Válečná M-72

Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Válečná M-72

Re: Válečná M-72

od milanpol » 29 dub 2015, 02:01

cau hipik asi tak z kazdeho nieco urcite to bude totalna renovacia ale chybaju mi urcite diely ako je vidiet na foto preto by som rad pokecal z niekym z vas kto ma skusenosti z renovaciou valecne m72 cital som ze napriklad arno77 je odbornik na tuto temu .

Re: Válečná M-72

od hipik634-750 » 28 dub 2015, 09:53

bud chces moto na vystavu, nebo na jezdeni, vyber si

Re: Válečná M-72

od milanpol » 28 dub 2015, 00:00

Zdravim vas ako novy clen fora ta emka na obrazku hore patry mne stal som sa cerstvym majitelom a chystam sa ju renovovat preto by som rad poziadal vsetkych Emkarov o rady a o pomoc z chybajucimi dielmi inak zistil som ze ram je z prvotnej produkcie 1941 motor bol vymeneny neskor predna lampa je nemec to same rukojet plynu a samozrejme su na nej veci ktore tam vobec nepatria mam viacej detailnych foto .Vlastnim tiez m72 rv 1951 v originale z vyrazenymi mecmi na motore i na rame.Pozdravujem vsetkych emkarov.Milan

Re: Válečná M-72

od Jirka-hk » 05 bře 2015, 20:33

Jen tak pro zajímavost...
Tato válečná M72 se objevila právě nyní v české inzerci. (s majitelem se neznáme a touto skrytou reklamou se mu omlouvám za odcizení foto...)
45118632a.jpg
45118632s.jpg
45118632s.jpg (39.34 KiB) Zobrazeno 4443 x
45118632.jpg
45118632.jpg (37.83 KiB) Zobrazeno 4443 x

Re: Válečná M-72

od fapeko » 16 úno 2015, 21:10

Tady jsou ještě ty litináky
5095117377.jpg
5095117377_1.jpg

Re: Válečná M-72

od Honda Wanderer » 01 úno 2015, 17:28

Honda Wanderer píše:Hele mrknu na to, už si to nepamatuju přesně, ale myslím, že psali, že celá Emka nabyla o 30kg.
Takže jak jsem vyčetl, hmotnost vzrostla jen o 10kg.

Re: Válečná M-72

od Jirka-MT9 » 29 led 2015, 23:48

:) Díky za poučný a bezesporu zajímavý příspěvek.

Re: Válečná M-72

od KOVROVEC5 » 29 led 2015, 11:22

Brzy z jara 1941zkušební vzory předvedli vedení Rudé armády.Bývalý výzkumník MMZ B.V.Zefirov vzpomíná:
Kolona třech motocyklů(dva M 72 a BMW R71) přijela na dvůr kremlu.BMW jsme postavili stranou.Na rozkaz jsme spustili stroje a slušnou rychlostí začali kroužit dokola.Na rozkaz zastavili,vypnuli motory.Slyším rozhovor velitelů v papachách:
Tak co?Bereme!
A tak bylo.Žádné prověrky,polygony, zkoušky...vždyť němci vše odzkoušeli.....(!)
Se začátkem velké vlastenecké války se práce na zahájení výroby urychlily.V srpnu 1941 dodal MMZ armádě první seriové motocykly a jejich výroba se chystala i v Charkově v závodě Srp a kladivo a v Leningradské Prometě.Pak přišel příkaz -
evakuace do vzdáleného Irbitu.
Tam dovezli zařízení MMZ,motorárnu ZIS,strojní zařízení KIM a ATE,dopravili specialisty z Charkova,Tagangoru a Leningradu.Evakuované podniky byly umístěny v neosvětlených a nevytápěných halách pivovaru,částečně pod širým nebem,střechu postavili později.Veškerou technickou a technologickou stránku výroby vedl hlavní konstruktér Serdjukov.
Zde na hotové M 72 usazvali kulomet DP 7,62 mm,na nosič připevňovali držák na 4 kulometné zásobníky,v sajdě druhý na 7 protitankových granátů a brašnu na věci posádky.25.února 1942 šla z Irbitu na frontu první dodávka M72.
Po vítězném roce 1945 irbitci prodloužili výrobu M 72,potom jeho vylapšenou verzi M72M dělali až do roku 1961.
Tak to je celý článek.Je to při nejmenším zajímavé.

Re: Válečná M-72

od KOVROVEC5 » 29 led 2015, 10:57

Možarov byl v německu 1927-1928.
Pokračuji:
V Německu bylo rychle zakoupeno několik R 71.Dva dostal Moskevský motocyklový závod(MMZ) původně založený na výrobu jízdních kol,jeden zůstal jako vzor.Stroje byly rozebrány do šroubku a bylo zkoumáno chemické složení materiálu jednotlivých součástek,způsob obrábění a jakost povrchů,čistotu a přesnost výroby.Ukázalo se že mnohé části německého stroje jsou vyrobeny ve druhé třídě přesnosti,nejvíce ale naše konstruktéry porazily trubky ze kterých je složen rám motocyklu.Jejich průřez se mění po délce od eliptického po kruhový,různá je síla stěny.Rozumějte - vyrábět takové trubky je velmi obtížné,za to dobře vzdorují námaze.Nejprve se naši konstruktéři pokoušeli změnit konstrukci,
ale armáda potřebovala spolehlivý motocykl a tak následoval tvrdý rozkaz:na výchozím vzoru nic neměnit!(vyjma elektrického zařízení které náš průmysl nebyl s to napodobit).
Na základně moskevského zkušebního závodu ISKRA vznikl specializovaný konstruktérský výbor,jeho vedoucím byl stanoven Serdjukov.Předpokládala se široká spolupráce závodů ktréré se měly zaobírat novými motocykly(dostaly značku
M 72).Současně v konstrukčním výboře závodu ZIS rozpracovávali dokumentaci motoru a postavili novou halu pro jeho masovou výrobu.Dokmentaci převodovky sestavili inženýři automobilového závodu Komunistické internacionály mládeže
(KIM),výroba kardanů a side připadla pro GAZ,světla dostal závod v Kiržače,el.zařízení bylo stanoveno závodu ATE - 1.
Mimo to bylo zapojeno několik podniků v různých městech SSSR. Pokračování příště.

Re: Válečná M-72

od Fort » 29 led 2015, 09:14

Prosim Tě, ten Možarov tam přijel zhruba kdy?

Re: Válečná M-72

od KOVROVEC5 » 29 led 2015, 09:02

Za chvíli pokračuji

Re: Válečná M-72

od KOVROVEC5 » 29 led 2015, 08:05

Ahoj všichni,přidávám své info k tématu.
Je to můj doslovný překlad z publikace Vojenské stroje č.49 vydané v Kirově r.2000 Kirovským spolkem milovníků vojenské techniky.Byla zakoupena v r.2001na burze v Rize v Lotyšsku.
Začíná to stručnou historií BMW a pokračuje:
Během projektování nového modelu u BMW tam přijel na seznamovací návštěvu P.V. Možarov,úspěšně v té době konstruující IŽ - 1 s kardanovým náhonem a side.Přidán ke skupině kde načrtávali celkové obrazy nového modelu R 16 vnesl několik změn v konstrukci a ukázal němcům plán rámu svojí side a její karoserii zavěšenou na dvou půleliptických perech.Vdení firmy uznalo jeho rady a darovalo mu nový R 16(!).
V roce 1935 do závodů leteckých motorů BMW přišel na stáž absolvent akademie Vojenských vzdušných sil dělnickorolnické Rudé armády N.P.Serdjukov.Ve firmě prošel pozice od zástupce úsekového mistra výroby až po mistra dílny pístových leteckých motorů,dokonale se naučil procesu výroby techniky,seznámil se s technologií a s vyjímečnou profesní atestací se vrátil v r.1940 do vlasti.Tou dobou již vypukla válka.Velení Rudé armády se zalíbil BMW R71,i když ve wehrmachtu hrál druhořadou úlohu.Podobné stroje v SSSR nebyly.Proto již začátkem roku 1940 bylo svoláno setkání vojenských a civilních specialistů na motocykly a představitelů továren.Od nich armáda vyžadovala neodkladně zavést masovou výrobu R 71 a rozjet tuto výrobu nařídili Serdjukovovi.

Re: Válečná M-72

od Fort » 28 led 2015, 21:28

Bych chtěl také trochu přispět.
Z toho, že se vlastně vyrábělo v pěti závodech se musí nabízet ohromné množství subvariant.

Co jsem doma našel z historie M-72, jsem vybral jen tu část z období války (vynechal jsem část o kopiích, pašování přes neutrální Švédsko a Němci nepotvrzených licencích…

Dál již by to mělo být z archivů:
Produkce 1941 -1945:
Pozor, produkce začala v Moskvě, než se Rusové rozhodli stahnout do Irbitu a diverzifikovat riziko


Im September 1940 begannen die vorbereitenden Arbeiten zur Produktion der ersten zwei Exemplare der M-72, die Ende Februar zum Abschluss kamen. Am 16. März 1941 wurden die ersten zwei Prototypen dem zuständigen Ministerium vorgeführt, welches kurz darauf die Serienproduktion freigab.
V Moskvě vyrobeny první dva prototypy – pro uvolnění do výroby
Výroba jednotlivých komponentů byla na konci března 1941 rozdělena do různých závodů a to:
Motor – v ZISu Stalinův závod
Převodovka – Moskvič
Zadní převod a sajdkára v Gorkém

Říjen 1941 taktický přesun dál do Irbitu


Ab Ende März 1941 lief die M-72 in Moskau (MMZ) vom Band. Die Produktion in Moskau war auf unterschiedliche Unternehmen verteilt. Der Motor wurde im ZIS-Werk (Stalinwerk), die Getriebe bei Moskvitch und die Endantriebe und Seitenwagen in Gorkij gefertigt. Am 21. Oktober 1941 wurde der Befehl gegeben die Produktion von Moskau nach Irbit zu verlegen. Am 17. November 1941 war der Umzug vollzogen und die Produktion begann, zuerst eher provisorisch in Baracken und Zelten am neuen Standort.
Přesun z Moskvy dokončen a počátek další výroby byl 17.listopadu 1941 – zpočátku jen stany a dřevěné baráky
Die allerersten Fahrzeuge sind heute genau wie das deutsche Vorbild extrem selten und waren abgesehen von den zusätzlichen Rahmenstreben (výztuhy rámu) und einem größeren Benzintank (větší nádrž) zunächst eine sehr getreue Kopie der BMW R 71. Byly tedy více podobnější BMW R-71čce


Kde se tedy všude vyrábělo:


MMZ: Moskau Motocykletnyi Savod

LMZ: Leningrad Motocykletnyi Savod

KhMZ: Charkow Motocykletnyi Savod

GMZ: Gorkij Motocykletnyi Savod

IMZ: Irbit Motocykletnyi Savod

KMZ: Kiew Motocykletnyi Savod


A jednotlivé počty vyrobených kusů:

Moskva: 1941 do evakuace: 1.753 Maschinen

Leningrad: keine komplette Maschine bis zur Evakuierung nach Gorkij produziert - žádná kompletní motorka

Charkov: 233 Maschinen aus Teilen aus LMZ und KhMZ gebaut (möglicherweise auch in Gorkij)

Gorkij: 1942 – 1943: 2.694 Maschinen

GMZ: 1944 – 1945: 2.882 Maschinen

Irbitsk: 1942 – 1943: 3.780 Maschinen

IMZ: 1944 – 1945: 3.993 Maschinen

Alle Seitenwagen wurden bei GMZ produziert. Pozor všechny sajdy vyrobeny v Gorkém!
Po 1949 přesun do Kyjeva: Die Produktion bei GMZ wurde 1949 beendet und die Produktionsanlagen zu KMZ verlegt

Takže ta původní výroba v Moskvě skončila na 1.753 kusech a pak do konce války vyrobili 15.335 kusů.


Takže kluci, je třeba se vejít do těch 15 tis. kusů, luxus je samozřejmě vlastnit jednu z těch 1.753 prvních z Moskvy
No a ty první dva ruské prototypy – to je sen…
Takže ten zbytek je z Kyjeva a plus další různé složeniny. Zatím se mi nechce víc překládat ;) dávám ilustrační fota

Re: Válečná M-72

od Honda Wanderer » 27 led 2015, 13:28

Hele mrknu na to, už si to nepamatuju přesně, ale myslím, že psali, že celá Emka nabyla o 30kg.

Re: Válečná M-72

od bmw730 » 27 led 2015, 13:08

V Irbitu měli problémy s nedostatkem hliníku a tak udělali pár serií odlitků (motor, převodovka a zadní rozvod) z litiny. Jakmile byl hliník (resp. dural) k dispozici jeli dál z původního materiálu. Myslím, že to bylo v kritickém roce 1942 na pár měsíců.[/quote]

Přesně tak, uvádí se že ze začátku výroby v Irbitu 1942 byly z důvodu zpožděných dodávek hliníku nahrazovány některé odlitky litinou. Píše se ještě o štítech brzd a víku zapalování.... Asi jen jednoduší dily - to by byla fakt těžká váha s litinovým motorem a převodovku :o

Nahoru