M-72, verze, modely, odlišnosti...
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M-72 arno77
Ještě údajně podle provedení rohových výztuh lze poznat provedení rámu. Rovné by měly být na rámu pro vojenské určení, výztuhy s rádiusem civil.
Don't give in without the fight!
Re: M-72 arno77
Tak o tom nejsem zcela přesvědčen. Odkud je ta informace?
Dle mě je to takto:
Rámy:
1. Nejprve rám bez výztuh - první válečné modely, Zis /jako Bmw/
2. poté s velkým trojůhelníkem, konec cca po roce 52
3. následované typem jak bylo řečeno výztuhou s rádiusem.
Ono to lze takto snadno vypozorovat z motocyklů, neboť např. rám s rádiusy je osazen novějšími motory, vidlicemi s vysokými blatníky, novější světla, a jinými komponenty, které se na rámu s velkýma výztuhama nevyskytujou. (ikdyž v případech ruských strojů je všechno možné, když pominu kutily ). Jde to vypozorovat taky z originál strojů, např.
http://www.oldtimergarage.eu/pl/galeria/4.html#
a taky např. dle uložení přední koule k upevnění side. To znamená..
Uložení koule:
1. nejdříve obě přední kostky rámu stejné (jako u Bmw),
2. poté prava strana upravena větší kostkou na zpevnění a "zapuštění části vedení koule" a uskutečnění tak jejího tuhšího vedení.
3. poté byla koule navařena napevno na rámu - rám s velkými výztuhami do r. 52 cca přelom,
4. poté byla přední koule šroubovací - ještě model s velkýma výztuhama (přelom),
avšak nadále jen šoubovací na rámu s rádiusovýma výztuhama, již nikdy nevařena jak předtím (teď mám na mysli pouze Emky). Nikdy jsem neviděl rám s rádiusovýma výztuhama s přivařenou koulí napevno.
Dle mě je to takto:
Rámy:
1. Nejprve rám bez výztuh - první válečné modely, Zis /jako Bmw/
2. poté s velkým trojůhelníkem, konec cca po roce 52
3. následované typem jak bylo řečeno výztuhou s rádiusem.
Ono to lze takto snadno vypozorovat z motocyklů, neboť např. rám s rádiusy je osazen novějšími motory, vidlicemi s vysokými blatníky, novější světla, a jinými komponenty, které se na rámu s velkýma výztuhama nevyskytujou. (ikdyž v případech ruských strojů je všechno možné, když pominu kutily ). Jde to vypozorovat taky z originál strojů, např.
http://www.oldtimergarage.eu/pl/galeria/4.html#
a taky např. dle uložení přední koule k upevnění side. To znamená..
Uložení koule:
1. nejdříve obě přední kostky rámu stejné (jako u Bmw),
2. poté prava strana upravena větší kostkou na zpevnění a "zapuštění části vedení koule" a uskutečnění tak jejího tuhšího vedení.
3. poté byla koule navařena napevno na rámu - rám s velkými výztuhami do r. 52 cca přelom,
4. poté byla přední koule šroubovací - ještě model s velkýma výztuhama (přelom),
avšak nadále jen šoubovací na rámu s rádiusovýma výztuhama, již nikdy nevařena jak předtím (teď mám na mysli pouze Emky). Nikdy jsem neviděl rám s rádiusovýma výztuhama s přivařenou koulí napevno.
M-72
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M-72 arno77
No tak já mám třeba rám s rádiusovými výztuhami a přední kouli přivařenou. U těch Emek asi opravdu nelze vysledovat nějaké pravidlo, co by to upřesnilo. 
Don't give in without the fight!
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Možná by se sem měla přesunout ta debata co je o arnově Emce.
Ať to máme pěkně na hromadě.
Don't give in without the fight!
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
asi by to bylo lepší, ať to není tak roztahané, ale to by musel udělat admin. 
M-72
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
tak sem se o to pokusil, snad sem to sloučil dobře.... kdyžtak se to opraví 
Dněpr 11 solo/side
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Ahoj,
Předně bych chtěl poděkovat Mírovi, za přesun diskuze z mé složky sem.
Ale rád bych se teď vrátil k tomu tématu jménem Rám, co naposled posílal Wanderer. Takový rám jsem opravdu nikdy nikde neviděl, myslím tu kombinaci že by měl rádiusové vzpěry a k tomu přivařená koule.. jestli bychom vycházeli z předpokladu, že starším typem byly trojůhelníkové vzpěry a až poté rádiusové, pak nechápu, proč by se ještě svařovala koule, když ke konci výroby rámu s trojůhleníky již byla přdní koule šroubovací - tak to má přesně Vici.
Ovšem může to být přechodný model, nebo je fakt co jsem někde četl že nelze s přesnou určitostí říct jak to tehdy bylo a co je na daném stroji, jestli to je origo, nebo ne. Prostě co bylo na skladě a přišlo rusovi pod ruku to tam šoupl.. A tak to zřejmě asi bylo.
Pořád mi nedá to tvrzení, že výztuhy s rádiusem jsou civil a trojůhleníky zas voják. Podle mne se toto tvrzení, nezakládá na pravdě. Proti hovoří i fakt, že rám s rádiusy je dělaný bytelněji (má navíc rádiusové vzpěry i v oblasi spodní příčky rámu) proč by tedy byl civil jakoby pevnější nežli voják..
Předně bych chtěl poděkovat Mírovi, za přesun diskuze z mé složky sem.
Ale rád bych se teď vrátil k tomu tématu jménem Rám, co naposled posílal Wanderer. Takový rám jsem opravdu nikdy nikde neviděl, myslím tu kombinaci že by měl rádiusové vzpěry a k tomu přivařená koule.. jestli bychom vycházeli z předpokladu, že starším typem byly trojůhelníkové vzpěry a až poté rádiusové, pak nechápu, proč by se ještě svařovala koule, když ke konci výroby rámu s trojůhleníky již byla přdní koule šroubovací - tak to má přesně Vici.
Ovšem může to být přechodný model, nebo je fakt co jsem někde četl že nelze s přesnou určitostí říct jak to tehdy bylo a co je na daném stroji, jestli to je origo, nebo ne. Prostě co bylo na skladě a přišlo rusovi pod ruku to tam šoupl.. A tak to zřejmě asi bylo.
Pořád mi nedá to tvrzení, že výztuhy s rádiusem jsou civil a trojůhleníky zas voják. Podle mne se toto tvrzení, nezakládá na pravdě. Proti hovoří i fakt, že rám s rádiusy je dělaný bytelněji (má navíc rádiusové vzpěry i v oblasi spodní příčky rámu) proč by tedy byl civil jakoby pevnější nežli voják..
M-72
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
No máme Emky doma dvě. Obě mají výztuhy s rádiusem a obě mají přední kouli přivařenou.
Don't give in without the fight!
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
zajímavé, tak to bude asi mezityp.
dnes jsem skládal převodovku. Protože se mi kulisa řazení stýkala s ozubeným kolem dvojky, krásně do kulisy ozubené kolo vyfrézovalo drážku a díky ní se zasekávala v drážce vidlička nešla zařadit 3. rychlost, která po cca dvou sekundách vyskočila. Tudíž jsem převodovku rozebral, vyčistil od špon a třísek. Kulisu vyvařil a opracoval do původního stavu. Převodovku složil a zjistil jsem, že mi opět dře kulisa o to ozubené kolo, tak jsem si řekl, že bude asi ohnutá, tak jsem ji trošku vyhnul dál od těch ozubených kol, leč na úkor toho však nezapadala kulička aretace přesně středem, tak jsem to vrátil zase zpět.
Tudíž moje otázka majitelé emek zní, jestli s tím máte taky zkušenosti. Napadlo mě jen jedno řešení, jak tomu předejít a jak kulisu oddálit směrem od ozubení. A tím je podložit ruční páku, mezi ni a skříní, jednině tak lze kulisu jakoby vysunout ven. Zajímalo by mě jestli tam tu podložku někdo máte, protože se mi zdá že v katalogu kreslená není..
Další věc: Po smontování převodovky jsem zatáhl za drážkovaný hřídel co vede směrem do spojky, tudíž dovnitř. S touto hřídelí s tisícihranem lze pohybovat cca plus minus jeden mm. je to normální? nenapadá mě jak to vymezit. navíc se tam žadné distanční podložky podle katalogu nedávaly. jelikož uvnitř běží vypínací tyčka spojky tak si říkám, jestli ta vůle není na škodu..
a poslední věc se týká vymezení vůle mezi kardanem, mám namysli gumovou spojkou a částí hardy talíře od motoru. Kolik máte mezeru? Je tato vůle nějak vymezována? a jak? Jedna možnost je jak říkal Vici podložit unašeč v převodovce mezi ložiskem a unašečem podložkou, máte to taky tak?
dnes jsem skládal převodovku. Protože se mi kulisa řazení stýkala s ozubeným kolem dvojky, krásně do kulisy ozubené kolo vyfrézovalo drážku a díky ní se zasekávala v drážce vidlička nešla zařadit 3. rychlost, která po cca dvou sekundách vyskočila. Tudíž jsem převodovku rozebral, vyčistil od špon a třísek. Kulisu vyvařil a opracoval do původního stavu. Převodovku složil a zjistil jsem, že mi opět dře kulisa o to ozubené kolo, tak jsem si řekl, že bude asi ohnutá, tak jsem ji trošku vyhnul dál od těch ozubených kol, leč na úkor toho však nezapadala kulička aretace přesně středem, tak jsem to vrátil zase zpět.
Tudíž moje otázka majitelé emek zní, jestli s tím máte taky zkušenosti. Napadlo mě jen jedno řešení, jak tomu předejít a jak kulisu oddálit směrem od ozubení. A tím je podložit ruční páku, mezi ni a skříní, jednině tak lze kulisu jakoby vysunout ven. Zajímalo by mě jestli tam tu podložku někdo máte, protože se mi zdá že v katalogu kreslená není..
Další věc: Po smontování převodovky jsem zatáhl za drážkovaný hřídel co vede směrem do spojky, tudíž dovnitř. S touto hřídelí s tisícihranem lze pohybovat cca plus minus jeden mm. je to normální? nenapadá mě jak to vymezit. navíc se tam žadné distanční podložky podle katalogu nedávaly. jelikož uvnitř běží vypínací tyčka spojky tak si říkám, jestli ta vůle není na škodu..
a poslední věc se týká vymezení vůle mezi kardanem, mám namysli gumovou spojkou a částí hardy talíře od motoru. Kolik máte mezeru? Je tato vůle nějak vymezována? a jak? Jedna možnost je jak říkal Vici podložit unašeč v převodovce mezi ložiskem a unašečem podložkou, máte to taky tak?
M-72
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
S tím mezitypem bych si nebyl jist. Odhaduju, že mezi našimi stroji bude nějaký ten rok rozdíl v datu výroby.
Ad kulisa: na kulise je navlečená podložka a pružina, která dotlačuje kulisu k jedné straně. Ale teď z hlavy si nevzpomenu, na kterou stranu patří. Myslím, že mezi kulisu a boční víčko. Páku bych nepodkládal, musí to fungovat i bez ní. Pozor, osobně jsem měl v ruce minimálně 2 rozdílné délky osy kulisy, takže tam, podle mě, dal někdo před tebou tu kratší. Buď bych sehnal jinou kulisu nebo tu stávající nějak prodloužil (ona i ta oska se dá udělat znova).
Pak je dobré si udělat z kusu silného plechu zkušební víčko. Je to v podstatě totéž, jak normální, ale s otvorem, takže krásně vidíš, co to dělá vevnitř po smontování.
Fotku jsem dával na veteranforum.
Ad drážkovaný hřídel: Myslím, že milimetr je dost. Ložisko pod víkem bývá normálně podloženo. Viděl jsem cca 4 - 5 rozebraných převodovek a v podstatě na každé hřídeli jsou nějak (většinou improvizovaně) podložky. Např. já jsem tam měl a nechal podložku mezi ložiskem a prvním kolečkem (tloušťka cca 1mm). Takže vypodlož dle potřeby.
Ad hardy spojka: Já mám drážkovaný hřídel, takže vůli nastavím dle potřeby. Táta má unašeč napevno a myslím, že tam bude něco přes 1mm. Podle mě je důležité, aby byly hřídele zasunuté do sebe a pokud tam nemáš nijak extrémní mezeru, tak bych to neřešil.
Ad kulisa: na kulise je navlečená podložka a pružina, která dotlačuje kulisu k jedné straně. Ale teď z hlavy si nevzpomenu, na kterou stranu patří. Myslím, že mezi kulisu a boční víčko. Páku bych nepodkládal, musí to fungovat i bez ní. Pozor, osobně jsem měl v ruce minimálně 2 rozdílné délky osy kulisy, takže tam, podle mě, dal někdo před tebou tu kratší. Buď bych sehnal jinou kulisu nebo tu stávající nějak prodloužil (ona i ta oska se dá udělat znova).
Pak je dobré si udělat z kusu silného plechu zkušební víčko. Je to v podstatě totéž, jak normální, ale s otvorem, takže krásně vidíš, co to dělá vevnitř po smontování.
Ad drážkovaný hřídel: Myslím, že milimetr je dost. Ložisko pod víkem bývá normálně podloženo. Viděl jsem cca 4 - 5 rozebraných převodovek a v podstatě na každé hřídeli jsou nějak (většinou improvizovaně) podložky. Např. já jsem tam měl a nechal podložku mezi ložiskem a prvním kolečkem (tloušťka cca 1mm). Takže vypodlož dle potřeby.
Ad hardy spojka: Já mám drážkovaný hřídel, takže vůli nastavím dle potřeby. Táta má unašeč napevno a myslím, že tam bude něco přes 1mm. Podle mě je důležité, aby byly hřídele zasunuté do sebe a pokud tam nemáš nijak extrémní mezeru, tak bych to neřešil.
Don't give in without the fight!
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
tak já to porovnával mezi tvým strojem a zhruba ročníkem 52, kde ještě nejsou kytky s tím tvým typem již s kytkama na kolech a přitom pořád s nízkým blatníkem. Apropó, jaký je vůbec ročník té tvé moto?
Kulisa: jj, přesně jak říkáš, na kulise je navlečena pružina, která se opírá o druhou stranou o víčko. Jinak jsem dal podložku mezi páku a víčko a funguje to parádně, dokonce jsem si vzpoměl, že před 3mi lety, když jsem převodovku rozebral tam podložka byla a podařilo se mi jí i v tom mém nepořádku dokonce najít, tak jsem jí tam hned dal a vše funguje bravurně. Ale uvídím, až co se bude dít až při testovací jízdě, zatím to však vypadá dobře. Jinač vím o dvou různých délkách kulis, mám tam tu správnou, dokonce Vici mi poslal jeho, tak jsem to porovnal a jsou obě stejné na starou převodovku emky.
Jinač mám také od Viciho zapůjčené jedno víčko pod ruční páku, které šikovně rozřízl tak, že je to jen na 4šrouby a jde vidět vše co se v převodovce děje, výborná věc při seřizování nožní páky.
Drážkový hřídel: Sakra asi to budu muset ještě jednou rozhodit, a sehnat někde vymezovací podložku a podložit ten zatracený hřídel..
Hardy: to máš v pohodě, ten s tisícihranem, je naprosto bez starosti. Tátova emka má mezeru 1mm? to snad ne..
docela by mě zajímalo foto té hardyny s takovou vůlí.. mě se to nepovedlo dostat pod půl cm, a to jsem to již podložil mezi ložiskem v převodovce a unašečem co to šlo..
Kulisa: jj, přesně jak říkáš, na kulise je navlečena pružina, která se opírá o druhou stranou o víčko. Jinak jsem dal podložku mezi páku a víčko a funguje to parádně, dokonce jsem si vzpoměl, že před 3mi lety, když jsem převodovku rozebral tam podložka byla a podařilo se mi jí i v tom mém nepořádku dokonce najít, tak jsem jí tam hned dal a vše funguje bravurně. Ale uvídím, až co se bude dít až při testovací jízdě, zatím to však vypadá dobře. Jinač vím o dvou různých délkách kulis, mám tam tu správnou, dokonce Vici mi poslal jeho, tak jsem to porovnal a jsou obě stejné na starou převodovku emky.
Jinač mám také od Viciho zapůjčené jedno víčko pod ruční páku, které šikovně rozřízl tak, že je to jen na 4šrouby a jde vidět vše co se v převodovce děje, výborná věc při seřizování nožní páky.
Drážkový hřídel: Sakra asi to budu muset ještě jednou rozhodit, a sehnat někde vymezovací podložku a podložit ten zatracený hřídel..
Hardy: to máš v pohodě, ten s tisícihranem, je naprosto bez starosti. Tátova emka má mezeru 1mm? to snad ne..
docela by mě zajímalo foto té hardyny s takovou vůlí.. mě se to nepovedlo dostat pod půl cm, a to jsem to již podložil mezi ložiskem v převodovce a unašečem co to šlo..
M-72
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
U mého stroje si ročníkem nejsem jistej, klidně je možné, že to složili z více motorek.
Tu vůli jsem střelil jen od oka, po paměti, možná je tam víc. Momentálně má vyndanou převodovku, takže to nemůžu zkontrolovat.
Tu podložku můžeš vyrobit takřka z čehokoli. Pokud ta vnitřní díra bude aspoň trochu přesná, tak to myslím vyrobíš i po domácku.
Tu vůli jsem střelil jen od oka, po paměti, možná je tam víc. Momentálně má vyndanou převodovku, takže to nemůžu zkontrolovat.
Tu podložku můžeš vyrobit takřka z čehokoli. Pokud ta vnitřní díra bude aspoň trochu přesná, tak to myslím vyrobíš i po domácku.
Don't give in without the fight!
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Ja osobně jsem převodovku skladal asi na čtiřikrát a vymezovací podložky mám na obou hřídelích. Délka kulisy záleží na druhu převodovky. Stará emková s venkovním plocháčem u nožního řazení má krátkou a o jeden miniźařez na kulise méně. Novější, ta s vajíčkem u nožního řazení má kulisu delší. Ikdyž nevím jestli se ta novější nemontovala pouze na káčka. Každopádně převody se dají z té novější implantovat do bloku té starší. Musí se ale použít komplet. Jednotlivá kola nejsou shodná.
A těd k tomu co trápí mne. Jakou vůli máte mezi krytkou křížového kloubu kardanu a dŕaty kola? Napadá někoho jak ji zvětšit. Když tedy nechci vypodkládat kolo podložkou? Má mít rozpěrná trubka v diferenciálu vůli směrem po ose kole?
A těd k tomu co trápí mne. Jakou vůli máte mezi krytkou křížového kloubu kardanu a dŕaty kola? Napadá někoho jak ji zvětšit. Když tedy nechci vypodkládat kolo podložkou? Má mít rozpěrná trubka v diferenciálu vůli směrem po ose kole?
M-72, 1952
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Dneska jsem viděl vedle sebe stát Emku a BMW R71 civil z roku 1936 (ten s tím delším rámem). Už jsem to dlouho neviděl takhle vedle sebe. Obě motorky v šedé barvě Wehrmachtu. Ale jak to postavíte vedle sebe, to jsou naprosto jiné stroje.
Ten BMW je takovej menší, ladnější a elegantnější...
Jinak podařilo se mi koupit motor s převodovkou z nejranější verze Emky, odhaduji to na moskevskou výrobu ze 41 roku. Zítra to nafotím, zajímal by mě názor odborníků.
Jinak podařilo se mi koupit motor s převodovkou z nejranější verze Emky, odhaduji to na moskevskou výrobu ze 41 roku. Zítra to nafotím, zajímal by mě názor odborníků.
Don't give in without the fight!
Re: M-72, verze, modely, odlišnosti...
Ahoj, předně ten ročník bych asi trošku posunul, doba výroby R-71 byla od 38-41. Jak s delším rámem? nevěděl jsem, že by byly dva druhy rámu.. Tak záleží jaký ročník Emky vedle toho bawora postavíš, jasně ihned bije do očí velká emkovská nádrž, nosič.. u novějších emek pak olejový čistič vzduchu a širší blatníky, ale jinač by to na první pohled...
Odhaduji, žes byl nakupovat na jižní moravě, kde byl tento agregát původně určen do traktůrku
taky jsem měl o něj zájem ale byls asi rychlejší
pošli fotky, jsem zvědav na detaily a rozdíly 
Odhaduji, žes byl nakupovat na jižní moravě, kde byl tento agregát původně určen do traktůrku
taky jsem měl o něj zájem ale byls asi rychlejší
M-72