Bych chtěl také trochu přispět.
Z toho, že se vlastně vyrábělo v pěti závodech se musí nabízet ohromné množství subvariant.
Co jsem doma našel z historie M-72, jsem vybral jen tu část z období války (vynechal jsem část o kopiích, pašování přes neutrální Švédsko a Němci nepotvrzených licencích…
Dál již by to mělo být z archivů:
Produkce 1941 -1945:
Pozor, produkce začala v Moskvě, než se Rusové rozhodli stahnout do Irbitu a diverzifikovat riziko
Im September 1940 begannen die vorbereitenden Arbeiten zur Produktion der ersten zwei Exemplare der M-72, die Ende Februar zum Abschluss kamen. Am 16. März 1941 wurden die ersten zwei Prototypen dem zuständigen Ministerium vorgeführt, welches kurz darauf die Serienproduktion freigab.
V Moskvě vyrobeny první dva prototypy – pro uvolnění do výroby
Výroba jednotlivých komponentů byla na konci března 1941 rozdělena do různých závodů a to:
Motor – v ZISu Stalinův závod
Převodovka – Moskvič
Zadní převod a sajdkára v Gorkém
Říjen 1941 taktický přesun dál do Irbitu
Ab Ende März 1941 lief die M-72 in Moskau (MMZ) vom Band. Die Produktion in Moskau war auf unterschiedliche Unternehmen verteilt. Der Motor wurde im ZIS-Werk (Stalinwerk), die Getriebe bei Moskvitch und die Endantriebe und Seitenwagen in Gorkij gefertigt. Am 21. Oktober 1941 wurde der Befehl gegeben die Produktion von Moskau nach Irbit zu verlegen. Am 17. November 1941 war der Umzug vollzogen und die Produktion begann, zuerst eher provisorisch in Baracken und Zelten am neuen Standort.
Přesun z Moskvy dokončen a počátek další výroby byl 17.listopadu 1941 – zpočátku jen stany a dřevěné baráky
Die allerersten Fahrzeuge sind heute genau wie das deutsche Vorbild extrem selten und waren abgesehen von den zusätzlichen Rahmenstreben (výztuhy rámu) und einem größeren Benzintank (větší nádrž) zunächst eine sehr getreue Kopie der BMW R 71.
Byly tedy více podobnější BMW R-71čce
Kde se tedy všude vyrábělo:
MMZ: Moskau Motocykletnyi Savod
LMZ: Leningrad Motocykletnyi Savod
KhMZ: Charkow Motocykletnyi Savod
GMZ: Gorkij Motocykletnyi Savod
IMZ: Irbit Motocykletnyi Savod
KMZ: Kiew Motocykletnyi Savod
A jednotlivé počty vyrobených kusů:
Moskva: 1941 do evakuace: 1.753 Maschinen
Leningrad: keine komplette Maschine bis zur Evakuierung nach Gorkij produziert - žádná kompletní motorka
Charkov: 233 Maschinen aus Teilen aus LMZ und KhMZ gebaut (möglicherweise auch in Gorkij)
Gorkij: 1942 – 1943: 2.694 Maschinen
GMZ: 1944 – 1945: 2.882 Maschinen
Irbitsk: 1942 – 1943: 3.780 Maschinen
IMZ: 1944 – 1945: 3.993 Maschinen
Alle Seitenwagen wurden bei GMZ produziert.
Pozor všechny sajdy vyrobeny v Gorkém!
Po 1949 přesun do Kyjeva: Die Produktion bei GMZ wurde 1949 beendet und die Produktionsanlagen zu KMZ verlegt
Takže ta původní výroba v Moskvě skončila na 1.753 kusech a pak do konce války vyrobili 15.335 kusů.
Takže kluci, je třeba se vejít do těch 15 tis. kusů, luxus je samozřejmě vlastnit jednu z těch 1.753 prvních z Moskvy
No a ty první dva ruské prototypy – to je sen…
Takže ten zbytek je z Kyjeva a plus další různé složeniny. Zatím se mi nechce víc překládat
dávám ilustrační fota
Bych chtěl také trochu přispět.
Z toho, že se vlastně vyrábělo v pěti závodech se musí nabízet ohromné množství subvariant.
Co jsem doma našel z historie M-72, jsem vybral jen tu část z období války (vynechal jsem část o kopiích, pašování přes neutrální Švédsko a Němci nepotvrzených licencích…
[b]Dál již by to mělo být z archivů:[/b]
Produkce 1941 -1945:
[b] Pozor, produkce začala v Moskvě, než se Rusové rozhodli stahnout do Irbitu a diverzifikovat riziko[/b]
Im September 1940 begannen die vorbereitenden Arbeiten zur Produktion der ersten zwei Exemplare der M-72, die Ende Februar zum Abschluss kamen. Am 16. März 1941 wurden die ersten zwei Prototypen dem zuständigen Ministerium vorgeführt, welches kurz darauf die Serienproduktion freigab.
[b]V Moskvě vyrobeny první dva prototypy – pro uvolnění do výroby[/b]
[b]Výroba jednotlivých komponentů byla na konci března 1941 rozdělena do různých závodů a to:
Motor – v ZISu Stalinův závod
Převodovka – Moskvič
Zadní převod a sajdkára v Gorkém
Říjen 1941 taktický přesun dál do Irbitu[/b]
Ab Ende März 1941 lief die M-72 in Moskau (MMZ) vom Band. Die Produktion in Moskau war auf unterschiedliche Unternehmen verteilt. Der Motor wurde im ZIS-Werk (Stalinwerk), die Getriebe bei Moskvitch und die Endantriebe und Seitenwagen in Gorkij gefertigt. Am 21. Oktober 1941 wurde der Befehl gegeben die Produktion von Moskau nach Irbit zu verlegen. Am 17. November 1941 war der Umzug vollzogen und die Produktion begann, zuerst eher provisorisch in Baracken und Zelten am neuen Standort.
[b]Přesun z Moskvy dokončen a počátek další výroby byl 17.listopadu 1941 – zpočátku jen stany a dřevěné baráky[/b]
Die allerersten Fahrzeuge sind heute genau wie das deutsche Vorbild extrem selten und waren abgesehen von den zusätzlichen Rahmenstreben (výztuhy rámu) und einem größeren Benzintank (větší nádrž) zunächst eine sehr getreue Kopie der BMW R 71. [b]Byly tedy více podobnější BMW R-71čce[/b]
[b]
Kde se tedy všude vyrábělo:[/b]
MMZ: Moskau Motocykletnyi Savod
LMZ: Leningrad Motocykletnyi Savod
KhMZ: Charkow Motocykletnyi Savod
GMZ: Gorkij Motocykletnyi Savod
IMZ: Irbit Motocykletnyi Savod
KMZ: Kiew Motocykletnyi Savod
[b]A jednotlivé počty vyrobených kusů:[/b]
Moskva: 1941 do evakuace: 1.753 Maschinen
Leningrad: keine komplette Maschine bis zur Evakuierung nach Gorkij produziert - žádná kompletní motorka
Charkov: 233 Maschinen aus Teilen aus LMZ und KhMZ gebaut (möglicherweise auch in Gorkij)
Gorkij: 1942 – 1943: 2.694 Maschinen
GMZ: 1944 – 1945: 2.882 Maschinen
Irbitsk: 1942 – 1943: 3.780 Maschinen
IMZ: 1944 – 1945: 3.993 Maschinen
Alle Seitenwagen wurden bei GMZ produziert. [b]Pozor všechny sajdy vyrobeny v Gorkém![/b]
[b]Po 1949 přesun do Kyjeva:[/b] Die Produktion bei GMZ wurde 1949 beendet und die Produktionsanlagen zu KMZ verlegt
[b]
Takže ta původní výroba v Moskvě skončila na 1.753 kusech a pak do konce války vyrobili 15.335 kusů.[/b]
Takže kluci, je třeba se vejít do těch 15 tis. kusů, luxus je samozřejmě vlastnit jednu z těch 1.753 prvních z Moskvy
No a ty první dva ruské prototypy – to je sen…
Takže ten zbytek je z Kyjeva a plus další různé složeniny. Zatím se mi nechce víc překládat ;) dávám ilustrační fota