Pokud toužíte po ojetém Uralu s pohonem sajdy, už jste zjistili, že nabídka v české inzerci je dost chudá. Tak dva stroje ročně. Asi největší nabídka je v sousedním Německu. Zde jsou dva možné způsoby dovozu.
1. varianta: Netlačí vás moc peníze, chcete mít jistotu a nenervovat se. Pak zvolíte firmu, která Vám ho doveze a přihlásí. Zde jsou buďto obecní dovozci ojetin, kteří tam s váma zajedou, odvezou ho svojí odtahovkou nebo přívěsem, vyřídí přihlášení, a nebo pak speciální případ - Pavel Kučera. Ten kromě zmíněného také provede servisní prohlídku, případně napraví nedostatky, poskytne na stroj záruku na své triko a nonstop asistenční servis. Takovéto luxusní služby nemají obdoby, ale pochopitelně něco stojí. Nesmí vás překvapit, že za tu motorku pak dáte asi o polovinu víc. Pokud jste tento případ, dál číst nemusíte, kontaktujte rovnou Pavla http://www.ural.cz/
2. varianta: Máte jednoznačně omezené finanční možnosti, do nichž se nic z výše zmíněného rozhodně nevejde. Chcete ale vytoužený stroj a jste ochoten do toho dát trochu stresu a přijmout riziko dodatečných investic do případných oprav. Pak jsou pro Vás určeny následující řádky.
Asi největší nabídka Uralů je na http://www.mobile.de/, výrazně menší pak na http://www.motoscout24.de/. Vyplatí se obě inzerce alespoň jednou týdně projít. Nespěchejte, nabídka Uralů není velká, stroj stojící za koupi se tam objeví tak jednou měsíčně a obvykle tam 2 měsíce vydrží, než se prodá, nebo si to prodávající rozmyslí. Některé stroje tam jsou i půl roku a jednou za pár měsíců zlevní.
Koupěchtivých a zároveň koupěschopných není mnoho. Obecně lze říct, že Urala 750 s náhonem do 100.000Kč při troše trpělivosti seženete. Já sledoval inzeráty rok, než jsme toho našeho koupili.
Pokud se rozhodnete k nějakému zeptat na podrobnosti, nebo si domluvit prohlídku, můžete napsat email odpovědním formulářem na inzertním webu. Spolehlivě na něj reaugují pouze bazary. Z běžných němců asi jen polovina, zbytek přijímá pouze telefon. Pokud tedy neumíte dobře Německy, budete potřebovat pomoc nějakého kamaráda.
Na prohlídce, pokud je to nutné, s přítomností tlumočícího kamaráda, se o motorce dozvíte vše. Nechte si ukázat technický průkaz "Fahrzeugbrief", kde v kolonce K hledejte číslo typového schválení. Pokud ho v TP nemá, ale je na štítku na pravé straně rámu pod krkem, pak to také není větší problém.
Dále si prohlédněte prodávajícího, podle charakteru člověka poznáte, jak se ke stroji choval. Uralů se to příliš netýká, ale pro případ, že kupujete jiné vozidlo, dejte si pozor, aby prodávající byl němec a né turek, nebo jiný imigrant. Tito mají k poctivosti a stáčení tachometrů stejný přístup, jako bazarníci u nás. Tedy stočený tachometr a zatajené problémy jsou u nich jistota. /zkušenost jiných lidí, né moje osobní/
Mezi němci a čechy jsou jisté kulturní rozdíly. Z inzerátu si opište telefon a všechny důležité údaje. Němci mají ve zvyku inzerát ztáhnout na dobu, kdy mají s někým domluvenu prohlídku, není to tam jako u nás, kde si prodávající domluví prohlídky s 5ti zájemci, přičemž kdo první zaplatí, ten ho má. Další trochu faux-pas je snažit se domluvit si slevu oproti inzerované ceně. Na to tam nejsou zvyklí. Jediný případ, kdy je to přijatelné, je když se při prohlídce objeví významná vada, která nebyla v inzerátu zmíněna.
Aby bylo možné stroj v Čechách přihlásit, musí mít typové schválení, nikoliv individuální schválení. A to buď globální, české typové schválení, nebo typové schválení jiného státu EU.
Globální typové schválení ve formátu E1-xx/xx-xxxx-xx by měly mít všechny Uraly 750 2001+. Pokud ho v TP nemá, ale je na štítku na pravé straně rámu pod krkem, pak je to také bez problému, ale musíte se na dovozové STK předem zeptat, zda jim to nevadí. Pokud ano, zeptejte se na jiné STK. Pokud nemá schválení v TP ani na štítku, ale přitom by ho tento typ mít měl, může to být stále ještě řešitelné, ale už je to riskantní. Musí jít o typ, který ho má, jen není vyplňeno. Doložení tohoto schválení Dekrou stojí asi 2000Kč. Pokud je to typ, který nemá globální schválení, může mít německé typové schválení (ABE). To je v ČR uznávané a s vynaložením úsilí to jde u nás přihlásit. Může však jít o typ, který v EU typové schválení nemá. V Německu je přihlášen na individuální schválení a má nějaké vyjímky. České úřady individuální schválení jiných zemí neuznávají, takovýto stroj zde buďto nejde přihlásit vůbec, nebo značně obtížně. To se týká třeba strojů, které byly vyrobeny pro nějakou zem mimo EU, třeba pro USA. Vzhledem k nabídce nestojí zato tyto problémy riskovat, proto stroje bez globální homologace raději nekupujte. Tedy pokud se nejedná o starší Ural 650 a vy nemáte zjištěno, jak ho přihlásit přes národní schválení jiného státu EU. Já to zjištěno nemám, tak o tom nebudu nic psát.
poznámka: Stroje určené pro USA se u nás dají nějak přihlásit taky, zřejmě nějakou přestavbou na evropský typ. Vím o dvou lidech, kteří to po dlouhém zoufalství dokázali, ale nechtějí o tom v obavě z problémů mluvit, že je v tom i trocha nějaké černoty.
Pokud se vám stroj na prohlídce líbil a s prodávajícím jste si plácli, je na řadě odvoz. Pro přihlášení v ČR potřebujete odhlášený německý TP s doložkou o vyřazení z evidence. Pokud má stroj tedy německou SPZ, prodávající musí nejprve zajít na úřad. Ten má většinou přes týden otevřeno dopoledne, obvykle ve čtvrtek i celé odpoledne. Ve velkých městech to může být lepší, někde mají prý otevřeno i o víkendu. Následuje otázka, jak Urala odvézt. Do běžné dodávky se nevejde, i ty velké mají obvykle úzké podběhy zadních kol. Nejvhodnější je přívěs, buďto obecný dostatečně široký, nebo speciální pro převoz 3 motorek. Zatímco obecné přívěsy s dostatečně širokou ložnou plochou a paleťáky mají téměř vždy v papírech maximální hmotnost nad 750kg, motorkové mají do 750kg, nepotřebuje na ně tedy řidičák na přívěs. V půjčovně přívěsů stojí do 500Kč na 24 hodin. Jízda po ose se nedoporučuje, německé převozní značky jsou vydávány spolu s 10-denním pojištěním, které prý výjde dráž, než si půjčit dodávku, natož přívěs. Upozorňuji, že se strojem s německou SPZ (nikoliv převozní) nesmíte bez majitele nebo nějakého jiného zvláštního papíru přejet německé hranice ani když ho máte oficiálně půjčený.
Dodávka je naopak nejlepším řešením pro převoz sólovky. Tu ale obložte matracema, jinak vám na českých dírách odskáče a odřete ji, přestože je přivázaná. /vlastní zkušenost/ Pro případ důkladné kontroly německými Simíry mějte připravenu kupní smlouvu. Stačí v němčině, ke stažení třeba zde http://cms.mobile.de/content-GERMANY/_p ... ertrag.pdf, v Čechách ji k ničemu potřebovat nebudete a němec vám nepodepíše nic, čemu nerozumí.

přívěs pro 3 motorky - vemte si nějaké prkno, přívěs má jen jednu nájezdovou kolejnici
Nyní máte vytouženého Urala doma, účet prázdný, a koupě je již zapita. Jako první věc potřebujete dovozovou technickou. Né každá STK dělá dovozy a způsob jejího provedení je na jednotlivých stanicích dost odlišný. Někde zkrátka nechtějí umět, nebo dokonce dělají problémy, jinde chtějí a jde to snadno. Zde nedoporučuji v Praze STK Bohdalec, tam po Vás budou chtít razítko snad i od gynekologa, naopak velice hladce to v Praze šlo na STK Čimice. V každém případě na vybranou STK volejte předem, někde se na dovozy objednává. Pokud má stroj globální schválení, pak jde v každém případě přihlásit. Technik vyplní protokol se všemi údaji, které se uvádějí v českém TP. Bohužel né všechny údaje v tom německém najde. Chybí konkrétně povolené zatížení náprav. V rakouském nebo italském TP mohou chybět jiné údaje. Pokud má tento typ v čechách typové schválení, pak si technik dohledá chybějící údaje v databázi. To by měli mít všechny, modely, které někdy prodával Pavel Kučera. Pokud české schválení nemají, pak Vám dá lejstro a vy si budete muset sehnat údaj s razítkem akreditovaného dovozce. Nevím, jakou taxu si za něj účtuje Pavel. Dekra Vám ho vydá za 2000Kč, Suzuki si účtuje dokonce 3500Kč. S tímto lejstrem už bez motorky přijedete zpátky na STK a dostanete protokol. V tuto chvíli už je v podstatě vyhráno.
Ještě jedna drobnost - pokud má stroj na tachometru méně, než 6000km, domluvte se s technikem, ať do protokolu napíše více, než 6000km. Pod 6000km to úřad bude bez ohledu na stáří považovat za nový stroj a vy budete muset zaplatit nějakou daň. Mě na to upozornil a ty kilometry vylepšil sám od sebe.
S protokolem a německým TP s odhláškou zajdete na Evidenci vozidel, dříve dopravní inspektorát. Nebudete stát pořadník na přepážku, vyhledáte dveře s nápisem Dovozy a zaklepete. Zde zanecháte papíry a nezbyde vám nic. Za týden až měsíc dle vytíženosti vám vydají čistopis TP, tedy velký techničák bez uvedeného majitele. Ten následně přihlásíte u běžné přepážky na své jméno, potřebujete k tomu jen povinné ručení, které jste už mohli mít uzavřené, pokud jste si okopírovali německý TP před odevzdáním.
Nyní máte SPZ a můžete jezdit. Konečně!
Celkové náklady:
1. prohlídka asi 1000Kč za benzín dle vzdálenosti
2. odvoz 400Kč půjčovné za přívěs + 1000Kč benzín
3. dovozová STK 1600Kč až 2000Kč dle STK, u modelů bez českého typového schválení + 2000Kč nebo více za doplnění údajů
4. čistopis TP 1500Kč u strojů s globální homologací, 2000Kč bez ní (pouze s národním schválením)
5. Přihlášení na SPZ 500Kč + povinné ručení (já ho mám za 1100Kč)
Máte zkušenost s přihlášením Uralů 650 z 90-tých let, nebo dokonce Dněprů? Napište nám o tom, prosím!