Vodní A/C

Diskuze o čemkoliv
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
bzuk
Příspěvky: 13
Registrován: 14 srp 2012, 13:57

Vodní A/C

Nový příspěvek od bzuk »

Dobrý den,
měl bych teoretický dotaz s praktickým dopadem.

Úvod:
Vlna letních veder vedla mne a kol. k tomu, že jsme ze sajdy všechno vyndali, lepicí páskou zalepili všechny otvory (a přelepili i šrouby), dále jsme pomocí kusu igelitu zalepili ten výřez pro nastupování, sajdu napustili vodou z kohoutku. Kolega si vzal helmu, potapěčské brýle a šnorchl, sedl si dovnitř a jeli jsme na zmrzlinu. Zastavila nás hlídka policie (hádám, že kvůli těm brýlím a šnorchlu). Kdyže se dostatečně vysmáli, hodili jsme řeč a narazili jsme na zajímavý problém. Byla porušena pravidla pro provoz silničního provozu či ne. Všechno ostatní shledali v pořádku - doklady, lékárnička, povinná výbava, jezdec i spolujezdec měli helmu a ochranu zraku atd...

Dotaz:

Porušili jsme nějaká pravidla (pro případ, že bychom příště narazili na méně tolerantní příslušníky) ?

Edit : přidání linku (http://www.youtube.com/watch?v=ahOxazH6s_c)

Děkuji za případnou analýzu problému.

P.S. Ukecali jsme to v JZD a zvážili nás a bylo to míň než celková hmotnost = toto pravidlo tedy nebylo porušeno.
P.P.S. Ten nápad s igelitem přes vstupní výřez se neosvědčil, povolilo to už při napouštění a při jízdě to spadlo definitivně
P.P.P.S. Byli jsme upozorněni, že i voda vytékající z vozidla může být považována za mizerně zajištěný náklad
Naposledy upravil(a) bzuk dne 14 srp 2013, 10:53, celkem upraveno 1 x.
miru01
Příspěvky: 46
Registrován: 16 dub 2013, 12:18
Bydliště: Tábor

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od miru01 »

Aby byla analýza korektní, foto by nebylo? :)

P.S. pokud vím, tak lekárnička ani žárovky nejsou povinnou výbavou pro moto...
KMZ 8.157-01 Dněpr Solo
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 658
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od Dněprák »

Pozor !! Lékárnička je v povinné výbavě motocyklu.
miru01
Příspěvky: 46
Registrován: 16 dub 2013, 12:18
Bydliště: Tábor

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od miru01 »

jj, tak je to pravda... koukal jsem to vyhlášky...

. Lékárnička pro motorová vozidla kategorie L (motolékárnička)

+-----------------------------------------------------+---------------+
| Zdravotnický materiál | množství (ks) |
+-----------------------------------------------------+---------------+
| a) Obvaz hotový s 1 polštářkem | 1 |
| (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800 g/m2) | |
+-----------------------------------------------------+---------------+
| b) Obvaz hotový s 2 polštářky | 1 |
| (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800 g/m2) | |
+-----------------------------------------------------+---------------+
| c) Šátek trojcípý (z netkaného) textilu | 1 |
| (délka stran nejméně 960 x 1 360 x 960 mm) | |
+-----------------------------------------------------+---------------+
| d) Náplast s polštářkem | |
| (velikost 8 cm x 4 cm, minimální lepivost | 3 |
| 2,5 N/cm) | |
+-----------------------------------------------------+---------------+
| e) Obinadlo škrtící pryžové (60 x 1 250 mm) | 1 |
+-----------------------------------------------------+---------------+
| f) zrušeno | |
+-----------------------------------------------------+---------------+
| g) Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu | 1 |
+-----------------------------------------------------+---------------+
| h) zrušeno |
KMZ 8.157-01 Dněpr Solo
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 658
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od Dněprák »

Mohlo by dojít k porušení § 52 Zákona č.361/2000 Sb.

Přeprava nákladu - Při přepravě nákladu nesmí být překročena maximální přípustná hmotnost vozidla a maximální přípustná hmotnost na nápravu vozidla. Náklad musí být na vozidle umístěn a upevněn tak, aby byla zajištěna stabilita a ovladatelnost vozidla.......

Přelévající se kapalina v sajdě může stabilitu vozidla při jízdě ovlivnit k horšímu.
A potom jsou další předpisy a normy k přepravě nákladu.
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od fapeko »

Dle mého jsi porušil několik paragrafů.
Sajda je určena jen na převoz osob a né nákladů , pokud by byla určena na převoz nákladů tak tam nemůžeš vozit spolujezdce. Tím že jsi do ni naložil náklad+spolujezdce+jsi nezabezpečil náklad proti samovolnému pohybu tak jsi hrubě porušil zákon č.361/2000 Sb. :mrgreen: o provozu na pozemních komunikacích a bud rád, že ta PČR to řešila jen domluvou.
Po takových věcech jdou hlavně v Německu ,kde ti kontrolují jak máš zabezpečený náklad proti samovolnému pohybu a dokonce mají na to nějaké tabulky :roll: Chtěli po mě abych měl každou paletu na vozidle 2x stáhlou popruhy(kurty)
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
bzuk
Příspěvky: 13
Registrován: 14 srp 2012, 13:57

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od bzuk »

Díky za odpovědi,
začnu zkoumat předpisy o přepravě nákladu .

Ještě jedna technická - pan kolega byl zaujat natolik, že začal vymýšlet jak přivěst výfuk do vody, že by z toho byla vpodstatě vířivka. Jen jsme zatím nedošli na to, jak to zajisit proti tomu, aby voda nezatopila výfuky a posléze válce a taktéž proti smradu a olejovým skvrnám potulujícím se na hladině. Takže toto řešení jsme zatím zavrhli a hledáme způsob, jak využít např. náporu vzduchu nebo tak něco. Nevěděli byste o něčem ?
Návštěvník

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od Návštěvník »

Předpisy o připevnění nákladu platí pro naše řidiče od 1.1.2011 úplně stejně jako pro řidiče v Německu. Soubor norem ČSN EN 12195 - 1 až 4. Rovněž tak je i změna o upevnění nákladu v souladu s těmito normami ve Vyhlášce 341/2002 Sb. § 15. A i u nás má policie a celníci tabulky jak zkontrolovat zda je použito správné množství upevňovacích popruhů- kurt.
Uživatelský avatar
Dněprák
Příspěvky: 658
Registrován: 25 led 2011, 06:15
Bydliště: Litoměřice

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od Dněprák »

Nechtěně jsem se poslal odpověď jako návštěvník.
bzuk
Příspěvky: 13
Registrován: 14 srp 2012, 13:57

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od bzuk »

Jsa poněkud překvapen možností případného postihu konzultoval jsem tuto problematiku se znalcem z oboru práva se zaměřením na silniční dopravu a následně se znalcem v oboru nákladní dopravy. Protože šlo jen o "konzultaci po telefonu" byl jsem upozorněn, že pokud bych chtěl nějaké "směroplatné" vyjádření, musím to za a. zaplatit za b. to nějakou dobu potrvá.

Ale takto mi bylo pouze naznačenou, jak by se postupovalo a to:

Co není zakázáno je dovoleno.

Ani jeden nevěděl o zvláštních vnitrostátních pravidlech pro přepravu vody, pokud tato nepředstavuje ekologickou zátěž.

A pokud neexistují zvláštní předpisy, postupuje se podle obecných.

Podle odstavce 2 § 52 Zákona č.361/2000 Sb. (jak již podotknul Dněprák) nesmí dojít
k překročení maximální přípustná hmotnosti vozidla (ověřeno)
k překročení maximální přípustné hmotnosti na nápravu vozidla - pokud bude pěkně tak je domluveno na sobotu ověření

a náklad musí být upevněn tak, aby byla zajištěna stabilita a ovladatelnost vozidla a aby neohrožoval bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, neznečišťoval nebo nepoškozoval pozemní komunikaci - zde je kapánek problém.

Náklad (voda pitná či užitková ) neohrožuje bezpečnost provozu ani neznečišťuje a nepoškozuje pozemní komunikaci avšak

Stabilita a ovladatelnost vozidla by mohla být narušena (náhlou) změnou těžiště vozidla.

Zde se vyjádření stala vágními a v podstatě jde o to že:
Záleží na hmotnosti a rozložení vody v poměru k hmotnosti např. přepravované osoby a přívěsného vozíku v závislosti na hmotnosti motocyklu, řidiče a rychlosti. Neexistují na to tabulky a výpočty pro velikost a hmotnost sajdy, pro kamion prý by se něco našlo - příklad je přeprava živých ryb. Jen mi bylo řečeno, že pokud by motorka a řidič na jedné straně, sajda a spolujezdec na druhé straně a voda jako zdroj nestability byly v poměru např.300:200:200 stabilita by jistě ovlivněna byla, 300:200:100 pak by bylo možno uvažovat o ovlivnění stability, pokud už by to bylo 300:200:50 pak už ne. Ve všech případech by dále záleželo na rychlostech.

Tento poměr bude též pokud počasí a nálada povolí ověřen v sobotu.

Jako perlička bylo uvedeno, že pokud by se cestující chtěl koupat v šampáňu a pojídat při tom kaviár, pak by to bylo komplikované, neb za jízdy na motocyklu se nesmí jíst ani pít, šampáňo by pak muselo mít doklad o zaplacení daní a cel.

Co se týká určení sajdy k přepravě osob a ne nákladů, to bylo zavrženo s tím, že by si pak nebylo možno např. ani dát pytlík se svačinou na sedadlo spolujezdce. V souvislosti s určením zda jde o prostor pro přepravu osob či nákladů rozhoduje jízdní návod, případně vyjádření výrobce. Běžně se za možnost přepravovat náklady v místě pro přepravu osob považuje to, jak je komplikované změnit prostor pro osoby v prostor pro náklad - pokud to lze bez použití nářadí, je to možné. U sajdy, kde je v návodu napsáno, že sajdu lze použít pro přepravu osob i nákladu tento problém padá. Ověřeno v ruské, anglické i německé verzi návodu.


K vířivce z výfukových bublinek mi bylo řečeno, že by to byl za a) zásah do konstrukce vozidla čímž by vozidlo nadále nesmělo být provozováno do odstranění závad a za b) by voda mohla být znečištěna výše naznačenou olejovou skvrnou, čímž by přestala být nejen ekologicky netečnou ale stala se i hrozbou bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v případě rozlití .

V případě jiného řešení nesmí býti zasaženo do konstrukce vozidla a musí být dodrženy ostatní předpisy jako např. o ostrých hranách případně obrysu vozidla.

Nápad s elektrickou centrálou a zařízením běžně používaným v koupelnách k dovybavení van o externí zdroj bublinek by pak mohl narazit na předpisy o bezpečnosti elektrických zařízení. Např, by (asi) byla nutná elektrorevize a dovybavení o jističe/chrániče - zde mi bylo doporučeno obrátit se na příslušného znalce.

ALE jiných námitek (až na podiv nad tím, kdo by chtěl jezdit v sajdce ve vodě a koho by to vůbec napadlo) učiněno nebylo a pokud by se vyhnulo záležitosti se stabilitou legálních následků by býti nemělo.
Uživatelský avatar
Lasky
Příspěvky: 103
Registrován: 04 pro 2011, 18:53
Bydliště: Lišov u Č.B.

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od Lasky »

Já myslím, že houpající voda by neměl být žádnej problém. Cisterny se houpou normálně a nijak se v nich náklad nezajišťuje. Pouze pokud se jedná o přepravu nebezpečných nákladů, tak musí být komora, která je větší než 7500lt a nemá vlnolamy naplněná na max.20%, nebo min.80%. Jinak k tomu žádný jiný předpisy nejsou. My normálně necháváme po umytí otevřený cisterny ať vyteče všechna voda. Chlístá to ven z nádoby na redukce atd. a ještě jsem nikdy neviděl, ani neslyšel, že by za to policajti buzerovali.
Jednou se mi přihodilo, že mi vyteklo docela dost vody na SLO-HR hranicích přímo před Slovinským policajtem. Měl jsem totiž v prázdný komoře napuštěno asi 500lt.vody na koupání.když je horko, tak si z cisterny uděláme bazén. Jenže před hranicema mě napadlo, že bych mohl bejt díky tý vodě přetíženej, tak jsem trochu upustil, jenže jsem stál z kopce a všechna voda z trubky a bedny nevytekla, to se stalo až když jsem sjel na rovinu k policajtům. Jen se zeptal co to je, řekl jsem že voda a už se nestaral.

Těch pár kapek ze sajdy by neměl být problém, když to nikoho neohrožuje.
oleinka
Příspěvky: 7
Registrován: 05 srp 2013, 20:34

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od oleinka »

a když by tam dal ten výfuk, nebude to pak moc horký? A i kdyby já bych za tu srandu v zimě asi byla...
bzuk
Příspěvky: 13
Registrován: 14 srp 2012, 13:57

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od bzuk »

Záznam (editovaný a prostříhaný) k nalezení na adrese http://www.youtube.com/watch?v=ahOxazH6s_c.

Co se vážení týče, bylo provedeno na nekalibrovaném měřidle s přesností plus mínus 10 kg. Po příjezdu už tam moc vody nezůstalo (přesněji bylo to 60 kg), takže jsme ji doplnili. Váhá samotné vody byla 120 kg. S osobou o hmotnosti cca 60 kg váha poposkočila na 140 kg. S osobou o hmotnosti cca 100 kg již váha nepoposkočila. V obou případech vážení s osobou jsme narazili na zajímavý problém. Doma si doplnili vodu z hadice třemí kbelíky teplé vody. Část vody nyla ztracena po cestě k váze, kde jsme doplnili vodu hadicí. Po ponoření osoby do kapaliny nastalo (přesně dle p.Archimeda) vytlačení vody ze sidecaru. A pak nastal ten problém. Čěkalo se až voda odteče z váhy a zároveň bylo nutno zabránit v odchodu přivažované osoby která promodralá a zuby jektajíce chtěla sidecar opustit stůj co stůj.

Závěr : Obsazení pilotem, copilotem a kulometčíkem nepřesáhlo ani za čerstvě doplněné vody celkovou hmotnost z technického průkazu, varianta kdy pilot i copilot mají po cca metráku a kulometčík méně způsobila přesáhnutí povoleného zatížení zadní nápravy motocyklu. Po ujetí cca 100 metrů a opětovném převážení už to bylo v pořádku.

Technická poznámka : Tu ucpávku výřezu sajdy pro nastupování v přední části přilepit co nejvýše - největší ztráta vody je při brždění. A zkusit přelepit i panty co jsou u kufru sidecaru protože tam nastávají ztráty vodní náplně při akceleraci.
oleinka
Příspěvky: 7
Registrován: 05 srp 2013, 20:34

Re: Vodní A/C

Nový příspěvek od oleinka »

tak tohle je absolutní prdel... mě se to tedy líbí. To se hodí v letním upeku. Paní se ale nedivým, že toho měla dost. Vítr musel udělat své... :lol:
Odpovědět