Válečná M-72

Diskuze o čemkoliv
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.

Válečná M-72

Nový příspěvekod Jirka-hk » 21 led 2015, 19:38

Zdravím ve spolek.
Zakládám toto téma na základě podnětu z jiného vlákna. Prosím tímto všechny kolegy- znalce (arno77, honda w...ad.) o ucelování známých i méně známých skutečností o typech válečných M72.
Jeden z těchto strojů vlastním a rád bych ho uvedl do "původního stavu. Předchozí majitel se na něm pěkně vyřádil, ale základ k renovaci je. Chtěl bych srovnat informace co mám s dalšími, abych nestavěl další ruskou příšeru. Třeba to pomůže idalším...
Přikládám jedno foto kdesi z netu, jakou mám asi představu...
Dík...

1950_7033_1372176319big.jpg

1950_7040_1372176525big.jpg
Přílohy
1950_7036_1372176410big.jpg
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Jirka-hk
 
Příspěvky: 164
Registrován: 07 bře 2011, 11:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod Jirka-hk » 21 led 2015, 19:48

...Rozdíly v blatníkách- Zadní hluboký, s prolisem na sedlo spolujezdce se dvěma pružinami, vzpěra blatníku je umístěna z vnější strany. Kabel k zadní lampičce je také veden po vnější straně.
Přední blatník může být buď to hluboký tzv. "sloní ucho", nebo nízký (nám známější), ale vždy umístěn dole nad kolem.
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Jirka-hk
 
Příspěvky: 164
Registrován: 07 bře 2011, 11:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod Jirka-hk » 21 led 2015, 20:00

... převodovka .: řazení jednopákou-obdoba bmw řady r71,61, 51, 66..., z toho důvodu je i jiný odlitek držáku páky řazení.
Našlapovací páka má plošku -NE gumu- opět po vzoru bmw.
Má neopracovaný nálitek na vedení spojky spodem....- Vlastním převodovku, která ho má opracovaný a lanko je vedeno spodem. Není značena bmw. Tak nevím....
Dva druhy odstupňování převodovky (sólo- rychlá, side- pomalá). Přeřazovací objímky jsou na "kolíky" NE na "tisícihran"
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Jirka-hk
 
Příspěvky: 164
Registrován: 07 bře 2011, 11:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod Jirka-hk » 21 led 2015, 20:10

...Zadní převod .: jiný tvar odlitku tlumiče- pravá strana. Nejprve bez výztužného žebra, pak s krátkým žebrem. plnění olejem ze zadní strany moto.
Tři druhy převodů- hruška převodu 8,9,10 zubů.
Kardan má nalisovanou vidličku hardyspojky ze strany převodovky- jsou různé délky kardanů.
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Jirka-hk
 
Příspěvky: 164
Registrován: 07 bře 2011, 11:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod Jirka-hk » 21 led 2015, 20:36

Další verze předního blatníku, převodovky....
2594582366.jpg
2179651562_6.jpg
2594582366_2.jpg
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Jirka-hk
 
Příspěvky: 164
Registrován: 07 bře 2011, 11:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod Honda Wanderer » 21 led 2015, 22:40

Tohle jsou aspoň pořádné Emky, radost pohledět.

Těch předních blatníků je víc typů. Ten druhý vyobrazený je vlastně zadní blatník, protože jednu dobu bylo předních nedostatek, tak tam dávali zadní. Potom jak už jsem psal jinde, motor má menší oka na pístní čepy (myslím že to je 18mm), spojka má jen jednu lamelu. Odlitky mají mnohem hladší a kvalitnější povrch, spíš k BMW. Je jiný samotný rám, nosič. Indukční cívka je umístěná pod krytem společně s rozdělovačem. Regulátor napětí je taky kapitola sama pro sebe.
Jinak musíme počkat, až se rozepíše Arno, to je machr největší...

Ještě dotaz k tomu rámu na levé straně sajdy. To máš rám k brašně podle originálu?
Don't give in without the fight!
Russian war motorcyclist on M-72 . . . adept na výuční list v ИМЗ
Неслушай машину, сматри крайину!
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
 
Příspěvky: 372
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod Jirka-hk » 22 led 2015, 22:08

Aby nedošlo k nedorozumění- uváděné foto jsou posbírány kdesi z netu a tímto děkuji nevědomým autorům a případným majitelům strojů za možnost je použít...
Sám bohužel vojenskou sajdu nevlastním...

pokračuji.: rozdíly v rámech. První bez výztuh u zadních tlumičů, pak rovné výztuhy, pravděpodobně souběžně s prohnutými výztuhami a pak ještě po válce přibyli výztuhy u příčné vzpěry rámu před zadním kolem. měnilo se umístění klaxonu z místa nad převodovkou na pravý bok. Přední uchycení side je u eMek cca 10 tipů
Přílohy
2076538894_1.jpg
Rám bez výztuh
2877097604_1.jpg
rám s rovnými výztuhami
PA168045.JPG
poslední typ rámu s oběma výztuhama
2893ac0688325bd6.jpg
Přední uchycení side ( zdroj Kolyaska.pl)
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Jirka-hk
 
Příspěvky: 164
Registrován: 07 bře 2011, 11:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod Honda Wanderer » 23 led 2015, 08:09

Prvně píšeš, že jeden takový stroj máš, pak že ne....

Ty rovné výztuhy u kluzáků by měly být údajně vojenská verze, ty do oblouku civil.
Don't give in without the fight!
Russian war motorcyclist on M-72 . . . adept na výuční list v ИМЗ
Неслушай машину, сматри крайину!
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
 
Příspěvky: 372
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod fapeko » 23 led 2015, 17:19

Jirka-HK ,můžeš nějak upřesnit roky výroby těch rámu,protože píšeš o válečných emkách ,ale fotky jsou z válečných a poválečných motorek jak vojenských tak civilních.
Na mé vojenské emce z 52 jsou ty výztuhy šikmé a držák klaksonu z boku na pravé straně a co vím tak civilní se začali vyrábět až v polovině padesátých let z obloukovitými výztuhy u kluzáku
Dněpr moto servis Ostrava
Prodej náhradních dílů a opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
fapeko
 
Příspěvky: 1228
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod drumbas » 23 led 2015, 19:37

nemam tedy žadnou emku ale dle internetu logicky VALEČNA emka musi byt shodna s bmw r 71 tedy i kostra
to že tam později dělally vystuhy bylo že se jim začaly křivit a praskat ramy a takto to vyřešily že navařovaly vystuhy viz odkaz kde srovnavaji emku s bavorem
http://www.nahodil.cz/r71-m72/index.htm takže jsem ještě nevyděl valenou emku
vlastně vyděl ale borec si ty vystuhy odbrousil
to jsem zjistil při bližšim ohledani motorky
bylo to ve wroclavy na burze
drumbas
 
Příspěvky: 382
Registrován: 26 bře 2011, 12:38
Bydliště: okoli ostravy

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod arno77 » 23 led 2015, 22:28

Díky Jirkovi za založení tohoto vlákna, Sám jsem o tom uvažoval a chtěl jsem začít samotnou podstatou tohoto starého modelu a tím je Rám. Protože někde mám tu fotku s těmi 10ti typy uchyceními přední koule jakou tady prezentoval Jirka ale nemohl jsem jí v těch mých souborech najít :-) Nejprve to začalo tam kde Bawor s tím svým typem R 71 skončil a sice tam že koule byla na ose předního uchycení motoru se styčnými rovnoběžnými stěnami. Jelikož R-71 a tudíž ani první emka z ní přímo vycházející nebyla motorka původně určena do terénu ale na cestu ubírala se konstrukce uložení koule postupnými změnami. Ze stejného hlediska jak sdělil Drumbas byly na motorce umístěny postupným vylepšováním ty trojůhlelníkové úkosy r rozích kluzáků pro zvýšení odolnosti dvoulamelová spojka, změna konstrukce pravého kluzáku s vložením ocelového elementu, zvětšení pístních čepů, jak už bylo řečeno.
Jinak abych se vrátil k těm 10ti typům těch upevnění koulí viz obrázek tak na otázku Fapeka by mě taky zajímaly roky výroby těch jednotlivých typů. To ale asi nebude jednoduché, protože o tom se nezmiňuje ani autor samotného obrázku.
Jinak ještě existuje jeden obrázek srovnávající zaoblení rámu v mítstě od "koule" nahoru, který ukazuje, že u starých rámů rádius začíná ihned od koule, zatímco u rámů z padesátých let je rám jaksi "delší" jakmile ten obrázek dohledám dám jej sem. Dozvěděl jsem se o tom v jednom Ruském fóru na kterém borci zkoumali taky některé zaručené originály z allegra.
Co se týče převodovky tak lanko spojky je vedeno spodem jako Bmw, ale viděl jsem i fotky z konce války kde se už objevuje vedení lanka vrchem. dokonce jsem viděl i původní fotku, kde je vedeno lanko spojky vrchem ale levou stranou! A to jsem si myslel, že fotka byla špatně nějakým způsobem přetočena, ale vzhledem k tomu že to bylo na straně kde se nacházela nožní řadící páka, tak jsem již nebyl na pochybách že je to dobře.
To s tou rychlou převodovkou jsi Jirko vyčetl kde, že byla rychlá a pomalá? Já jsem se dočetl, že z kraje války emky měly devítku hrušku i se side, poté se změnil převod na osmičku. O desítce jsem neslyšel že by se do emky cpal. R 71 měla v sólu 10tku a v side 9tku hrušku, proto byl Bawor "rychlejší". Jinak díl hardyspojky co je přišroubován ke spojce byl u války 72 stejně jako u BMW na kuželu výstupního hřídele místo pozdějšího tisícihrnu jak to emkaři běžně znají.
Různé délky kardanů jsou ale co jsem jich měl po ruce najednou asi 4 kusy, tak jsem je porovnával a zjistil že délky se liší hloubkou nalisování části vidlice hardyspojky do osy kardanu.
Co se týče těch trojúhelníkových výztuh to je až záležitost poválečná ale to už jsme tady rozebírali v jednom vláknu.
M-72
Uživatelský avatar
arno77
 
Příspěvky: 441
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod bmw730 » 24 led 2015, 12:02

Shrnu tady fakta o VÁLEČNÉ M72:
Rusové věděli, že se blíží válka a musí tedy modernizovat armádu. Jako ideální motocykl se zdál být BMW R71 - oproti R12 používal místo lisovaného rámu pevný a tuhý rám z oválných trubek což byla výhoda pro připojení side.
Moderní bylo i zadní pérování, pomohl jednoduchý a spolehlivý motor o výkonu 22koní z ekonomického hlediska.
Jsou různé varianty získání motocyklů BMW v roce 1940:
-zakoupení 5ks přes Švédsko a otestování v Rusku, následné rozebrání a zpětným inženýrstvím vzniká výroba ...
-ukradení plánů v továrně BMW nasazeným zaměstnancem - špionem ...
-oficiální prodej licence a technologie v rámci dohody ... ukončena v roce 1941 výroba, protože je nahrazeno R75.

Nicméně v únoru 1942 šla M72 do výroby. V rámci úprav motocyklu pro vojsko se provedla úprava rámu - držák sedla se posunul dozadu kvůli větší nádrži, ale jinak byl rám stejně jako BMW bez výztuh jak u tlumičů tak pod nádrží a u blatníku. Jinak bylo téměř vše shodné s BMW - zprvu třeba i nepotřebný nálitek zámku. Rozdíly jsou dané technologií výroby - např. odlitky do pískových forem a následné opracování (nebo neopracování). V říjnu 1942 byla nasazená do bojů. Životnost motocyklu byla minimální a tak se vyrábělo a upravovalo za pochodu (nedostatek dílů a nebo zjednodušení a efektivnost výroby). Dnes se to už těžko zjistí - pouze z fotek z války protože se nedochovaly originály. Do konce války se vyrobilo cca 9800ks.

Jak psal Arno poválečné úpravy se tu už řešili a taky se nedá ta spousta změn určit přesně od kdy do kdy.
Přílohy
62405-07-0306-frans-m72414-122-922lo_imagesia-com_5g7o.jpg
M-72 r.52 side - černá
M-72 r.52 side - modrá s SPZ
M-72M r.56 side -písková
M-72M r.56 solo - černá civil
https://boxermoto.webnode.cz/
servis Jawa-ČZ
Uživatelský avatar
bmw730
 
Příspěvky: 81
Registrován: 16 pro 2011, 15:52

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod Honda Wanderer » 24 led 2015, 14:24

Můžu vědět, odkud jsi čerpal ta fakta? A ty varianty získání dokumentace? Čím víc se o tom bavím s různými lidmi, tak zjišťuju jak moc populární a dobrodružný je ten příběh o ukradených a obkreslených motocyklech. Kopíruje se tam a zpátky ze různých pramenů a čím je víc přibarvován, tak mi přijde stále nepravděpodobnější.

Dle knihy Motocykly CCCP je časový náběh výroby a předání armádě následující:

První dva prototypy M-72 byly vyrobeny začátkem února roku 1941. První tři sériové stroje vyjely z Moskevské továrny 1.května 1941. 22. června jela výroba Emek naplno a první výrobní serie byla dodána armádě v srpnu 1941. Stěhování do Irbitu začalo až v polovině listopadu. Už i tyhle termíny najetí výroby podle mě potvrzují, že dokumentace byla normálně a legálně zakoupena v Německu už před válkou.

Takže Emky byly v armádě už při přepadení Sovětského Svazu.
Don't give in without the fight!
Russian war motorcyclist on M-72 . . . adept na výuční list v ИМЗ
Неслушай машину, сматри крайину!
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
 
Příspěvky: 372
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod bmw730 » 24 led 2015, 16:46

Souhlasím že se kolem vzniku M72 vypráví lecos, pravděpodobné je i že ty stroje přes Švédy opravdu koupily a určitě byla i snaha je okopírovat - v tom byly dobří a naučily to i Čínu... Možné je že něco nového pak bylo v BMW špiony ukradeno...V rámci paktu Ribbentrop vs Mollotov o spolupráci možná získali licenci na technologii R71 a dalších strojů...Tady se zdroje různí, tak jsem uvedl vše hlavně proto že prostě vychází z BMW R71.

Ty moskevské prototypy a první M72 byly určitě nejpodobnější R71 - možná že úplně stejné a jen se testovali k případným úpravám. Možná že ze začátku si nevyráběli úplně vše svoje, asi byly i získané součástky BMW montovány na první stroje...Až když bylo rozhodnuto o hromadné výrobě a jejím přesunu do Irbitu, kde se teprve pak asi pořádně rozjela výroba - plán měl být 10 až 15 000 motocyklů ročně, ale toho nebyly schopni. Scházela však pracovní síla a odborníci z Moskvy - problémy s kompletní výrobou atd. To vše vlastně bylo tajné a nikde se to oficiálně nedozvíme. Podle mě fotky z války asi zachycují až M-72 z Irbitu.
M-72 r.52 side - černá
M-72 r.52 side - modrá s SPZ
M-72M r.56 side -písková
M-72M r.56 solo - černá civil
https://boxermoto.webnode.cz/
servis Jawa-ČZ
Uživatelský avatar
bmw730
 
Příspěvky: 81
Registrován: 16 pro 2011, 15:52

Re: Válečná M-72

Nový příspěvekod fapeko » 24 led 2015, 21:01

Jirka-hk píše:...Zadní převod .: jiný tvar odlitku tlumiče- pravá strana. Nejprve bez výztužného žebra, pak s krátkým žebrem. plnění olejem ze zadní strany moto.
Tři druhy převodů- hruška převodu 8,9,10 zubů.
Kardan má nalisovanou vidličku hardyspojky ze strany převodovky- jsou různé délky kardanů.

S tím převodem hrušky musím nesouhlasit,protože rusové hned od začátku výroby dávali hrušku 8 .
Hruška s počty zubu 9 se dávala na vládni motocykly Dněpry a 10 se nedávala nikdy nikde ,protože tohle je už výrobek dnešní moderní doby.Vím že na BMW se dávali 10 hrušky ,ale tohle zde do vlákna nepatří.
Dněpr moto servis Ostrava
Prodej náhradních dílů a opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
604 910 545
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
fapeko
 
Příspěvky: 1228
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava

Další

Zpět na Všeobecná diskuze

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron