Návod - Dovoz motorky z Německa

Dovozy, přihlašování na bílé nebo zelené značky, přestavby.
Pravidla fóra
Zveřejněte své zkušenosti s papírováním, ptejte se, jak co papírově vyřešit a zda to vůbec oficiálně jde.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Návod - Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Michal »

Přivezl jsem a příhlásil dvě motorky z Německa. Není to mnoho, ale podělím se o zkušenosti s těmi, kteří o tom uvažují.

Pokud toužíte po ojetém Uralu s pohonem sajdy, už jste zjistili, že nabídka v české inzerci je dost chudá. Tak dva stroje ročně. Asi největší nabídka je v sousedním Německu. Zde jsou dva možné způsoby dovozu.

1. varianta: Netlačí vás moc peníze, chcete mít jistotu a nenervovat se. Pak zvolíte firmu, která Vám ho doveze a přihlásí. Zde jsou buďto obecní dovozci ojetin, kteří tam s váma zajedou, odvezou ho svojí odtahovkou nebo přívěsem, vyřídí přihlášení, a nebo pak speciální případ - Pavel Kučera. Ten kromě zmíněného také provede servisní prohlídku, případně napraví nedostatky, poskytne na stroj záruku na své triko a nonstop asistenční servis. Takovéto luxusní služby nemají obdoby, ale pochopitelně něco stojí. Nesmí vás překvapit, že za tu motorku pak dáte asi o polovinu víc. Pokud jste tento případ, dál číst nemusíte, kontaktujte rovnou Pavla http://www.ural.cz/

2. varianta: Máte jednoznačně omezené finanční možnosti, do nichž se nic z výše zmíněného rozhodně nevejde. Chcete ale vytoužený stroj a jste ochoten do toho dát trochu stresu a přijmout riziko dodatečných investic do případných oprav. Pak jsou pro Vás určeny následující řádky.

Asi největší nabídka Uralů je na http://www.mobile.de/, výrazně menší pak na http://www.motoscout24.de/. Vyplatí se obě inzerce alespoň jednou týdně projít. Nespěchejte, nabídka Uralů není velká, stroj stojící za koupi se tam objeví tak jednou měsíčně a obvykle tam 2 měsíce vydrží, než se prodá, nebo si to prodávající rozmyslí. Některé stroje tam jsou i půl roku a jednou za pár měsíců zlevní.
Koupěchtivých a zároveň koupěschopných není mnoho. Obecně lze říct, že Urala 750 s náhonem do 100.000Kč při troše trpělivosti seženete. Já sledoval inzeráty rok, než jsme toho našeho koupili.
Pokud se rozhodnete k nějakému zeptat na podrobnosti, nebo si domluvit prohlídku, můžete napsat email odpovědním formulářem na inzertním webu. Spolehlivě na něj reaugují pouze bazary. Z běžných němců asi jen polovina, zbytek přijímá pouze telefon. Pokud tedy neumíte dobře Německy, budete potřebovat pomoc nějakého kamaráda.

Na prohlídce, pokud je to nutné, s přítomností tlumočícího kamaráda, se o motorce dozvíte vše. Nechte si ukázat technický průkaz "Fahrzeugbrief", kde v kolonce K hledejte číslo typového schválení. Pokud ho v TP nemá, ale je na štítku na pravé straně rámu pod krkem, pak to také není větší problém.
Dále si prohlédněte prodávajícího, podle charakteru člověka poznáte, jak se ke stroji choval. Uralů se to příliš netýká, ale pro případ, že kupujete jiné vozidlo, dejte si pozor, aby prodávající byl němec a né turek, nebo jiný imigrant. Tito mají k poctivosti a stáčení tachometrů stejný přístup, jako bazarníci u nás. Tedy stočený tachometr a zatajené problémy jsou u nich jistota. /zkušenost jiných lidí, né moje osobní/

Mezi němci a čechy jsou jisté kulturní rozdíly. Z inzerátu si opište telefon a všechny důležité údaje. Němci mají ve zvyku inzerát ztáhnout na dobu, kdy mají s někým domluvenu prohlídku, není to tam jako u nás, kde si prodávající domluví prohlídky s 5ti zájemci, přičemž kdo první zaplatí, ten ho má. Další trochu faux-pas je snažit se domluvit si slevu oproti inzerované ceně. Na to tam nejsou zvyklí. Jediný případ, kdy je to přijatelné, je když se při prohlídce objeví významná vada, která nebyla v inzerátu zmíněna.

Aby bylo možné stroj v Čechách přihlásit, musí mít typové schválení, nikoliv individuální schválení. A to buď globální, české typové schválení, nebo typové schválení jiného státu EU.
Globální typové schválení ve formátu E1-xx/xx-xxxx-xx by měly mít všechny Uraly 750 2001+. Pokud ho v TP nemá, ale je na štítku na pravé straně rámu pod krkem, pak je to také bez problému, ale musíte se na dovozové STK předem zeptat, zda jim to nevadí. Pokud ano, zeptejte se na jiné STK. Pokud nemá schválení v TP ani na štítku, ale přitom by ho tento typ mít měl, může to být stále ještě řešitelné, ale už je to riskantní. Musí jít o typ, který ho má, jen není vyplňeno. Doložení tohoto schválení Dekrou stojí asi 2000Kč. Pokud je to typ, který nemá globální schválení, může mít německé typové schválení (ABE). To je v ČR uznávané a s vynaložením úsilí to jde u nás přihlásit. Může však jít o typ, který v EU typové schválení nemá. V Německu je přihlášen na individuální schválení a má nějaké vyjímky. České úřady individuální schválení jiných zemí neuznávají, takovýto stroj zde buďto nejde přihlásit vůbec, nebo značně obtížně. To se týká třeba strojů, které byly vyrobeny pro nějakou zem mimo EU, třeba pro USA. Vzhledem k nabídce nestojí zato tyto problémy riskovat, proto stroje bez globální homologace raději nekupujte. Tedy pokud se nejedná o starší Ural 650 a vy nemáte zjištěno, jak ho přihlásit přes národní schválení jiného státu EU. Já to zjištěno nemám, tak o tom nebudu nic psát.

poznámka: Stroje určené pro USA se u nás dají nějak přihlásit taky, zřejmě nějakou přestavbou na evropský typ. Vím o dvou lidech, kteří to po dlouhém zoufalství dokázali, ale nechtějí o tom v obavě z problémů mluvit, že je v tom i trocha nějaké černoty.
stitek.jpg
Pokud se vám stroj na prohlídce líbil a s prodávajícím jste si plácli, je na řadě odvoz. Pro přihlášení v ČR potřebujete odhlášený německý TP s doložkou o vyřazení z evidence. Pokud má stroj tedy německou SPZ, prodávající musí nejprve zajít na úřad. Ten má většinou přes týden otevřeno dopoledne, obvykle ve čtvrtek i celé odpoledne. Ve velkých městech to může být lepší, někde mají prý otevřeno i o víkendu. Následuje otázka, jak Urala odvézt. Do běžné dodávky se nevejde, i ty velké mají obvykle úzké podběhy zadních kol. Nejvhodnější je přívěs, buďto obecný dostatečně široký, nebo speciální pro převoz 3 motorek. Zatímco obecné přívěsy s dostatečně širokou ložnou plochou a paleťáky mají téměř vždy v papírech maximální hmotnost nad 750kg, motorkové mají do 750kg, nepotřebuje na ně tedy řidičák na přívěs. V půjčovně přívěsů stojí do 500Kč na 24 hodin. Jízda po ose se nedoporučuje, německé převozní značky jsou vydávány spolu s 10-denním pojištěním, které prý výjde dráž, než si půjčit dodávku, natož přívěs. Upozorňuji, že se strojem s německou SPZ (nikoliv převozní) nesmíte bez majitele nebo nějakého jiného zvláštního papíru přejet německé hranice ani když ho máte oficiálně půjčený.
Dodávka je naopak nejlepším řešením pro převoz sólovky. Tu ale obložte matracema, jinak vám na českých dírách odskáče a odřete ji, přestože je přivázaná. /vlastní zkušenost/ Pro případ důkladné kontroly německými Simíry mějte připravenu kupní smlouvu. Stačí v němčině, ke stažení třeba zde http://cms.mobile.de/content-GERMANY/_p ... ertrag.pdf, v Čechách ji k ničemu potřebovat nebudete a němec vám nepodepíše nic, čemu nerozumí.

Obrázek
přívěs pro 3 motorky - vemte si nějaké prkno, přívěs má jen jednu nájezdovou kolejnici

Nyní máte vytouženého Urala doma, účet prázdný, a koupě je již zapita. Jako první věc potřebujete dovozovou technickou. Né každá STK dělá dovozy a způsob jejího provedení je na jednotlivých stanicích dost odlišný. Někde zkrátka nechtějí umět, nebo dokonce dělají problémy, jinde chtějí a jde to snadno. Zde nedoporučuji v Praze STK Bohdalec, tam po Vás budou chtít razítko snad i od gynekologa, naopak velice hladce to v Praze šlo na STK Čimice. V každém případě na vybranou STK volejte předem, někde se na dovozy objednává. Pokud má stroj globální schválení, pak jde v každém případě přihlásit. Technik vyplní protokol se všemi údaji, které se uvádějí v českém TP. Bohužel né všechny údaje v tom německém najde. Chybí konkrétně povolené zatížení náprav. V rakouském nebo italském TP mohou chybět jiné údaje. Pokud má tento typ v čechách typové schválení, pak si technik dohledá chybějící údaje v databázi. To by měli mít všechny, modely, které někdy prodával Pavel Kučera. Pokud české schválení nemají, pak Vám dá lejstro a vy si budete muset sehnat údaj s razítkem akreditovaného dovozce. Nevím, jakou taxu si za něj účtuje Pavel. Dekra Vám ho vydá za 2000Kč, Suzuki si účtuje dokonce 3500Kč. S tímto lejstrem už bez motorky přijedete zpátky na STK a dostanete protokol. V tuto chvíli už je v podstatě vyhráno.
Ještě jedna drobnost - pokud má stroj na tachometru méně, než 6000km, domluvte se s technikem, ať do protokolu napíše více, než 6000km. Pod 6000km to úřad bude bez ohledu na stáří považovat za nový stroj a vy budete muset zaplatit nějakou daň. Mě na to upozornil a ty kilometry vylepšil sám od sebe.
S protokolem a německým TP s odhláškou zajdete na Evidenci vozidel, dříve dopravní inspektorát. Nebudete stát pořadník na přepážku, vyhledáte dveře s nápisem Dovozy a zaklepete. Zde zanecháte papíry a nezbyde vám nic. Za týden až měsíc dle vytíženosti vám vydají čistopis TP, tedy velký techničák bez uvedeného majitele. Ten následně přihlásíte u běžné přepážky na své jméno, potřebujete k tomu jen povinné ručení, které jste už mohli mít uzavřené, pokud jste si okopírovali německý TP před odevzdáním.

Nyní máte SPZ a můžete jezdit. Konečně!

Celkové náklady:
1. prohlídka asi 1000Kč za benzín dle vzdálenosti
2. odvoz 400Kč půjčovné za přívěs + 1000Kč benzín
3. dovozová STK 1600Kč až 2000Kč dle STK, u modelů bez českého typového schválení + 2000Kč nebo více za doplnění údajů
4. čistopis TP 1500Kč u strojů s globální homologací, 2000Kč bez ní (pouze s národním schválením)
5. Přihlášení na SPZ 500Kč + povinné ručení (já ho mám za 1100Kč)


Máte zkušenost s přihlášením Uralů 650 z 90-tých let, nebo dokonce Dněprů? Napište nám o tom, prosím!
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Me2d
Příspěvky: 157
Registrován: 23 led 2011, 08:10
Bydliště: Praha východ - Čelákovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Me2d »

Moc pěkný, napsaný tak, že to chápu i já, stačí si jen rok počkat na toho svého a do té doby doma vysvětlit, že bez něj nelze žít :-D, díky.
Člověk něčím švihlej bejt musí, jinak by se z toho snad i zbláznil :-)
Jarda
Příspěvky: 322
Registrován: 21 led 2011, 22:58
Bydliště: Pacov

Re: Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Jarda »

Taky chválím,ale koukám,že máme stejný problém,já to taky nějak nedokážu protlačit do rozpočtu,jde o to,že když už ty peníze budu mít...no prostě ze všech stran na mě tlačí,at si koupím Nivu,hlavně teda manželka,argumentuje tím,že by jí zajímalo,jak do sajdy dostanu ročního prcka a odvezu s tím z lesa dřevo,což má teda pravdu....
Uživatelský avatar
Me2d
Příspěvky: 157
Registrován: 23 led 2011, 08:10
Bydliště: Praha východ - Čelákovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Me2d »

Pravdu nemá, neb niva je mrcha velmi rozbitná a stejně za ní dáš vozejk, i za urala, prcka dáš do sajdy ve vajíčku, jen vymyslíš pás a malinkpo víc ho oblečeš
Člověk něčím švihlej bejt musí, jinak by se z toho snad i zbláznil :-)
Uživatelský avatar
veverka
Příspěvky: 538
Registrován: 14 led 2011, 22:10

Re: Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od veverka »

Niva je na vozeni drivi z lesa ponekud draha a ne uplne spolehliva. Neco jsem s tim vehiklem najezdila, kdyz ho mel tatka jako sluzebni auto na jezdeni do lesa. Uplne stejnou sluzbu nam odvedla i prizvednuta felicie s plechem pod motorem.
Na Ukrajine vozili drivi z lesa na ramu sajdy s odmontovanou lodkou. Celkem bez problemu jde pritahnout strom i za solovym Dneprem, verim ze Ural by to zvladnul taky 8-) (Byl to tak trikubikovej smrk, nejvetsi problem cinila manipulace s kmenem mezi ostatnima stromama a parezama.)
A prepravu deti v sajde u nas zakon zatim neresi. Bavila jsem se o tom s pravnikem - motorkarem, sam vozil ditka v sajde u Goldwinga (myslim ze to byl Goldwing). Podle nej by melo byt dite v autosedacce, mel takhle naskladane dve deti vedle sebe a s policii pry bez problemu. Az na obvykle reci, jak je to nebezpecny... Jenom pozor, kdyz je dite pripoutane v sedacce, nemelo by mit na hlave tezkou motocyklovou helmu, to by mohlo pri narazu poskodit pater.

Ovsem jestli tohle je vhodny argument pro drahe polovicky, to si radsi predem rozmyslete :D
белка
"hydroveverka"
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Niva

Nový příspěvek od Dneprstein »

Brácha Nivu měl... Problém u Nivy vidim v tom, že pokud to auto člověk nemá od začátku a koupí ho třeba od lesáků, tak je celkově v dost bědnym stavu... Nový motory se stříkačkou už jsou vcelku spolehlivý, starý, jak u Žigulů zvykem, papaly olej. Problém je u starších Niv s nápravama a převodama (redukcema) bo většinou to auto dostalo čočku a všechny klouby jsou vymlácený. Což působí, zejmína při jízdě s redukcí a zapnutou uzávěrkou (na mezinápravovym diferenciálu) dost problémy a auto hopsá z nápravy na nápravu. Jinak Niva určitě odveze víc než Dněpr, nebo Ural a je schopná vyjet neuvěřitelný věci. Problém je, že jakmile se jednou zahrabe, nebo někde vzpříčí, tak už jí narozdíl od sajdy člověk obvykle nevyprostí...
Uživatelský avatar
veverka
Příspěvky: 538
Registrován: 14 led 2011, 22:10

Re: Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od veverka »

Ty lesacky byly hrozny, protoze zejmena "co neni moje, to me nepali" a auto dostavalo dost zabrat. Urcite sem to nechtela srovnavat s Uralem, protoze na mnozstvi odvezenyho drivi je to nesrovnatelny a my taky obvykle vozime drevo autem. Jen sem dala takovej priklad, ze i tim Uralem jde vozit drivi :D
белка
"hydroveverka"
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Dneprstein »

To jo. Míláňo, pokud vim, s tim jezdí do lesa na dříví běžně...
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Michal »

Já věděl, že ten článek budu ještě dlouho opravovat. Až teď jsem si vzpoměl, že mi při dovozové STK technik napsal do protokolu 3x více najetých kilometrů, protože stroj do 6000km je českými úřady považován za nové vozidlo bez ohledu na věk a já bych musel před přihlášením doplatit nějakou daň na finančáku.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Návod - Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Němec »

že by nějaká novinka?
"Motorku jsem dovezl z Německa v únoru 2011.
Dnes jsem se dozvěděl že pokud vozidlo bylo registrováno v zemi evropské unie,bez ohledu na typové schválení,schválit lze. Toto platí od 1.3.2011. " - to byste měli ten dovoz ojetin mnohem snažší, ne?
http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=58232
Ural Ranger 2008, 22tis km
Jarda
Příspěvky: 322
Registrován: 21 led 2011, 22:58
Bydliště: Pacov

Re: Návod - Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Jarda »

tak to je zajímavé,mohl bych si klidně nakoupit u poláků-takové K-750 s uzávěrkou a měl bych jí na českých dokladech,to bych se snad do rusa překecat nechal,nebo by se mě líbil Ural 650-pokud by to takhle opravdu šlo,měl bych rozhodování jednodušší-hlavně z finančního hlediska.Pořád se mě totiž nechce-nebo si to vlastně nemůžu dovolit,dát za něco cca 70 000,- co se mi bude s prominutím pořád kazit.
Rajče
Příspěvky: 5
Registrován: 28 úno 2011, 22:19
Bydliště: za hradem Veveří

Re: Návod - Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Rajče »

To je opravdu poměrně zásadní informace, dá se říci, tímto by se značně vše zjednodušilo. Nemá někdo více informací, případně čerstvou zkušenost?
Jarda
Příspěvky: 322
Registrován: 21 led 2011, 22:58
Bydliště: Pacov

Re: Návod - Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Jarda »

to by se asi ceny hodně snížily....
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Návod - Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Michal »

Pokud se ta informace potvrdí, tak by to byla revoluce v dovozech. Protože v Německu a Anglii lze na normální papíry individuálně přihlásit téměř cokoliv. Mám trochu obavy z tou Anglií, kvůli levostrannému provozu tam používají třeba světla s obráceným sklonem, která jsou u nás zakázaná, na motocyklech brzda vlevo (týká se snad jen Enfieldů) je u nás také zakázána. Nevím, jak je to s řízením na opačné straně. Zatímco v anglii lze přihlásit údajně i libovolnou stavbu, kterou vám nějaká pojišťovna pojistí (pojišťovny tam mají své obdoby STK, není tam prý státní), jinde v Evropě je to již problém. Nicméně přes přihlášení v Německu by pak bylo možné dostat na bílé papíry i K750 a všechny sovětské stroje, co jsou u nás odsouzeny v veteránským papírům.
Tuhle novinku bude potřeba ještě důkladně ověřit.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Jarda
Příspěvky: 322
Registrován: 21 led 2011, 22:58
Bydliště: Pacov

Re: Návod - Dovoz motorky z Německa

Nový příspěvek od Jarda »

no kdyby to tak bylo,rozhodně bych do rusa šel,snad to nějaký spolehlivý zdroj osvětlí,ale až budu mít v práci někdy volno,dojdu přímo na DI.
Odpovědět