Docela dobrý nápad, jsem opravdu zvědavý jak se ti to podaří. Jaká budou hlavní ložiska? valivá nebo kluzná? To středové napojení na ramena bych si uměl představit čelním ozubením a sešroubované, otázka je kolik tam bude potom materiálu.
Neuvažoval jsi o výrobě klikového hřídele z kulatiny? mohl by jsi dát zdvih jaký by jsi chtěl a je otázka zda by to nakonec nevyšlo lépe. Proč musí být ten střed dělený? Nešel by upravit blok tak aby se tam ta klika jen zasunula celá?
Držím palce
střed nemusí být dělený ale musel by se lisovat za tepla, což si u této kliky nedovedu představit vzhledem k přesahu který by to mělo mít a hlavně následnému přenosu tepla ze středu na zmraženou kliku, změny struktury materiálu začínají už při relativně nízkých teplotách.K750 má lisovanou kliku a většina se jich pootočí. Aby to udrželo ve satbilní poloze tak mez kluzu by musela být obrovská. Přesah by byl brutální cca 0,23mm. A jeden z dalších důvodů je přesná montáž. Takže dělený bude proto abych se vyhnul těmto problémům a klika byla 100% ní tak jak ji vyrobili. spojení respektive sešroubování podkovy bude řešeno šrouby M16x1,5, utahovací moment je někde okolo 300Nm ve specifikaci 12.9. Šířka ojnice je u felicie 27 mm, u dněpra je 29 tam získávám 1 mm na každé straně. střed by tedy mohl být 20mm silný a ještě jde vyosit mimo střed směrem ke druhé ojnici takže by v čepu měl, respektive mohl mít 25mm. uvidím jak to spočítáme. ojniční čepy které půjdou do středu kliky budou 45mm stejně jak je ojnice. Hlavní ložiska bych chtěl kluzná kvůli životnosti ložisek a tím pádem i životnosti ojničních šálků. uvidím jak se mi podaří nabastlit do motoru uložení, jseli to jen trochu půjde tak kluzná, jestli ne tak ložiska ale větší, kvůli tomu abych nemusel soustružit hlavní uložení a tím pádem přijít o kalenou respektive cementovanou vrstvu. z kulatiny vyrábět znamená kalit popouštět a cementovat což jsou náklady se kterými nepočítám
Tak doposud to stálo 500ká, klika včetně ojnic šálků pístů a vložek, soustružení bude zdarma = přístup na soustruh mám. NC fréza kámoš za flašku takže pokud to dobře půjde tak výroba cca 1000Kč potom prakticky GO = vyvážit přebrousit spasovat nové šálky, výbrus. cca 5000Kč. a životnost podle původní ruské 10ti násobná? Když to dobře půjde tak okolo 6tis ká což je v pohodě vzhledem k tomu co je třeba při výrobě všechno nutné udělat
převložkovat vzducháč sice není tak jednoduchý jako vodník ale už mám nějaké zkušenosti. Velmi zjednodušeně, vezmeš starý válce na soustruh vyvalíš ven vložky skoro celé zůstane šupina, nalisuješ vložky nové orovnáš a výbrus, nejhorší je spočítat roztažnost hliníku při vzrůstajících teplotách aby se dobře zvolil přesah, no a nebo tam dám originální nové a bude, to ještě uvidím, každopádně to tak úplně nesouvisí s klikou to by byla nástavba nové kliky, co ale chci určitě udělat tak jsou sedla ventilů a pouzdra zdvihátek. Aje ště přemýšlím o kovaných ojnicích dělá je firma PRISM a jsou přesně do dněpra 650, musely by se stáhnout na šířku 27mm. no uvidím jak se povede klika pak se od toho odpíchnu a uvidím co ještě pozvyměňuju
Koukám jako blázen,když jsem to četl poprvé,přišlo mi to jako utopie,ale ted vidím,že by to mohlo dopadnout dobře,stavím se do fronty zájemců o takto postavený motor.
...a co třeba takový vyvážení klikovky?? jestli chceš střed šroubovat, nebude to zeslabený? Stojí vůbec takovéto úsilí za výsledek? Není lepší použít kliku/motor/ motocykl/ z něčeho jinýho- třeba nový ural, bmw/ guzzi,atd....
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Klikovka Tatry je úplně jiný případ, to nejde srovnávat. Upřímě řečeno, zatím si vůbec nedokážu představit to spojení středového dílu s tím zbytkem, to mi ale nebrání v tom abych tomu projektu nefandil, i když já bych to řešil jiným způsobem. Co takhle Klikovka z Wartase? zdvih 78 mm, lisovaná , úprava na tlakové mazání. Opravdu dokážete pri napojovani tech dilu pracovat s takovou přesnosti aby se po smontování cele kliky čepy házely v jednotkách stovek mm?
Ahoj všem, nechejte se překvapit jak to spojit je vymyšlený a koncem tohoto nebo začátkem příštího týdne se začne soustružit tak sem hodím fotky, srovnat se to musí max na dvě až tři setiny. a pak jako celek stejně brousit, no však uvidíte a posoudíte, teď ještě dodělávám odpruženou spojku a obal diferáku ze železa(tady přestanu řešit neustále se povolující matice a vybíjení záchytu na zadku). tak pak hned klika. A ten příspěvek od bobanboba že klika v tatře je šroubovaná je správný ale ta je šroubovaná podélně a toto bude šroubované příčně však uvidíte.
Ahoj všem ještě k tomu ztroskotání to si nepřipouštím a ten motor musí objet zeměkouli proto to taky stavím tak aby to vydrželo. ještě k tomu jestli by nebylo lepší použít kliku už hotovou tak asi jo ale to musí bavit a jestli se to podaří ajko, že si nepřipouštím, že by nemělo tak to bude něco!