dobijeni

Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: dobijeni

Re: dobijeni

od danek » 24 říj 2012, 07:55

bolavé místo alternatoru je rotor ostatní je bez problemu cívka na něm se uvolní a tím se obvod přeruší když jsem koupil před 4 roky mt 16 tak altík šel ven a rotor jsem dal tam kde opravují elektro motory tam ho zalakovali a vypálili najeto za tu dobu 35tis km a žádný problém

Re: dobijeni

od Luba » 23 říj 2012, 18:33

No tak po rozdělání a složení toho altíku jsem to všechno proměřil a všechno bylo ok takže už mohl být problém jenom v tom poblblým relátku, tak jsem ho prostě nechal fungovat. trochu jsem si zajezdil normálně po silnici se světlama a kontrolka pořád svítila a já pořád jezdil... dneska při další projíždce už konečně začla zhasínat ale jen tak příležitostně takže už si to asi začalo trochu dobíjet... no uvídíme provozem jak se k tomu relátko postaví a kdyžtak ho čeká leteckej den do koše a nahradím ho novým elektronickým od Kučery.

Re: dobijeni

od Luba » 18 říj 2012, 11:19

Tak jsem ještě včera rozkuchnul ten altík, byla to poslední věc kterou jsem neměl rozdělanou... zjistil jsem že už gufero ani ložiska nejsou ok tak jsem mu udělal drobnou go... kontakty pro uhlíky byly vcelku takovy zalepeny proste ble..zalestil jsem je jemnounkym smirglem aby aspon trochu fakaly... tak v naději že to bylo uhlikama jsem to všechno krásně složil spasoval a připojil..
ale ouha: už jsem na to asi přišel čím to je nebo mám něco blbě... jo a ještě jsem si přez noc nabil baterku, včera už nebyla moc dobra...

když zapnu klíč tak relátko odpojí buzení na altík.. při vypnutém klíčku se ty dvě kotvičky normálně dotýkají a ve chvíli kdy to zapnu tak to uplně na prase odpojí a hotovo... takže nejde buzení do altíku a jsme u chyby ne?

čím to může být? otočit +/- z baterky? něco je špatně?

když jsem to procházel minule neměl jsem u sebe multimetr tak jsem použil pouze žárovičku a ta svitila ze svorky Š trochu mín ale svítila... mohlo to být tím že byla baterka slabší a nepřitáhla tu kotvičku?

Re: dobijeni

od Michal » 18 říj 2012, 00:15

V rychlosti: Dokud není na napájecí svorce regulátoru plných 14V, měl by do buzení (Š) pouštět plné napětí. To tam údajně máš. Na to, aby rotor vytvářel magnetické pole, tak do něj z té svorky musí téct proud, nejen na ní být nějaké napětí. Nevím kolik to u tohoto rotoru je, ale alespoň 2A by tam téc mělo. Pokud teče, uhlíky jsou dobré.
Pokud se rotor točí dostatečně rychle, na což jsou ale volnoběžné otáčky málo, mělo by se ve statoru indukovat dostatečné střídavé napětí. To lze naměřit na střídavý rozsah mezi jednotlivýma fázema. Ty jsou vyvedené na tyčkách do usměrňovače a díky vrtulce nejsou za chodu zrovna moc přístupné. Pokud funguje usměrňovač, pak by na výstupném kontaktu mělo být těch zhruba 14V. Usměrňovač lze proměřit i na stojícím alternátoru. Multimetrem na funkci měření diod by měla být měřitelná propustnost z každé fáze na plusový vývod a žádná propustnost v opačném směru. Z fází na zem naopak nepropustnost a zároveň propustnost ze země (mínusu) na každou fázi. Nelze to měřit na funkci měření odporu, protože dioda není vodič, proud propouští až od prahového napětí asi 0,7V.

Pokud je vše v pořádku a stále to nefunguje, tak lze proměřit odpor vinutí. Odpor mezi jednotlivýma fázema by měl být řádově ohm. Odpor mezi libovolnou fází a kostrou by měl být nekonečný - pokud je odmontován usměrňovač, tak zcela, pokud ne, tak alespoň vysoký při měření na odporový rozsah. Odpor rotoru, tedy z uhlíku na uhlík by měl být několik ohmů. Když odpojíš zemnící uhlík, tak vinutí musí mít nekonečný odpor proti kostře.
Pokud ti to ale předtím fungovalo, je nepravděpodobné, že by se prošlehlo vinutí zrovna při demontáži.

A poslední zákeřná možnost: Točí se vůbec altík? Pokud jsi ho natočil maximálně doleva, je možné že do sebe rozvodová kola vůbec nezapadají. :-) Nastavení správné vůle soukolí je velmi důležité pro jeho životnost.

Re: dobijeni

od Luba » 17 říj 2012, 12:49

jo supr tak ted uz to konecne trochu chapu jak to funguje, ted ovsem nastava otazka jak prijit na to kde je problem?mam promerit altik jestli dava ? Jak? Mam promerit relatko jestli chodi jak ma ?jak?:)
v altiku je teda uhlik podle toho co jsi psal,asi by bylo dobry na nej mrknout v jaky je kondici ne?
Pri zapnuti klice relatko obcas vyda takovej prapodivnej zvoucek,jako kdyz se pripojuje ten jeden konec ale nemuze si to uplne dobre rozhodnout tak si tak zlahounka zabzuci ... Muze to byt problem?
Jo a kostru mam jen prez tu krabici od relatka,vsechno ovsem funguje,cidlo na olej normalka takze by mel byt motor uzemnenej dostatecne ne?

Re: dobijeni

od Michal » 16 říj 2012, 20:42

Pokud je tvůj kamarád je zřejmě typický Bc. :-) Tedy umí integrovat složitý výraz, počítat konvoluce a všechny druhy transformací, ale reálně ví a umí kulové. Během studia jsem byl přesně stejný případ :-)

Zapojené by to mělo být správně. Pokud je tedy mínus od baterky ukostřeno nejen na krabici regulátoru, ale i dobře vodivě i ke kostře.
Je to velice jednoduché. Regulátor má dvě oddělené části. Jedna reguluje budící proud (drát s označením ruské Š vedoucí na živý uhlík rotoru, druhý musí být uzeměný. Tato část je napájena svorkou B/+ ze spínačky (tedy napájena když je zapnutý klíček) a podle napětí na této svorce reguluje budící proud. Druhá část regulátoru je rozpínací relátko. To v klidu pouští napájení ze svorky B/+ na svorku LK vedoucí do kontrolky dobíjení, jejíž druhý konec je uzeměný. Toto relátko je napájeno ze svorky označené vlnovkou, kterou krmí střídavina - jedna fáze alternátoru vyvedená na horní kontakt (vlnovka) alternátoru. Pokud je na fázi dostatečné napětí, relátko jednoduše rozpojí proud do kontrolky. Tato část nemá na funkci dobíjení vliv, je to jen kontrolka.
V alternátoru je pod krytem a vrtulkou schován hlavní usměrňovač. Jeho mínus je uvnitř ukostřeno, plus vede na prostřední kontakt, kam se připojuje baterka.

Není na tom nic odborného, takto jednoduchou funkci pochopí i truhlář.

dobijeni

od Luba » 16 říj 2012, 17:55

Zdarte borci, vim ze uz je to tu asi po 150 ale i tak bych to rad jeste jednou :)
před kompletní rozborkou mýho dněpra dobíjení fungovalo normálně. ted po složení mě to prostě ne a ne chodit.

Je to dněpr MT10, altík G-424 a relátko PP-330 jo a taky bych rád upozornil že elektrice moc nerozumím, vím že kope a že ve spollupráci s žárovkou dokáže vyrobit světlo :) ne zas tak hrozný dřevo nejsem, elektriku jsem si udělal sám, všechno svítí, motor vrčí ale to bláznivý dobíjení mě prostě asi nefunguje. po nastartování kontrtolka nezhasne a ani se nezmění napětí na baterce takže prostě asi jako nic no...

mám to zapojený takto:
+ pol od baterky jde do altíku na prostřední kontakt kterej je označenej + poté drát pokračuje do spínačky
- pol od baterky vede na boční kontakt u relátka, takže prostě na kostru jde-

další drát kterej vede k relátku je od spínačky a je po zapnutí klíče živej a vede na kontakt B3 (netuším jeho funkci, jestli nějaký buzení či co)

další drát vede od altíku do relátka a je označen jako W? takový to divný ruský písmenko. na altíku i na relátku jsou kontakty označeny tímto písmenem a drát je spojuje, po zapnutí klíče je pod proudem

další drát je označen jako vlnovka a vede opět od altíku do relátka a po zapnutí klíče NENí pod proudem

další a poslední drát na relátku je od kontaktu něco divnýho a za tím k a vede ke kontrolce, po stisknutí kontaktu v relátku kontrolka zhasne ale jinak na to...

potřeboval bych poradit jestli je to takhle zapojený správně, jestli se to chová správně po zapnutí klíče a kde hledat chybu? jak proměřit altík? co bych tam měl naměřit? co proti čemu a jak to vlastně celý funguje :) kamarád elektrikář (pozor vysokoškolsky vzdělaný Bc.) mě řekl když uviděl schéma že tomuhle prostě nerozumí,že je to nějaký moc složitý a ještě jsou na tom nějaký divný písmenka kterejm vubec nerozumí.
jasně že bych to mohl zavezt známému kterej děla autoelektriku ale radši bych to udelal sam bo chci vědet kde je problém a chci pochopit jak tohle dobijeni funguje abych vědl kam šahnout když se me to nekde vysere...howk
a díky za rady:)

Nahoru