Jde o poměrně pracnou metodu. Její podstatou je, že se vhodným postupem "zviditelní" poloha místa záběru na boku spoluzabírajících zubů. Boky (oba) zubů talířového kola se potřou tenkou vrstvou příměrné (tušírovací) barvy (http://www.ebcolor.cz/CS/Pouziti), potom se soukolí smontuje, nějakým vnějším zdrojem výkonu se roztočí tam i zpět za současného přibrzďování výstupního kola. Po několika okamžicích se soukolí opět opatrně rozebere a na talířovém kole se kontroluje poloha tzv. "zrcátek", tedy míst záběru, kde dojde k otření té dříve nanesené barvy.
Pro každý druh a typ ozubení existují typické vhodné polohy těchto zrcátek, každá varianta ozubených kol je má trochu jinde (kuželová Gleason, kuželová Oerlikon, kuželová hypoidních provedení, šneková atd.). A k těmto polohám existují i pokyny kam a čím pohnout, pokud se ono zrcátko nenachází tam, kde má být. Velmi (ale skutečně velmi!) zjednodušeně je to podáno např. zde - http://www.strojka.opava.cz/UserFiles/F ... -06-08.pdf
Tedy pro použití této metody bych měl vědět "kde?", "kam?", "čím?". Na tyto údaje pro Dněpr/Ural jsem dosud nenarazil.
A dále; aby tahle metoda spolehlivě fungovala, musí být přesnost kol a jakost povrchu boků zubů v rozumných mezích (kola nesmí házet, být "šišatá", rovnoměrná rozteč, hladké boky zubů,...).
Obecně a obvykle se metoda používá pro usazení přesných kol, nejlépe ještě již z výroby zaběhaných párů (mají přizpůsobený záběr jako dvojice v určitém přesném nastavení polohy). Takovýto pár lze nastavit buď pomocí oné stanovené vzájemné polohy (musí být na kolech vyznačena, ale čím a jak ji montážně změřit?), nebo právě výše popsaným postupem "na barvu". Pracné, potřebuju vzory otisků, ale zase proveditelné i doma. Dříve se takto velmi často nastavovala soukolí rozvodovek automobilů, když nebyly k dispozici originální montážní přípravky a měřidla. Dneska už se to moc neumí, řemeslo vymírá.
Použitelnost pro Dněpr/Ural vidím jako velmi problematickou; důvody uvedeny výše. Možná někde ty údaje o polohách zrcátek jsou, nebo by šlo vyjít ze zásad obecných, ale jak by se tvářila principiálně nepřesná kola, toť otázka?
Celá problematika je ovšem mnohem složitější, líp nevědět
Ono to totiž není jenom "o vůli". Ale hlavně "o poloze". Tam barva pomůže. Jsou to dvě oddělené věci - můžu mít záběr dobře a špatnou vůli, ale také dobrou vůli, nastavenou při špatné poloze kol.