Technika jízdy
Pravidla fóra
Diskutujte zde nad tím, po jakém stroji toužíte, ptejte se na cokoliv o těchto strojích.
Diskutujte zde nad tím, po jakém stroji toužíte, ptejte se na cokoliv o těchto strojích.
Technika jízdy
Nazdárek borci, hledal jsem tady na fóru někde techniku jízdy se sedicarem, ale nic jsem nenašel, proto otvírám toto nové téma a žádám Váš zkušené matadory aby jste poradily. Než se pustím do rozborky mého stroje a jeho restaurování chci se na něm trochu naučit jezdit. Zatáčení vlevo je v pohodě, ale v pravo se tomu moc nechce a zdá se mi, že i když zatáčím dost, tak to má snahu hrnou celou motorku spíše vlevo. Nejvíce je to patrné, když je moto plně obsazené (side i spolujezdec za mnou). Třeba je to úplně normální a já si zvyknu a nebo je třeba přenastavit geometrii soupravy? Jinak pro informaci kolo sajdy mám poháněné. Kdyby bylo nějaké instruktážní video bylo by to super. Jinak jsem s motorkou spokojenej, už jsem jich měl hodně, ale zjistil jsem, že jsem kochací typ a dněpr je přesně to pravé. Díky moc za rady.
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Technika jízdy
no je to jednoduche. Prvni co si musis udelat je serizeni geometrie, aby to kdyz jedes z kopce bez motoru nikam netahlo a mohls pustit riditka. V principu se ridi opacne nez solo - riditka nepritahujes, ale odtlacujes. do pravy zatacky si bud povysednes, anebo pojedes dostatecne pomalu, nez aby se ti motorka zvedla. nejvhodnejsi je zacit na velkym parkovisti a rovnou tak, ze se naucis jezdit po dvou kolech se sajdou ve vzduchu. tim se naucis odhadnout, kdy se ti to zvedne. To ze te hrne doleva obsazena svedci o blbe sbihavosti - kolo sajdy ma vyssi prilnavost diky zatezi a vede motorku vyrazneji nez kdyz je lehka a klouze. me to malem poslalo ze zacatku ze svahu, kdyz se kolo zarizlo -> sbihavost jsem mel o 10 cm vetsi mez mela byt
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Technika jízdy
Nejčastější začátečnická chyba člověka, co má naježdíno na sólovce, je snaha naklonit motorku doprava. A to jak při jízdě rovně tak při zatáčení doprava. Při náklonu vpravo podvědomě tlačíme na vnitřní řidítko, což u sólovky způsobí náklon a zatáčku vpravo, ale u sajdy to způsobí neřízené zatočení doleva.
Pokud se při zatáčce vpravo pokusíte záměrně naklonit motorku vlevo, jakoby zvednout kolo sajdy, tak se vám jednak zatočí lépe a také se neleknete toho náklonu. Pocit že se to převrátí je ze začátku mnohem silnější, než realita. Z náklonu je ke zvednutí kola obvykle ještě celkem daleko.
S vyvažováním a vysedáváním bych začal, až dostanete pod kůži tu obrácenou práci s řidítky než na jakou jste zvyklí. Navíc při vysednutí máte mnohem méně síly ke držení řidítek, na které je se sajdou k zatočení potřeba vyvinout nezvykle hrubou sílu.
Pokud máte stroj s diferenciálem, pak by narozdíl od jednokolek neměl při zrychlování ani zpomalování výrazně táhnout na žádnou stranu. U jednokolek to ani dobrým seřízením geometrie nelze odstranit, tam je nejlepším možným seřízením když to nikam netáhne při ustálené jízdě obvyklou rychlostí.
Pokud se při zatáčce vpravo pokusíte záměrně naklonit motorku vlevo, jakoby zvednout kolo sajdy, tak se vám jednak zatočí lépe a také se neleknete toho náklonu. Pocit že se to převrátí je ze začátku mnohem silnější, než realita. Z náklonu je ke zvednutí kola obvykle ještě celkem daleko.
S vyvažováním a vysedáváním bych začal, až dostanete pod kůži tu obrácenou práci s řidítky než na jakou jste zvyklí. Navíc při vysednutí máte mnohem méně síly ke držení řidítek, na které je se sajdou k zatočení potřeba vyvinout nezvykle hrubou sílu.
Pokud máte stroj s diferenciálem, pak by narozdíl od jednokolek neměl při zrychlování ani zpomalování výrazně táhnout na žádnou stranu. U jednokolek to ani dobrým seřízením geometrie nelze odstranit, tam je nejlepším možným seřízením když to nikam netáhne při ustálené jízdě obvyklou rychlostí.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Technika jízdy
Chce to praxi.No a když už si budeš myslet,že to umíš,tak se Ti může stát jako mě,že pravou nezvládneš a smeteš v protisměru auto Tohle nauč manželku
Re: Technika jízdy
Půjde se sajdou jezdit, když bude moto na 18kách a sajda bude mít 19kové kolo, resp. půjde to seřídit?
KMZ 8.157-01 Dněpr Solo
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Technika jízdy
pujde, dokud pujde sajda dostat do roviny na kloubech. ono dycky existuje nejake nastaveni, aby to vyslo. stejne kdyz je nalozena a nenalozena, tak to je dycky jinak tahnouci, to je normalni. serizuje se to celkem dobre, kdyz jsou volne spoje
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Technika jízdy
vysedávání pomůže přenesení těžiště při rychlejším průjezdu zatáček, ale zkraje doporučuju naučit se hlavně páci s řidítkama, než do toho přidávat ještě vysedávání. já v začátcích udělal jednu hloupou chybu a sice v zatáčkách jsem se nakláněl, jakoby to něčemu pomohlo - jak píše Michal, člověk pak mnohem menší silou tlačí na řidítka a levotočivá zatáčka mě vynesla do značky u silnice.
Ural Ranger 2008, 22tis km
Re: Technika jízdy
Samozřejmě záleží na stroji, jak je seřízen, jaký je mitfára/dle mne je ideál váha okolo 50kg/, ale kdysi jsem bezmyšlenkovitě na zařvání mitfáry"přejeli jsme odbočku" najel ke strouze co to šlo a asi ve 40-50 km/h jsem dal plný levý rejd a jel jsem zpátky...Byla to 3.třída s malým provozem, takže jsem nikoho neohrozil, ale ta obratnost mne překvapila. Ale neopovrhuji vykláněním, já se vykláním , když je nějaká větší zatáčka anebo preventivně, když to tam neznám..Každé kilo dobré na té správné straně.. A mám vyzkoušeno, že záleží i na rozpoložení jezdce, když myslím na něco jiného a jen vrkám, mám největší šanci, že si nabiju hubu, jsem schopen zapomenout zatočit nebo to, že jedu do pravé zatáčky...Ale když mám chuť jet "palbu", tak jedu rychle , dostanu se do tempa a většinou není problém..A je to jako se vším, vyježděnost je nejlepší nástroj kvalitní a bezpečné jízdy, jen se člověk nesmí jízdou moc opojit....
Re: Technika jízdy
při plným levým pod plynem jsem naposledy zahrál divadýlko náhodnému obecenstvu, kdy se mi motorka opřela sajdou, naštěstí pak zase vrátila. to je vlastně to poslední, co bych se chtěl naučit - zvednout zadek a opřít to o sajdu
Ural Ranger 2008, 22tis km
Re: Technika jízdy
Krátké instruktážní video http://www.youtube.com/watch?v=rsyVApaqhWY
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: Technika jízdy
To jsou přesně klasické začátečnické chyby. V pravých zatáčkách není schopen udržet stopu, vymetá sajdou krajnici a kolikrát je hodně mimo vozovku.máchal píše:Krátké instruktážní video http://www.youtube.com/watch?v=rsyVApaqhWY
Don't give in without the fight!
Re: Technika jízdy
Docela bych to rád viděl v těch 40 - 50 km/h plný rejd doleva na asfaltu a na úzké silnici 3.třídy.serpico-3 píše:Samozřejmě záleží na stroji, jak je seřízen, jaký je mitfára/dle mne je ideál váha okolo 50kg/, ale kdysi jsem bezmyšlenkovitě na zařvání mitfáry"přejeli jsme odbočku" najel ke strouze co to šlo a asi ve 40-50 km/h jsem dal plný levý rejd a jel jsem zpátky...Byla to 3.třída s malým provozem, takže jsem nikoho neohrozil, ale ta obratnost mne překvapila. Ale neopovrhuji vykláněním, já se vykláním , když je nějaká větší zatáčka anebo preventivně, když to tam neznám..Každé kilo dobré na té správné straně.. A mám vyzkoušeno, že záleží i na rozpoložení jezdce, když myslím na něco jiného a jen vrkám, mám největší šanci, že si nabiju hubu, jsem schopen zapomenout zatočit nebo to, že jedu do pravé zatáčky...Ale když mám chuť jet "palbu", tak jedu rychle , dostanu se do tempa a většinou není problém..A je to jako se vším, vyježděnost je nejlepší nástroj kvalitní a bezpečné jízdy, jen se člověk nesmí jízdou moc opojit....
- Davy
- Příspěvky: 805
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Technika jízdy
No, ja taky. Nedavno jsem to zkusil. Ac dusledne poucen Michalem ze se otaci pres protismer kolem sajdy, ne obracene jsem se pokusil otocit v Kokorinskym dole tak jak popisuje serpico. Bylo namrzlo, myslel jsem ze si trosku pomuzu smykem. Ani prd. Docela jsem se orosil, nez jsem vycouval ze skarpyDněprák píše:Docela bych to rád viděl v těch 40 - 50 km/h plný rejd doleva na asfaltu a na úzké silnici 3.třídy.serpico-3 píše:Samozřejmě záleží na stroji, jak je seřízen, jaký je mitfára/dle mne je ideál váha okolo 50kg/, ale kdysi jsem bezmyšlenkovitě na zařvání mitfáry"přejeli jsme odbočku" najel ke strouze co to šlo a asi ve 40-50 km/h jsem dal plný levý rejd a jel jsem zpátky...Byla to 3.třída s malým provozem, takže jsem nikoho neohrozil, ale ta obratnost mne překvapila.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Re: Technika jízdy
...Vono to opravdu při troše cviku jde, jen s tou rychlostí je to jako u rybářů s rybama (měla metrdvacet...fákt...bez pr.ele )Dněprák píše:Docela bych to rád viděl v těch 40 - 50 km/h plný rejd doleva na asfaltu a na úzké silnici 3.třídy.serpico-3 píše:Samozřejmě záleží na stroji, jak je seřízen, jaký je mitfára/dle mne je ideál váha okolo 50kg/, ale kdysi jsem bezmyšlenkovitě na zařvání mitfáry"přejeli jsme odbočku" najel ke strouze co to šlo a asi ve 40-50 km/h jsem dal plný levý rejd a jel jsem zpátky...Byla to 3.třída s malým provozem, takže jsem nikoho neohrozil, ale ta obratnost mne překvapila. Ale neopovrhuji vykláněním, já se vykláním , když je nějaká větší zatáčka anebo preventivně, když to tam neznám..Každé kilo dobré na té správné straně.. A mám vyzkoušeno, že záleží i na rozpoložení jezdce, když myslím na něco jiného a jen vrkám, mám největší šanci, že si nabiju hubu, jsem schopen zapomenout zatočit nebo to, že jedu do pravé zatáčky...Ale když mám chuť jet "palbu", tak jedu rychle , dostanu se do tempa a většinou není problém..A je to jako se vším, vyježděnost je nejlepší nástroj kvalitní a bezpečné jízdy, jen se člověk nesmí jízdou moc opojit....
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Re: Technika jízdy
Opravdu se mi to taky zdálo moc, tachometr mi nejde, ale minul jsem odbočku v dost velké rychlosti..Ale máš pravdu, asi to byla velká ryba...Ale mitfára šílel a tvrdil obdobnou rybařinu...A cesta byla poměrně široká a okolo lány, proto asi mozek podvědomě zatočil..