Stalo se tohle někomu....

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od host »

...aby se za chodu motoru samovolně rozcentrovala kliková hřídel (motor SV)? Jedu, najednou klepání přecházející v dunivé rázy od setrvačníku, po zastavení se motor zastavil a "zalehl" tak, že nešel protočit. Setrvačník zkřížený a drhnoucí o skříň spojky tak, že zastavil motor. Demontáž všeho z motoru a ejhle - klika (mezirameno) pootočená na čepu ojnice levého válce tak, že to bylo viditelné pouhým okem. Zítra vezu na repas, uvidíme.
Jenom pro pořádek ještě malý dotaz k rozvodovým kolům; když jsou písty v HÚ, potom ryska na malém kole leží mezi ryskami na kole velkém? V této poloze namontovat zpět?
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od Michal »

Gratuluji k neobvyklému úlovku :-)
Mě pro změnu na Uralu rupnul zobáček segerovky pístního čepu a vydřel válec tak, že to ani vybrousit nejde. Také jsem nikdy neslyšel o nikom dalším, komu by se to stalo. :-)
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
romiště
Příspěvky: 5
Registrován: 04 led 2012, 06:47
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od romiště »

Tak zrovna tahle závada si mi stala (vypadnutí sergovky a vydření válce ojničním čepem). Přičítal jsem to špatné montáži sergovky, tak jsem při opravě udělal v pístu hlubší drážku a dal tam klasický sergovky. Po ujetí 2000km se závada opakuje, válec na vyhození, píst okolo čepu utaven, sergovky sežral motor... A ten samej válec jako minule, druhý naprosto v pořádku. Závadu vidim k klice, na šálách čep házel o 0,3mm. Krom toho jsem zjistil, že klika může axiálně cestovat o 4mm, což se mi zdá dost. Teď už mám kliku po výbrusu, dávám to dohromady, tak jsem zvědavej, kolik km letos ujedu.
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od Dneprstein »

Co jsem kdysi někde zaslechl, tak se ségrovkama (aspoň u Dněpřích motorů) býval problém v tom, že mají drobet jiné rozměry než české. Takže pokud je někdo vyměnil, tak obvykle vyskákaly. Ale kolik je na tom pravdy, nevím... Jinak ale může být problém s vyúhlováním ojnic, kdy píst běhá bokem, ojnice tlačí na pístní čep, ten tlačí na ségrovku a ta pak vyskočí ven... Měl jsem jednou možnost vidět motor, který měl vyteklou šálu, ohnutou ojnici, vypadlé ségrovky, utavené kroužky a utržený lem pístu. Co bylo příčinou a co až důsledkem bůh suď...
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

host píše:Stalo se tohle někomu...aby se za chodu motoru samovolně rozcentrovala kliková hřídel (motor SV)?
Několikrát. Až mě to sralo. Jednou se mi uvolnil setrvačník na kuželu klikovky. Brnkal o stěny skříně, až se to zastavilo. Příčinou byl špatný kužel na klice, klika samotná byla OK. Odeslal jsem to do Polska na reklamaci a byl jsem rád, že po cca 1,5 roku jsem dostal kliku vůbec zpět. Samozřejmě neopravenou. Pak se mi rozsypala klika tak, že jsem ojniční ložiska vybíral z celého motoru - generálkovaná taky v Polsku. Najezdila cca 2000km. Odvoz na vozejku domů. Mimochodem mi přišla po GO s prasácky zohýbanými ojnicemi. Pak jsem kliku nechal zgenerálkovat u nás. Dělali nové čepy a ložiska. Po složení (celý motor po GO) se motor zastavil ještě v garáži po prvním nastartování a cca 2 min chodu. Část kliky se pootočila na čepu (podle oka rozdíl cca 20°). Odeslal jsem kliku na reklamaci. Dohadovali jsme se o kvalitě složení motoru, ale ani jedna zmiňovaná věc nebyla argumentem (např. ložiska s normální tolerancí) proč se to zastavilo hned po 2 min. Vyrobili nové čepy a slisovali znovu. Samozřejmě jsem zaplatil část nákladů. Tu kliku jsem namontoval, najezdil na ni cca 800km a situace se opakovala. Po zastavení u benzínky jsem už nenastartoval. Takže odvoz na vozejku domů. Po rozebrání jsem zjistil stejnou příčinu, pootočení na čepu. Takže znovu reklamace a znovu platba za cca 1/2 nákladů repase kliky. Tuto kliku mám opět po opravě a za tento víkend jsem najezdil prvních 200km a čekám, jak to dopadne.

Po těchto zkušenostech už mám v záloze druhý motor, kde mám kliku zgenerálkovanou v jiné firmě, kterou mi doporučili uživatelé BMW. Ono totiž složit slušně kliku na boxera umí málokdo, byť např na Jawách odvádí kvalitní práci. Čepy se lisují s extrémními přesahy a měly by mít kužel. Takže moje doporučení, jak tomu aspoň částečně předejít:
- dobře vyčištěné mazací plechy na klice
- ložiska s větší tolerancí C4
- používat malý předstih na start. Tohle rozhození kliky se taky údajně často stává při startování, kdy motor kopne zpátky a když nebyl daný malý předstih.
- kvalitnější olej (M8AD) a často měnit
- dobře si vybrat firmu, která o boxerech už něco ví a to i za cenu, že to bude stát víc peněz
- nechat si spasovat i setrvačník s kuželem na klice

Prostě, co já si užil s klikama, jak to tak po sobě čtu, tak se mi dělá blbě, co to stálo času a peněz. Firmu, kde mi to dělali zatím zmiňovat nebudu. Byť jsem se s tím nazlobil, tak měli přesto velice seriózní přístup, takže zatím jim žádnou negativní reklamu dělat nebudu. Snad moje draze nabyté zkušenosti někomu pomůžou.
Don't give in without the fight!
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od host »

...používat malý předstih na start. Tohle rozhození kliky se taky údajně často stává při startování, kdy motor kopne zpátky a když nebyl daný malý předstih....

V tom by mohla být příčina! Malý předstih jsem nikdy nedával, pravdou je, že motor vůbec nekopal. Před sezónou jsem měnil karburátory za nové a při prvních pokusech o oživení motor několikrát kopnul tak, že jsem jen zíral :shock: Ale rozběhl se nakonec dobře, jen se mi při prvním výjezdu pro benzín zdálo, že nějak víc škube spojka v záběru - asi už bylo "uděláno" a setrvačník trochu házel. A asi po necelých dvou km byl konec, popsaný výše. Naštěstí přímo před domem....
Budu si muset začít hrát s tou malou páčkou vlevo, kterou zatím moc neznám :D
Honda Wanderer - poslal jsem Vám email přes kontaktní formulář uživatele.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

No tak to bych si takřka vsadil, že se to stalo při tom "nakopnutí" zpátky. Tohle bohužel může udělat sebelépe slisovaná klika. Taky se to může stát při náhlém zastavení motoru - zadření apod.

Protože jsem o tomhle problému věděl, tak jsem si byl jist, že jsem malý předstih dával při startu vždycky. Bohužel mě se to rozhodilo za chodu. Jinak ta páčka předstihu je užitečná věc. Já se to zase musím naučit používat při jízde do kopce. Mělo by to taky pomáhat. Ale při startu vždycky.

Ale jedno plus ty závady měly. Motor do Emky skládám takřka poslepu a v polovičním čase, než když jsem začínal. :D

Přidávám dvě fotky. Jedno rozsypané ložisko, druhá rozhozená, je to vidět i z té fotky. Opravdu to naštve. Člověk složí motor, dá to do motorky, nastartuje s radostí, že to má zase pohormadě, hrkne v tom a může zase začít rozebírat.
Přílohy
Klika.JPG
Klika2.jpg
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 453
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od arno77 »

Docela mě to zaskočilo tady tohle to počteníčko o klikách na sv motr.
mám emku už nějaký ten rok, ale zatím jsem se na ni moc ještě nesvezl, je stále v renovaci.
Opravdu je ta klika tak náchylná?? To jak píše kolega wanderer nademnou že se to stalo už po několikáté a vydrží to jen "pár" km je docela divné ne? Není tedy skutečně vadná ta klika myslím jako kus..?
Mě když jsem smontovával motor a protáčel za setrvák, tak mi plus minus milimetr setrvák "chodil" do stran (což je dost nemyslíte?)
tak si teď říkám jestli to nemůže být klikou.. Kliku jsem koupil už jako zrenovovanou, a nedal jsem jí zkontrolovat, což mi doteď leží v hlavě, když už je namontovaná. Ještě mě napadá, že byl vadný kužel na setrváku, když se ho nějaký pitoměc snažil poklepama přímo u díry dostat na kliku nebo z ní. Setrvák nedržel na kuželu pevně a tak jsem se snažil stopkovou bruskou nahoře trošku odbrousit přebytečný materiál, který bránil dosednutí na kliku až nadoraz. Tak si říkám jestli to nemůže být ono proč mi to trochu hází..
Jak to máte na sv motorech vy, je setrvák při protočení přesně na mm vystředěn?
Tak si říkám jaký to má vliv při vyšších rychlostech té masy, odstředivá síla...
M-72
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od Ivo »

Párkrát se mi stalo, že mi vyskákaly segerovky. Problém byl v tom, že mi v brusírně udělali zápich na lisované a dali mi drátěné... Co se týče toho problému s klikou. Viděl bych to opravdu na problém buď výroby, nebo repase.
A hlavně nikdy nelejte do SV motoru nic moderního. Olej, ten nejhorší starej a nejhustčí. S tím to funguje... Ty nové odpraví v 90% kliku a válce. Mám na SV najeto přes 50tis km a vím o čem mluvím. Repas motoru jsem dělal několikrát a několi motorů jsem i odpravil :D
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od fapeko »

Mno ja nevím , ale mám dobré zkušenosti z různýma lepidlama a vytěsnovačí od fa Loctite . Co tím namažu tak to už nejde sundat :lol: a jednou sem stím dokonce vytěsnoval řemenici ,která měla asi1,5mm vůle na hřídeli !!
A drželo to náramně dobře !!
Nedělám tady žádnou reklamu , ale opravdu jsou to dobré vecičky jak na vůle mezi ložiskem a domkem tak na zajištění růz. hřideli atp.
Mno jednu chybu to má je to celkem dost drahé ,ale záleži na kupovaném množství a druhu

Já používám tenhle http://www.loctite-eshop.cz/loctite-660 ... metall-p74
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od host »

....Mě když jsem smontovával motor a protáčel za setrvák, tak mi plus minus milimetr setrvák "chodil" do stran (což je dost nemyslíte?)
tak si teď říkám jestli to nemůže být klikou..

Podle mých čerstvých zkušeností - přesně takhle se mi ta rozhozená klika projevovala po část. demontáži a odhalení motoru. Následně po demontáži zadního víka se ten kuželový čep neotáčel okolo své osy, ale jeho osa opisovala při čelním pohledu malou kružnici. A ještě připojím jeden průvodní znak té poruchy - po sejmutí převodovky, než jsem sudal setrvačník a další díly, byla čelní plocha setrvačníku s našroubovaným kotoučem spojky zapuštěná na obvodu různě hluboko pod dělící rovinou motor-převodovka a při protočení setrvačník "házel" i čelně!
Nejdříve mě taky napadl ten kužel, ale ten se tak hrubě nemá moc čím poničit, aby se soustřednost v okamžiku takhle brutálně rozhodila v řádu milimetrů házivosti obvodové i čelní.
Jinak moje klika je již v opravě, snad u zodpovědné firmy (zatím neřeknu kde, abych nedělal takovou či onakou reklamu), po demontáži zjištěno a telefonicky sděleno, že "špatné je všechno" a cena bude +- stejná, jako kdybych koupil novou třeba na uralzentrale.de, dodací doba také krutá. Snad ale nebude důvodem v mém zdokonalování se v opakovaných kompletních demontážích a montážích motoru :mrgreen: .
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

Pánové, jenom dodám k dříve napsanému. V mém případě se jednalo v podstatě o tři různé kliky. Jaký vadný kus, když jí byla vždycky půlka nová. :D K házení bych napsal asi tolik. Mělo by to házet co nejméně, nejlíp vůbec. Ten první případ (s brnkajícím setrvačníkem) taky začal tak, že to trošku házelo a myslel jsem si, že to je dobrý. Není. Setrvačník tam nijak slavně neseděl. Tak jsem to s pomocí šmirglu a lapovací pasty sesadil. Přesto mi to trošku "šmatlalo" taky tak do milimetru, jak stranově, tak i čelně. Poctivě jsem to dotáhl a zajistil. Když jsem to rozebíral, tak šroub šel vytočit rukou a podložka vypadala jako kdybych ji vůbec nepřihnul. Uvědomte si, že to má nějakou setrvačnost, hmotnost a počet otáček. To je jak kdybyste do toho pravidelně při každé otáčce bouchali kladivem. To se časem musí povolit. Vemte si, co vám dělá s volantem a podvozkem nevyvážené kolo u auta. Známý, co má BMW zase řešil přestřižené pero na kuželu, taky se to uvolnilo a zablokoval setrvačník. To kolik to vydrží záleží opravdu na tom, jak kvalitně je GO udělaná.

Arno: Může být vadné oboje, jak kužel na setrvačníku, tak i na klice.
Ivo: S tím olejem souhlasím. Používal jsem obyčejnou M6A nebo M6AD, ale protože se mi pravý válec přidíral, hlavně v létě, tak jsem přešel na M8AD a jsem naprosto spokojen. Určitě nemá cenu pořizovat něco lepšího.
fapeko: Ten Loctite vypadá opravdu vhodně na tenhle případ, záleží jakou to má maximální teplotu použitelosti. Je otázka, zda to časem nepovolí, když to bude pavidelně nahříváno na teploty rozhicovaného emkového motoru. :D A naopak, pokud to vydrží i teploty, jak to potom sundat? Ten setrvačník, pokud je spasovaný, tak se mu z hřídele vůbec nechce.
Host: to je bohužel stav věci. Pořádná GO stojí ty samé peníze, co nová klika.
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od fapeko »

Honda Wanderer:Vydrží to teploty 200 stupnů uplně v pohodě.Já s tím vymezuji vydřené hřídele klikovek kde se nasazuje ložisko. Namažu to ,vsunů do toho ložisko a je po problému .Hlavně dávejte bacha at se vam to nedostane do ložisek !!! Životnost ložiska s kapkou loctite 638 v kuličkách je asi 5 km , už sem se tak vydrbal :lol:
Když náhodou potřebuji sundat díl který byl vytěsněn Loctite ,tak to nahřeji propanbutanovym hořákem a stahnu to .
Ale jak sem psal nedám na ten Loctite dopustit !! Používám ho už asi 10 let a to věčinou na dvoutaktech a tám jsou větší teploty než u čtyřtaktu
Taký ještě používám Loctite 638 (150 stupnu)nebo 620 (230 stupnu) na malé vůle 0,2 mm ale drží dobře i v 1,5mm vůli :D ,vysoká pevnost a je levnější což mi případá pro vás lepší možnost.Hlavně jak ho budete někde těsnit dávejte ho tam jen trošičku a nasunujte těsněný díl ve šroubovém krutu at se to vytěsní v celé ploše materiálu.Ta 660 je spíše na takové věci kde vám chybí kus materíálu , ale ja ji požívám i na běžné vytěsnování
Jo a můžete je použít na každý kovový materiál(měd,mosaz,hliník,ocel,nerez, atd.)
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od host »

Tak jsem dnes dovezl udělanou kliku z jisté firmy (raději zveřejním až potom, co vyzkouším...). Nové oba ojniční čepy, opravená valivá ložiska ojnic, pochopitelně pouzdra píst. čepů, hlavní ložiska. Cena docela raketa - bez 12,- Kč 5 k. Na otázku, zda a kdy se to zase protoč,í mi bylo odpovězeno, že NEMŮŽE :mrgreen: ! Uvidím, jak se to povedlo a poreferuju.....
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
martula

Re: Stalo se tohle někomu....

Nový příspěvek od martula »

fapeko píše:Mno ja nevím , ale mám dobré zkušenosti z různýma lepidlama a vytěsnovačí od fa Loctite. Co tím namažu tak to už nejde sundat :lol: a jednou sem stím dokonce vytěsnoval řemenici ,která měla asi1,5mm vůle na hřídeli !!
A drželo to náramně dobře !!
Nedělám tady žádnou reklamu , ale opravdu jsou to dobré vecičky jak na vůle mezi ložiskem a domkem tak na zajištění růz. hřideli atp.
Mno jednu chybu to má je to celkem dost drahé ,ale záleži na kupovaném množství a druhu
Jasně že je Loctite jdnička o tom žádná, já je používám pořád a neměnil bych .. http://proprumysl.cz/lepidla-a-tmely/
Odpovědět