Stránka 1 z 5

Benzín special

Napsal: 30 led 2013, 11:34
od Naposled
Ave všichni, v poslední době se čím dál hůř shání benzín special. Ja osobně jsem nedostatek specialu řešil nákupem Naturalu a přidáním olovnaté směsi benaditu (kvůli ventilům),(míchal jsem podle návodu na lahvičce). Neni to ideální, smrdí to propálením pístů, ale i tak to jde. Nemáte někdo specielní kuchařku na přípravu šetrného benzínu pro tyto dokonalé motory z dostupních surovin? Ideálně i s poměrama míchání? Četl jsem tady na fóru, že někdo lehce solí petrolejem, jiný zase olejem do 2taktů ...
Díky moc za recepty zkušeným kuchtíkům :)

Re: Benzín special

Napsal: 30 led 2013, 13:40
od arno77
Vážení,
četl jsem na netu, že jelikož poptávka po benzínu speciál vzhledem k menšímu a menšímu počtu bezkatalyzátorových aut klesla(v roce 2000 tomu tylo 25% z trhu, dnes už nedosahuje ani jednono %) až do té míry, že se nevyplatí jej vyrábět, benzina skončila s jeho výrobou už v roce 2010!!! poté ještě doprodávala zásoby.
Speciál co je teď ještě na některých pumpách už je s oktanovým číslem 95, ale jsou už v něm namíchány přísady na ochranu ventilových sedel, i tak se nad tímto vonícím benzínem stahují mračna :cry:

Jinak ještě v blízkém městě ode mně existují dvě pumpy, kde jej lze natankovat, obávám se však jak dlouho bude k dostání..

A jak jste na tom vy, je ve vašem okoli ještě někde k dostání?

http://karvinsky.denik.cz/podnikani/pum ... 30124.html

http://byznys.lidovky.cz/special-91-kon ... y-trhy_rce

Re: Benzín special

Napsal: 30 led 2013, 14:58
od Honda Wanderer
Počet benzínek v mém okolí se specialem klesl za poslední 2 roky z 6 na 2. A čekám, kdy ty poslední dvě skončí taky. Co jsem se bavil s pumpařema, tak prodej specialu byl cca 1% jejich tržby. Takže se jim ani nedivím, že to stahují. Já to s Emkou nevytrhnu, i když na jedno natankování vezmu 50l :) a s Dodge jezdím ještě méně.

Takže bych se spíš zaměřil na recepty, jak snížit oktanové číslo benzínu. Možná by nebylo od věci oslovit nějaké kapacity na univerzitách, u výrobců paliv apod. Jestli to už někdo z veteránistů neudělal.

Re: Benzín special

Napsal: 30 led 2013, 18:36
od máchal
Ahoj, já používám bohužel zatím jen do Jawy ohc natural 95+aditiva. Na podzim kupuji 100 oktanový benzin kvůli přezimování a dobrému jarnímu startu (neobsahuje biosložky), nicméně jeden můj známý, který se zabývá staršímy veterány (Harley wlc) používá 100 oktanů běžně. Biosložky mu působyly problémy s karburací apod. Je třeba upravit předstih na menší hodnotu (kvůli "rychlejšímu" hoření směsi). Je až k nevíře jaké problémy mají naše motory, schopné jet na vše co se dá zapálit, s moderním benzínem.

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 08:37
od Davy
Mensi predstih kvuli rychlejsimu horeni smesi u vyssiho okt. cisla? Snad naopak, ne? Benzin s vyssim oktanovym cislem v motoru s malou kompresi hori pomalejc. Uz jsem to tu myslim jednou psal, panove z Historicke letky to resili, konkretne u tohodle http://www.historicflight.cz/letadla/avia-bh-5/ letadla. Byl jsem u toho. Na moderni benzin sly z vejfuku metrovy plameny, protoze nestihal shoret. Vyresilo se to, ale uz nevim jak. Ale kazdopadne prvni pokus bylo vylepseni naftou a to pomahalo. Pak myslim vymysleli neco lepsiho. Ale ten Walter ma kompresi 1:4, tam to byl opravdu velkej problem.

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 09:14
od Jirka-MT9
:P Jo ahoj Davy, konzultoval jsem to s tím pánem (díky za kontakt) a výsledek jsem zatím nezveřejňoval z důvodu nedostatečného vyzkoušení. Ředí to technickým benzinem jako alchymisté (míchají jim to přímo ve fabrice - tuším v Pardubicích dle jejich receptu, neboť berou několik sudů). Existují tři druhy technického benzinu dle bodu varu. Mně doporučil použít střední a zkoušet poměr dle "zalézajících plamenů" při sundaných výfukových kolenech. Problém je v obtížné dostupnosti technického benzinu, neboť je dodáván pouze v sudech pro průmysl - to co je k mání v obchodech je jakýsi "benzinový čistič" neznámého složení. Já jsem to dále nerozvíjel a místo toho jsem se rozhodl pro výměnu kroužků, abych zlepšil kompresi. Pro majitele eMek, kteří chtějí nechat motor tak jak je a mají nižší kompresi je to asi cesta. Jo a ještě mi důrazně doporučil přidávat aditiva. Na mém vykloktaném motoru jsem zkoušel poměr 1:10 a vypadalo to slibně :lol: .

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 09:43
od Zuchnoff
V úterý jsem si dovezl Dněpra z Polska a teď na to hledím že s tankováním bude problém-tak co tam nalít?Nebo co udělat s motorem aby žral bez problémů bezolovnatý natural.

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 10:21
od Davy
Do OHV bez problemu normalni natural 95 + prip. aditiva. Ale i bez nich se obejde. Tady jde o motory s hodne malym kompresnim pomerem, tzn. stary SVcka.

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 10:48
od serpico-3
Já na to jezdím a nemám žádný problém/SV/ ..Existují zvyšovače oktanů, ale snižovače jsem ještě neviděl..Ale stále vzpomínám na slovenský special UNI, který byl u nás u pumpy než pumpu koupilo ONO.. :)

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 11:21
od hipik634-750
co smichat s trochou nafty? mame tu znalce paliv ?

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 18:34
od fanda 72
Davy píše:Mensi predstih kvuli rychlejsimu horeni smesi u vyssiho okt. cisla? Snad naopak, ne? Benzin s vyssim oktanovym cislem v motoru s malou kompresi hori pomalejc. Uz jsem to tu myslim jednou psal, panove z Historicke letky to resili, konkretne u tohodle http://www.historicflight.cz/letadla/avia-bh-5/ letadla. Byl jsem u toho. Na moderni benzin sly z vejfuku metrovy plameny, protoze nestihal shoret. Vyresilo se to, ale uz nevim jak. Ale kazdopadne prvni pokus bylo vylepseni naftou a to pomahalo. Pak myslim vymysleli neco lepsiho. Ale ten Walter ma kompresi 1:4, tam to byl opravdu velkej problem.
Jestli můžu přidat své zkušenosti s tím předstihem, tak je ho potřeba zmenšit. Tenhle problém jsem řešil u velorexu. Při normálním předstihu se motor přehříval, hůř tahnul a docela dost klepal ( nebylo to opotřebením, motor byl po kompletní go). Po snížení předstihu krásný kultivovaný chod, pěkně tahne a bez problémů se chladí.

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 19:54
od Davy
To bude necim jinym, co se soubezne zmenilo. Dvoutakt je na predstih hodne malo citlivej. Mnohem citlivejsi je treba na vlhkost vzduchu a nebo na znacku benzinky ;)
Klepani zpusobuje detonacni spalovani, to by se melo spis zlepsit zvysenim oktanoveho cisla.
Ale ja si taky nejsem jistej jak to s tim predstihem vlastne je. Je fakt ze benzin s vyssim oktanovym cislem hori pomalejs. Ale treba zas dava vic tepla. Tzn. pri mensim predstihu by byl mensi tlak a min by se hral motor.

Re: Benzín special

Napsal: 31 led 2013, 21:19
od fapeko
Relativně nové, vysoce aditivované stooktanové benzíny mají schopnost přispívat ke zvýšení výkonu motoru a snížení spotřeby i jinak než počtem oktanů. Říká se tomu mazivostní přísady a dávají se do benzínu proto, aby snižovaly odpor a třecí ztráty při průtoku paliva čerpadly, vstřikovači, tryskami, zkrátka celým palivovým systémem. I tohle je přínos ekonomice spalování.
Faktem je, že pokud do motoru nalijete stovku bez dalších úprav, neplatí „víc oktanů rovná se vyšší výkon“. Ten přichází až s kompresními písty, potažmo se změnou předstihu. Ale jeden pořádný důvod nalít si stovku do nádrže má každý z nás. Před zimou. Stooktanový benzín totiž neobsahuje biosložku, (bioetanol – biolíh), který na sebe jinak váže vodu a s ní pak klesá na dno palivové nádrže. Výsledkem je, že když si před zimou v dobré víře naplníte Naturalem 95 nádrž, aby vám nezrezla, tak zhruba po dvou – třech měsících máte dole v nádrži vyselektovanou biosložku, která na jaře zrovna moc dobře nechytá, nehledě na možná poškození motoru. Nechat nádrž prázdnou je taky hloupé kvůli její korozi (i když moderní nádrže už jsou v pohodě), a tak dát před zimou plnou stooktanového benzínu je z gruntu dobrý nápad.

Zdroj ČMN
Njn a proto každé jaro čistím karburátory na motorkách , protože to je ucpané z 95 okt. řepky :lol:

Re: Benzín special

Napsal: 01 úno 2013, 10:00
od hipik634-750
no, vyssi oktanovy podle me rychlejs hori, proto je potreba predstih snizit. me treba dnepr funguje jen s packou na max k sobe, jinak to v podstate nejede.

Re: Benzín special

Napsal: 01 úno 2013, 11:37
od fanda 72
Davy píše:To bude necim jinym, co se soubezne zmenilo. Dvoutakt je na predstih hodne malo citlivej. Mnohem citlivejsi je treba na vlhkost vzduchu a nebo na znacku benzinky ;)
Klepani zpusobuje detonacni spalovani, to by se melo spis zlepsit zvysenim oktanoveho cisla.
Ale ja si taky nejsem jistej jak to s tim predstihem vlastne je. Je fakt ze benzin s vyssim oktanovym cislem hori pomalejs. Ale treba zas dava vic tepla. Tzn. pri mensim predstihu by byl mensi tlak a min by se hral motor.
Dovolím si nesouhlasit s tím ,že by se změnilo souběžně několik věcí. Benzín stejný, počasí stejný. Změny nastaly okamžitě po seřízení, při následném nastartování hned změna. Problém jsem delší dobu konzultoval s ostatními majiteli a měli podobné zkušenosti. A zrovna velorex je docela náchylnej na správné seřízení , protože jinak nechce jezdit dozadu. Jinak já používám do emka zatím speciál, protože u nás je stále ještě k sehnání.