Uložení kliky

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Martinmx
Příspěvky: 17
Registrován: 12 úno 2018, 13:18

Uložení kliky

Nový příspěvek od Martinmx »

Všechny zdravím,

mám prosbičku všichni mě momentálně straší že si musím dávat bacha při montování kliky do motoru u K-750M.
Takže jsem se chtěl zeptat na co si člověk musí dát nejvíce bacha u tohoto typu motoru ?? Protože co chápu tak klika by měla být axiálně zajištěné přes rozvodové kolo u ložiska.
A pak ještě jedna otázka když mám mezi ložiskem a vrchním víkem s mazáním pro rozvody vůli cca 1mm tak ta by
se měla vymezit podložkou ??


Díky moc všem za rady
Uživatelský avatar
bobanbob
Příspěvky: 251
Registrován: 28 led 2011, 23:09
Bydliště: Okres Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od bobanbob »

https://uralforum.cz/viewtopic.php?f=8&t=1242 podle těchto rad jsem skládal já,
Mám najeto zhruba 10 000 km a zatím bez mechanických závad.Asi jsem měl štěstí na komponenty :D
olej měním preventivně každé jaro.

Od kud jsi ?
Návštěvník

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od Návštěvník »

Z Mělníka což je celkem kousek :lol:,
Co koukám tak si tam měl tu malou relativně pružnou podloužku u setrvačníku a tu tam mám co si pamatuji taky.
Řešil si nějak při skládání umístění kliky nebo sí jí dorazil na max na přední ložisko ? Já pak asi i po složení válců
radši ještě vezmu měrku a změřím vůle mezi pístem a válcem z každý strany bojím se toho abych pak nevydřel válce
Martinmx
Příspěvky: 17
Registrován: 12 úno 2018, 13:18

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od Martinmx »

Tak se musím omluvit za předchozí otázky,
teďka jsem si to celý pročetl a už jsem to celkem pochopil akorát večer jsem hodím fotku kliky mám jí v uložení setrváku celkem odrbanou ale zase si říkám že i přes ten klínek a když to pořádně utáhnu by se nemělo snad nic stát
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od host »

Bacha na ten setrvačník! Ten kužel kliky a díra v setrvačníku musí být bezvadně slícovaný - zalapovaný pastou! Pero v drážce nic neudrží, všechno musí držet na tom kuželi. Hrubé - otlučené - potrhané plochy se nadají pořádně zatáhnout a po pár kilometrech se uvolní ten velký šroub pod spojkou, pero se střihne (a ev. potom se ty plochy ještě dorasují). Nejedete - a rozebíráte vše znova.
Jak psáno v tom návodu - klika musí být nejprve axiálně úplně bez vůle upevněná v tom domečku pod rozvodovými koly. Nesmí cestovat ložisko v něm, ani domeček vůči bloku.
Naopak zadní ložisko ve víku pod setrvačníkem musí být axiálně uvolněné, nesmí po utažení toho víka dosednout okraj díry pro ložisko na jeho vnější (nehybný) kroužek. Aby to ložisko po čepu kliky necestovalo, k tomu slouží v návodu zmiňovaná pružná podložka. Odborně se tomu říká "staticky určitě uložený hřídel";-).
Lépe vše vyzkoušet nanečisto a ev. upravit před definitivní montáží.
Jen poznámka - já jsem se potýkal s obrovským přesahem toho domečku předního ložiska vůči bloku, nešlo vůbec nijak rozumně vytáhnout. Ani po zahřátí bloku. Musel jsem na motoru zničit ložisko, potom vyndat kliku a odzadu dlouhým trnem napřímo vyrazit. Pouzdro bylo poté "o něco" na brusce nakulato obroušeno.... Hodilo se mi to při opakovaných výměnách kliky :-))
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
bobanbob
Příspěvky: 251
Registrován: 28 led 2011, 23:09
Bydliště: Okres Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od bobanbob »

host má absolutní pravdu z tím setrvákem.
já jsem ho lapoval pastou na ventily a ještě jsem ho při montáži řádně nahřál.
jestli ho budu někdy sundávat tak to bude porod. :D
a těma měrkama ve válci to chce zkontrolovat taky jak v horní i dolní uvrati. já to měl cajk takže jsem ojnice dotvářet nemusel :D
Martinmx
Příspěvky: 17
Registrován: 12 úno 2018, 13:18

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od Martinmx »

D9AC7188-0308-4310-8104-177CD1A93839.jpeg
Klika
Klika
Naposledy upravil(a) Martinmx dne 06 bře 2018, 18:58, celkem upraveno 1 x.
Martinmx
Příspěvky: 17
Registrován: 12 úno 2018, 13:18

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od Martinmx »

CAACD8A3-08B9-4C53-9462-8D52668D9997.jpeg
8B0DE4B1-6BE9-4AD8-B557-86068837C6C3.jpeg
Uživatelský avatar
bobanbob
Příspěvky: 251
Registrován: 28 led 2011, 23:09
Bydliště: Okres Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od bobanbob »

měl jsem to v prdeli uplně stejně :D tak šup pastu na ventily vyhrnout rukávy a makat 8-)

jestli teda nejsi strojař nebo nemáš možnost levného odborného řešení .Protože odborné vybroušení kuželu na klice a následná oprava setrváku s vyvážením bude raketa.
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od host »

Klasika. Pastou hlavně srazit nerovnosti jdoucí z ploch ven. Prohlubně nejsou ideální, ale tolik nevadí. Povrchy musí pokud možno dosedat v max. ploše. Pozor, aby po broušení nevylezl konec kliky ze setrvačníku! Kontrolu kontaktu lze provést několika čarami měkkou tužkou na hřídeli a následným pootočením setrvačníkem. Pokud se čáry rozmazou, je to ok. Píšu z tlf jako čuně, tak pardon.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Martinmx
Příspěvky: 17
Registrován: 12 úno 2018, 13:18

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od Martinmx »

Rukávy vyhrnutý už jsou :lol: pustím se do toho a pak hodím výsledek :)
Jinak vám oběma moc děkuji !!!! už se neuvěřitelně těším až se pořádně svezu :ugeek:
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od host »

!!!! už se neuvěřitelně těším až se pořádně svezu :ugeek:[/quote]

Přeju optimismus, ale až tak nesdílím :mrgreen: :mrgreen:
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
bobanbob
Příspěvky: 251
Registrován: 28 led 2011, 23:09
Bydliště: Okres Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od bobanbob »

až to budeš mít zalapovaný kliku osazenou. A pujdeš montovat setrvák tak tam místo té pérovky na vnitřní kroužek ložiska dej kousek žvejkačky nebo modelíny. Pak setrvačník jen tak rozumně doklepnout třeba gumovou paličkou .
Setrvák zase vyndej a uvidíš podle otisku "zplácnutí" modelíny jestli tam je vůbec místo na tu pérovku u mě se setrvák po zalapování dostal až na ložisko takže jsem setrvák musel trochu sbrousit i z čela aby tam byla vůle na tu pérovku mezi setrvákem a ložiskem .
taky to chce vyzkoušet mazání atd... všechno si to tu na foru prolez a naštuduj
jo a žádný pořádně projet!!!! ale hezky v klidu zajet aby tady nepřibyla fotka v sekci klika vejpůl a ojnice kuk ven :D
Martinmx
Příspěvky: 17
Registrován: 12 úno 2018, 13:18

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od Martinmx »

To já optimista jsem velký :D než jak píše Boban mi vyletí klika z bloku ven :lol: :lol:
ale jediny co jsem nepochopil, jsou ty podložky, opravdu se klouže ta pružná podložka o setrvák ? jak jsi je tam dal ty ?
DSC01375.jpg
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Uložení kliky

Nový příspěvek od host »

Klídek, u SV nepraskne. Tam se jenom protočí v místě slisování :lol:
Pružná podložka se opírá jednou stranou o náboj setrvačníku a druhou o vnitřní kroužek ložiska. Vše se tedy točí s sebou - viz vysvětlení i v tom zmiňovaném návodu zde ze stránek.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Odpovědět