Přesto, že se chlazení vzduchem nesetkalo s kladnou odezvou, nedalo mi to a vyzkoušel jsem to.
Vycházel jsem z vozidla PV3S, kde chlazení zabezpečuje ventilátor, který chladí pouze hlavy a válce motoru. Nádrž oleje je chlazená pouze náporem vzduchu při jízdě. Nevýhodou bylo to, že chlazení nešlo výrazně regulovat( max. dečka v přední části kapoty) a tím pádem byl motor v zimě podchlazen.
Je mi jasné, že u místních konstruktérů vzbudí toto provedení pravděpodobně kritické připomínky, ať se již týká provedení nebo funkčnosti a vzhledu a celkově nesmyslnosti . Ale berte to pouze jako pokus, jestli to vůbec je reálné a má to smysl.
Bral jsem to jako nejjednodušší způsob, bez zásahu do konstrukce motoru.
Chlazení zabezpečují dva ventilátory z chlazení motocyklu. Zapínání ventilátoru je tlačítkem na řidítkách.Jde tedy kdykoliv zapnout a vypnout. Proud vzduchu je usměrňován na válec a částečně na hlavu válce.
Provedl jsem následující pokusy účinnosti chlazení.
Zvolil jsem úsek stoupání ze Žalhostic k úpatí Radobýlu. Délka úseku 2 300 m, jízda na jedničku rychlostí mezi 5 - 10 km/h. Teplota vzduchu na sluníčku 32 st.
1. Jízda bez zapnutých ventilátorů. Výchozí teplota motoru 70 st. Měřeno ukazatelem teploty místo měrky. Snímač byl 2 cm nad hladinou oleje. Takže není to úplně teplota oleje, ale teplota v bloku, takže není to úplně přesně.
Po výjezdu teplota 95 st. , motor zhasínal, neudržel otáčky volnoběhu.
Pro větší zátěž motoru jsem poslední část stoupání jel ještě 3 x. Teplota vzrostla na 100 st. Motor zhasínal. A celkem byl cítit, že je dost zahřátý.
Po sjezdu dolů jsem byl překvapen nízkým, skoro žádným ochlazením. Teplota 98 st.
2. Jízda se zapnutými ventilátory, výchozí teplota oleje 98 st. Teplota oleje po výjezdu byla nižší než před výjezdem.
95 st. Teplota po třech opakovaných výjezdech 88 st.
Sjezd dolu se zapnutými ventilátory , teplota 81 st. Teplota vzduchu na druhý pokus vzrostla na 35 st.
3. Jízda se zapnutými ventilátory, výchozí teplota 80 st. Nahoře 88 st.
Nedokážu posoudit, zda tyto hodnoty mají nějaký význam, ale pravdou je, že k poklesu teploty a ochlazení motoru došlo.
Určitě by šlo všechno udělat jinak, jako třeba menší, ale účinnější ventilátory, lepší a lépe vypadající usměrňovací plechy. Ale byl to jen takový pokus.
https://dneprak.rajce.idnes.cz/chlazeni
Přesto, že se chlazení vzduchem nesetkalo s kladnou odezvou, nedalo mi to a vyzkoušel jsem to.
Vycházel jsem z vozidla PV3S, kde chlazení zabezpečuje ventilátor, který chladí pouze hlavy a válce motoru. Nádrž oleje je chlazená pouze náporem vzduchu při jízdě. Nevýhodou bylo to, že chlazení nešlo výrazně regulovat( max. dečka v přední části kapoty) a tím pádem byl motor v zimě podchlazen.
Je mi jasné, že u místních konstruktérů vzbudí toto provedení pravděpodobně kritické připomínky, ať se již týká provedení nebo funkčnosti a vzhledu a celkově nesmyslnosti . Ale berte to pouze jako pokus, jestli to vůbec je reálné a má to smysl.
Bral jsem to jako nejjednodušší způsob, bez zásahu do konstrukce motoru.
Chlazení zabezpečují dva ventilátory z chlazení motocyklu. Zapínání ventilátoru je tlačítkem na řidítkách.Jde tedy kdykoliv zapnout a vypnout. Proud vzduchu je usměrňován na válec a částečně na hlavu válce.
Provedl jsem následující pokusy účinnosti chlazení.
Zvolil jsem úsek stoupání ze Žalhostic k úpatí Radobýlu. Délka úseku 2 300 m, jízda na jedničku rychlostí mezi 5 - 10 km/h. Teplota vzduchu na sluníčku 32 st.
1. Jízda bez zapnutých ventilátorů. Výchozí teplota motoru 70 st. Měřeno ukazatelem teploty místo měrky. Snímač byl 2 cm nad hladinou oleje. Takže není to úplně teplota oleje, ale teplota v bloku, takže není to úplně přesně.
Po výjezdu teplota 95 st. , motor zhasínal, neudržel otáčky volnoběhu.
Pro větší zátěž motoru jsem poslední část stoupání jel ještě 3 x. Teplota vzrostla na 100 st. Motor zhasínal. A celkem byl cítit, že je dost zahřátý.
Po sjezdu dolů jsem byl překvapen nízkým, skoro žádným ochlazením. Teplota 98 st.
2. Jízda se zapnutými ventilátory, výchozí teplota oleje 98 st. Teplota oleje po výjezdu byla nižší než před výjezdem.
95 st. Teplota po třech opakovaných výjezdech 88 st.
Sjezd dolu se zapnutými ventilátory , teplota 81 st. Teplota vzduchu na druhý pokus vzrostla na 35 st.
3. Jízda se zapnutými ventilátory, výchozí teplota 80 st. Nahoře 88 st.
Nedokážu posoudit, zda tyto hodnoty mají nějaký význam, ale pravdou je, že k poklesu teploty a ochlazení motoru došlo.
Určitě by šlo všechno udělat jinak, jako třeba menší, ale účinnější ventilátory, lepší a lépe vypadající usměrňovací plechy. Ale byl to jen takový pokus.
https://dneprak.rajce.idnes.cz/chlazeni