startovací páka

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
wiki56
Příspěvky: 29
Registrován: 14 dub 2019, 19:28
Bydliště: Valeč u Hrotovic

startovací páka

Nový příspěvek od wiki56 »

Zdravím , přátelé.
Namontoval jsem na motor Dněpr 650 repasovanou převodovku Dněpr ( se zpátečkou) a při prošlápnutí startovací páky jsem zjistil že se tato nevrací do horní polohy. Tento typ převodovky jsem ještě nikdy neměl rozebraný. Potřeboval bych poradit co s tím.
Díky předem za inspirativní náměty.
Jirka
krovak.xixao
Příspěvky: 45
Registrován: 01 bře 2015, 12:28

Re: startovací páka

Nový příspěvek od krovak.xixao »

Na převodovce ze strany k setrváku je takový "motýlek" s drážkou na plochý šroubovák chycený na dvou škoubkách se zapuštěnou hlavou. Tam by měl být chycený druhý konec pružiny. Pokud je převodovka správně složená a startovací páka nedrhne, měl bys být schopen tu pružinu natáhnout (šroubovákem otočit jako když povoluješ) a opět zajistit šroubama. Pokud by se ti ani poté páka nevracela, budeš muset převodovku rozebrat a opravit tam co bude špatně.

Lukáš
wiki56
Příspěvky: 29
Registrován: 14 dub 2019, 19:28
Bydliště: Valeč u Hrotovic

Re: startovací páka

Nový příspěvek od wiki56 »

Pokus o "natažení" pružiny neměl žádný účinek. Je někde návod- postup na rozebrání převodovky (popř.video)
na obrázku je spousta součástek ….
Jirka
krovak.xixao
Příspěvky: 45
Registrován: 01 bře 2015, 12:28

Re: startovací páka

Nový příspěvek od krovak.xixao »

Vypusť olej, uvolni toho motýlka na natažení pružiny, vem dvě latě, dej si je na ponk tou stranou kde je hřídel ke spojce polož tu převodovku na ty latě. Pak už jen rozebírat. Převodovka je to jednoduchá. Vždy když dávám něco dohromady, zjistím nejdřív jak to má fungovat. Pokud najdu nějaký rozbitý díl, snažím se zjistit v první řadě jak k tomu došlo, aby se mi nestalo to samé znovu a pak teprve vyměňuji díl za nový, který občas potřebuje úpravu, aby fungoval tak jak má. Tahle motorka školí i zkušenější mechaniky. Jdi do toho s tím, že to budeš ještě několikrát rozebírat a skládat a pak už to může bejt jedině lepší. :-)

poznámka na konec: Když najdeš vymezovací podložky uvnitř na hřídelích, snaž se je zachovat tam, kde jsi je našel, jinak je pakárna vymezovat ty vůle. :-)

Lukáš
Návštěvník

Re: startovací páka

Nový příspěvek od Návštěvník »

To horní víko půjde sundat bez nahřívání?, Díval jsem se že je tam velké ložisko.
Jirka
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: startovací páka

Nový příspěvek od host »

Na 99% půjde, a kdyby? Máte Dněpra a nemáte horkovzdušku ;-)?? Pro pořádek - ložiska jsou tam ve víku dvě, pro každý hřídel jedno.
V klidu a s rozmyslem demontujte, dělejte si poznámky či fotky. Záludnost tam není v podstatě žádná. Pokud převodovka fungovala a složíte ji přesně tak zpět, jak byla, bude to OK. Pokud nefungovala, využijte demontáž k opravě / náhradě poškozených či pochybně vypadajících dílů (ložiska, těsnění, gufera, těsnění spojkové tyčky, vypínací ložisko a jeho pístek, vymezení vzdáleností kol vzhledem ke kroku řadicích objímek, objímky samotné s vymletými ozuby + kola to samé - jen tak namátkou). Námětů, na co se zaměřit, je zde na fóru dost.
Podle mého nejproblematičtější je již zmiňované napnutí pružiny startovací páky. Lze ji napnout až úplně nakonec na smontované převodovce. To pouzdro nemívá zářez na šroubovák a i tak je nutno ho poměrně velkou silou přetočit / našponovat. Chce to vyrobit si udělátko. I o něm je zde cosi napsáno...
Ať se daří!
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
wiki56
Příspěvky: 29
Registrován: 14 dub 2019, 19:28
Bydliště: Valeč u Hrotovic

Re: startovací páka

Nový příspěvek od wiki56 »

Díky za rady, ozvu se až bude o čem psát.
Jirka
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: startovací páka

Nový příspěvek od Dneprstein »

Kdykoli jsem převodovku rozebíral, tak jsem NIKDY nepovoloval vratnou pružinu startpáky. Napínání jsem vlastně dělal jen jednou, když jsem potřeboval sundat rohatku. - V manuálu je k sundání víka popsán postup, který mi vždycky fungoval a vždycky mi veškeré vnitřnosti zůstaly uvnitř: "Sundat unašeč hardyspojky. Sundat páčku spojky. Povolit víko. Do otvoru po jejím čepu dát provaz. Držíc převodovku za provaz, klepnout gumovou paličkou do vystupujícího konce sekundární hřídele." Voilá - víko odskočí a vnitřnosti jsou přístupny. Dokonce ani olej není nutno vypouštět...
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: startovací páka

Nový příspěvek od host »

Z předchozího plyne, že ta pružina je v háji. Tedy nelze ji při demontáži nepovolit. A našponovat jde až po složení celé převodovky.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: startovací páka

Nový příspěvek od Dneprstein »

Já nerozporuju napnutí pružiny, pokud se na ní musí hrabat. Nicméně psal, že pokus o napnutí se nijak neprojevil. - To byla poznámka obecně k otevření převodovky...

Mimochodem: Ta pružina se zase nesmí našponovat přespříliš, ráda praská...

A vůbec, podstatný dotaz: Startpáka se jen nevrací, nebo rovnou samovolně padá dolů? - Nebo jinak: Po prošlápnutí a vrácení (manuálně) do horní polohy, v horní poloze drží?
wiki56
Příspěvky: 29
Registrován: 14 dub 2019, 19:28
Bydliště: Valeč u Hrotovic

Re: startovací páka

Nový příspěvek od wiki56 »

Demontáž proběhla bez problémů,mám to nafoceno, ale přílohu nelze připojit.Pružina se jevila jako vpořádku.
Po zpětné montáži a "natažení" pružiny proběhla kontrola funkce startovací páky.Páka funguje, ale nevrací se do horní polohy, jen ručně a tam drží.Asi je pružina v háji- unavená.Napružit více nejde, jen o 180 st. pak se to vevnitř opře o stěnu- ta podložka co je do ní pružina zaklesnutá.Tak nevím???
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: startovací páka

Nový příspěvek od Dneprstein »

Pokud drží, když jí vrátíš manuálně (nebo do ní zespodu kopneš), tak to neřeš. - Jde o to, že ti musí "cestou zpátky" přecvaknout rohatka. Ta je stlačená pružinou, která je opřená o podložku, na které se rohatka musí protočit (klouznout). Což ne vždycky funguje. Pravděpodobně ti bude po nastartování rohatka nějakou chvilku řehtat, než se olej trochu prohřeje a kluzné plochy se namažou... Já pod pružinu rohatky dával i axiální ložisko, které sice spolehlivě vyřešilo řehtání, ale startpáka se mi, při studené převodovce, také někdy vracet nechce... Na druhou stranu se to někdy i hodí, třeba, když potřebuju dolít olej. Páku dám dolu a nepřekáží... ;)
wiki56
Příspěvky: 29
Registrován: 14 dub 2019, 19:28
Bydliště: Valeč u Hrotovic

Re: startovací páka

Nový příspěvek od wiki56 »

Díky všem za podnětné názory. Budu pokračovat v oživování celého stroje.
Jirka
Odpovědět