Technika jízdy

Toužíte po Dněpru či Uralu, ale moc o nich nevíte? Zeptejte se!
Pravidla fóra
Diskutujte zde nad tím, po jakém stroji toužíte, ptejte se na cokoliv o těchto strojích.
tramp
Příspěvky: 19
Registrován: 20 říj 2013, 20:31

Technika jízdy

Nový příspěvek od tramp »

Nazdárek borci, hledal jsem tady na fóru někde techniku jízdy se sedicarem, ale nic jsem nenašel, proto otvírám toto nové téma a žádám Váš zkušené matadory aby jste poradily. Než se pustím do rozborky mého stroje a jeho restaurování chci se na něm trochu naučit jezdit. Zatáčení vlevo je v pohodě, ale v pravo se tomu moc nechce a zdá se mi, že i když zatáčím dost, tak to má snahu hrnou celou motorku spíše vlevo. Nejvíce je to patrné, když je moto plně obsazené (side i spolujezdec za mnou). Třeba je to úplně normální a já si zvyknu a nebo je třeba přenastavit geometrii soupravy? Jinak pro informaci kolo sajdy mám poháněné. Kdyby bylo nějaké instruktážní video bylo by to super. Jinak jsem s motorkou spokojenej, už jsem jich měl hodně, ale zjistil jsem, že jsem kochací typ a dněpr je přesně to pravé. Díky moc za rady. :lol:
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od hipik634-750 »

no je to jednoduche. Prvni co si musis udelat je serizeni geometrie, aby to kdyz jedes z kopce bez motoru nikam netahlo a mohls pustit riditka. V principu se ridi opacne nez solo - riditka nepritahujes, ale odtlacujes. do pravy zatacky si bud povysednes, anebo pojedes dostatecne pomalu, nez aby se ti motorka zvedla. nejvhodnejsi je zacit na velkym parkovisti a rovnou tak, ze se naucis jezdit po dvou kolech se sajdou ve vzduchu. tim se naucis odhadnout, kdy se ti to zvedne. To ze te hrne doleva obsazena svedci o blbe sbihavosti - kolo sajdy ma vyssi prilnavost diky zatezi a vede motorku vyrazneji nez kdyz je lehka a klouze. me to malem poslalo ze zacatku ze svahu, kdyz se kolo zarizlo -> sbihavost jsem mel o 10 cm vetsi mez mela byt :)
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od Michal »

Nejčastější začátečnická chyba člověka, co má naježdíno na sólovce, je snaha naklonit motorku doprava. A to jak při jízdě rovně tak při zatáčení doprava. Při náklonu vpravo podvědomě tlačíme na vnitřní řidítko, což u sólovky způsobí náklon a zatáčku vpravo, ale u sajdy to způsobí neřízené zatočení doleva.
Pokud se při zatáčce vpravo pokusíte záměrně naklonit motorku vlevo, jakoby zvednout kolo sajdy, tak se vám jednak zatočí lépe a také se neleknete toho náklonu. Pocit že se to převrátí je ze začátku mnohem silnější, než realita. Z náklonu je ke zvednutí kola obvykle ještě celkem daleko.
S vyvažováním a vysedáváním bych začal, až dostanete pod kůži tu obrácenou práci s řidítky než na jakou jste zvyklí. Navíc při vysednutí máte mnohem méně síly ke držení řidítek, na které je se sajdou k zatočení potřeba vyvinout nezvykle hrubou sílu.
Pokud máte stroj s diferenciálem, pak by narozdíl od jednokolek neměl při zrychlování ani zpomalování výrazně táhnout na žádnou stranu. U jednokolek to ani dobrým seřízením geometrie nelze odstranit, tam je nejlepším možným seřízením když to nikam netáhne při ustálené jízdě obvyklou rychlostí.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Stopl
Příspěvky: 119
Registrován: 04 úno 2011, 11:21

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od Stopl »

Chce to praxi.No a když už si budeš myslet,že to umíš,tak se Ti může stát jako mě,že pravou nezvládneš a smeteš v protisměru auto :) Tohle nauč manželku :D
DSCN1073.JPG
miru01
Příspěvky: 46
Registrován: 16 dub 2013, 12:18
Bydliště: Tábor

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od miru01 »

Půjde se sajdou jezdit, když bude moto na 18kách a sajda bude mít 19kové kolo, resp. půjde to seřídit?
KMZ 8.157-01 Dněpr Solo
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od hipik634-750 »

pujde, dokud pujde sajda dostat do roviny na kloubech. ono dycky existuje nejake nastaveni, aby to vyslo. stejne kdyz je nalozena a nenalozena, tak to je dycky jinak tahnouci, to je normalni. serizuje se to celkem dobre, kdyz jsou volne spoje
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od Němec »

vysedávání pomůže přenesení těžiště při rychlejším průjezdu zatáček, ale zkraje doporučuju naučit se hlavně páci s řidítkama, než do toho přidávat ještě vysedávání. já v začátcích udělal jednu hloupou chybu a sice v zatáčkách jsem se nakláněl, jakoby to něčemu pomohlo - jak píše Michal, člověk pak mnohem menší silou tlačí na řidítka a levotočivá zatáčka mě vynesla do značky u silnice.
Ural Ranger 2008, 22tis km
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od serpico-3 »

Samozřejmě záleží na stroji, jak je seřízen, jaký je mitfára/dle mne je ideál váha okolo 50kg/, ale kdysi jsem bezmyšlenkovitě na zařvání mitfáry"přejeli jsme odbočku" najel ke strouze co to šlo a asi ve 40-50 km/h jsem dal plný levý rejd a jel jsem zpátky...Byla to 3.třída s malým provozem, takže jsem nikoho neohrozil, ale ta obratnost mne překvapila. Ale neopovrhuji vykláněním, já se vykláním , když je nějaká větší zatáčka anebo preventivně, když to tam neznám..Každé kilo dobré na té správné straně.. A mám vyzkoušeno, že záleží i na rozpoložení jezdce, když myslím na něco jiného a jen vrkám, mám největší šanci, že si nabiju hubu, jsem schopen zapomenout zatočit nebo to, že jedu do pravé zatáčky...Ale když mám chuť jet "palbu", tak jedu rychle , dostanu se do tempa a většinou není problém..A je to jako se vším, vyježděnost je nejlepší nástroj kvalitní a bezpečné jízdy, jen se člověk nesmí jízdou moc opojit.... :)
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od Němec »

při plným levým pod plynem jsem naposledy zahrál divadýlko náhodnému obecenstvu, kdy se mi motorka opřela sajdou, naštěstí pak zase vrátila. to je vlastně to poslední, co bych se chtěl naučit - zvednout zadek a opřít to o sajdu :)
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
máchal
Příspěvky: 28
Registrován: 11 lis 2011, 18:16

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od máchal »

Krátké instruktážní video :D http://www.youtube.com/watch?v=rsyVApaqhWY
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

máchal píše:Krátké instruktážní video :D http://www.youtube.com/watch?v=rsyVApaqhWY
To jsou přesně klasické začátečnické chyby. V pravých zatáčkách není schopen udržet stopu, vymetá sajdou krajnici a kolikrát je hodně mimo vozovku.
Don't give in without the fight!
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 630
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od Dněprák »

serpico-3 píše:Samozřejmě záleží na stroji, jak je seřízen, jaký je mitfára/dle mne je ideál váha okolo 50kg/, ale kdysi jsem bezmyšlenkovitě na zařvání mitfáry"přejeli jsme odbočku" najel ke strouze co to šlo a asi ve 40-50 km/h jsem dal plný levý rejd a jel jsem zpátky...Byla to 3.třída s malým provozem, takže jsem nikoho neohrozil, ale ta obratnost mne překvapila. Ale neopovrhuji vykláněním, já se vykláním , když je nějaká větší zatáčka anebo preventivně, když to tam neznám..Každé kilo dobré na té správné straně.. A mám vyzkoušeno, že záleží i na rozpoložení jezdce, když myslím na něco jiného a jen vrkám, mám největší šanci, že si nabiju hubu, jsem schopen zapomenout zatočit nebo to, že jedu do pravé zatáčky...Ale když mám chuť jet "palbu", tak jedu rychle , dostanu se do tempa a většinou není problém..A je to jako se vším, vyježděnost je nejlepší nástroj kvalitní a bezpečné jízdy, jen se člověk nesmí jízdou moc opojit.... :)
Docela bych to rád viděl v těch 40 - 50 km/h plný rejd doleva na asfaltu a na úzké silnici 3.třídy.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 805
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od Davy »

Dněprák píše:
serpico-3 píše:Samozřejmě záleží na stroji, jak je seřízen, jaký je mitfára/dle mne je ideál váha okolo 50kg/, ale kdysi jsem bezmyšlenkovitě na zařvání mitfáry"přejeli jsme odbočku" najel ke strouze co to šlo a asi ve 40-50 km/h jsem dal plný levý rejd a jel jsem zpátky...Byla to 3.třída s malým provozem, takže jsem nikoho neohrozil, ale ta obratnost mne překvapila.
Docela bych to rád viděl v těch 40 - 50 km/h plný rejd doleva na asfaltu a na úzké silnici 3.třídy.
No, ja taky. Nedavno jsem to zkusil. Ac dusledne poucen Michalem ze se otaci pres protismer kolem sajdy, ne obracene jsem se pokusil otocit v Kokorinskym dole tak jak popisuje serpico. Bylo namrzlo, myslel jsem ze si trosku pomuzu smykem. Ani prd. Docela jsem se orosil, nez jsem vycouval ze skarpy :)
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Jirka-hk
Příspěvky: 171
Registrován: 07 bře 2011, 10:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od Jirka-hk »

Dněprák píše:
serpico-3 píše:Samozřejmě záleží na stroji, jak je seřízen, jaký je mitfára/dle mne je ideál váha okolo 50kg/, ale kdysi jsem bezmyšlenkovitě na zařvání mitfáry"přejeli jsme odbočku" najel ke strouze co to šlo a asi ve 40-50 km/h jsem dal plný levý rejd a jel jsem zpátky...Byla to 3.třída s malým provozem, takže jsem nikoho neohrozil, ale ta obratnost mne překvapila. Ale neopovrhuji vykláněním, já se vykláním , když je nějaká větší zatáčka anebo preventivně, když to tam neznám..Každé kilo dobré na té správné straně.. A mám vyzkoušeno, že záleží i na rozpoložení jezdce, když myslím na něco jiného a jen vrkám, mám největší šanci, že si nabiju hubu, jsem schopen zapomenout zatočit nebo to, že jedu do pravé zatáčky...Ale když mám chuť jet "palbu", tak jedu rychle , dostanu se do tempa a většinou není problém..A je to jako se vším, vyježděnost je nejlepší nástroj kvalitní a bezpečné jízdy, jen se člověk nesmí jízdou moc opojit.... :)
Docela bych to rád viděl v těch 40 - 50 km/h plný rejd doleva na asfaltu a na úzké silnici 3.třídy.
...Vono to opravdu při troše cviku jde, jen s tou rychlostí je to jako u rybářů s rybama (měla metrdvacet...fákt...bez pr.ele :lol: :lol: )
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Technika jízdy

Nový příspěvek od serpico-3 »

Opravdu se mi to taky zdálo moc, tachometr mi nejde, ale minul jsem odbočku v dost velké rychlosti..Ale máš pravdu, asi to byla velká ryba...Ale mitfára šílel a tvrdil obdobnou rybařinu...A cesta byla poměrně široká a okolo lány, proto asi mozek podvědomě zatočil.. :)
Odpovědět