Montáž rychlého soukolí 10/35

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od host »

....Je ta vůle správná? Jak se dělá ta vůle na barvu?.....

Jde o poměrně pracnou metodu. Její podstatou je, že se vhodným postupem "zviditelní" poloha místa záběru na boku spoluzabírajících zubů. Boky (oba) zubů talířového kola se potřou tenkou vrstvou příměrné (tušírovací) barvy (http://www.ebcolor.cz/CS/Pouziti), potom se soukolí smontuje, nějakým vnějším zdrojem výkonu se roztočí tam i zpět za současného přibrzďování výstupního kola. Po několika okamžicích se soukolí opět opatrně rozebere a na talířovém kole se kontroluje poloha tzv. "zrcátek", tedy míst záběru, kde dojde k otření té dříve nanesené barvy.
Pro každý druh a typ ozubení existují typické vhodné polohy těchto zrcátek, každá varianta ozubených kol je má trochu jinde (kuželová Gleason, kuželová Oerlikon, kuželová hypoidních provedení, šneková atd.). A k těmto polohám existují i pokyny kam a čím pohnout, pokud se ono zrcátko nenachází tam, kde má být. Velmi (ale skutečně velmi!) zjednodušeně je to podáno např. zde - http://www.strojka.opava.cz/UserFiles/F ... -06-08.pdf

Tedy pro použití této metody bych měl vědět "kde?", "kam?", "čím?". Na tyto údaje pro Dněpr/Ural jsem dosud nenarazil.

A dále; aby tahle metoda spolehlivě fungovala, musí být přesnost kol a jakost povrchu boků zubů v rozumných mezích (kola nesmí házet, být "šišatá", rovnoměrná rozteč, hladké boky zubů,...).

Obecně a obvykle se metoda používá pro usazení přesných kol, nejlépe ještě již z výroby zaběhaných párů (mají přizpůsobený záběr jako dvojice v určitém přesném nastavení polohy). Takovýto pár lze nastavit buď pomocí oné stanovené vzájemné polohy (musí být na kolech vyznačena, ale čím a jak ji montážně změřit?), nebo právě výše popsaným postupem "na barvu". Pracné, potřebuju vzory otisků, ale zase proveditelné i doma. Dříve se takto velmi často nastavovala soukolí rozvodovek automobilů, když nebyly k dispozici originální montážní přípravky a měřidla. Dneska už se to moc neumí, řemeslo vymírá.

Použitelnost pro Dněpr/Ural vidím jako velmi problematickou; důvody uvedeny výše. Možná někde ty údaje o polohách zrcátek jsou, nebo by šlo vyjít ze zásad obecných, ale jak by se tvářila principiálně nepřesná kola, toť otázka?

Celá problematika je ovšem mnohem složitější, líp nevědět :D . Jo, a "na vlastní ruce"; usazení hruška-talířové kolo v rozvodovce staré Octavie je docela opruz :mrgreen: . Ale tam je všechno větší (a přesnější).

Ono to totiž není jenom "o vůli". Ale hlavně "o poloze". Tam barva pomůže. Jsou to dvě oddělené věci - můžu mít záběr dobře a špatnou vůli, ale také dobrou vůli, nastavenou při špatné poloze kol.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od Michal »

Na Dněprech a Uralech má být ten otisk zhruba uprostřed zubu v obou směrech. Jak talíř, tak hruška se podkládá. Zas tak náročná práce to není, do čtyř pokusů by to mělo být. Někde na fóru se dá najít oscanovaný návod.
Pokud je nějaké soukolí natolik křivé, že do sebe nepasuje a tím pádem nastavit nejde, jak tvrdí Fapeko, pak se nejedná výrobek vhodný k montáži. Takový šmejd hoďte prodejci na hlavu se značným švihnutím. Nejsme v Sovětském Svazu, abysme museli kupovat každý šmejd a ještě za to platit.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od Michal »

Tak jsem se pustil do vymezování....
To soukolí snad museli vyrobit Poláci, protože žádné soukolí z KMZ, co mám doma, není vyrobené tak hrozně.
To soukolí vypadá, jako by jedna firma vyráběla hrušky a druhá věnce, jako pár to k sobě vůbec nepasuje. Snad jediné, co souhlasí, je sklon zubů. Hlavní problém, proč to nejde vůbec vymezit, je že zuby jsou značně rozdílně vysoké a věnec má úplně jiný úhel výšky zubů, než je frézování hrušky. Takže na vnitřním průměru zuby věnce sedí v hrušce na doraz, zatímco na vnějším průměru do sebe sotva zapadají. Samozřejmě při vůli asi tak o řád větší, než přípustné. Musel bych tedy zuby věnce na vnitřním průměru vyrazně obrousit, aby to šlo vůbec nějak rozumně složit. Nevím jestli je to takové bláto, aby to vzal nůž na soustruhu, zuby by snad měly být alespoň cementované.

Nemít už vysoustružené víko hlavního převodu, hodím to jistému prodejci na hlavu rovnou. Takhle přemýšlím, jestli to alespoň nezkusit.

Je tu někdo, kdo na tohle šílené soukolí najel alespoň 20.000km? Je tu vůbec někdo, kdo s tímhle najel nějaké kilometry?
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od fapeko »

MIchal:Soukolí vyrábí Ukrajinci a né Poláci ,oni jsou jen překupníci
Nevím proč si stěžuješ na novodobou výrobu dílů na Dněpry,když každy kus je originál a musí se dodělat doma.
Já myslel že tě taková věc už nepřekvapí ,že je něco křive :shock: .Vždyt tohle pochopila i náše VIP známa osobnost a pořidil si domu soustruh aby mohl rozvíjet svůj mechanický um ;) .
Přečti si předchozí mé přispěvky a tam jsem psal co se má vše udělat na tom soukolí a když tak ho hod prodejci na hlavu :lol: nebo si to nechej a budeš mít dobře uložených 1500kč někde v bědně doma,když si na to netroufáš.
Já mám zatím najeto jen něco přes 1000km na tom rychlém soukolí ,ale musel jsem po 300km vymezovat hrušku ,protože si to sedlo a vyměnit olej ten šedý mazut(obrus ze zubů) za čistý :D
Už jsem dělal celkem 3 ks rychlých *diferenciál* a nevidím v tom nějaký zásadní problém ,když víš jak na to
da'Weed ted bude taky dělat rychlý *diferenciál* ,tak uvidíme co napíše :mrgreen: rady dostal a přítele na telefonu taky má :lol:
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od Michal »

Já jsem zvyklý na díly z KMZ, které vymyslel konstruktér, následně je odflákl ožralej obráběč z bláta. Tohle soukolí je ale úplně jiná třída, to nakreslil zedník a vyrobil sochař. Vzhledově sice vypadá hezky, ale hodí se tak k pohonu míchačky.
Koupil jsem to od jistého českého prodejce, který se nechává slyšet, že si vybírá co prodává a své zboží sám používá. Jak zkoušel tohle, na to se ho zeptám, až se někdy potkáme.

Až ty zuby srovnám tak, aby to soukolí do sebe použitelně zapadlo, pak už to nikomu nebudu moct hodit na hlavu, protože už bude upravené. Kromě toho bych musel nejdřív najít účtenku.

Na zkušenosti se ptám abych věděl, zda stojí zato se s tím dělat, zda je tento výrobek provozně spolehlivý. Občas si udělám výlet na 4000km a nechce se mi po cestě soukolí měnit.

Jo a nemlať mě furt do očí s tím "*diferenciál*"em. Diferenciál se ve všech (mě) známých jazycích píše s "i" s vyjímkou ostravštiny, která měkké i vůbec nemá v abecedě. A samozřejmě, tento hlavní převod diferenciál neobsahuje.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
da'Weed
Příspěvky: 171
Registrován: 07 črc 2013, 18:30
Bydliště: Brno Královo pole

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od da'Weed »

jj, da'weed hodil věci na obrobení a čeká než mu to kluci v depu ČD trochu upraví. (a doufá, že to nikomu nebude muset nikam házet:-) Mezitím si řekl, že když už bude lítat tak rychle, tak že si nechá vycentrovat kola, protože už tak házela. No a dostal se do problému, že nemůže sehnat špice s niplema na 18' kolo. Pan chirurg mi posílal nějaký odkaz, který se mi podařilo úspěšně zašantročit..dají se někde koupit hotové? Děkuji
Dněpr MT 11
Uživatelský avatar
krmec
Příspěvky: 66
Registrován: 18 srp 2013, 14:42
Bydliště: Zbraslav

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od krmec »

Jaké Koliv dráty a niple má Šroubárna Marek Hvězdonice
Ural Ranger Urban Camo .Dněpr MT10
Uživatelský avatar
da'Weed
Příspěvky: 171
Registrován: 07 črc 2013, 18:30
Bydliště: Brno Královo pole

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od da'Weed »

Děkuji za rychlou odpověď, to bude ono..!
Dněpr MT 11
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od Michal »

Po obroušení zubů věnce na úhel shodný s hruškou (a také šmajdání na výšku) už to do sebe zapadá a zanechává použitelný otisk barvou. Trochu zneklidňující je trapézový tvar zubů hrušky, předpokládám že do evolventy se nabrousí provozem. Neměl bych to soukolí pak dát nacementovat a vykalit po finálním "obrobení"? Tepelnou úpravu to nejspíš nemá žádnou, když do toho jde rejpnout.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od hipik634-750 »

s obrobením se počítá :) zakalit to můžeš :)
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od fapeko »

Po každém zakalení se musi polotovar prebrousit a to same platí o cementování. Takže ted už je na vše pozdě ,když to maš obrobené na míru a v dY :mrgreen: fru ti to vše pasuje
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
da'Weed
Příspěvky: 171
Registrován: 07 črc 2013, 18:30
Bydliště: Brno Královo pole

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od da'Weed »

Pánové, že jsem tak smělý..paní ze šroubárny mi napsala ať jí pošlu rozměry nebo rovnou špice, což je problém, protože mašina je na chalupě a 14dní ji neuvidím. Nemáte náhodou někdo ty parametry napsaný popř. nemohl by mi je prosím někdo změřit? Děkuji za ochotu!
Dněpr MT 11
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od Michal »

Fapeko> Funkční plochy ještě zcela obrobené nejsou, jak jsem psal, zuby hrušky dostanou finální evolventní tvar až provozem. Do té doby by byla tepelná úprava předčasná.

Je to opravdu punkový výrobek :-)
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od host »

Když tak tohle téma sleduji - jestli ona nakonec ta moje cesta nebyla jednodušší a jistější ve výsledku :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: !
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Montáž rychlého soukolí 10/35

Nový příspěvek od fapeko »

Host: já myslím ze nee........Michal to tady zbytečně vše zveličuje ,šíří paniku a snaží se to mít dokonale
Já jsem taky na prvním rychlém soukolí laboroval a neměl ty vědomosti co mám ted.
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Odpovědět