Montáž kardanu - hlavní převod

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Němec »

Ahoj,
radši zeptám, bohužel tohle nemám na fotce nikde a nepoznačil jsem si to - při montáži kardanu záleží na jeho poloze?
myslím vidličku od hardyspojky s částí kardanu a spojení s druhou částí, co je od hlavního převodu - oka kardanu tý části od hlavního převodu jsem se snažil srovnat s vidličkou, ale na tom "tisícihranu" to mám buď lehce před vidličkou, nebo lehce za vidličkou - v rovině to není - vadí to něčemu?
a na jaký moment doporučujete utahovat hlavní převod ke kyvce? ty štefty jsou do hliníku a když jsem to povoloval, tak mi to nějak moc utažený nepřišlo

edit - úplně jsem zapomněl na Billyho manuál
podle něj je to tak jak dávám, tak snad nebude vadit, že to není přesně proti sobě
It's not absolutely mandatory, but recommended to align the finger yoke on the coupler with the yoke (stirrup) on the driveshaft U-joint.
Obrázek
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Michal »

Tuhle část převodu mezi převodovkou a rozvodovkou jsem nikdy neřešil. Prostě jsem ji nějak nasadil a hotovo. Myslím že to nemá vliv, protože ta hřídel se v kardanově kloubu ohýbá mnohem méně, než v hardyspojce (nevím, proč nejsou umístěny v opačném pořadí), navíc se oba kouby ohýbají stejným směrem. Možná to ale nějaký vliv má.
Jiný případ jsou ty 2 kardany na tyči mezi rozvodovkou a kolem sajdy, tam jsou ty klouby ohnuty vždy o stejný úhel v opačném směru, takže jejich vhodné vzájemné natočení kompenzuje nepravidelnost otáčení, nevhodné ji naopak posiluje. Matky držící rozvodovku jsem utahoval "podle citu", odhaduji 20Nm. V žádném případě bych nezkoušel je rvát víc než 30Nm (síla, s jakou se utahují hlavy), ty štefty drží na celkem jemným závitu v hliníku, mohly by se vytrhnout.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Němec »

no..dlouho jsem jezdit nevydržel
prosil bych o mrknutí do křišťálové koule a tipnutí možné závady :)

v levotočivých zatáčkách ze ozývá zvuk jako když je suchý a hlučný ložisko.
nevím, jestli to spolu souvisí, ale když pomalu otáčím zadním kolem tak během jedný otočky kardanu v jednom místě dojde jakoby k odporu kolo se při puštění o kousek vrátí, když se přes tenhle bod přehoupnu je slyšet vcelku lehký chroupnutí a kardan se točí opět lehce. není to bloklý, jen je cejtit lehčí odpor v tom místě.
olej v zadním převodu je pořád čistej. množství by ho mělo být 130ml jak předepsáno tzn. 130ml hypoidního převoďáku. měrka nejspíš ukazuje na rozdíl od měrky motoráku zašroubovaná - pak to ukazuje po horní rysku.

ten hluk v levotočivých s tím nemusí souviset - nějak si nedokážu představit, jak by levotočivá zatáčka měla vliv na pohyb kardanu
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Michal »

Neměla by, ale má, ta vidlice se v zatáčkách hejbe. U starších strojů je uložená v gumových pouzdrech, u nových na jehlách, ale tam se zase hejbe v pružnosti všech částí konstrukce.

Nejprve bych zkusil prohodit zadní kolo s rezervou, jestli je to v kole nebo v pohonu. Mě se nedávno rozpadla klec kuželíkového ložiska v kole. Párkrát se to přidřelo, ale jinak kupodivu šlo normálně jezdit, přestože klec zcela zmizela.

Gumovost může dělat i gumový puk. Zkusil bych potom sundat rozvodovku a zkusit s ní otáčet samostatně. Přitom zkoušet i vliv ohnutí kloubu. Pak můžeš zkusit otáčet přes vidličku i převodovou hřídelí, ložiska v převodovce mají taky klec, co se může rozpadnout.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Němec »

sundat hradynu bohužel obnáší u nových motorek povolit kyvku nebo sundat hrušku :)
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Ivo »

Buď by to mohl být kříž kardanu,nebo ložisko v kole. A nebo něco dalšího :) Tohle je první po čem bych šel
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Dneprstein »

Proč sundat hrušku? To nestačí jako u Dněpra sundat celou skříň hlavního převodu i s hřídelí a tu vyvléct z unašeče v hardyně? Následně pak stylem "ježek v kleci" vycvaknout unašeč, hardyspojku a je rozebráno?
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Ivo »

Samozřejmě, že stačí :) Ale každý má svůj způsob :D
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Němec »

já si pod pojmem hruška představuju celej ten zadní díl do kterýho jde kardan - odbornou terminologii po mně nechtějte

každopádně na výměnu hardyspojky je rychlejší povolit kyvku, než sundávat celej převod kor u 2WD, jestli dobře pamatuju při sundávání hlavního převodu jsem musel shodit i výfuk, protože na ten jeden šroub se nedalo dostat.

kdyby to bylo ozubený kolo hlavního převodu spolu s tím šnekem, to by byl asi jinej rachot, co? . tak nějak to tipuju na to ložisko, v kterým je uloženej kardan. kříž to není určitě - ten se na místě ani nijak nehýbe.

jen mě štve že se to mohlo projevit dřív, když to bylo celý rozebraný, mohl to Pavel udělat, taky moc nechápu kdyby to bylo ložisko, jak mohlo odejít, když je vlastně v olejový lázni. ledaže by bylo načlý od nějakýho bordelu kdy mi tam nadlělaly paseku ty povolený šrouby.

když už by to bylo rozebraný asi by bylo dobrý vyměnit i kříž kardanu, co? Protože je mi jasný, že když to člověk neudělá tak další součástka na odchodu po zamontování bude právě kříž :)

Michale, chceš brigádu? :D
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Michal »

A víš určitě, že to není jen ložisko v zadním kole? Aby to nebyla jen nějaká banalita. Tedy lépe, aby to banalita byla :-) Já kvůli sundání rozvodovky nemusím sundávat výfuk, ke spodním matkám se dostanu stranovým klíčem. Celý to pak vyvleču z kardanový tyče sajdy i s gumovou harmonikou.
Rozhodně bych to vyzkoušel, aby ses nenervoval z rozborky hlavního převodu, když by to byla nějaká blbost typu žvejkající gumový puk, nebo něco jiného, co mě teď ani nenapadá.

Jinak jawení je u mě možné. Obvykle společenské akce u mě doma vypadají tak, že s kamarádama a především za pomoci dostatečného množství piva se v garáži nebo před domem v něčem vrtáme, něco tvoříme nebo zprovozňujeme. Obvykle je obětí takové akce nějaký fichtl, ale to je možně změnit :-D
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Němec »

Spíš jsem to myslel tak jestli si časem troufáš na nějaký servisování mýho urala - k Pavlovi to mám daleko a hlavně na to padne den dovolený. Proto i ten 20tis servisní interval jsem si musel sfouknout doma, k Pavlovi mi to prostě nevycházelo.
část věcí si sám udělám, ale jsem spíš měnič dílů, technika jako taková je pro mě celkem španělská věc nějaký posuzování stupně opotřební, vůle apod. to je docela problém :)
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Michal »

Já tušil, že tě můj způsob servisování znejistí :lol: :lol:

Není problém, klidně cokoliv opravím. Stejně mám vrtání se v motorkách už tak nějak jako koníčka.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Němec »

nevím jestli znejistěl, ale já můžu servisovat jenom za střízliva - cokoliv nad decku piva by znamenalo poztrácenej materiál, nářadí a kdovícoještě :) navíc rozebírat mi jde docela dobře, ale s tím skládáním je to už občas horší :D

ještě na to mrknu abych si byl 100% jistej kde je problém.
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Němec »

tak ještě volal Pavel, ať vyzkouším vůli v kardanu - říkal dopředu dozadu tak tahám za kardan dopředu dozadu a pak mi došlo, že to to asi myslel ve smyslu otáčení dopředu dozadu, tam vůle je :)

s tím vymezením kardanu jsem bohužel docela natvrdlej, na kardan jsem koukal a žádnou ségrovku nevidím :)
Obrázek

ten odpor v jednom místě + lehký pochroupnutí dělala opravdu hardyspojka - tím se mi tedy zodpověděla půl roku stará otázka, jestli vidličky v hardyspojce mazat, nebo ne :) měl jsem je tam na sucho a čepy v dírách byly natěsno že byl problém i šroubovákem to posunout. po promazání už při otáčení žádnej odpor není, takže obava ze špatnýho ložiska se snad ukázala zbytečnou
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž kardanu - hlavní převod

Nový příspěvek od Němec »

vůli tam mám takovouhle - 3mm to nebudou :)
Obrázek
Ural Ranger 2008, 22tis km
Odpovědět