Převodovka dnepr 11

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od host »

Přátelé - za slova chvály pochopitelně děkuji. Ale zatím nechte na hlavě :D . Hned z několika důvodů:
- omlouvám se za ev. "nečistotu" provedení některých dílů; vše vzniká na čistě amatérské bázi, sice s jistým přístupem k i mírně nadstandardním možnostem obrábění, ale jinak převážně "na ponku", často v ruce či na echtjednoduchých strojích.
- zdaleka ne všechny (vlastně žádné) díly, které by to i potřebovaly, nejsou nahrazeny novými / bezchybnými (třeba zmiňované hřídele, pouzdra kol, kola samotná atd.); měněno bude pouze nezbytné (valivá ložiska, těsnění, spojovací materiál)
- jde mi hlavně o to, "zda to půjde", náklady se snažím minimalizovat
- i tak, při protislužbách "za flašku" náklady šplhají a šplhají
- ale hlavně ZATÍM SE TO NETOČÍ!!

Nezmiňoval jsem řadu dalších problémů, drobných, které "nestojí za řeč" a řeším průběžně. Třeba ladění tvaru drážky v kulise je běh téměř nekonečný, ani výsledný tvar není ideální a už nyní vím, jak by šel upravit do lepší podoby (i sériová kulisa je v tomto smyslu špatná a nedivím se už, že je tato převodovka dost náchylná na vypadávání rychlostí při větším opotřebení řadících objímek a ozubů. Ovšem v kulise něco vymyslet, převést to do CAD modelování pro CNC stroj (bohužel na to musím mít mladšího spolupracovníka, který to na rozdíl ode mě, starce, umí, an se tím živí, ale zase nezná souvislosti, čili je to i při velké ochotě dost přes koleno), potom vyrobit vzorek a tak pořád dokola už je již neúnosné.
Jenom pro ev. další badatele - zdvih kulisy / vidlic / objímek je dosti malý, resp. vůle a tolerance v součástech výstupního hřídele a řadicího mechanizmu vůbec jsou tak obrovské a stále opotřebením narůstající, že není divu, když časem zachytávají řadicí objímky jen za kraj a vyskakují. Ač to není na mé převodovce vidět, ubral jsem na šířce drážkovaných nábojů i mezi 1- 2 a 3 - 4 a zvětšil rozestup kol 2 - 3 a 1 - 5. Původní zdvih vidlice kulisou je cca 7 mm, z toho cca 1,5 se ztrácí přesahující šířkou náboje, další cenné desetiny se ztratí obrovskými vůlemi všude - výsledkem je zachycení kola za 3 - 4 mm, což je málo. Přitom místa na kole je tam těch 7 mm! Pokud by výrobní vůle byly všude "obvyklé", vyšetřilo by se klidně 2 mm zdvihu. A tak dále - ale je to Dněpr :mrgreen:
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od host »

Poslední díly hotové. Po zkušební montáži výstupního hřídele se všemi komponenty řadí všechny stupně, jak má. Ještě doladím dorazy pohybu řadicího drapáčku, dosadím druhý hřídel a další zbývající prkotinky a zavíkuju...
a ještě jednou z druhé strany; kulisa P4, hřebínek P10; řezáno vodním paprskem obojí, následně před kalením vyřezány závity, zahloubeno, sešroubováno a vystružen otvor prům. 10
a ještě jednou z druhé strany; kulisa P4, hřebínek P10; řezáno vodním paprskem obojí, následně před kalením vyřezány závity, zahloubeno, sešroubováno a vystružen otvor prům. 10
smontovaná kulisa - sešroubováno + lepeno Loctite
smontovaná kulisa - sešroubováno + lepeno Loctite
kulisa + řadicí hřebínek - ocel 19 312 stabil, kaleno do oleje
kulisa + řadicí hřebínek - ocel 19 312 stabil, kaleno do oleje
kulisa + hřebínek.jpg (44.87 KiB) Zobrazeno 8061 x
Víko.doc
vnitřek víka
(2.21 MiB) Staženo 270 x
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od host »

Tak už se točí! - zatím tedy jenom skoro nasucho a bez zátěže, promazaná na hybných místech, víko na tři šrouby a poháněná soustruhem. Řadí jako víno 1 až 5, nikde nic netluče, nedrhne, řadící polohy jsou jisté, nedochází k přebíhání na další kvalt v pořadí, fungují oba neutrály, které jsem si tam udělal (mezi 1-2 a 4-5; šly by udělat i další); zkrátka se vše jeví, jak má :idea: . Najeto cca 15 minut.
Z obavy o vlastní bezpečnost (skříň jsem proti otáčení držel jenom v ruce za řadící páku, mrkev byla upnutá v univerzálce) jsem šel postupně na maximálně cca 1200 otáček. Víc jsem se bál, kdyby se něco kouslo :mrgreen: . Ale podle mého není vyloženě nebezpečného místa, co by bránilo jízdní zkoušce.
Zkouška v moto je tedy na spadnutí....
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od Davy »

hezky, pekna prace
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od host »

Tak dílo jest dokonáno!
Před chvílí jsem se vrátil z první jízdní zkoušky asi 10 km. Nedočkavost byla veliká, tedy bez filtru a sacího potrubí, bez náhonu tachometru....
Dojmy - ta převodovka tam přece byla vždycky :D !
Ale vážně. Když pominu "díru" a neochotu motoru reagovat bez filtru patřičně na přidání plynu, tak úplně super. Pětku si nechá líbit už od cca 45 km/h, zrychlení je úměrné těžkému převodu, ale je, motor to utáhne. Zkoušeno do asi 85 km/h (měřeno cyklotacho dost přesně) a motor si jen přede. Schválně jsem v tomto režimu chvíli střídal 4 - 5 a ta čtyřka už mi přišla přetočená :mrgreen: . Ta pětka tam prostě patří odjakživa....

Shrnutí:
- finanční náklady ne tak hrozné (2000,- 1 kus převodovky pro úpravu, 1500,- nová kola pětky, 200,- zavaření víčka skříně u specialisty na hliník, 200,- nový drážkovaný náboj pro 5. stupeň, 550,- náklady na novou kulisu-kalení a vyřezání vodním paprskem, asi 300,- nová ložiska a gufera a spojovací materiál, 1x láhev dobrého alkoholu tvůrci CNC programu pro výrobu kulisy, balíček kávy brusiči za úpravu hřídelů, mnoho slov díků mistrovi obráběčské dílny za výrobu drážek do hřídelů a další drobné úpravy, cca 5x 12°pivo řešiteli projektu, pomáhající v nesnadných chvílích)
- docela by se dalo uvažovat i o opakovatelnosti; tedy ne já, ale po shrnutí všeho mi to nepřišlo až tak strašné, když už je to všechno vymyšlené a hotové
- tedy pokud by se do toho chtěl někdo pustit, jsem ochoten pomoci radou; výkresy bohužel žádné neexistují (i když by se daly zpětně vytvořit); můžu poskytnout i program pro výrobu kulisy, což byl asi největší problém.
A závěrem - musím se pochválit, jsem dobrej :lol:
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Jirka-MT9
Příspěvky: 887
Registrován: 08 úno 2011, 02:07
Bydliště: Janovice nad Úhlavou

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od Jirka-MT9 »

Smekám klobouk, odhaluji pleš a skláním ji k rodné hroudě - blahopřeji hodně dobrá práce.
Fort
Příspěvky: 181
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od Fort »

Já také blahopřeji a děkuji hostovi za technickou podporu v mém, o řád nižším, ladění uskorennoj četvjorky, se kterou se logicky po rozebrání svezla spousta dalších nutných úprav. A Jirko Tobě taky dík za telefonické konzultace.
Dám kafe a jdu ještě do půlnoci sestavovat hřídele.....
Naposledy upravil(a) Fort dne 17 dub 2015, 09:24, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
zdeněk
Příspěvky: 360
Registrován: 27 úno 2011, 10:35
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od zdeněk »

Blahopřeji k takovému výkonu a držím palce ať prototyp vydží :D Já jsem se zmohl pouze na rychlou 4 u Burala :(
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od hipik634-750 »

bezva, prosim nech nekam, treba sem ulozit program do toho cnc, aby se to neztratilo, az to nekdo bude chtit taky delat, za par let uz nikdo ten program nenajde :)
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Fort
Příspěvky: 181
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od Fort »

V této souvislosti mne napadá, že mám program na vyříznutí podložek pod krátké válce vojenského MV650M , pokud chcete s novými moderními písty zachovat původní hodnoty komprese.
Takže je k dispozici. Verze 0,8mm a 1,0mm
Kam s ním?
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od host »

Úprava standardní převodovky Dněpr na pětistupňovou.doc
Přehled úprav v bodech
(38.5 KiB) Staženo 342 x
Kilometry chválabohu naskakují bez problémů, tak se dovolím do tohoto tématu ještě "naposled" vetřít se svými zkušenostmi.
V příloze je sumární přehled pro ev. zájemce, kteří by do toho chtěli jít také. Fakt, nic to není :P . I ta kulisa by se nakonec dala vypižlikat ručně :mrgreen: .
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
da'Weed
Příspěvky: 171
Registrován: 07 črc 2013, 18:30
Bydliště: Brno Královo pole

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od da'Weed »

On to fakt dotáhl do konce..! :) Opravdu blahopřeji a myslím, že za většinu - děkuji.. Já takové možnosti bohužel nemám, ovšem kdyby se do toho někdo pustil, tak bych se rád přidal. Ještě jednou - SUPER !
Dněpr MT 11
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od fapeko »

Host: tak kdy přijímáš objednávky ??? Kdy ti ty převodovky můžeme poslat?? :D :mrgreen:
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od host »

- docela by se dalo uvažovat i o opakovatelnosti; tedy ne já,......

Zde je prosím vyjádřena moje vůle :mrgreen: :mrgreen:

Ale vážně - poradím, dodám program, fotky jsou na fóru detailně; tedy zájemci do toho. Úspěch je zaručen, objektivně vzato tam není snad žádné slabší místo, než v originálu.
Valná většina "fušek" byla dělána pod podmínkou "co sis to zase vymyslel za hovadinu, teda zkusíme to, ale opovaž se přijít s tím znova". Jiná věc by byla, pokud bych technickými výrobními prostředky vládl sám. Bohužel ale nevládnu. :evil:

Ještě poznatek na závěr - ve spojení s devítkovým zadkem je převod na pětku pro sólo (1 : 1) už hodně na hraně. Zkoušel jsem "plnej" a 100 km/h a víc ani ťuk (SV motor); možná ovšem hnáno vpřed v nepatrném stoupání. Odpory narůstají rychleji než Mk motoru... Na čtyřku mi to jelo i trochu víc, když jsem měl srdce to chvíli podržet pořádně u krku. Pocitová složka byla ovšem zcela jiná. Je to zkrátka rychloběh na stálou rychlost 75 - 80 km/h, to si motor jen ševelí a já se modlím, abych nemusel moc rychle brzdit.
Ovšem celkové rozpětí převodovky se zvětšilo a kdoví, jak by se celek choval s pomalým zadkem a ev. i se sajdou.
Nebo by stálo za odzkoušení na pětce další čtyřkové soukolí, které se objevilo na trhu - převod 1: 1,036 tuším. Na konstrukci by to nic neměnilo. Ovšem jak psáno v úvodu - rád předám štafetu :lol:
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Jura
Příspěvky: 125
Registrován: 01 říj 2012, 21:59
Bydliště: U Olomouce

Re: Převodovka dnepr 11

Nový příspěvek od Jura »

Host: seš frajer
MV650
K750
Odpovědět