jaky olej do dnepra

Diskuze o čemkoliv
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Uživatelský avatar
Pavel Kučera
Příspěvky: 132
Registrován: 16 úno 2011, 11:12
Kontaktovat uživatele:

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od Pavel Kučera »

Shledávám, že se rozpoutala vášnivá diskuze na věčné téma "Jaký olej".
Důležité je si přiznat, že tato diskuze nikdy neměla a nemá konce. Na jedné straně uživatel s najetými 200 tis. km na sajdkáře sovětského typu a na druhé študovaní technologové a chemici.

Zkusím taky něco:

Viskozita oleje nic nenapovídá o jeho kvalitě. 10W-40 může být stejně kvalitní jako 20W-50. Viskozita určuje použití oleje v závislosti na teplotách vnějších i motoru a jeho zatížení. Jiný olej použijete do vodou chlazených motorů, které si udržují konstantní provozní teplotu a jiný do vzduchem chlazených, kde se teplota při extrémním zatížení pohybuje i kolem 120 stC. První číslo (např. 20W) je zimní značení (použitelnost oleje v nízkých teplotách, čím nižší, tím jej lze použít v nižších teplotách), druhé za pomlčkou je letní značení (čím vyšší, tím lepší odolnost při vysokých teplotách motoru). Jediné, čeho je potřeba dosáhnout, je udržet olejový film na povrchu pracovní plochy ve všech provozních teplotách konkrétního motoru (pozor, při vysokých ale i nízkých teplotách). Proto naše doporučení pro letní ježdění 15W-50 nebo 20W-50, zimní potom 10W-40 (pro vzduchem chlazené 2-válce).

Kvalitu oleje určují výkonové specifikace (API, VW, ACEA, JASO atd.). Např. u často používané specifikace API značí první písmeno typ motoru (S = benzín, C = nafta), druhé potom v abecedním pořadí kvalitu oleje. Čím vyšší písmeno v abecedě, tím kvalitnější olej.
Příklad: Mogul M8AD (SAE 15W-50) má API SE, Denicol Biker 4 Stroke (SAE 20W-50) má API SG (pozor, skrytá reklama!).
Kvalita oleje se projevuje nejen v opotřebení součástí, ale také tvorbou usazenin a kalů v motoru, které mohou následně způsobit poškození motoru.

Přísady do oleje jsou dobrým obchodním artiklem, kdo by nechtěl mít motor s nižší spotřebou paliva, menším opotřebením, hladším chodem, ….., ale po letech se přikláním k názorům chemiků, že v kvalitním oleji již všechny potřebné přísady jsou.
Příklad: Do oleje Denicol Hypoid Gear Oil s API GL 5 již nemusíte přidávat rozehřátou grafitovou vazelínu. Je to olej pro hypoidní převody, velké tlaky a rázy (pozor, zase skrytá reklama!).

Myslím, že rada je jednoduchá. Neřešte výrobce (značku) oleje, vyberte správnou viskozitu a kvalitu oleje. Berte to jen jako poznámku, nechci se s nikým přít, viz. začátek tohoto článku.
SovMotCentr | Pavel Kučera
Rozhraní 75 | 569 03 Rozhraní | Česká republika
tel.: +420 461 723 746 (Po - Pá: 8.00 - 12.00 13.00 - 17.00 hod)
e: info@ural.cz | w: www.ural.cz | fb: MotocyklyUral
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od fapeko »

Ano tohle platí u novějších motoru , ale určitě to neplatí na starých káčkách a emkách kde musím lít olej co právě ty usazeniny a karbony vytváří z důvodů vymezení výrobních vůli a nepřesností.Stačí si utěsnit všechny výstupní kanálky na olej , roztočit olej. čerpadlo a hned člověk uvidí kde to všechno prolíná (chčije)u te propojovací rozváděcí trubičky a dále ještě (a to je studéný ten motor )
Pokud tam naliji olej co ty karbony a usazeniny rozpouští (dnešní moderní oleje) tak dopadnu jako každý kdo má tak starou motorku ,že mi to přestane časem mazat jak se to zahřeje.Vždyt ta koncepce SV motoru je z třicátých let a musíme brát na to ohled a k tomu aji tak přistupovat
Je určitě na zváženou , když ta motorka celých cca 50 let jezdila po Rusku v naprostém pořádku a mazala a my si ji ted koupíme po těch letech ,uděláme GO motoru ,vyčístíme vše od karbonu ,nalijeme kvalitní olej s přísadama AD a divíme se po čase ,že to nemaže po zahřáti.Není to divné teda ?
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

U starých motorů bez filtru jsou v podstatě tři možnosti jak mazání řešit.
- Používat stejnou technologii mazání, jak před válkou, tj. olej bez přísad při jehož používání dochází k usazování nečistot a při výměně používat vyplachovací olej. Tyto oleje se dají sehnat jako speciální pro veterány, ale jsou drahé.
- Předělat mazání na papírový filtr.
- Při použití oleje s přísadami, olej často měnit, aby bylo zajištěno odstranění nečistot (což normálně dělá filtr).

Jinak jakýkoli nejobyčejnější olej, který se dnes dá koupit, je několikanásobně kvalitnější, než to nejlepší, co se dalo koupit v době vzniku stroje.
Don't give in without the fight!
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od host »

Přátelé, nikomu nic nevnucuju, ale letecký olej MOL 22-je bez aditiv, je to SAE 60, cca 80 Kč litr. Taková ještě hustší M9A pro paměť niky. Jezdím ho 2.rok na Sv, maže, neteče. Klasický minerál do nizkootackovych pístovych motorů s malým měrným výkonem...
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
serpico-3
Příspěvky: 455
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od serpico-3 »

fapeko to napsal přesně, musíme vycházet z tehdejších možností mazání a neplést do toho naše moderní zázraky. Osobně bych se neodvážil do motoru, kde nevím, jaký olej používal předešlý majitel nalít olej s ADitivy..je to věčný boj, je to jako předělávat leváka na praváka,i když se to povede, je to blbost.Já používám M6 a nemám problém. Samozřejmě kdo motor zatěžuje extrémně se snaží motoru pomoci, je to pochopitelné, ale mnohokrát mu jen ubližuje..SV motor je ten pravý, krásný, nenáročný a výkonný-ale je třeba se na něho dívat náhledem jeho doby konstrukce... ;)
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

host: Díky za tip. Tohle vyzkouším...
Don't give in without the fight!
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od host »

Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Jirka-hk
Příspěvky: 171
Registrován: 07 bře 2011, 10:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od Jirka-hk »

...nechci zakládat nové téma- týká se olejů,mazání...
To se takhle koupilo Káčko, udělala se jakoby celková oprava, nalil se novodobý kvalitní olej, a nějak se zapomnělo, že "mazací kroužky" na klice jsou totálně plný sra..k. Chvilku to jezdilo, sra..y se vesele rozpouštěly, začaly mršky ucpávat mazací kanálky v ojničních čepech, zlomyslně zamezovaly mazání a na konec nedomazaná klika odešla do věčných lovišť. A proto je NUTNÉ vždy jakýkoliv dovoz bez známé minulosti minimálně rozebrat, vyčistit a zase šupky dupky složit. Nedávejte vždy nemazání za vinu "novodobým olejům".. a to je konec pohádky :D

... toto jsem vyšťoural z mazacích kroužků...
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Jenda
Příspěvky: 67
Registrován: 15 črc 2015, 21:03

Re: jaky olej do dnepra

Nový příspěvek od Jenda »

Já preferuji olej vyrobený v zámoří Petro-Canada Supreme 20W-50
specifikace:
Typ oleje: částečně syntetický, Specifikace ACEA: A3/B4/C3 SAE: 20W-50 Specifikace API: SN/CF Energy Conserving ILSAC GF-5

Byl mi doporučen řadou lidí, co používají bahenní pumpy Harley Davison. Tyto motory od HD se obecně díky konstrukční zastaralosti velmi špatně chladí. A když je to dobré po amerikánce, proč ne pro rusa že :lol:
Odpovědět