Nabuzení dynama

Diskuze o čemkoliv
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Uživatelský avatar
Naposled
Příspěvky: 139
Registrován: 05 kvě 2011, 08:23
Bydliště: Vrchotovy Janovice

Nabuzení dynama

Nový příspěvek od Naposled »

Ahoj, koupil jsem si starší dynamo, vyčistil jsem ho a vyměnil jsem uhlíky no a potřeboval bych ho teď nabudit. Míra se tady o nabuzení už zmiňoval, ale moc odborně. Nemá tady někdo zkušenost, nebo návod - Jak na to - jednoduše ve stylu odpoj baterku od kostry, nebo od relátka a propoj drát s něčím? Děkuji.
MT 12-S
Uživatelský avatar
zdeněk
Příspěvky: 348
Registrován: 27 úno 2011, 10:35
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od zdeněk »

Nabuzení dynama asi myslíš přepólování. Stačí pouze připojit baterku tak jak potřebuješ čili na kostře + nebo - . Demontovat kryt relátka, nastartovat motorku a ručně sepnout relé na 1s (stlačit kotvu relé) a je hotovo.
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Uživatelský avatar
Naposled
Příspěvky: 139
Registrován: 05 kvě 2011, 08:23
Bydliště: Vrchotovy Janovice

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od Naposled »

Díky moc, tohle zní jednoduše a měl bych to zvládnout. Bál jsem se, že budu muset odpojovat relátko a propojovat dynamo s baterkou a tak (takhle komplikovaně to popisovali Jawáci a Trabanťáci) . Zmáčknutím kotvy určitě myslíš ten levý jednopólový relátkový kontakt u písmenka ruské B. Už jsem si objednal i Tebou doporučované elektronické relátko, ale zatím nechodí. Ještě jednou díky, zkoušet to budu za 14 dnů.
MT 12-S
Uživatelský avatar
zdeněk
Příspěvky: 348
Registrován: 27 úno 2011, 10:35
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od zdeněk »

........k elektronickému relátku se pokusím dohledat schéma zapojení (je pro obě ukostření)
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Uživatelský avatar
zdeněk
Příspěvky: 348
Registrován: 27 úno 2011, 10:35
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od zdeněk »

........schéma zapojení je tady

http://www.vape.cz/img/Podpora/Rozmer/A-R81.pdf
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od host »

Dovolím si trochu oponovat Zdeńkovi: při nebuzení dynama by měl být motor a dynamo v klidu; tedy nestartovat, jen zapnout zapalování a stisknout na okamžik tu kotvičku a hned zase odtrhnout (vlivem magnetizmu zůstane v důsledku protékajícího proudu "přilepená"). Pak nastartovat a vyzkoušet funkci dobíjení. Rozhodně bych nepřipojoval jakékoliv elektronické relé bez správného nabuzení zdroje - dynama. Návod k tomu VAPE regulátoru se mi nepodařilo otevřít, ale předpokládám, že v něm bude i postup nabuzení. Aspoň u mého elektronického regulátoru AEV tomu tak bylo.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
zdeněk
Příspěvky: 348
Registrován: 27 úno 2011, 10:35
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od zdeněk »

……..při ručním stlačení kotvy regulátoru u stojícího motoru dojde k vyhoření dynama, protože se bude dynamo chovat jako startér a poteče do něj velký proud...

Vše je samozřejmě podmíněno tomu že stávající mechanický regulátor správně funguje. Pokud správně nefunguje musí se po stlačení kotvy motor okamžitě vypnout a po opětovném nastartování je nutné překontrolovat voltmetrem správnou polaritu dobíjení.
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od host »

Pokud bude sepnutí mžikové, nic zkratovým proudem nevyhoří. Prováděl jsem osobně nesčíslněkrát u aut i motorek. Naopak pokud motor nejdřív nastartujeme a přidáme trochu plynu, relé připojí dynamo k síti polaritou proti proti akumulátoru a dějí se věci. Ale nikomu nic nevnucuju....
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od Míra »

správně, nestartovat, ani klíček dokonce nejni třeba zapínat, svorka D je připojená k dynamu. při nastartování bude vlivem opačně polovanýho dynama mezi kontakty 12V a plnej proud dynama, což nejni málo,díky napětí bude a následnýmu velkýmu zpetnýmu proudu bude kotva drnčet za efektu obloukový lampy, regulátor a dynamo to s mírnou újmou přežijou. Aev by pravděpodobně po startu rovnou umřelo. jinak kotvička nesmí zůstat po zmáčknutí sama seplá, jinak je to blbě seřízený, měla by mít tendenci se jen lehce lepit,ale nesmí držet seplá sama o sobě, jen s pomocí malý síly. pokud seplá drží, je někde problém. nejspíše v seřízení, nebo je někde špatný kontakt mezi relátkem a dynamem, či v samotným dynamu - uhlíkách. o to aby se nelepila se totiž stará proudová cívka, která zjištuje zdali teče proud do baterky, a sílu přitažení zvyšuje, nebo když teče z baterky do dynama tak sílu sníží tak aby odpadla a nevybíjela baterku.
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Naposled
Příspěvky: 139
Registrován: 05 kvě 2011, 08:23
Bydliště: Vrchotovy Janovice

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od Naposled »

Díky všem, za tuhle debatu. Právě takhle jsem to nacházel na celém netu. Nic konkrétního, takže buďto je více možností, jak na to, nebo to každý dělá jinak a mají štěstí, že jim nic neshoří :). Dokonce v nějakém manuálu jsem četl, že neni na škodu obnovit budění na dynamu jednou za čas, nebo u déle odpojeném dynamu od baterie. Zatím nejlepší a nejmíň pracný postup se mi zdá podle Míry. A jestli jsem správně pochopil situaci s VAPE, tak nejdříve nechat nabudit dynamo a pak vyměnit relé za elektronické.
MT 12-S
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od host »

Pokud se vezme rozum do hrsti a pochopí se, o co jde, tak nic shořet nemůže. Dokonce se dá nabudit samotné dynamo mimo stroj externím zdrojem. S tím nabuzením po dlouhém (mnohaletém) stání potvrzuju. Dynamoplechy totiž ztrácí časem zbytkový (remanentní) magnetizmus, který je nutný, aby dynamo coby generátor el. energie vůbec "najelo" na výkon. Neboli - ty plechy si podrží určitý čas slabé magnetické pole, ve kterém se začne otáčet rotor, v něm se naindukuje malé napětí, které vyvolá průtok el. proudu, protékající i budícím (statorovým) vinutím, tím se jeho mag. tok zvýší, stoupne vyráběné napětí a proud atd. lavinovitě, dokud nezasáhne vniřní odpor dynama a regulátor.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Nabuzení dynama

Nový příspěvek od Míra »

jen tak mimochodem, nejvíce se ztrácí remanentní magnetizmus, když je dynamo rozebraný, tzn rotor nejni uvnitř statoru, tohle určitě všichni známe z rotorů pionýra nebo čz 150. jinak u motorky se většinou odbuzený dynamo chytne díky kontrolce dobíjení, která přecejen zajištuje průtok pár miliampér i přes stator dynama. bohužel většina proudu co prochází přes kontrolku do dynama prochází taky napětovou regulační cívkou regulátoru, a taky rotorem. proto ta trocha proudu co zbyde na pro buzení nestačí na zrušení remanentního magnetizmu když je dynamo nabuzený obráceně, avšak stačí již na to, aby když po roce složíte motor, a nastartujeteho, tak aby se dynamo samo chytlo správný polarity.

jak již bylo řečeno, dynamo se dá nabudit i bez regulátoru tak, že se regulační kontakt uzemní (např u jawy, která má regulaci na kostru) a pak se brnkne drátem o svorku d dynama, a je to.

v případě zapojeného regulátoru se o budící kontakt starat nemusíte, správný připojení na kostru u jawy (či ke svorce d u dněpra) se stará regulační kotva v regulátoru. pak stačí jen na chvilku propojit svorku d a b regulátoru a je nabuzeno.

dněpr mám zato má obrácenou regulaci, regulační kontakt regulátor připojuje ke svorce D dynama.

Naposled: ano, poslední věta je nejbezpečnější způsob.
Dněpr 11 solo/side
Odpovědět