Bronzová pouzdra.

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
JPS
Příspěvky: 30
Registrován: 30 kvě 2016, 09:09
Bydliště: Mnetěš

Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od JPS »

Ahoj, nemáte někdo zkušenosti s výměnou bronzových pouzder na ojnici ?

Díky Honza
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od host »

Na Uralu / Dněpru ne, obecně ano.
Výměna - staré pouzdro vylisovat, nové zalisovat, nejlépe přípravkem ze silného šroubu a vhodného trnu. V tom není problém, ALE.
Vnitřní průměr se musí vystružit na přesný rozměr, a v tom je problémů několik:
- stavitelný výstružník není úplně ideální / přesný
- obecně vystružování na motorce taky není úplně košer kvůli nemožnosti ojnici pořádně upnout
- a nakonec to nejlepší - výše popsaným způsobem nelze zajistit vyúhlování celku ojnice - píst; jinými slovy zajistit souosost klikového a pístního čepu, neboli kolmosti osy pístního čepu na ojnici.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
lenoch
Příspěvky: 81
Registrován: 14 kvě 2017, 18:38
Bydliště: Kosmonosy

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od lenoch »

Jak uz tu napsal host, samotna vymena pouzdra (vylisovani, nalisovani) neni nijak narocny. Na vystruzeni doporucuji jednorazovy vystruznik a struzit urcite upevneny mimo motorku. Pak prijde ta nejdulezitejsi cast - vyuhlovani ojnice. Vyuhlovani ma zasadni vliv, aby ti to slusne chodilo a zaroven nevydrbavalo valec tim ze pujde pist "sikmo". Pak by te cekalo znova to samy + vybrusy apod.
Vyuhlovani udelas v pohode uchylkomerem ;)
Spo.On
Příspěvky: 45
Registrován: 24 črc 2015, 17:07

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od Spo.On »

Já Vám nevím, když člověk vidí jak je na tom motoru vlastně všechno špatně, tak bych se s tím asi tak nepáral a udělal to prostě na "rusa", nalisovat vystružit trochu volněji a hotovo, oni by to taky nedělali jinak... protože pokud by si s tím chtěl člověk opravdu vyhrát, úhlovat ojnice do rovných válců s 2-3 výbrusy (protože jeden výbrus na tu zatáčku většinou nestačí). Tak by jsi musel ještě nechat přefrézovat do roviny dosedací plochy válců, protože konkrétně u mého motoru jsou taky křivé. A to se podle mě, teda za předpokladu že nevlastníš strojařskou firmu, prostě nevyplatí. :-D
Dněpr MT10-36
JPS
Příspěvky: 30
Registrován: 30 kvě 2016, 09:09
Bydliště: Mnetěš

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od JPS »

lenoch píše:Jak uz tu napsal host, samotna vymena pouzdra (vylisovani, nalisovani) neni nijak narocny. Na vystruzeni doporucuji jednorazovy vystruznik a struzit urcite upevneny mimo motorku. Pak prijde ta nejdulezitejsi cast - vyuhlovani ojnice. Vyuhlovani ma zasadni vliv, aby ti to slusne chodilo a zaroven nevydrbavalo valec tim ze pujde pist "sikmo". Pak by te cekalo znova to samy + vybrusy apod.
Vyuhlovani udelas v pohode uchylkomerem ;)
Díky za odpověd
ale..
Vyhluvání se dělá jak ? :shock:
Kliku mám v motoru a motor na stole. (leží "na spojce")
Když nechám udělat bronzový pouzdro s vnitřním průměrem 21 a vnější průměr s nepatrným přesahem, pak nalisuju, a následně vystružím, neměl bych tím výstružníkem nijak změnit kolmost pouzdra ke klice ne ?

Jina to teda vydím asi že to udělám na Rusa čekám na nový čepy, ty starý sou vymačkaný o necelý 2 desetiny, možná že měnit pouzdra ani nebude potřeba :D
MOTOCENTRUM CB
Příspěvky: 27
Registrován: 22 bře 2015, 12:25
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od MOTOCENTRUM CB »

taky by mě zajímalo jak se to úhlování dělá a hlavně tím uchylkoměrem

MG
opravy sovětské techniky se zaměřením na Dněpr, Ural, T34-55M
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od Davy »

rek bych ze asi takhle https://www.youtube.com/watch?v=daxLDVE6_gg, ctrnacta minuta. Ale v motoru to tak nepujde.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
MOTOCENTRUM CB
Příspěvky: 27
Registrován: 22 bře 2015, 12:25
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od MOTOCENTRUM CB »

opraveno

ono to nepujde ani mimo motor , ten člověk na videu 8-) radí lidem nebezpečné teorie jak si zničit ojnice.
Na tom soustruhu trápí Jawu 350, u těch orig ojničních ložisek byly válečky ?3x5? a tím suportem je vtisknul do čepu. Páka cca 150x5 mm.Ta klika moc neujede.

MG
Naposledy upravil(a) MOTOCENTRUM CB dne 01 črc 2017, 15:07, celkem upraveno 1 x.
opravy sovětské techniky se zaměřením na Dněpr, Ural, T34-55M
lenoch
Příspěvky: 81
Registrován: 14 kvě 2017, 18:38
Bydliště: Kosmonosy

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od lenoch »

Nikomu neradim nic nebezpecnyho, uchylkomerem jsem kdysi delal ojnice pro S120. Je na to potreba mit ale venku celou ojnici a nedelat to s klikou dohromady a bez loziska (aby se nevymackli valecky do ojnice). Navic je k tomu potreba udelat pripravek, treba jako tento - https://publi.cz/books/160/images/pics/217.jpg
Jinak ojnice pro dnesni moderni motory jiz vyrobeny v tolerancich 1 mikronu, coz se nam doma zrejme nepodari.
Uživatelský avatar
bobanbob
Příspěvky: 251
Registrován: 28 led 2011, 23:09
Bydliště: Okres Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od bobanbob »

tohle je u rusa k ničemu :D ojnice se rovnají mimo motor v případě že se počítá s tím že je válec v ůhlu vučí klice .
u rusáka utopie :D :D
mě rusa uhloval starej dědek měřením vule pístu bez kroužků ve válci .
Jirka-veteran

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od Jirka-veteran »

lenoch píše:Nikomu neradim nic nebezpecnyho, uchylkomerem jsem kdysi delal ojnice pro S120. Je na to potreba mit ale venku celou ojnici a nedelat to s klikou dohromady a bez loziska (aby se nevymackli valecky do ojnice). Navic je k tomu potreba udelat pripravek, treba jako tento - https://publi.cz/books/160/images/pics/217.jpg
Jinak ojnice pro dnesni moderni motory jiz vyrobeny v tolerancich 1 mikronu, coz se nam doma zrejme nepodari.
Tak jestli dokážeš vyrobit takový přípravek tak jseš machr a klobouk dolů, samozřejmě na numerice by to šlo,ale jak na tom zkontroluješ ojnici na zkroucení?. Ještě jsem nikdy přesně neúhloval ojnice u lisované kliky samostatně, vždy u kompletně slisované kliky.
K těm tisícinám, asi takhle: jednou jsme rozebrali motor z Octávky 1,9 tdi, ten motor šel úplně v pohodě najeto 58 tis., jen jsme se do něj chtěli podívat a změřit jak to mají udělané z výroby. Celkem to šlo až na ty ojnice, mám německou úhlovačku Hoffman, je to starý ale špičkový výrobek úhluje se ojnice s pístem a měří se na setiny hodinkami, takže jednotlivé ojnice od 0,1 do 0,5mm, ani jedna nebyla rovná. Měřeno bez šál a bez vůle na pístním čepu. Takže asi tak.
lenoch
Příspěvky: 81
Registrován: 14 kvě 2017, 18:38
Bydliště: Kosmonosy

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od lenoch »

No, vyrobit lze leccos... Ja jsem delal pouze kdysi delal na podobnym pripravku ( ten odkaz byl jen priklad a ne dogma) samotnou ojnici. Na lisovanou kliku s ojnici jsem mel stesti a sehnal jsem ji za par kacek, tak jsem se s tim nesral.
Jinak, jak znam vykresy motoru rady EA211, vyrobni tolerance vyvrtu ok ojnic je fakt v tisicinach, to mi verte. Ze motor po rozebrani a nejakemu probehu km uz je mimo, to je jina pohadka...
romanovic24
Příspěvky: 35
Registrován: 17 úno 2017, 21:26

Re: Bronzová pouzdra.

Nový příspěvek od romanovic24 »

Kdyz uz tu resite tolerance, rad bych vedel, zda je u rusa k750 ,na klice problem, kdyz ma mezi trny hazivost , 0,06 a na druhem cepu 0,07. Rozdil po spojeni ojnic a jedne a druhe strane je asi 0,3.
Odpovědět