Rozvodové soukolí

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Saša
Příspěvky: 41
Registrován: 28 led 2011, 06:49
Bydliště: Plzeňsko

Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Saša »

Čest soudruzi.
Rozhodl jsem se svému Urálkovi nadělit dárek a k jeho prvním 20.000km jsem mu nadělil rozvodová kola Herzog dodaná výhradním zastoupením v ČR pro motocykly Ural.
Snažil jsem se fotit co to šlo, ale nebyl čas, měli jsme danný časový limit :? Při objednávce nám samozřejmě značkový servis nabídl možnost odborné výměny, která se nakonec odehrála vlastními silami. Servis značky ural odhadl čas na výměnu 3 - 4h práce. Z toho bylo odvozeno že to musíme stihnout do 4h :lol: :lol:
Neříkám že to není možné stihnout, bohužel model Ural Solo z roku 2006 má ještě postaru prsa přiškoubována šrouby se zapuštěnou hlavou, na rovný šroubovák. Jo a ty šrouby nejsou z materiálu ze kterého sověti stavěli sojuzy :evil:
Tudíž těch pár šroubků za mírného poklepávání a modlení se aby to neruplo trvalo cca 1,5h práce :)
Pak následovala práce se stahováky a různé variace lidové tvořivosti, zde nemá cenu se rozepisovat.
Buch, buch..... Nová kola nasazena, těsnění, zašroubovat zpět NA IMBUSY!!!!! ;) Nastrkat zpátky bezkontaktní zapalování. Klíček, nakopávačka (baterka vybitá...) a raz a dva a 3 a 4 a 5 a 6 a 7.............. Boha nechytá. Svíčky ven... Jiskra je... svíčky dovnitř, sytiče vytáhnout, a raz a dva a chytla potvora. Čistý čas 4h 55minut.

Zjištění: Nová kola jsou opoznání tišší, motor má kultivovanější projev. Naprostá spokojenost. Malá drobnost, nová kola jsou přesnější a mají festovnější převod, pocitově se mi zdá že motor nejde hned do otáček jako se starými koly. Zátah je plynulý ale pomaleší, navíc rychlost č 4 si už nechce nechat líbit podtáčení, což dříve šlo. Uvidíme až si sednou. ;)
Tak jestli máte někdo nějaký názor nebo dotaz...
Přílohy
stará kola
stará kola
prsa zevnitř
prsa zevnitř
demontáž
demontáž
bez soukolí
bez soukolí
nové soukolí
nové soukolí
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Michal »

Možná jsou ta kola nasazená o zub jinak, než ty původní. Když jsem vyměňoval rozvodová kola na Dněpru, nespoléhal jsem se na rysky kdoví odkud, ale dal jsem si ty kola výřezem na klínek přes sebe a udělal rysky podle těch původních. Nicméně zuby se vzájemně nepřekrývaly, ty nová kola nemají zuby natočené ke klínkům stejně jako ta stará, tak jsem musel trochu improvizovat.


Nad kolama Herzog jsem velmi vážně uvažoval, ale jen do té doby, než jsem ty poslech ty Němcovy. Po 20 tis. km mu rachotí zhruba stejně hrozně, jako moje ruské už z výroby. To je v mém seznamu posunulo poněkud dozadu v pořadí priorit. Asi počkám, až ty moje začnou hučet víc :-)
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Ivo »

Ono to snad ani není o tom, zda hučí nebo ne... I když každý máme raději naprosté ticho :) Ono se u těch ruských stává, zvláště když někdo točí motor víc než by měl, že mu kola vyběhnou ven. Prostě se rozkmitají a sjede po kuželu na vačkové hřídeli dolů. A hučení??? Mě hučí ložisko v přírubě u altíku. Ale taky to odsouvám na daleko předaleko :)
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Michal »

Hučí nebo na volnoběh klepou, obvykle oboje najednou.
To že mi seskakovalo kolo z vačkové hřídele, se mi stalo taky, ale na Dněpru. To pak už nezachrání nic jiného, než výměna soukolí i vačky. Tam bych ale hledal příčinu spíše v tom, že jsem to kolo předtím sundával a nasazoval bez nahřátí, což zmenšilo přesah uložení. U Dněpra to naštěstí nezpůsobí potkání motoru, rotační clonka oddechu brání seskočení z klínku, takže motor je schopen bez poškození pokračovat v jízdě. Rachot je to pak nepřeslechnutelný. Podle fotek předpokládám, že na Uralu je to stejné.

Pokud se vám nezdá ložisko v adaptéru pohonu altíku Denso, američtí soudruzi doporučují urychlenou výměnu ložisek. Dle jejich zkušeností se tam ruská ložiska kvůli nedořešenému mazání ráda přidíraj, přičemž poškodí hliníkové uložení. Podle jejich zkušenosti je pak nutné vyměnit adaptér celý, protože jeho konstrukce se kvůli řešení mazání několikrát měnila a Irbit prý jednotlivé části starších provedení nedodává. Já ty ložiska pro jistotu ještě letos vyměním preventivně, asi tam dám provedení s vůlí C3 jako do dvoutaktu. Ještě zvážím, jaký vliv by ta vůle měla na rozvodové kolo.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Michal »

Dodatek k seskakujícím kolům: Přemýšlel jsem tehdy, tak rozvodové kolo na vačce zajistit nějak bezpečněji, než pouhým nasazením s přesahem. Jako trvanlivé a funkční mi připadlo utáhnout ho maticí na hřídeli. Ve clonce oddechu by se pak jen zvětšila díra, takže místo se tam na tu matku dá udělat. Problém by byl závit na vačkovou hřídel - ona má až od výstupního gufera po rozvodové kolo stejný průměr. Navařit a zabrousit pod matku nějaký materiál, na který by se vyřízl závit, nejde, to by hřídel tepelně zkroutilo. Vyříznout závit po celé délce také nejde, gufero nemůže běhat po závitu. Narazit přes závit pod gufero tenkou leštěnou trubku alá Jawa 638 by sice bylo možné, ale né moc praktické. Ale šlo by pod guferem osoustružit hřídel na o hloubku závitu menší průměr, aby gufero běhalo po hladkém. Muselo by se tam pak dát jiné gufero se stejným vnějším a menším vnitřním průměrem.
Má někdo jiný nápad, jak tuto nedokonalost řešit? Preventivně to dělat nebudu, ale jestli mi ještě někdy seskočí rozvodové kolo, tak se do úpravy zabezpečení rozvodového kola pustím.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Ivo »

On tenhle problém je opravdu jen u nepřesně vyrobeném ruském kole. S německými se tohle už neděje.
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
Vici
Příspěvky: 264
Registrován: 25 úno 2011, 00:16

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Vici »

Lepidlo na válcové plochy....
M-72, 1952
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Michal »

Vici> Mě lepidlo na ložiska udrželo seskočené kolo jen asi 30 kilometrů. Přibodované na hulváta svářečkou asi 200km.
Jsou tam moc velké štosy a tepelná roztažnost.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Vici
Příspěvky: 264
Registrován: 25 úno 2011, 00:16

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Vici »

A použil jsi lepidlo na srávnou toleranci vůle? Já osobně s ním mám pouze ty nejlepší zkušenosti, ikdyž tohle jsem osobně nezkoušel lepit....
M-72, 1952
Saša
Příspěvky: 41
Registrován: 28 led 2011, 06:49
Bydliště: Plzeňsko

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Saša »

Co se týče osazení kol o zub, to nevidím jako moc reálné.Dával jsem pozor aby to bylo na rysky. To by muselo být o otáčku a to si myslím že by se to potkalo :oops:
Moje ruská kola byla dost ometená a kvalita materiálu se s těmi nemeckými taky nedá srovnat.
Co se týče sjetí kola... :? no nevím ty ruský jsou dost široká, navíc kolo na vačce je zajištěno tím prstence co rozstříkává olej? a je zapřeno o karter, aby kolo seskočilo tak by se ten díl musel celý rozmidlit?? Jinam nemá kam seskočit. Navíc těm ruským kolům se moc dolu nechtělo..
Já spíš tipuju že ty kola mají velmi malou vůli a jsou dosebe dost zatažena, musí se oběhat a pak se uvidí. Jakákoliv regulace vůle je podle mě vyloučená, kola se opírají o ložiska.. hřídele se výškově regulovat nedají...
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Míra »

saša, kdybys to dal o otáčku blbě, tak se nic nestane. prohodil bys jhen funkci pravýho a levýho válce. u motoru s rozdělovačem bys pak ještě musel prohodít zapalovací kabely. to tady ani nemusíš, protože to pálí do obou válců naráz.
deadman: přesně si nyvybavuju jak je to tam udělaný, ale co třeba udělat kleštinu na ten hřídel, a tu tam utáhnout?

aneb vemu trubku, udělám na ní závit. vnitřek vystružim kuželovým výstružníkem tak aby větší díra měla průměr jako vačkovej hřídel.A tu trubku na 4místech podélně naříznu v místě kde má menší díru. natlačim na vačku, jak se vyrovná vnitřek díry, stane se kuželovým závit zvenku. a na ten dotáhnu matici, tim se kleština sevře na hřídeli nafest. jestli si nejseč jistej, jak to myslím, tak ti to nakreslím v CADu
Dněpr 11 solo/side
Saša
Příspěvky: 41
Registrován: 28 led 2011, 06:49
Bydliště: Plzeňsko

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Saša »

Kleštině rozumím, jen se obávám aby se vešla do toho prstence. Hřídel má cca 22mm, když připočtu sílu kleštiny.. Matka bude mít průměr ?? to by se do toho prstence nemuselo vejít. Navíc prstenec je zajištěn kolíkem proti posunu na ozubeném kole. Dopředu jít nemůže, tam jsou prsa na kterých bylo vidět že se o ně opírá (lehký otěr) tudíž nesjede, nemá kam. Tuhle variantu vylučuji.
Ve čtvrtek bude projistotu provedená kontrolní rozborka a změří se vůle mezi zuby kol na klice a vačce. Pak se uvidí.
Není moc času a sraz se blíží...
Jestli si to čte i Kučera tak se musí smát, že jsem odmítl odbornou výměnu v servisu :-) Když ve čtvrtek nic nevymyslím tak z něho zkusím vytáhnout nějaký rozum... snad :-) Porážka se nepřipouští a nerad bych mu to potupně vezl....
Míro nejedeš náhodou taky? Na pokec u pivka a tak?
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Míra »

tyjo, tenhle sraz nestíhám, hlavně finančně a na stroji mě zlobí ještě pár věcí, kterejm moc nevěřím. ale na ten další jedu. doufám :-)
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 887
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Pozor! Další je Šumavský - děkuji za potvrzenou účast :lol: budeme se na tebe těšit. :D
Saša
Příspěvky: 41
Registrován: 28 led 2011, 06:49
Bydliště: Plzeňsko

Re: Rozvodové soukolí

Nový příspěvek od Saša »

HEUREKA...... Takový malý vynález jménem stroboskop a správné seštelování zapalování dokáže udělat divy. :-)
Celkové hodnocení: Motorka je o dost tiší, dříve ve 100km/h byla slyšet rachot kol. ted ve stovce ticho a klid. Mnohem kultivovanější projev a na volnoběh jen ševelí. Všem vřele doporučuji.

PS: Rada na závěr, když o tom budete uvažovat svěřte se odbornému servisu. Kdo si kola sám vymění tak pochopí. :)
Odpovědět