většině motorek vydrží i 100 tis. km, pokud tu motorku nepřetěžuješ. Jestli je máš v sajdě, tak tam budou dostávat mnohem víc zabrat.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Dneprstein »

Němec. - S tou hřídelí na sajdu jsem ti neoponoval já, ale Míra, takže si to vyřeš s nim... :D

- Jinak já taky strojař nejsem, ale kovář, takže kladivo je mi bližší nástroj, než soustruh... :-) Navíc strojař naprosto nutně, na naprostou většinu těchle udělátek, člověk být nemusí, pokud je bude mít jen na jeden úkol (rozměr). Většinou to celkem spolehlivě zastane kousek masivního plocháče s navařenýma packama a šroub. Kdysi jsem si dělal jakousi "univerzální" verzi stahováku s posuvnýma packama dle venkovního průměru, ale taky to neni všemocný, jak jsem jsem se přesvědčil teď, když jsem kuchal alternátor...
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Němec »

tak jsem na to kouknul a v bubnu v náboji je to uložený jen z jedný (vnější strany) - je to Rozpěrka - ložisko - vnitřní rozpěrka - ložiska a rozpěrka nebo jak to nazvat. rozpěrky vůli mají, takže vykutat by to nejspíš nějak šlo, ale vidím to na nějakej ten stahovací trn nebo podobný přípravek - zatím jsem našel teda jenom ten z unimaxu celou sadu, kdybyste měli typ na něco lepšího/levnějšího, tak lidně nahoďte
ložiska jdou vcelku hladce bez drhnutí, takže říkáte zatím vesele jezdit a průběžně kontrolovat.. ?
Obrázek
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Michal »

U zadního kola povolíš hákovým klíčem kroužek a klíčem na rezervu vyšroubuješ utahovací kruh ložisek. Po té z druhé strany ťukneš kladivem do rozpěrky a obě ložiska i s rozpěrkama vypadnou.
U předního kola, kde máš podle nákresu kuličková ložiska, bych vzal trubku nebo větší ořech z goly vhodného vnějšího průměru a klepnul přes něj do podložky označené číslem 34 na nákresu. Samozřejmě až po vyšroubování té utahovací ucpávky. Já teda nevidím moc důvod to rozebírat. Letos jsem rozebíral kuželíková ložiska na Dněpru a bylo to zbytečné. Vazelíny tam bylo i po 10 letech od výroby dost, voda ani rez tam nebyla, přestože si rád dávám brody.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Němec »

zapomněl jsem dodat, že v zadních kolech mám kuličkový ložiska, ne kuželíkový - nevím přesně, v kterým roce to změnili a co dávají v tuhle chvíli. :)
co je vlastně vhodnější do kol - kuželíkový nebo kuličkový? jestli dobře chápu, tak kuličkový jsou vlastně bezúdržbový, zatímco kuželíkový se musej tu a tam seřídit asi tak jako se mi dělal vůle v krku řízení?
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Michal »

V tom případě je dostaneš ven buďto nešetrně vyklepáním přes rozpěrku, nebo šerně trubkou či velkým ořechem opřeným o ten plechový kroužek (opírá se o vnější kroužek ložiska).
Kuličkové ložisko - je bezúdržbové, zvláště v zaguferované variantě. Má nízké tření. Nemá ale rádo axiální sílu.
Kuželíkové - musí se sem tam seřídit, má velké tření, má ale větší únosnost a nevadí mu axiální síla. Výhoda je, že když se na něm opotřebením vytvoří velká vůle, obvykle stačí dotáhnout a jet dál, zatím co kuličkové musíš sehnat nové. To je na Sibiři velká výhoda.
U aut se požívají v kolech běžně kuželíková ložiska, u motorek kuličková. Otázka je, kam zařadit sajdu :-D
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Dneprstein »

Já bych ložiska v kolech jen tak ze srandy neměnil. Až to bude pískat, hřát se, drhnout při protočení rukou, tak pak je to jiná, ale pokud to funguje, tak bych na to hodil bobek... Po kolika kilometrech měníš ložiska v kolech u auta? Po 100 tisících? Po 200 tisících? Nevidim důvod, proč je u motorky měnit zásadně dřív než u auta a navíc bez zjevné potřeby to dělat...
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Vytahovák ložisek

Nový příspěvek od Míra »

ohledně mě, předchozí majitel dal do kola sajdy ložiska kuličková, s rozpěrkou, všechno ok, ale je vidět, že opravdu moc nevydrží. aby ste si nemysleli , že kuželíky jsou nesmrtelný, tak mě v předním kole při jednej krosovější víkendovej projížďce praskala v předním ložisku klec, ty vtáhli válečky pod sebe, kolo se kouslo a z ložiska zbyla hromádka železných špon. jinak s tou osou kola: samozřejmě když se točí i osa, tak ložiska v kole stojí. ale ta osa se točí v ložiskách co jsou v kyvce. a vzhledem k tomu že je osa uložená letmo, budou namáhaný daleko víc než ty v kole, takže výměna platí i pro ně. jinak nesetkal sem se na motorce s ložiskem, který by nešlo vyrazit z druhé strany. u jawy se rozpěrka vychylovat nemusí. je to udělaný tak, že vyndám segerovku a tím že protější ložisko zatluču dovnitř, vytlačím to u segerky. jakmile vypadne, vyrazím to druhé ze srany segerovky zpět ven. náboj je na to udělanej. pokud má ural kuličkový ložiska, pevně věřím že to udělali podobně, nejsou to žádný blbci. minimálně dněpr je z hlediska opravitelnosti s minimálním nářadím udělanej dost dobře.

Ohledně výměny ložisek souhlasím s dněprsteinem, preventivně bych neměnil, jen zkontrolovat jestli jdou lehce a bez vůlí.
Dněpr 11 solo/side
Odpovědět