M-72, verze, modely, odlišnosti...
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Já když jsem si dělal elektriku, neměl jsem tehdy žádný plánek, tak jsem si změřil vzdálenost zadniho světla od předního, od dynama k releti, napojení u sajdy jaké mi bude vyhovovat/i pohle spojky, kterou tam dám/,potom od houkačky, od cívky, od přepínače světel k př. světlu apod. a jak píše Hipík , nechal jsem rezervu, barvy jsem zvolil podle "našich.." norem, hlavně proud červeně od dynama,/relé/ poté jsem to podle záhybů a tak, aby elektrika nebyla moc vidět vzal černou umělohmotnou izolačku a smotával jsem jednotlivé vývody dle potřeby, naletoval konce, očka na dynamu a bylo to..Samozřejmě není to origo, ale když to někdo dá do bužírky nebo tak, jak je to origo, nikdo nic nepozná..Nové dráty jsou nové dráty...Mám to přes 15 let je to v pohodě... 
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Tak, povedlo se mi přece jen na konec získat větší část originál nepoužité elektroinstalace do M-72 - bavlněné a zalakované kabely.
nejsou sice všechny, ale bude to taková raritka na motorce
nejsou sice všechny, ale bude to taková raritka na motorce
- Přílohy
-
- Kabely bavlna M-72.jpeg (45.11 KiB) Zobrazeno 9424 x
M-72
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Ahoj,mám originální sovětský plánek jak mají vypadat oba svazky elektriky M 72.
Nejsou tam sice délky,ale je vidět kam co vede v levém i pravém pramenu a hlavně je tam popsáno barevné značení.
To je realizováno omotáním konce kabelu bavlnkou příslušné barvy.Kabely totiž nejsou k disúpozici ve všech barvách a konce oplétaných kabelů je stejně třeba nějak zajistit aby se netřepily - to znamená vodiče kde nejsou očka pocínovat a opletení omotat bavlnkou či nití a zalakovat.
Nejsou tam sice délky,ale je vidět kam co vede v levém i pravém pramenu a hlavně je tam popsáno barevné značení.
To je realizováno omotáním konce kabelu bavlnkou příslušné barvy.Kabely totiž nejsou k disúpozici ve všech barvách a konce oplétaných kabelů je stejně třeba nějak zajistit aby se netřepily - to znamená vodiče kde nejsou očka pocínovat a opletení omotat bavlnkou či nití a zalakovat.
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
A mohl bych ten originál plánek vidět?
Pane kolego tvoje emka je moc pěkný exemplář dokonce se zachovalou původní kabeláží, co jsem koukal na fotky. Což je jeden z velice mála případů Emky, kdy toto lze spatřit. Jen se chci zeptat jak to vlastně je, když ty dva zvazky vedou do lampy. Kolik vodičů jde vlevo a kolik vpravo? poněvadž se dostanou koupit gumové průchodky, které jsou vespod přední lampy dvě. Každá má ale jen dírky na 3 vodiče, což je řekl bych málo. Mohl bych poprosit když tak fotku?
Jinak se mi moc líbí i ty bowdeny s textilním opředením, jako jsou na předním kole tvé M-72.
Před časem se mi povedlo sehnat pár metrů původního bowdenu s opředením /uloženka/, takže budou i tyto v původním provedení, žádný plast.
Jinak furt sháním tu přední žárovku a tu patici, ale zatím marně
Vždycky mě lákaly na veteránských srazech motorky, které byly perfektně zrestaurované, bezvadný lak a chrom. Nechápal jsem proč někdo svůj stroj udržuje v původním "zbídačeném" stavu, oprýskaném zašlém laku a poloslezlé chromy. Teď si takovéto motorky cením daleko víc, než nablýskaného zrenovovaného stoje. A proto koupit nyní emku v původním stavu, určitě bych ji neoblékal do nového laku chromu, apod. ale pokud by to stav dovolil, jen bych poopravil lak a nechal zevnějšek tak, jak je
Pane kolego tvoje emka je moc pěkný exemplář dokonce se zachovalou původní kabeláží, co jsem koukal na fotky. Což je jeden z velice mála případů Emky, kdy toto lze spatřit. Jen se chci zeptat jak to vlastně je, když ty dva zvazky vedou do lampy. Kolik vodičů jde vlevo a kolik vpravo? poněvadž se dostanou koupit gumové průchodky, které jsou vespod přední lampy dvě. Každá má ale jen dírky na 3 vodiče, což je řekl bych málo. Mohl bych poprosit když tak fotku?
Jinak se mi moc líbí i ty bowdeny s textilním opředením, jako jsou na předním kole tvé M-72.
Před časem se mi povedlo sehnat pár metrů původního bowdenu s opředením /uloženka/, takže budou i tyto v původním provedení, žádný plast.
Jinak furt sháním tu přední žárovku a tu patici, ale zatím marně
Vždycky mě lákaly na veteránských srazech motorky, které byly perfektně zrestaurované, bezvadný lak a chrom. Nechápal jsem proč někdo svůj stroj udržuje v původním "zbídačeném" stavu, oprýskaném zašlém laku a poloslezlé chromy. Teď si takovéto motorky cením daleko víc, než nablýskaného zrenovovaného stoje. A proto koupit nyní emku v původním stavu, určitě bych ji neoblékal do nového laku chromu, apod. ale pokud by to stav dovolil, jen bych poopravil lak a nechal zevnějšek tak, jak je
M-72
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
To vyvedení z reflektoru by mě taky zajímalo. Jinak z vlastní zkušenosti, bych z těch opletených drátů tak nevýskal. Dával jsem je taky a moc nadšený z nich nejsem. Vnitřky se lámou, jsou náchylné na poškození, často se mi ulomily v místě ukončení izolace, jsou tvrdé, špatně se ohýbají. Dnes bych to dělal trochu jinak. Opletené bych nechal jen ty dráty, co jsou vidět, např. drát k tlačítku klaksonu si o to přímo říká, dál pak dráty k zadnímu světlu a samozřejmě vysokonapěťové ke svíčkám. Ale ty co dostávají zabrat a stejně nejsou vidět (dráty z dynama a baterky, dráty uvnitř reflektoru), bych udělal z něčeho pořádného, stejně jsou schované v bužírce a musí mít pořádná očka. Ale to je u stroje, co je na ježdění. Pokud to je Emka, s maximální originalitou na projetí se 3x do roka, tak samozřejmě se přiblížit k původnímu provedení.
Jinak na lanka se dají pořídit i jakési textilní návleky a pak to zalakovat. Taky jsem o tom uvažoval, ale po tom, co jsem za dobu provozu už pár lanek vyměnil už jsem na tuto úpravu rezignoval. Ono běžné ježdění a snaha o původní provedení bude pořád o nějakém kompromisu.
Jinak na lanka se dají pořídit i jakési textilní návleky a pak to zalakovat. Taky jsem o tom uvažoval, ale po tom, co jsem za dobu provozu už pár lanek vyměnil už jsem na tuto úpravu rezignoval. Ono běžné ježdění a snaha o původní provedení bude pořád o nějakém kompromisu.
Don't give in without the fight!
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
videl jsem na burze v chotusicich stanek co meli ruzne veci na tyhle stare typy. napr prave vlastne navleky na draty, ze to pak vypada jako stara kabelaz. je to takove opleteni. taky jak zminujes, ze potrebujes zarovku s Ba25 a tim pliskem, tak tu tam maj taky u cerveny vlajky vpravo asi za stovku, 6V. 12v si musis udelat odpajenim plisku ze stary zarovky a priletovanim na novou. Mimo jine tam meli i kontrolkový víčka a vůbec vsecko k té elektroinstalaci na veterany
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Mluvíš o téhle té zárovce viz příloha?hipik634-750 píše:taky jak zminujes, ze potrebujes zarovku s Ba25 a tim pliskem, tak tu tam maj taky u cerveny vlajky vpravo asi za stovku, 6V
Ty návleky na dráty či bowdeny jsem viděl, dělají to i na vysokonapěťové kabely v metrážích. Není to ale nějak ono, když to dáte vedle sebe zároveň s originálem, tak to vypadá uplně jinak. Kabel stářím dostane takovou nepravidelnou barvu, není celý uplně stejný, i povrch a lesk je jiný, ten návlek co kupíte na burze se snaží podobat originálu, ale podle mě to furt vypadá prostě jako replika. O opředených bowdenech co jsou dnes k dostání ani nemluvě, a to za sadu na motorku chtějí tisíce, blázni, mimoto to je stejný případ.
Jednou jsem se o to docela zajímal a proháněl pana googla. Na jednom weteranforu přišel klučina na to jak to "napodobit" v domácích podmínkách. Vezmete obyčejnou bavlněnou tkaničku do bot o požadované zloušťce a prostě navlečete na kabel. Pak to tam zalakovával Konkorem 500 což je něco jako asfalt. Uděla jsem to přesně dle návodu, několikkrát opakovaně zalakoval a vypadalo to dobře. Chyba byla v tom, že ten konkor uplně nikdy zřejmě nezaschne, je sice stále pružný, ale při styku s čímkoliv může zanechat šmouhy. No a pak se mi povedlo sehnat 5 metrů původního bowdenu s opletením, a následně jsem sehnal i kabely ke svíčkám a ostatní kabely původní a tak jsem zanechal pokusů.
Ale možná by to šlo zalakovat něčím jiným.
Kdo by se chtěl mrknout:
http://www.veteranforum.cz/index.php?id ... dtop=86993
M-72
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Ahoj,tak bowdeny -
ze začátku jsem používal nové a na ně navlékal tkaničku do bot,to vše pak přelakoval elektroizolačním lakem(je stále pružný a nepraská).Nevýhodou byl problém s kovovými čepičkami na konci bowdenu pod které se tkanička nevešla a že celek byl na první pohled jaksi tlustší.
Nyní kupuji na burze nové opletené bowdeny,mají je ve dvou tloušťkách.Po nalakování zníněným lakem vypadají velice dobře.
Do slabšího (předstih,karburace....)kupuji lanka pro cyklisty.Do silnějšího (spojka,brzda)kupuji nejslabší pozinkované lanko v Baumaxu.Je spletené ne z drátků ale jakoby ze slaboučkých laníček.Je velice kvalitní a metrje asi za 12 kč.
ze začátku jsem používal nové a na ně navlékal tkaničku do bot,to vše pak přelakoval elektroizolačním lakem(je stále pružný a nepraská).Nevýhodou byl problém s kovovými čepičkami na konci bowdenu pod které se tkanička nevešla a že celek byl na první pohled jaksi tlustší.
Nyní kupuji na burze nové opletené bowdeny,mají je ve dvou tloušťkách.Po nalakování zníněným lakem vypadají velice dobře.
Do slabšího (předstih,karburace....)kupuji lanka pro cyklisty.Do silnějšího (spojka,brzda)kupuji nejslabší pozinkované lanko v Baumaxu.Je spletené ne z drátků ale jakoby ze slaboučkých laníček.Je velice kvalitní a metrje asi za 12 kč.
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Elektrika-
žárovku s paticí pro Arno jsem zadal v Lotyšsku tak se snad časem objeví.
Pokusím se zítra zaslat foto těch plánků a schémat elektriky co mám.Je z nich vše dobře patrné.
Jinak já používám vodiče opředené,tam kde je to nejvíc vidět se snažím použít původní,jinde se nebráním i nové replice,dá se vybrat i celkem věrohodná.U původních je dobré vybrat pěkné neztvrdlé,jinak se lámou.Dobře se mi osvědčily cívky se svinovací antenou pro vojenské radiostanice,k dostání snad na každé burze.Kabel z nich je velice ohebný a pěkný na motáž kde je vidět,je ale slabší a nedá se natáhnout všude.
Konce kabelů pocínuji nebo opatřím očky,konec izolace omotám bavlnkou příslušné barvy a zalakuji.Vypadá to velice pěkně.Tam kde je na kabelu očko by mel být ještě takový gumový klobouček.S tím je ale problém,staré zásoby již nejsou a ty co se teď prodávají se začnou po roce provozu rozpadat.
Svazky kabelů jsem původně navlékal do bužírek,ale to mi vystačilo na první moto.Stará bužírka došla a repliková
se vždy brzy v místě ohýbání jak vede z rámu do světla poláme.
Tak to nyní řeším tak že v galanterii koupím černý nebo hnědý tkaloun šířky 2 cm a svazek kabelů pěkně omotám s
překládáním o polovinou šířky tkalounu.Konec vinutí zajistím nití barvy tkalounu a zalakuji.Vypadá to opět velice pěkně a dobově a ani po delší době to nic nedělá.
žárovku s paticí pro Arno jsem zadal v Lotyšsku tak se snad časem objeví.
Pokusím se zítra zaslat foto těch plánků a schémat elektriky co mám.Je z nich vše dobře patrné.
Jinak já používám vodiče opředené,tam kde je to nejvíc vidět se snažím použít původní,jinde se nebráním i nové replice,dá se vybrat i celkem věrohodná.U původních je dobré vybrat pěkné neztvrdlé,jinak se lámou.Dobře se mi osvědčily cívky se svinovací antenou pro vojenské radiostanice,k dostání snad na každé burze.Kabel z nich je velice ohebný a pěkný na motáž kde je vidět,je ale slabší a nedá se natáhnout všude.
Konce kabelů pocínuji nebo opatřím očky,konec izolace omotám bavlnkou příslušné barvy a zalakuji.Vypadá to velice pěkně.Tam kde je na kabelu očko by mel být ještě takový gumový klobouček.S tím je ale problém,staré zásoby již nejsou a ty co se teď prodávají se začnou po roce provozu rozpadat.
Svazky kabelů jsem původně navlékal do bužírek,ale to mi vystačilo na první moto.Stará bužírka došla a repliková
se vždy brzy v místě ohýbání jak vede z rámu do světla poláme.
Tak to nyní řeším tak že v galanterii koupím černý nebo hnědý tkaloun šířky 2 cm a svazek kabelů pěkně omotám s
překládáním o polovinou šířky tkalounu.Konec vinutí zajistím nití barvy tkalounu a zalakuji.Vypadá to opět velice pěkně a dobově a ani po delší době to nic nedělá.
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Jinak nedopuručuji,zvášť při použití opředených kabelů bandáž svazku ukončit před vstupem do reflektoru a tam pak táhnout jednotlivé kabely dirkama v průchodce!Je to potom místo největšího namáhání kabelu na ohyb a brzy se něco zlomí.Lepší je dát průchodku s jednou větší dírou a bandáž ukončit až kousek ve světle.
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Mluvíš o téhle té zárovce viz příloha?arno77 píše:hipik634-750 píše:taky jak zminujes, ze potrebujes zarovku s Ba25 a tim pliskem, tak tu tam maj taky u cerveny vlajky vpravo asi za stovku, 6V
ano i ne, typove vypada stejne jako ta co mam na kacku, akorat v tom plisku nejsou ty tri dirky. Ja ji nahrazoval za novou uplne standardni BA25 asymetrickou zarovku a odletoval jsem ten plisek a naletoval na stejnou vzdalenost jako na puvodni zarovce. ale ano, tyhle zarovky tam meli
tento typ tam meli http://www.ural-zentrale.de/product_inf ... erfer.html
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
to Hipik - tyhle žárovky jsem nemyslel, to je standard M-72 a dále, já sháním tam ten špek co jsem dal do přílohy pár přízpěvků výš. Zasvěcení ví..
KOVROVEC5 Bowdeny: S tou tkaničkou to není špatný nápad s tím elektroizolačním lakem jak píšeš, že je stále pružný a nepraská, zní to jako vhodný povrch. S tím rozdílem, aby to vypadalo dobře, tak bych určitě doporučil sloupnout ten plast z bowdenů a tkaničku navlíknout na kov. Teprve pak má bowden správnou tloušťku. Jinak co píšeš ohledně lanek, patří tam přesně jak píšeš tenké a pak hrubší jako by splétané. Mám originály a je to přesně tak
Za shánění žárovky děkuji. Snad se to povede. Jinak používala se taktéž v motorce iž 49. Já viděl na allegru aukci, kde borec prodával 2kusy a chtěl 5 zl za kus. nabízel jsem mu desetkrát tolik jestli pošle do za hranice, ale neozval se, poslal jsem mu nabídku ještě pak dvakrát.. Žárovka se neprodala, pak ji vystavil znovu a za 10 zl prodal obě.
Elektrika: jak píšeš o těch kabelech na cívce se svinovací anteny pro vojenské radiostanice. Mám doma dvě. Kabely vypadají krásně, ale bohužel jsou moc tenké. Ideální by byly pro renovaci historického biciklu, nebo maximálně na klaxon, ale k takové baterce, dynamu na motorce, nebo regulátoru či hlavní žárovce jsou nepoužitelné, bohužel.. Proto jsem sháněl tlustší, ale nemohl jsem nikde sehnat, až se mi dostaly do ruky ty originály do Emky, a ty jsou oproti těm z té cívky antény mnohem mnohem tlustší.
Co je to ten Tkaloun? to je izolepa na koberce, či jen pruh látky? Taky uvažuju do čeho dám elektriku.. a nějaká plastová smršťovací bužírka se mi nezamlouvá.. Chtělo by to něco dobovějšího, nějaký trik jako s těma tkaničkama a bowdenama..
Další věc nad kterou už hodně dlouho uvažuju jsou přesně jak píšeš ty dvě gumové průchodky v přední lampě. Příjde mi to hodně nelogické ukončovat bužírku před světlem a tam vést jednotlivé kabely zvlášť.. líbí se mi to jak říkáš v bužírce až do lampy. Jedině tak jsou kabely chráněny. Nechápu to, měli to už tak i Němci. V příloze posílám zajímavější řešení..
KOVROVEC5 Bowdeny: S tou tkaničkou to není špatný nápad s tím elektroizolačním lakem jak píšeš, že je stále pružný a nepraská, zní to jako vhodný povrch. S tím rozdílem, aby to vypadalo dobře, tak bych určitě doporučil sloupnout ten plast z bowdenů a tkaničku navlíknout na kov. Teprve pak má bowden správnou tloušťku. Jinak co píšeš ohledně lanek, patří tam přesně jak píšeš tenké a pak hrubší jako by splétané. Mám originály a je to přesně tak
Za shánění žárovky děkuji. Snad se to povede. Jinak používala se taktéž v motorce iž 49. Já viděl na allegru aukci, kde borec prodával 2kusy a chtěl 5 zl za kus. nabízel jsem mu desetkrát tolik jestli pošle do za hranice, ale neozval se, poslal jsem mu nabídku ještě pak dvakrát.. Žárovka se neprodala, pak ji vystavil znovu a za 10 zl prodal obě.
Elektrika: jak píšeš o těch kabelech na cívce se svinovací anteny pro vojenské radiostanice. Mám doma dvě. Kabely vypadají krásně, ale bohužel jsou moc tenké. Ideální by byly pro renovaci historického biciklu, nebo maximálně na klaxon, ale k takové baterce, dynamu na motorce, nebo regulátoru či hlavní žárovce jsou nepoužitelné, bohužel.. Proto jsem sháněl tlustší, ale nemohl jsem nikde sehnat, až se mi dostaly do ruky ty originály do Emky, a ty jsou oproti těm z té cívky antény mnohem mnohem tlustší.
Co je to ten Tkaloun? to je izolepa na koberce, či jen pruh látky? Taky uvažuju do čeho dám elektriku.. a nějaká plastová smršťovací bužírka se mi nezamlouvá.. Chtělo by to něco dobovějšího, nějaký trik jako s těma tkaničkama a bowdenama..
Další věc nad kterou už hodně dlouho uvažuju jsou přesně jak píšeš ty dvě gumové průchodky v přední lampě. Příjde mi to hodně nelogické ukončovat bužírku před světlem a tam vést jednotlivé kabely zvlášť.. líbí se mi to jak říkáš v bužírce až do lampy. Jedině tak jsou kabely chráněny. Nechápu to, měli to už tak i Němci. V příloze posílám zajímavější řešení..
- Přílohy
-
- Výstřižek.JPG (40.44 KiB) Zobrazeno 9337 x
M-72
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Ahoj tak tkaloun není nic lepícího,je to vlasně to co je použito u starších montérek na stažení v pase.Je k dostání v různých barvách a šířkách.Při ovíjení kabeláže je potřeba mít svazek pěkně napnutý a srovnaný bez křížení kabelů,vinout pečlivě s přeložením o polovinu šířky tkalounu a dobře utahovat.Výsledek je neuvěřitelně dobrý a dobový.
Jinak ty kabely z antén používám pouze k houkačce,zadnímu světlu a k osvětlení side.
Jinak ty kabely z antén používám pouze k houkačce,zadnímu světlu a k osvětlení side.
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Ty plánky instalace se mi nedaří sem umístit.Poslal jsem je tedy rovnou Arno a Honzovi.
Mimochodem z nich jasně vyplývá že v reflektoru není žádná žárovka osvětlení tacho,osvětlen je paprskem světla výřezem z paraboly reflektoru.
Mimochodem z nich jasně vyplývá že v reflektoru není žádná žárovka osvětlení tacho,osvětlen je paprskem světla výřezem z paraboly reflektoru.
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
i tak bych pri vyrobe te zarovky postupoval tak, ze vemu tu zarovku co jsem daval, odletoval krouzek a naletoval tebou pozadovany krouzek. ale pokud ji chces mit jako rezervni, tak ti asi chybi ten plisek, ze ...
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP